Το φαινόμενο αφορά στον «phygital καταναλωτή», που κάνει τις αγορές του στο «omnichannel λιανεμπόριο». Πρόκειται για τις νέες καταναλωτικές συνήθειες που διαμορφώθηκαν στην Ελλάδα τα τρία τελευταία χρόνια και «παντρεύουν» την εξοικείωση με το ηλεκτρονικό εμπόριο, που έφερε η πανδημία, με την ανάγκη για επισκέψεις στα φυσικά καταστήματα, που εκδηλώθηκε μετά το πλήρες άνοιγμα της αγοράς.

Συνοψίζοντας με απλά λόγια το νέο αυτό φαινόμενο, ο Θανάσης Καμέας, διευθύνων σύμβουλος της Plushost εξηγεί στο newmoney: «Το βασικό συμπέρασμα είναι ότι ο καταναλωτής δεν αγοράζει πλέον μόνο online ή μόνο στα φυσικά καταστήματα. Βρίσκεται παντού. Ο καταναλωτής θέλει σε όλα τα σημεία στα οποία έρχεται σε επαφή με την επιχείρηση να του προσφέρεται η ίδια εμπειρία.»

Το νέο καταναλωτικό σκηνικό απαιτεί από τους επιχειρηματίες να αντιμετωπίζουν το ηλεκτρονικό τους κατάστημα ως «ένα ακόμα κατάστημα», με όλες τις απαραίτητες επενδύσεις που αυτό συνεπάγεται.

«Οι περισσότεροι επιχειρηματίες θεωρούν ότι μία εφαρμογή ηλεκτρονικού καταστήματος είναι συμπληρωματική στη λειτουργία της επιχείρησής τους» σημειώνει ο Θ. Καμέας. «Άλλοι δεν δίνουν τη δέουσα βαρύτητα στο ηλεκτρονικό κατάστημα. Όμως, οι επιχειρηματίες πρέπει να αντιμετωπίζουν το ηλεκτρονικό κατάστημα ως ένα ακόμα κατάστημα. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να προχωρήσουν στις απαραίτητες επενδύσεις, σε προσλήψεις και αγορά εξοπλισμού.»

Το omnichannel λιανεμπόριο

Η πανελλαδική έρευνα «Τα 7 top must-know insights για το σύγχρονο λιανεμπόριο» που διεξήχθη από την εταιρεία ηλεκτρονικού εμπορίου Plushost και την εταιρεία ερευνών FocusBari, υπό την αιγίδα του ΕΒΕΑ, εξέτασε τις πωλήσεις 27 διαφορετικών προϊόντων:

  • Φάρμακα / συμπληρώματα
  • Ρούχα
  • Καλλυντικά
  • Εσώρουχα / μαγιό / πιτζάμες
  • Αθλητικά είδη
  • Βιβλία
  • Είδη δώρων
  • Είδη Κουζίνας
  • Υποδήματα
  • Είδη Τεχνολογίας
  • Αξεσουάρ
  • Μικρές Ηλ. Συσκευές
  • Οικιακός εξοπλισμός
  • Εξοπλισμός γραφείου
  • Παιχνίδια
  • Λευκά είδη
  • Είδη αυτοκινήτου
  • Κοσμήματα
  • Έπιπλα
  • Μεγάλες Ηλ. Συσκευές
  • Έπιπλα / είδη κήπου
  • Λευκές Ηλ. Συσκευές
  • Έπιπλα γραφείου
  • Βρεφικός ρουχισμός / εξοπλισμός
  • Ρολόγια χειρός
  • Αθλητικός εξοπλισμός
  • Βρεφικά Έπιπλα

Διαπίστωσε ότι η ψηφιακή διείσδυση στην Ελλάδα έχει εξελιχθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια, με πάνω από 7.800.000 Έλληνες να δηλώνουν «συνδεδεμένοι».

Σύμφωνα με τις απαντήσεις, τους δύο τελευταίους μήνες οι καταναλωτές ξόδεψαν κατά μέσο όρο 644 ευρώ σε φυσικά καταστήματα και 510 ευρώ σε αγορές μέσω διαδικτύου.

Πάνω από τους μισούς δήλωσαν ότι πραγματοποίησαν αγορές σε φάρμακα, ρούχα, καλλυντικά, εσώρουχα, αθλητικά, βιβλία, είδη δώρων, είδη κουζίνας και υποδήματα μέσω διαδικτύου.

Γιατί, όμως, οι καταναλωτές προτιμούν άλλοτε το κανάλι του διαδικτύου και άλλοτε το κανάλι του φυσικού καταστήματος; Η έρευνα δίνει μία ακριβή «ακτινογραφία» των αιτιών. Το κάθε κανάλι έχει τα δικά του πλεονεκτήματα.

Το online κανάλι υπερέχει σε:

  • τιμές/προσφορές
  • εξοικονόμηση χρόνου
  • ποικιλία εναλλακτικών.

Τα φυσικά καταστήματα προσφέρουν:

  • πολύ καλό έλεγχο («χειροπιαστό») του προϊόντος
  • άμεση παραλαβή και
  • την πολύτιμη ανθρώπινη υποστήριξη και επαφή.

Αυτά ακριβώς τα συμπεράσματα αξιοποιούνται για να βοηθήσουν τους επιχειρηματίες να βελτιώσουν την διαδικτυακή εμπειρία των πελατών τους.

«Γιατί ο πελάτης ψωνίζει ηλεκτρονικά; Ένας λόγος είναι η εξοικονόμηση χρόνου. Αυτό σημαίνει ότι το ηλεκτρονικό κατάστημα θα πρέπει να είναι όσο το δυνατό πιο γρήγορο και να δίνει όσο το δυνατό περισσότερες επιλογές, ώστε ο πελάτης να μην χρειαστεί να επισκεφτεί άλλο κατάστημα. Έτσι εξοικονομεί χρόνο και χρήμα» εξηγεί ο Θ. Καμέας. « Επίσης, η ανάγκη για άμεση παραλαβή – που ευνοεί τα φυσικά καταστήματα- σημαίνει ότι πρέπει να βελτιώνεται η εφοδιαστική αλυσίδα, ώστε να είναι όσο το δυνατό ταχύτερη η παράδοση του προϊόντος από τα ηλεκτρονικά καταστήματα. Η φυσική επαφή με το προϊόν είναι ένας από τους λόγους που οι καταναλωτές προτιμούν τα φυσικά καταστήματα. Προφανώς, η φυσική επαφή δεν μπορεί να γίνει στην οθόνη. Όμως στην οθόνη μπορούν να ανέβουν βίντεο και φωτογραφίες πολύ υψηλής ανάλυσης που θα δείχνουν κάθε λεπτομέρεια. Επίσης ένας καλός copy writer μπορεί να δημιουργήσει κείμενο θα δημιουργεί ισχυρές εικόνες στο μυαλό των καταναλωτών. Υπάρχουν δεκάδες τεχνικές που προκύπτουν από την έρευνα και μπορούν να βελτιώσουν τις πωλήσεις».

Επίσης, ο Θ. Καμέας σημειώνει ότι «το σύγχρονο e-commerce στηρίζεται στις οικονομίες κλίμακας και επιδιώκει υψηλό αριθμό πωλήσεων σε μικρό χρονικό διάστημα. Αν ο επιχειρηματίας καταφέρει να φτάσει στην πηγή των προϊόντων και να αγοράσει από εκεί, τότε σίγουρα το μοντέλο θα είναι κερδοφόρο και με πολύ υψηλές επιστροφές.»

Με έδρα στα Τρίκαλα και χωρίς ποτέ να εγκαταλείψει την πόλη του, ο Θανάσης Καμέας- που έχει σπουδάσει μηχανικός λογισμικού στη Θεσσαλονίκη- ξεκίνησε να δραστηριοποιείται στον χώρο του ηλεκτρονικού εμπορίου πριν από 19 χρόνια. Η εταιρεία – με μία ομάδα 38 πλέον στελεχών σε διαφορετικές πόλεις της χώρας- έχει αναπτύξει ηλεκτρονικά καταστήματα για πάνω από 700 επιχειρήσεις, μεταξύ των οποίων πολύ γνωστές εταιρείες λιανικής. Όπως σημειώνει ο Θ. Καμέας η συνειδητοποίηση των Ελλήνων επιχειρηματιών για την ανάγκη ψηφιακής μετάβασης είναι μία αργή, αλλά σταθερή διαδικασία.

«Η νέα γενιά των Ελλήνων επιχειρηματιών έχει διαφορετική νοοτροπία, έχει άποψη, είναι διαβασμένη, κατασταλαγμένη» αναφέρει. «Οι παλαιότεροι θέλουν τον χρόνο τους. Η στάση τους εξαρτάται πολύ από το πόσο συνειδητοποιούν όσα έρχονται.»

Διαβάστε ακόμη

Γιατί οι «Big 4» επενδύουν στη δημιουργία εξειδικευμένων hubs στην επαρχία

Logistics: Οι νέες επενδύσεις φέρνουν νέα αύξηση σε ζήτηση και ενοίκια – Οι 5 προκλήσεις του κλάδου

Η «κυβέρνηση λεκές» και τα… δύο γεύματα, η μάχη του Μαρκόπουλου, ο Μεγάλου, τα stress test και ο Γκραμένια