business stories

Λευτέρης Σαμαράς (DHL Express Hellas): Η πρόκληση μεταφοράς των εμβολίων και οι νέες επενδύσεις

  • Στέλιος Μορφίδης


Οι νέες επενδύσεις και η επέκταση εντός συνόρων σε μία χρονιά – βατερλό για την αξιοπιστία των ταχυμεταφορών στη χώρα

Στο επιχειρείν πάντα υπάρχουν αυτοί που βρίσκονται δυο βήματα μπροστά προλαβαίνοντας τις τάσεις που αχνοφαίνονται στον ορίζοντα και αυτοί που προσπαθούν να ακολουθήσουν όταν πλέον αυτές έχουν ισχυροποιηθεί. Για τον Λευτέρη Σαμαρά, τον επικεφαλής της DHL Express Hellas, θυγατρική του μεγαλύτερου ευρωπαϊκού ομίλου ταχυμεταφορών με βασικό μέτοχο τα γερμανικά ταχυδρομεία (Deutsche Post), δεν τίθεται καν επιλογή εάν θέλεις να παραμείνεις αξιόπιστος στους πελάτες σου και καλύτερος: η πρώτη επιλογή είναι μονόδρομος.

Κάτι που ο ίδιος και η εταιρεία την οποία διευθύνει απ’ το 2010 έχουν αποδείξει αρκετές φορές. Στην αρχή αυτού του χρόνου η DHL Express έθεσε σε λειτουργία το μεγάλο κέντρο διαλογής που δημιούργησε δίπλα στο αεροδρόμιο «Μακεδονία» ενώνοντας απευθείας αεροπορικά τη Θεσσαλονίκη με την υπόλοιπη Ευρώπη σε ο,τι αφορά τη διακίνηση εμπορευμάτων. Μία επένδυση ύψους 7 εκατ. ευρώ που ξεκίνησε το Φεβρουάριο του 2020 όταν ο κόσμος ήδη προετοιμαζόταν για την πανδημία. Το 2015, στην πιο δύσκολη περίοδο για την ευρωπαϊκή προοπτική της χώρας και πριν τη στροφή στο παρά ένα της ελληνικής κυβέρνησης επένδυσε στην επέκταση και εκσυγχρονισμό του μοναδικού ως τότε κέντρου διαλογής που είχε η εταιρεία, στο ΔΑΑ «Ελευθέριος Βενιζέλος». Και ήδη, όπως εξηγεί έχει έτοιμα τα νέα σχέδια με επέκταση των σημείων παράδοσης – παραλαβής της εταιρείας εντός της ελληνικής επικράτειας με στόχο να καλυφθούν εντός διετίας 25 ελληνικές πόλεις, ενδυνάμωση του εσωτερικού δικτύου με στόχο τον περιορισμό της εξάρτησης από άλλες εταιρείες ταχυμεταφορών με τις οποίες συνεργάζεται μετά το «μάθημα» της πανδημίας, αλλά και στροφή στην ηλεκτροκίνηση, αφού ήδη έχει δρομολογηθεί η προμήθεια των πρώτων οχημάτων για την Αθήνα…

Κάπως έτσι η DHL Express που μετρά πάνω από 40 χρόνια παρουσίας στην Ελλάδα έχει καταφέρει σήμερα όχι μόνο να θεωρείται ηγέτης στην διακίνηση εμπορευμάτων που έρχονται ή φεύγουν για το εξωτερικό, με μερίδιο περίπου 60%, να φθάσει σε τζίρο πέρυσι τα 60 εκατ. ευρώ και να απασχολεί πάνω από 600 ανθρώπους, αλλά να επεκτείνει τις δραστηριότητες της εντός συνόρων και να κερδίζει credits σε μία χρονιά «βατερλό» για την αξιοπιστία των ταχυμεταφορών στη χώρα!

Η αξιοπιστία

«Η αξιοπιστία, ειδικά σε δύσκολες περιόδους όπως η σημερινή είναι το κλειδί», λέει ο κ. Σαμαράς. «Και για να είσαι αξιόπιστος πρέπει να παλεύεις διαρκώς. Δεν υπάρχει μαγικό κουμπί. Δεν μπορείς να γίνεις αξιόπιστος επειδή τώρα το θυμήθηκες. Πώς θα σε στηρίζουν οι εργαζόμενοι σου, πώς θα έχεις τις υποδομές και την τεχνολογία εάν δεν έχεις αφιοσωθεί σε αυτά διαχρονικά; Η παρουσία πρέπει να είναι διαρκής. Οι δεσμεύσεις που αναλαμβάνεις διαχρονικά πρέπει να εκτελούνται. Και για όλα αυτά χρειάζεται προσπάθεια μεγάλη και χρόνος», λέει.

Η διαφορετικότητα της προσέγγισης των πραγμάτων σε σχέση με τη φιλοσοφία που διακατέχει τις υπόλοιπες εταιρείες του χώρου φαίνεται και απ’ το γεγονός ότι εδώ και χρόνια ο ίδιος δέχεται απευθείας τα παράπονα και τα σχόλια των πελατών, απ’ τον μικρότερο στο μεγαλύτερο! Κάτι που διαπιστώνει κανείς με μία απλή επίσκεψη στο site της εταιρείας. «Παράπονο; Θετικό σχόλιο; Στείλτε το απ’ ευθείας στο Γενικό Διευθυντή!», αναφέρει η επιλογή για Επικοινωνία στην ιστοσελίδα της εταιρείας…

Η πρόκληση του εμβολίου

Η συζήτηση μας γίνεται λίγη ώρα αφότου έχει προσγειωθεί στην Αθήνα το αεροπλάνο cargo της DHL Express απ’ το Βέλγιο που μεταφέρει μία ακόμα παρτίδα του εμβολίου των Pfizer – BioNTech για τον κορωνοϊό. Ένα έργο με αρκετές προκλήσεις, το οποίο έχει επιφορτιστεί η εταιρεία με απευθείας συμφωνία με την Pfizer.

«Η πρώτη επιχειρησιακή δυσκολία είναι ότι πρέπει πχ σήμερα να κάνεις παραλαβή από το εργοστάσιο της Pfizer στο Βέλγιο και μέχρι αύριο το μεσημέρι το αργότερο τα εμβόλια να έχουν φθάσει με ασφάλεια και τηρώντας όλους τους αυστηρούς όρους στα 6 κέντρα αποθήκευσης σε όλα την Ελλάδα. Όχι μόνο στην Αθήνα αλλά στη Θεσσαλονίκη, το Ηράκλειο, την Πάτρα, τα Γιάννενα και την Καρδίτσα, όπου αυτά βρίσκονται. Κάτι που μπορούμε να το κάνουμε. Τα εμβόλια βρίσκονται μέσα σε κουτιά ελεγχόμενης θερμοκρασίας με ξηρό πάγο ώστε να διατηρείται μία θερμοκρασία 70 – 80 βαθμούς υπό το μηδέν, όπως απαιτείται για τα συγκεκριμένα εμβόλια. Γενικά είναι ένα πρότζεκτ πολύ ιδιαίτερο, στο οποίο όλοι έχουμε στρέψει την προσοχή μας. Όλος ο Οργανισμός είναι επί ποδός γι αυτό. Και πρέπει να πω ότι νοιώθουμε μεγάλη περηφάνεια που αποτελούμε έναν κρίκο αυτής της αλυσίδας που έχει δημιουργηθεί, αυτής της μεγάλης προσπάθειας κόντρα στην πανδημία. Κάνουμε πράξη το όραμα της εταιρείας όπως το εκφράζει το μότο που χρησιμοποιούμε εδώ και χρόνια ‘ενώνουμε ανθρώπους – βελτιώνουμε ζωές’. Πραγματικά νοιώθουμε ότι δεν μεταφέρουμε απλά αποστολές αλλά επιτελούμε ένα μεγαλύτερο έργο»

Και αυτό πλέον, όπως εξηγεί ο ίδιος, θα γίνει ρουτίνα για τους επόμενους μήνες καθώς το ένα φορτίο θα διαδέχεται το άλλο.

Η επένδυση στη Θεσσαλονίκη

Για την DHL Express Hellas η φετινή χρονιά είναι κομβική καθώς πλέον έχει τεθεί σε λειτουργία η τελευταία μεγάλη επένδυση που έκανε στη Θεσσαλονίκη. Μία επένδυση που ολοκληρώθηκε σε λιγότερο από ένα χρόνο και εν μέσω της πανδημίας. «Πλέον επιχειρούμε και απ’ τη Θεσσαλονίκη, όπου διαθέτουμε νέες εγκαταστάσεις, με το νέο κέντρο διαλογής και διανομής καθώς και τα γραφεία εκεί. Νωρίτερα είχαμε φροντίσει να επεκτείνουμε σε 4 και τα σημεία παράδοσης – παραλαβής που είχαμε στην πόλη καθιστώντας ισχυρή την παρουσία μας. Πραγματικά είμαστε πολύ χαρούμενοι γι αυτή την επέκταση, η οποία δείχνει και το δρόμο που θα ακολουθήσουμε συνολικά στη χώρα με ισχυροποίηση της παρουσίας μας», σημειώνει ο κ. Σαμαράς. Ήδη η ομάδα της Θεσσαλονίκης έχει φθάσει τα 60 άτομα ενώ το τελευταίο έτος, λόγω και των αυξημένων αναγκών της πανδημίας η εταιρεία έχει ανοίξει συνολικά 100 νέες θέσεις εργασίας. Κάτι, που σύμφωνα με τον κ. Σαμαρά θα συνεχιστεί τα επόμενα χρόνια με βάση το πλάνο ανάπτυξης.

Διευκρινίζει πάντως ότι ο κύριος άξονας του σχεδίου της DHL Express Hellas θα παραμείνουν οι αποστολές εξωτερικού. «Αυτή είναι η ουσία της δουλειάς μας καλύπτοντας σήμερα το 95% των εμπορικών αναγκών που έχουμε. Εκείνο όμως που έχει αλλάξει τα τελευταία χρόνια είναι η συμπεριφορά των καταναλωτών. Αγοράζουν απ’ το διαδίκτυο και θέλουν παραδόσεις σε όλη την Ελλάδα. Οπότε θέλουμε σε βάθος διετίας να επεκτείνουμε παράλληλα τις «ρεσεψιόν» μας σε 25 πόλεις, από 15 που είναι σήμερα», όπως τονίζει.

Σημειώνει δε πως επιταχυντής γι αυτή την απόφαση ήταν η πανδημία. «Η ποιότητα των υπηρεσιών εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό και απ’ το πόσο ελέγχεις απόλυτα την υπηρεσία. Εάν συνεργάζεσαι με κάποιον τότε εξαρτάσαι και απ’ αυτόν. Αυτό είναι το πρώτο. Το δεύτερο έχει να κάνει όπως προείπα και με την αλλαγή της συμπεριφοράς του κόσμου. Για παράδειγμα στο πρώτο lockdown όλοι ξεκίνησαν να αγοράζουν απ’ τα μεγάλα ηλεκτρονικά καταστήματα της χώρας. Όταν ξεκίνησαν όμως οι μεγάλες καθυστερήσεις, το γύρισαν στο Amazon και σε άλλα διεθνή marketplaces γιατί γίνονταν πιο γρήγορα οι παραδόσεις! Αυτό λοιπόν ήταν μάθημα και οδηγός για εμάς», σημειώνει.

«Τρίτο κέντρο διαλογής υπάρχει στον ορίζοντα;», ρωτάμε. «Πάντα παρακολουθούμε τις εξελίξεις και ανάλογα με τις ανάγκες που θα διαβλέψουμε, πάντα λαμβάνουμε και τις όποιες αποφάσεις», απαντά.

Τα νέα δεδομένα της πανδημίας

Η εταιρεία, όπως λέει ο κ. Σαμαράς προσαρμόστηκε γρήγορα στα νέα δεδομένα που έφερε η πανδημία. «Όντας μία εταιρεία παγκόσμια είδαμε την εξάπλωση του κορωνοϊού σε φάσεις. Εδώ στην Ελλάδα κινηθήκαμε γρήγορα καταφέρνοντας μέσα σε τρεις μέρες να βγάλουμε 176 άτομα απ’ τις δομές μας ώστε να δουλέψουν απ’ το σπίτι. Ήταν σαν να αλλάξαμε μηχανή πτήσης … εν πτήσει. Δούλεψε όμως. Έπειτα προσπαθήσαμε και καταφέραμε να διασφαλίσουμε την ασφάλεια υγείας των εργαζομένων μας θέτοντας διαδικασίες και πρωτόκολλα που τηρήσαμε ευλαβικά. Όλα αυτά φάνταζαν βουνό στην αρχή όμως πλέον αποτελούν συνήθεια», λέει.

Οι όγκοι διακίνησης «εκτοξεύθηκαν» μετά το Πάσχα πέρυσι. «Το σύνολο του όγκου που διακινήσαμε τους τελευταίους δύο μήνες του 2020, ήταν 50% μεγαλύτερος απ’ τον αντίστοιχο περυσινό! Και επιβεβαιώνεται αυτό που λέμε πως στις δυσκολίες πάντα παρουσιάζονται ευκαιρίες. Η παραγωγή των πελατών μας στην Ελλάδα αυξήθηκε αυτό το διάστημα 60%, κάτι που δεν έχει ξαναγίνει. Αυτό δείχνει ότι το το ηλεκτρονικό εμπόριο, η δυνατότητα στον κόσμο να παραγγέλνει δημιουργεί ευκαιρίες και για χώρες μικρότερες όπως η δική μας. Από πλευράς μας το διαχειρίστηκαμε επιτυχώς παρέχοντας καλές υπηρεσίες φροντίζοντας να λάβουμε από πριν τα μέτρα μας. Και με προσλήψεις και με αύξηση δρομολογίων δικών μας και των συνεργατών μας».

Το γενικό κλίμα που επικρατεί στη χώρα για τις ταχυμεταφορές ίσως αδικεί όμως την DHL Express. «Στην Ελλάδα ο πελάτης δεν έμεινε ευχαριστημένος. Σαφώς είναι δυσκολότερο να διαχειριστεί κανείς μεγαλύτερους όγκους, ωστόσο η αλήθεια είναι πως στον κλάδο εδώ υπάρχει υστέρηση επενδύσεων σε τεχνολογία και υποδομές. Δεν μπορούν τόσα πολλά κομμάτια να διακινούνται με το χέρι…», λέει κληθείς να σχολιάσει το ‘χάος’ που προκλήθηκε στις ταχυμεταφορές φέτος.

Και εδώ κάπου επιστρέφει η κουβέντα περί αξιοπιστίας. Με αυτά και με εκείνα πάντως η καλή πορεία της DHL Express Hellas θα καταγραφεί και στις οικονομικές καταστάσεις, όπως λέει ο κ. Σαμαράς χωρίς ωστόσο να προσδιορίζει την αύξηση των μεγεθών. «Καταφέραμε να διαχειριστούμε τα αυξημένα κόστη που είχαμε ώστε να κρατήσουμε τις υπηρεσίες μας σε υψηλό επίπεδο και παράλληλα είδαμε ανάπτυξη του πελατολογίου μας», λέει. Για την ιστορία το 2019 η εταιρεία είχε κύκλο εργασιών 64,96 εκατ. ευρώ από 59,37 εκατ. ένα χρόνο πριν και κερδοφορία μετά τους φόρους ύψους 1 εκατ. ευρώ.

Το στρατηγικό σχέδιο της εταιρείας, όπως λέει ο κ. Σαμαράς, έχει ως επίκεντρο τη διατήρηση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών σε υψηλό επίπεδο. Κάτι που όπως λέει θα συνεχίσει με διαρκώς νέες επενδύσεις. Σημαντικό τμήμα των επενδύσεων αφορά και το προσωπικό της εταιρείας. «Η στρατηγική μας ξεκινά και τελειώνει με αυτούς», λέει ο κ. Σαμαράς. Ενδεικτικό της βαρύτητας που δίνει η εταιρεία σε αυτό είναι το γεγονός ότι και το 2020 αναδείχθηκε στην πρώτη θέση της διάκρισης «best work places» καταφέρνοντας το με μία σειρά παροχών και διευκολύνσεων.

Και πώς θέλει να είναι η εταιρεία σε πέντε χρόνια από τώρα; «Να εξακολουθεί να είναι κυρίαρχος στο κομμάτι της διεθνούς ταχυμεταφοράς και παράλληλα να διαθέτει πιο ισχυρή παρουσία στην χώρα τόσο από άποψη εγκαταστάσεων όσο και υπηρεσιών καλύπτοντας περισσότερες πόλεις. Με τεχνολογία αιχμής και «πράσινο» αποτύπωμα για την καθημερινή λειτουργία της εταιρείας και ένα προσωπικό που θα ξεπερνά τα 1.000 άτομα σε όλη τη χώρα», απαντά.

O κ. Λευτέρης Σαμαράς είναι στις τάξεις της DHL Express απ’ τις αρχές της δεκαετίας του ’90 όταν και είχε ξεκινήσει την καριέρα του ως υπεύθυνος πωλήσεων. Από το 2010 και έπειτα από την εσωτερική ανέλιξη του, είναι διευθύνων σύμβουλος της DHL Express για τις αγορές της Ελλάδος, της Κύπρου και της Μάλτας. Επί των ημέρων του, η εταιρεία έχει πραγματοποιήσει το μεγαλύτερο επενδυτικό πλάνο σε δομές και υπηρεσίες, ύψους 20 εκατ. και βρίσκεται σε σταθερή πορεία ανάπτυξης, με διακρίσεις όπως η πρώτη θέση στα βραβεία Best Workplaces.

Διαβάστε ακόμη

Κτήμα Καμπά: Η χαμένη ευκαιρία του Μπουτάρη και το «μικρό Ελληνικό» της Ελλάκτωρ

O μουτζούρης της τράπεζας, ο καυγάς των ακτοπλόων και το ορφανοτροφείο με θέα! 

Μόνο τα ακίνητα εντός αντικειμενικών μπορούν να μεταβιβαστούν ηλεκτρονικά

 

Απόρρητο Απόρρητο