business stories

Οικογένεια Παπανδρέου (Intersys): Πώς έφερε την…«Αλλαγή» της Πληροφορικής στην Ελλάδα

  • Σταύρος Γριμάνης


Ο «πιονιέρος» του κλάδου Νικόλαος Παπανδρέου, οι 6 δεκαετίες στην αγορά, τα case studies και η τωρινή «δύσκολη εξίσωση»

«Ξεκίνησα το 1958. Εκείνα τα χρόνια που η Πληροφορική λεγόταν «μηχανοργάνωση» και οι υπολογιστές «ηλεκτρονικοί εγκέφαλοι», σε αίτημα δανειοδότησης που υπέβαλα στην Τράπεζα της Ελλάδος, θυμάμαι τον υπεύθυνο να μου λέει: «Όσα χρόνια θα είμαι εδώ, τέτοιο αίτημα δεν θα το εγκρίνω!».

Σήμερα, που οι τραπεζικές συναλλαγές γίνονται από κινητά τηλέφωνα, η μικρή αυτή ιστορία μοιάζει σχεδόν…εξωτική. Αποτελεί, όμως, την αφετηρία της πραγματικής ιστορικής διαδρομής του Νικόλαου Παπανδρέου, που την αφηγήθηκε προ τριετίας στη διάρκεια μιας εκδήλωσης προς τιμήν του. Ευτυχώς, βέβαια, εκείνος δεν εγκατέλειψε μετά την πεισματική άρνηση του στελέχους της ΤτΕ, αλλά επέμεινε στο στόχο του γιατί έβλεπε (πολύ…)μπροστά. Έγινε έτσι ο «πιονιέρος» ενός κλάδου που πλέον ορίζει τη ζωή μας. Θα μπορούσε να πει κάποιος ότι και λόγω…ονόματος, έφερε την «Αλλαγή» της Πληροφορικής στη χώρα μας…

Η αφετηρία και οι 6 δεκαετίες στην αγορά

Η διαδρομή της Intersys ξεκινά το 1962, όταν ο Νικόλαος Παπανδρέου με τόλμη και οξυδέρκεια, όπως είναι προφανές, αποφασίζει να ακολουθήσει έναν νέο και εν πολλοίς άγνωστο τότε επιχειρηματικό δρόμο: τον τομέα της τεχνολογίας. Έτσι, η Intersys, τότε γνωστή ως Μηχανολογιστική Ε.Π.Ε., αποτέλεσε την πρώτη ιδιωτική εταιρεία Πληροφοριακών Συστημάτων στην Ελλάδα. Και παρά την αρνητική εμπειρία από την πρώτη επαφή με το τραπεζικό σύστημα, ήταν εκείνη που πραγματοποίησε τη μηχανογράφηση σε 10 ελληνικές τράπεζες, στην  Ένωση Ελληνικών Τραπεζών, στο Χρηματιστήριο, σε ασφαλιστικά ταμεία και σε άλλες μεγάλες επιχειρήσεις.

Επίσης, ίδρυσε το πρώτο Σχολείο Πληροφορικής στη χώρα, εκπαιδεύοντας 63 “μαθητές”. Στη δεκαετία του ’70, κεφαλαιοποιώντας τη μέχρι τότε εμπειρία της στην αγορά, προσδιορίζει τις υπηρεσίες ΙΤ, με πελάτες τους οργανισμούς του Δημοσίου, αλλά μεγάλους ιδιωτικούς ομίλους. Αξιοποιώντας τεχνολογίες της IBM και το ανθρώπινο δυναμικό της, η Intersys υλοποίησε έργα μεγάλης κλίμακας με σημαντικό αντίκτυπο στην ευρύτερη εισαγωγή της τεχνολογίας αλλά και στις δράσεις αυτοματοποίησης διαδικασιών. Την ίδια περίοδο ολοκλήρωσε έργα μηχανογράφησης κρατικών υπηρεσιών στην Μάλτα.

Η συνέχεια γράφτηκε μέσα από εξίσου πρωτοπόρα βήματα. Δηλαδή, την εποχή που ο όρος «ψηφιακός μετασχηματισμός» δεν είχε ακόμα εισαχθεί στο επιχειρηματικό λεξιλόγιο, η εταιρεία της οικογένειας Παπανδρέου δημιούργησε ολοκληρωμένα συστήματα αυτοματισμού γραφείου, ενώ συνάπτοντας αποκλειστικές συνεργασίες με κατασκευαστές όπως η Data General, η Motorola και η Canon, παρείχε λύσεις εκτύπωσης και ηλεκτρονικής απεικόνισης.

Στον επόμενο ιστορικό κύκλο, το 1990 η εταιρεία επανιδρύθηκε ως Intersys Α.Ε., -με τη σημερινή μορφή της-, και επεκτάθηκε στον τομέα των καταναλωτικών ηλεκτρονικών συσκευών,  προσφέροντας μεγάλη γκάμα προϊόντων από κορυφαία brands όπως Canon, Pioneer, Toshiba κ.α.

Από το 2000 και έπειτα αναπτύχθηκε ταχύτατα στο χώρο των ψηφιακών τεχνολογιών, σχεδιάζοντας, υλοποιώντας και υποστηρίζοντας μερικές από τις πρώτες εγκαταστάσεις διαχείρισης υπηρεσιών εκτύπωσης (MPS) στην Ελλάδα. Παράλληλα στον τομέα των καταναλωτικών ηλεκτρονικών ηγείται στην αγορά των συστημάτων ψηφιακής απεικόνισης ωθώντας την ανάπτυξη της ψηφιακής φωτογραφίας και των συστημάτων ψηφιακής εκτύπωσης.

Διανύοντας, πλέον την έκτη δεκαετία της ζωής της , η Intersys παραμένει αμιγώς ελληνική και ανάμεσα στις κορυφαίες εταιρείες στο χώρο των Συστημάτων Αυτοματισμού Γραφείου και Πληροφορικής, παρέχοντας λύσεις MPS επόμενης γενιάς, επαγγελματικής παραγωγής εκτυπώσεων αλλά και υπηρεσίες διαχείρισης εγγράφων και ροής εργασιών. Παράλληλα, διαθέτει επιλεγμένες λύσεις φωτισμού LED, υπηρεσίες φυσικής ασφάλειας και εποπτείας χώρων καθώς και προϊόντα διαχείρισης υπηρεσιών ΙΤ από απόσταση για επιχειρήσεις.

Τα case studies και το «χτύπημα» της κρίσης

Σε όλη αυτή τη συναρπαστική διαδρομή η εταιρεία έχτισε ένα πλούσιο και πιστό πελατολόγιο, ενώ προχώρησε στην εφαρμογή ολοκληρωμένων λύσεων Managed Print Services έως και γενικότερου ψηφιακού μετασχηματισμού για μεγάλους ομίλους, όπως η αλλαντοβιομηχανία Νίκας, η ναυτιλιακή Minerva Marine, η Pernod Ricard Hellas, το Ιατρικό Αθηνών, η Beiersdorf Hellas, η Τράπεζα Πειραιώς, η Imerys Greece, η Διαμαντής Μασούτης Α.Ε. κ.α.

Παρόλα αυτά, δεν μπόρεσε να ξεφύγει από τις συνέπειες της μακράς οικονομικής κρίσης που γονάτισαν όλο τον επιχειρηματικό κόσμο, αλλά και από τον αυξανόμενο ανταγωνισμό σε έναν κλάδο όπου δραστηριοποιούνται πολυεθνικοί κολοσσοί και ισχυροί ελληνικοί όμιλοι.

Έτσι, αν και έχει ταυτίσει το όνομά της με κορυφαία brands, άρχισε να καταγράφει ζημιές. Eν μέσω της «θύελλας» έκανε μια μεγάλη στροφή με άνοιγμα στις «λευκές συσκευές», αναλαμβάνοντας την αντιπροσώπευση οίκων όπως η Haier και η Gorenje.

H στρατηγική διεύρυνσης της προϊοντικής γκάμας συνεχίστηκε με την είσοδο στα δικτυακά συστήματα ασφαλείας, ενώ ακολούθησαν και άλλες τέτοιες κινήσεις.

Σήμερα διαθέτει ένα μεγάλο «οπλοστάσιο» τεχνογνωσίας και συνεργασιών με «βαριά ονόματα» της διεθνούς αγοράς, όπως Canon, Océ, Pioneer, NEC, Brother, Duracell, TomTom, Telefunken κ.α., ενώ δίνει το «παρών» και στο χώρο των νέων τάσεων με τα προϊόντα της Ducati Urban Mobility (ηλεκτρικά πατίνια και ποδήλατα).

Ωστόσο, τα προβλήματα εξακολουθούν να υπάρχουν και είναι έντονα, όπως φαίνεται, άλλωστε, από την πορεία του τζίρου που από 45,2 εκατ. ευρώ το 2011 και 35 εκατ. ευρώ το 2012 είχε μειωθεί στα 13,85 εκατ. ευρώ το 2019, σύμφωνα με τις τελευταίες δημοσιευμένες καταστάσεις. Επίσης, έχουν συσσωρευτεί σημαντικές ζημιές, ενώ το σύνολο των υποχρεώσεων φτάνει τα 25,3 εκατ. ευρώ. Ζητήματα που αποτυπώνονται και στα αρκετά «καμπανάκια» του ορκωτού ελεγκτή.

Πάντως όσον αφορά τον τραπεζικό δανεισμό η εταιρεία έχει υπογράψει από τον Ιούλιο του 2019 Head Of Terms με τις τράπεζες, ενώ μετά το ξέσπασμα της πανδημίας έχει ξεκινήσει νέος γύρος συζητήσεων για μια νέα συμφωνία με τροποποιημένους όρους αποπληρωμής.

Επίσης, με τη συνδρομή ανεξάρτητου συμβούλου (κοινής αποδοχής με τις πιστώτριες τράπεζες) έχει καταρτιστεί Business Plan με στόχο την ανάταξη της εταιρείας, το οποίο ωστόσο χρειάζεται επικαιροποίηση.

Όλα αυτά τα χρόνια η Intersys υπήρξε συνεπής σε όλες τις υποχρεώσεις της, αλλά το βέβαιο είναι ότι τώρα χρειάζεται υποστήριξη για να ξεπεράσει τα εμπόδια.

Η «δύσκολη εξίσωση» και η ελπίδα για λύση

Ελπιδοφόρο στοιχείο αποτελεί η εκτίμηση της διοίκησης ότι, παρά τις καταλυτικές για την αγορά συνέπειες της πανδημίας, η εταιρεία το 2020 πέτυχε μηδενική διαφοροποίηση του κύκλου εργασιών συγκριτικά με το 2019, ενώ παράλληλα προχώρησε σε ορθολογική αναδιοργάνωση των λειτουργικών της δαπανών με στόχο την μείωσή τους. Ταυτόχρονα, ρύθμισε με επιτυχία τις υποχρεώσεις της με το Δημόσιο, ενώ έκλεισε νέες συνεργασίες, όπως με την Brother, ώστε να καλύψει τυχόν μείωση πωλήσεων στα καταναλωτικά προϊόντα από πωλήσεις του Β2Β τομέα.

Ο Νικόλαος Παπανδρέου, που και σήμερα κρατάει το τιμόνι του πρόεδρου, αλλά κυρίως πλέον η δυναμική Ελένη Παπανδρέου, που από τη θέση της Διευθύνουσας Συμβούλου, είναι εκείνη η οποία «τρέχει» την ιστορική εταιρεία όλα τα τελευταία χρόνια, καλούνται να λύσουν μια «δύσκολη εξίσωση». Και όλα δείχνουν ότι τελικά θα το καταφέρουν…

Διαβάστε ακόμη:

«Ηλεκτροπληξία» με τα αδήλωτα τετραγωνικά

Alpha Bank: Τα «κλειδιά» της ΑΜΚ – Τι αναφέρει το ενημερωτικό δελτίο

Ποιοι είναι οι Έλληνες εφοπλιστές με τα μεγάλα κέρδη από τα φορτηγά πλοία