Με το λιανεμπόριο να μετρά ήδη μία μεγάλη πληγή 5 δισ. ευρώ από τα πρώτα δύο lockdowns και την αβεβαιότητα για τον χρόνο επαναλειτουργίας των καταστημάτων να συντηρείται, ολοένα περισσότεροι επαγγελματίες αναζητούν σωσίβιο στο ψηφιακό κανάλι πωλήσεων.

Μάλιστα η ανάγκη των επαγγελματιών είναι τέτοια που μόλις τις πρώτες τέσσερις ημέρες από τη στιγμή που άνοιξε η πλατφόρμα για το πρόγραμμα e-λιανικό οι αιτήσεις, σύμφωνα με πηγές από το υπουργείο Ανάπτυξης, πέφτουν βροχή. Προδικάζουν δε πως τελικά θα είναι πολλαπλάσιες αυτών που τελικά θα εγκριθούν με βάση τον προϋπολογισμό των 80 εκατ. ευρώ. Υπολογίζεται ότι περίπου 18.000 επιχειρήσεις θα μπορέσουν να ενταχθούν τελικά στο πρόγραμμα με βάση τη βαθμολογία που θα συγκεντρώσουν. Αυτές θα λάβουν είτε 5.000 ευρώ για τη δημιουργία e-shop, προβλέποντας την αγορά παγίων κ.τ.λ., είτε 1.500 ευρώ για την αναβάθμιση υφιστάμενων (λογισμικό κ.ο.κ.).

Δικαίωμα χρηματοδότησης έχουν οι μεσαίες, μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον κλάδο του λιανεμπορίου, διατηρούν φυσικό κατάστημα και η λειτουργία τους έχει ανασταλεί για τουλάχιστον μία ημέρα από την Τετάρτη 18 Μαρτίου του 2020 και μετά.

Καθώς όμως η επένδυση σε e-shop απαιτεί και ένα σημαντικό αρχικό κεφάλαιο, το οποίο υπερβαίνει κατά πολύ την επιδότηση, υπάρχει παράλληλα και αύξηση στη ζήτηση για μια θέση στα marketplaces που λειτουργούν εγχώριες και πολυεθνικές αλυσίδες. Πρόκειται για τεράστια ψηφιακά malls που αναλαμβάνουν τη φιλοξενία, την προβολή και την υποστήριξη (από συναλλαγές έως αποστολές των προϊόντων) τα οποία λειτουργούν στη λογική του ψηφιακού «shop in a shop» καταργώντας και την ανάγκη σημαντικής τεχνολογικής υποδομής εκ μέρους των καταστημάτων.

Στην εγχώρια αγορά κυριαρχούν η Public και η Skroutz, που έχουν επενδύσει πολλά στο συγκεκριμένο κομμάτι. Πηγές και από τις δύο εταιρείες αναφέρουν πως η ζήτηση καταστημάτων να ενταχθούν στα marketplaces που έχουν αναπτύξει είναι τόσο μεγάλη που πλέον μόνες τους έχουν ρίξει τους ρυθμούς νέων εισόδων προκειμένου να διασφαλιστεί ότι δεν θα δημιουργηθούν προβλήματα στις υπηρεσίες προς τον τελικό καταναλωτή.

«Μετά το πρώτο lockdown πραγματικά υπήρξε έκρηξη της ζήτησης. Και όταν φτάσαμε πλέον στο δεύτερο lockdown, είχε απογειωθεί», εξηγεί γλαφυρά στέλεχος μιας εκ των δύο εταιρειών που δεν θέλει να κατονομαστεί.

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, στην πλατφόρμα της Public έως το τέλος του 2020 είχαν ενταχθεί ήδη 2.100 επιχειρήσεις, όταν στις αρχές του έτους ήταν 350.

Η στροφή των επαγγελματιών προς το ψηφιακό κανάλι φαίνεται και από την πορεία της ψηφιακής πλατφόρμας Skroutz, καθώς πέραν του marketplace της αναπτύσσεται και το παραδοσιακό προϊόν της, η μηχανή σύγκρισης τιμών που ουσιαστικά διασυνδέει e-shops. Πλέον τα συνεργαζόμενα καταστήματα με τη Skroutz έχουν φτάσει στα 9.500, εκ των οποίων τα 4.100 είναι offline, κοινώς δεν έχουν άλλη ηλεκτρονική παρουσία.

Συνεργασία

Ακόμη και οι θεσμικοί φορείς του εμπορίου επιδιώκουν συνεργασία με τις δύο εταιρείες. Στο πλαίσιο αυτό, έχουν γίνει ήδη συμφωνίες με τους Εμπορικούς Συλλόγους Αθηνών και Πειραιά για ένταξη μελών τους με πιο ευνοϊκούς όρους στα marketplaces τους, ενώ διεξάγονται διαρκώς διαδικτυακά μαθήματα χρήσης των νέων εργαλείων, όπως αυτό που πραγματοποίησε η Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου & Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ) την περασμένη εβδομάδα. Ακόμα και το Δημόσιο προωθεί περισσότερες συνεργασίες με τις ψηφιακές πλατφόρμες. Πιο χαρακτηριστική περίπτωση αποτελεί η στρατηγική συνεργασία μεταξύ του Enterprise Greece και της γνωστής πολυεθνικής eBay για έναν κύκλο εκπαιδευτικών προγραμμάτων στα οποία επαγγελματίες που επιδιώκουν την εξωστρέφεια και τις πωλήσεις μέσω του καναλιού της eBay να μάθουν όλα τα απαραίτητα εργαλεία. Για την ιστορία, οι ενεργοί Ελληνες πωλητές που χρησιμοποιούν την πολυεθνική πλατφόρμα έχουν φτάσει στους 12.500, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της eBay, ενώ πέρυσι πωλήθηκαν μέσω της αυτής 900.000 αντικείμενα σε όλα τα πλάτη και μήκη της Γης!

Αιμορραγία από τα κλειστά καταστήματα

Σε κάθε περίπτωση, ο «ψηφιακός αγώνας» αφορά, προς το παρόν, ένα πολύ μικρό κομμάτι του λιανεμπορίου, μια και η συντριπτική πλειονότητα των εμπόρων εξακολουθεί να μην επενδύει σε μια σταθερή ψηφιακή βάση και απλώς να χρησιμοποιεί τα social media ή τις τηλεφωνικές παραγγελίες από το πελατολόγιό της… Απόδειξη, το αποτέλεσμα ερευνών ότι μόλις το 6% των εμπορικών επιχειρήσεων διαθέτει σήμερα ψηφιακό κανάλι πώλησης!

Υπό αυτές τις συνθήκες το λιανεμπόριο είναι σχεδόν καταδικασμένο σε αιμορραγία έως ότου επιτραπεί εκ νέου η λειτουργία των φυσικών καταστημάτων. Σε μια κίνηση ενίσχυσης των εμπόρων, ο υπουργός Ανάπτυξης Αδωνις Γεωργιάδης υπέγραψε την απόφαση για την παράταση της εκπτωτικής περιόδου για έναν ακόμη μήνα μήπως και σωθεί κάτι περισσότερο από τον τζίρο που έχει χαθεί. Σύμφωνα με τους εμπόρους, έως και χθες, που κανονικά θα έληγε η εκπτωτική περίοδος, ήταν ζήτημα αν έγιναν πωλήσεις 2-2,5 δισ. ευρώ σε σύγκριση με τα 5-5,5 δισ. ευρώ που γίνονται παραδοσιακά.

Σε αυτές τις απώλειες πρέπει να προσθέσει κανείς και αυτές που προηγήθηκαν το 2020, οι οποίες και έγιναν ξεκάθαρες την περασμένη εβδομάδα με τη δημοσίευση των επίσημων στοιχείων της ΕΛΣΤΑΤ. Σύμφωνα με αυτά, ο κύκλος εργασιών του λιανικού εμπορίου από τα 51,71 δισ. ευρώ το 2019 προσγειώθηκε το 2020 στα 47,24 δισ. ευρώ. Ενα κενό δηλαδή περίπου 4 δισ. ευρώ, το οποίο φτάνει στα 5 δισ. αν βγουν από την εξίσωση η μεγάλη αύξηση των πωλήσεων τροφίμων, ποτών, λαχανικών κ.ο.κ. Μόνο 1 δισ. ευρώ έχασε ο κλάδος της ένδυσης, ενώ άλλα 400 εκατ. περίπου τα καλλυντικά, 200 εκατ. ευρώ τα ρολόγια – κοσμήματα, 169 εκατ. ευρώ η υπόδηση κ.ο.κ.

Γι’ αυτό κιόλας, μαζί με την παράταση των εκπτώσεων, οι επαγγελματικοί φορείς επιμένουν να ζητούν το προφανές, την επίσπευση της λειτουργίας των καταστημάτων με πιο αυστηρά πρωτόκολλα ασφαλείας και περιορισμό μετακινήσεων, μέσω της νέας πλατφόρμας 13032 που προετοιμάζει το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης.

Εως τότε όμως ζητούν μεγαλύτερη οικονομική στήριξη από το κράτος, είτε με τη μορφή μεγαλύτερης χρηματοδότησης μέσα από προγράμματα όπως η επιτρεπτέα προκαταβολή και η εξαγγελθείσα επιδότηση πάγιων δαπανών, είτε με πλήρη απαλλαγή από τα ενοίκια. Παράλληλα, ζητούν και κούρεμα των υποχρεώσεων που συσσωρεύονται.

Διαβάστε ακόμη: 

Αναδίπλωση Βακάκη με υιοθέτηση… προς το παρόν του click inside

Η Εθνική Τράπεζα «οδηγεί» τη Χαλυβουργική σε ειδική διαχείριση