Η επανεκκίνηση της κρουαζιέρας είναι ένα δύσκολο στοίχημα, εν όψει του δεύτερου κύματος της πανδημίας που ήδη έχει κάνει την εμφάνισή του σε όλο τον κόσμο. Κάποιες εταιρείες δειλά-δειλά αποφάσισαν να λύσουν κάβους μέσα στον Αύγουστο στη Μεσόγειο όμως ανέκρουσαν πρύμναν.

Η MSC Cruises που είχε ανακοινώσει ότι θα έκανε πρώτη κρουαζιέρες στην Ανατολική Μεσόγειο ανακοινώνει ότι είναι υποχρεωμένη να αναβάλει την επανέναρξη των δρομολογίων του κρουαζιερόπλοιου MSC Magnifica έως τις 26 Σεπτεμβρίου.

Η εξέλιξη αυτή καθίσταται επιβεβλημένη, καθώς μετά την απόφαση των ιταλικών Αρχών να αυστηροποιήσουν τα μέτρα ελέγχου για τους πολίτες που έχουν ταξιδέψει στην Ελλάδα κατά την επιστροφή τους στην Ιταλία ήτοι επιβολή καραντίνας 14 ημερών σε όσους επιστρέφουν από Ελλάδα ή την κατοχή αρνητικού PCR τεστ που να έχει πραγματοποιηθεί έως 72 ώρες. Και παρότι συζητείται ήδη η εξαίρεση των επιβατών της MSC Cruises οι οποίοι υποβάλλονται σε τεστ κατά την επιβίβασή τους στα κρουαζιερόπλοια και πραγματοποιούν επισκέψεις στη στεριά σε συνθήκες πλήρους ασφάλειας, υπάρχουν ακυρώσεις κρατήσεων και μείωση της ζήτησης από τη στιγμή που το δρομολόγιο του συγκεκριμένου κρουαζιερόπλοιου περιλαμβάνει τρία ελληνικά λιμάνια.

Επίσης, ενώ η ιταλική Costa Crociere ανακοίνωσε ότι ξεκινά το πρόγραμμα της στις 6 Σεπτεμβρίου με το Costa Delizioza, μεταφορικής ικανότητας 2.828 επιβατών, με προσεγγίσεις στην Ελλάδα σε Κατάκολο, Μύκονο και Πειραιά και μετά τον Οκτώβριο σε Κατάκολο και Πειραιά, η επιβολή των παραπάνω πρωτοκόλλων από την ιταλική κυβέρνηση έκανε την εταιρεία να αποφασίσει, στην παρούσα φάση, να ταξιδεύσει μονάχα σε ιταλικά λιμάνια με Ιταλούς επιβάτες.

Τέλος, η TUI Cruises ξεκινάει με ένα ειδικό πρόγραμμα με το Mein Schiff 6 μεταφορικής ικανότητας 2.534 επιβατών από το Ηράκλειο στις 13 Σεπτεμβρίου, με όλους τους επιβάτες να έχουν αρνητικό τεστ, που θα περιλαμβάνει 2 ημέρες στην θάλασσα και επισκέψεις σε Κέρκυρα και Πειραιά. Άλλες εταιρείες είναι η Marella Cruises που έχει ανακοινώσει την Κέρκυρα για λιμάνι αναχώρησης στα τέλη Σεπτεμβρίου αλλά και άλλες μικρότερες όπως η Ponant.

Όλα τα παραπάνω πλοία αναμένεται να μειώσουν σημαντικά τις πληρότητες ειδικά στα πρώτα ταξίδια φτάνοντας ακόμα και στο 50% έως 65%% για λόγους ασφαλείας, επίτευξης κοινωνικής αποστασιοποίησης αλλά κυρίως ψυχολογίας.

«Εισερχόμαστε σε μια νέα πραγματικότητα με πολλές αλλαγές για όλους μας. Οι καλά προετοιμασμένοι και δικτυωμένοι προορισμοί και λιμάνια θα πρέπει να αναζητήσουν και να διεκδικήσουν το μερίδιό τους από την νέα υπό διαμόρφωση κατάσταση που για τα επόμενα 2 χρόνια θα είναι διαφορετική» επισημαίνει ο Ιωάννης Μπρας, Διευθύνων σύμβουλος της Five Senses Consulting και πρώην διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου:

«Η Ελλάδα και οι προορισμοί της με το σωστό συντονιστή, που είναι σαφώς απαραίτητος, σε εθνικό επίπεδο, θα μπορούν μέσα από σκληρή και έξυπνη δουλεία να κερδίσουν το στοίχημα και να γίνουμε η περιοχή που θα σημάνει την έναρξη της ανάκαμψης και σε αυτό το σημαντικό κλάδο του τουρισμού αναγκάζοντας έτσι όλες τις εταιρείες να στρέψουν το βλέμμα τους στα μπλε νερά του Αιγαίου μας».

Ο Ιωάννης Μπρας αναδεικνύει μία άλλη πτυχή για τα τεκταινόμενα στην κρουαζιέρα στην Ελλάδα. Από τα λεγόμενά του προκύπτει ότι υπάρχουν αντίρροπες δυνάμεις εκ των οποίων οι μεν δίνουν μία αισιόδοξη εικόνα για τις προοπτικές κρουαζιέρας στην Ελλάδα και οι δε εκπέμπουν αρνητικά μηνύματα. Φαίνεται σαν να βρίσκεται σε εξέλιξη μια κόντρα συμφερόντων.

«Τελευταία έχει παρατηρηθεί μια περίεργη δυσκαμψία και ορισμένα μηνύματα που βγαίνουν από διαφόρους φορείς ανά την Ελλάδα και δημιουργούν αρνητικές εντυπώσεις στις μεγάλες εταιρείες εν όψει της δοκιμαστικής και με αυστηρά πρωτόκολλα επανέναρξης της κρουαζιέρας στην χώρα μας. Οι εταιρείες -κολοσσοί παίρνουν λάθος μηνύματα σε μία κρίσιμη χρονική περίοδο όπου γίνεται ο προγραμματισμός και ο συντονισμός για την ουσιαστική επανέναρξη από την νέα χρονιά με πιο normal διαδικασίες» και συνεχίζει:

«Η αλήθεια είναι ότι και μεγάλα πλοία έχει προγραμματιστεί να έρθουν στην Ελλάδα καθώς η Ελληνική Κυβέρνηση και τα αρμόδια υπουργεία έκαναν πρώτοι στην Ευρώπη το καθήκον τους και ανακοίνωσαν/εξέδωσαν τα ειδικά υγειονομικά πρωτόκολλα πρώτα για τα κρουαζιερόπλοια στις 24/07 και έπειτα για τα λιμάνια και πύλες εισόδου στις 06/08. Έτσι, ο μέχρι στιγμής προγραμματισμός των εταιρειών αφορά κυρίως τις ευρωπαϊκές εταιρείες και επιβάτες από χώρες μέλη της ζώνης Schengen.

Όλα τα παραπάνω είναι εφικτά καθώς μια μεγάλη ομάδα ασχολήθηκε με την προετοιμασία των σχετικών υγειονομικών πρωτοκόλλων που είχα την τιμή να συμμετέχω και να συνεισφέρω κατά την σύνταξη τους και προσαρμογή τους που βασίστηκαν στην πολύ καλή δουλεία που έγινε από την ομάδα του καθηγητή κου Χατζηχριστοδούλου για τις οδηγίες της EU Healthy Gateways που οδήγησε να εκδοθούν σαφείς οδηγίες από το Υπουργείο Υγείας και την επιτροπή που καλύπτουν όλες τις περιπτώσεις από την αρχή του ταξιδιού μέχρι την επιστροφή του επιβάτη στο σπίτι του» και καταλήγει:

«Έτσι όλες οι εταιρείες κρουαζιέρας θα ακολουθούν ειδικά συγκεκριμένα πρωτόκολλα που ικανοποιούν κάθε στιγμή του ταξιδιού και αφορούν τις εκπαιδεύσεις για το πλήρωμα, τις εκτεταμένες απολυμάνσεις και καθαριότητα, την αύξηση του ιατρικού εξοπλισμού και των αριθμό των γιατρών και νοσηλευτών πάνω στο κάθε καράβι και για να κάνει PCR test εν πλω».

Όπως επισημαίνει ο Ιωάννης Μπρας «υιοθετούνται επίσης ειδικά μέτρα για την αποτροπή ασθενών με Covid19 να συμμετάσχουν σε κρουαζιέρα με την εφαρμογή διαδικασιών προελέγχου πριν την επιβίβαση με την συμπλήρωση ειδικής φόρμας (προ-επιβιβαστικό ερωτηματολόγιο υγείας) αλλά και με την παρουσία ιατρικού προσωπικού κατά την επιβίβαση που θα πραγματοποιεί θερμομετρήσεις σε όλους τους επιβάτες αλλά και σε πολλές περιπτώσεις PCR test για όλους, προσωπικό και επιβάτες (στο προσωπικό είναι υποχρεωτικό). Θα υπάρχουν πολύ συγκεκριμένα σχέδια αντιμετώπισης πιθανών κρουσμάτων και ειδική διαδικασία αντιμετώπισής τους όπου η κάθε εταιρεία είναι υποχρεωμένη να έχει άδειες καμπίνες ειδικών προδιαγραφών απομόνωσης σε ποσοστό 5%+5% επιβατών και πληρώματος παρέχοντας εγκαταστάσεις απομόνωσης μέχρι το επόμενο λιμάνι όπου τα πιθανά κρούσματα θα οδηγούνται όπως και στις περιπτώσεις κανονικών τουριστών στα ξενοδοχεία αναφοράς».