Οι προκλήσεις στη «ζούγκλα» της ελληνικής αγοράς και οι στόχοι για διψήφια ανάπτυξη και δημιουργία νέων θέσεων εργασίας στη χώρα μας

του Δημήτρη Μαρκόπουλου

Στη γνωστή ελληνική ταινία των αρχών των 70s «Ο άνθρωπος που γύρισε από τη ζέστη», ο Λάμπρος Κωνσταντάρας παίζει τον ρόλο ενός Ελληνα που επιστρέφει στη χώρα μας ύστερα από χρόνια στη Μαύρη Ηπειρο και τα βρίσκει όλα ρημαδιό. Στην πραγματική ζωή, και συγκεκριμένα στο επιχειρείν, ο managing director της Hewlett Packard Hellas Μιχάλης Κασσιμιώτης, όταν ανέλαβε στις αρχές του προηγούμενου έτους το πηδάλιο της εταιρείας, σαφώς βρήκε μια πολύ καλύτερη κατάσταση, που όμως θα μπορούσε να γίνει ακόμα πιο καλή. Για την ακρίβεια, βρήκε μια πολυεθνική με σημαντική δραστηριότητα στην Ελλάδα, με κινητικότητα, με μεγάλα έργα, που όμως έπρεπε να μεγαλώσει ακόμα περισσότερο. Που έπρεπε να εξελιχθεί. Και αυτά σε μια αγορά όπως η ελληνική αλλά και αυτή της Κύπρου, που μετά από μια μακρά περίοδο κρίσης έχει πλέον μπροστά της νέες προκλήσεις.

Με νέο business plan, καινούριες προτεραιότητες και σε συνεννόηση με τα κεντρικά που βρίσκονται στην Ισπανία, ο Μιχάλης Κασσιμιώτης οραματίστηκε μια νέα HP, η οποία αν και μικρότερη θα εξελισσόταν… σε μεγαλύτερη. Ξεκάθαρος στόχος, η αύξηση των τζίρων μέσω ενός διαρκούς intelligence, καθώς οι πελάτες της εταιρείας πρέπει και οφείλουν να προσαρμοστούν στις νέες τεχνολογικές πραγματικότητες. Δεν είναι τυχαίο ότι η τεχνολογική αυτή εταιρεία με το αποτύπωμα στους εκτυπωτές αλλά και το hardware εξελίχθηκε σε τομείς όπως το λογισμικό και οι υπηρεσίες για επιχειρήσεις. Δραστηριοποιείται σε ολόκληρη την κλίμακα διακίνησης των ψηφιακών δεδομένων, από τον εξοπλισμό και το software για data center και το δίκτυο μέχρι τις σχετικές υπηρεσίες.

«Κάναμε τη μετάβαση από τον όγκο πωλήσεων στην προστιθέμενη αξία», τονίζει ο γενικός διευθυντής Ελλάδας και Κύπρου της HP.
Θα πρέπει να πούμε ότι η ανάπτυξη της εταιρείας τα τελευταία χρόνια στηρίχθηκε διεθνώς και σε μια σειρά εξαγορών σε διάφορους τομείς του λογισμικού και όχι μόνο, με την ελληνική θυγατρική να απασχολεί πάνω από 100 εργαζομένους. Μάλιστα μετά από εσωτερική ανακατάταξη η HP Ελλάδας ανήκει πλέον στον τομέα Νότιας Ευρώπης μαζί με την Ισπανία, την Πορτογαλία, την Ιταλία, το Ισραήλ, την Κύπρο κ.ά. «Αυτή την περίοδο η επιλογή μας στρατηγικά είναι η επένδυση στη ναυτιλία και στο hospitality industry καθώς εκεί έχουμε μεγάλες ελληνικές επιχειρήσεις ως πελάτες που χρειάζονται ψηφιακό μετασχηματισμό», αναφέρει ο κ. Κασσιμιώτης.

Ο ίδιος προσθέτει ότι «ουσιαστικά η ναυτιλία σε ψηφιακό επίπεδο είναι αναλφάβητη παρά τη διαρκή και καθημερινή διεθνή γιγάντωσή της». Δεν είναι τυχαίος λοιπόν ο στόχος αύξησης κατά 30% ετησίως της ανάπτυξης που θέλει η Hewlett Packard Hellas να επιτύχει, χωρίς να ληφθεί υπ’ όψιν η συνδρομή στις πωλήσεις της εταιρείας του ελληνικού Δημοσίου. Παράλληλος στόχος για την πενταετία είναι ο διπλασιασμός του ελληνικού γραφείου. Και αυτό εντός ενός cluster που μαζί με τις άλλες τέσσερις χώρες της Μεσογείου αποφέρει στο διεθνές σχήμα 2,5 δισ. δολάρια πωλήσεις. «Γιατί η Ελλάδα να μην καταφέρει να εξελιχθεί σε ένα centre of excellence στον τουριστικό τομέα και στην τεχνολογία στην ξενοδοχειακή επιχειρηματικότητα;» διερωτάται ο Ελληνας μάνατζερ. Σε αυτό το πρότυπο μάλιστα βασίστηκε και η πρόσφατη παρουσία της εταιρείας στη ΔΕΘ.

sel10a.jpg

Μια ζωή Hewlett Packard

Ο κ. Κασσιμιώτης στον σχεδιασμό της επόμενης ημέρας της εταιρείας στη χώρα μας λαμβάνει υπ’ όψιν τις τάσεις ανάκαμψης στην ελληνική αγορά τεχνολογίας. Ο ίδιος θεωρεί πως η ΗΡ είναι «η μοναδική μεγάλη εταιρεία του χώρου που έχει κάνει τόσο μεγάλες αλλαγές τα τελευταία χρόνια», ενώ ήδη από το πρώτο εξάμηνο της τρέχουσας χρήσης (1η Νοεμβρίου 2017 – 30 Οκτωβρίου 2018) κατέγραψε 30% ρυθμό ανάπτυξης σε μια πορεία που συνεχίζεται θετικά. Με ήδη σημαντική παρουσία σε τράπεζες και τηλεπικοινωνίες, λοιπόν η εταιρεία διευρύνεται και αλλού.

Θα πρέπει να σημειώσουμε πως ο κ. Κασσιμιώτης ξεκίνησε την πορεία του στη Hewlett Packard το 1994 αν και είχε κατορθώσει να έχει μια πολύ δελεαστική προηγούμενη προσφορά από τον γίγαντα της εποχής στον κλάδο της πληροφορικής Πουλιάδη. Ηθελε να γίνει μηχανολόγος, τελικά όμως τον κέρδισαν τα μαθηματικά. Αυτή η διαδρομή στην πολυεθνική κρατά μέχρι και σήμερα, 25 χρόνια μετά. Το γεγονός ότι ο ίδιος πέρασε από πολλά και διαφορετικά αντικείμενα και πόστα, ότι ασχολήθηκε και με την τεχνολογία και με τις πωλήσεις τον βοήθησε στην τελική του εξέλιξη. «Η πορεία αυτή ήταν και είναι εξαιρετικά ενδιαφέρουσα. Μου έδωσε συγκινήσεις και χαρές, όπως και άγχος και κούραση. Θυμάμαι πως ως διευθυντής πωλήσεων έφθασα μέχρι και στο νοσοκομείο -κι αυτό επειδή θέλω όλα να γίνονται σωστά», θυμάται.

Από το 2013 κι ενώ η χώρα μας είχε εισέλθει στην κρίση, επέλεξε να αναλάβει ρόλο technology services manager στην Ελλάδα, στην Κύπρο και την Αφρική, με την περιφέρεια αυτή να καταγράφει ένα από τα καλύτερα σκορ ανάπτυξης στην ευρύτερη περιοχή των χωρών EMEA. «Πραγματικά είναι δύσκολο για έναν μάνατζερ να μείνει δίχως να χάσει το ενδιαφέρον του σε μια εταιρεία για τόσα πολλά χρόνια. Παρά ταύτα, η Hewlett Packard και η καινοτομία της έχουν καταφέρει να μου δώσουν όλο αυτό το διάστημα μια συγκλονιστική εμπειρία. Διαρκώς υπήρχε μια διαδικασία μετάλλαξης που με καθοδηγούσε και που με κρατούσε και με κρατά σε ενδιαφέρον και κινητικότητα», αναφέρει ο επικεφαλής της Hewlett Packard.

Οι νέοι στόχοι λοιπόν είναι που τον κινητοποιούν. Η δημιουργία δηλαδή μιας ελληνικής HP που θα βοηθήσει καίρια την πατρίδα μας να προχωρήσει στην καινοτομία και τη νέα ψηφιακή εποχή. Μια εταιρεία που θα βοηθήσει τις επιχειρήσεις να ξεκολλήσουν από τον βάλτο της κρίσης και θα τις προσαρμόσει στις νέες τεχνολογίες. «Γυρίσαμε ήδη στους παραδοσιακούς μας πελάτες για να τους προσαρμόσουμε στις νέες τεχνολογίες που βοηθούν σε μείωση εξόδων και υψηλότερη αποτελεσματικότητα. Παράλληλα επενδύσαμε σε νέους τομείς όπως η ναυτιλία και τα ξενοδοχεία. Πελάτες μας είναι οι μεγαλύτερες ξενοδοχειακές αλυσίδες που επιθυμούν πλέον τον ψηφιακό τους μετασχηματισμό», τονίζει.

Μια ιστορία από το 1938

Από δύο άνδρες, ένα όραμα και ένα γκαράζ ξεκίνησε πριν από περίπου 80 χρόνια η μακρά επιτυχία της αμερικανικής τεχνολογικής καινοτομίας και επιχειρηματικότητας. Η ιστορία της Hewlett Packard Enterprise είναι συνυφασμένη με την ιστορία της Σίλικον Βάλεϊ – μια γόνιμη έκταση βόρεια του Σαν Χοσέ στην Καλιφόρνια. Σήμερα η περιοχή είναι γνωστή παγκοσμίως ως κέντρο καινοτομίας. Είναι το σημείο απ’ όπου οι πλέον πρωτοπόρες εταιρείες αλλάζουν τον κόσμο μέσω της τεχνολογικής προόδου. Αλλά όταν ο Μπιλ Χιούλετ και ο Ντέιβ Πάκαρντ συναντήθηκαν τη δεκαετία του 1930 στο Πανεπιστήμιο Στάνφορντ, η κοιλάδα ήταν σε μεγάλο βαθμό γεωργική, με οπωρώνες και αγροκτήματα να γεμίζουν τους λόφους. Η επιτυχία τους μετασχημάτισε το τοπίο και τον πολιτισμό της περιοχής σε τέτοιο βαθμό ώστε το μικρό γκαράζ στη λεωφόρο Αντισον, στο Πάλο Αλτο, όπου συμφώνησαν τη συνεργασία τους, έχει χαρακτηριστεί ιστορικό ορόσημο, «ο τόπος γέννησης της Σίλικον Βάλεϊ».

Ο Μπιλ και ο Ντέιβ έγιναν φίλοι όταν ήταν φοιτητές Μηχανικής στο Στάνφορντ. Μετά την αποφοίτησή του, ο Ντέιβ πήρε μια δουλειά από την General Electric και μετακόμισε στο Σενέκταντι της Νέας Υόρκης, όπου παντρεύτηκε τη συμφοιτήτριά του Λουσίλ Σάλτερ το 1938. Με τον Μπιλ παρέμειναν σε επαφή. Ηταν η εποχή που ο καθηγητής τους Φρεντ Τέρμαν τους ενθάρρυνε να ξεκινήσουν μια δική τους τεχνολογική εταιρεία. Το ταπεινό γκαράζ ενός αυτοκινήτου δεν είχε τίποτα περισσότερο από ένα τσιμεντένιο δάπεδο και έναν πάγκο εργασίας.

Ωστόσο, ο χώρος ήταν αρκετός προκειμένου ο Μπιλ και ο Ντέιβ να αναπτύξουν πρωτότυπα προϊόντα. Δημιούργησαν μια μηχανή διαθερμίας (μια ιατρική συσκευή που παράγει θερμότητα) την οποία πούλησαν σε μια κλινική του Πάλο Αλτο. Μια άλλη συσκευή βοήθησε τους αστρονόμους στο κοντινό Lick Observatory να τοποθετήσουν ένα τηλεσκόπιο με ακρίβεια. Και υπήρξαν και άλλες εφευρέσεις, κάποιες από τις οποίες ήταν λίγο πιο πεζές αλλά άκρως χρηστικές, όπως ένας συντονιστής αρμονικών, ένας δείκτης απόσβεσης για ένα τοπικό μπόουλινγκ και ένα ηλεκτρικό μάτι για αυτόματη πλύση τουαλέτας. Ο Μπιλ και ο Ντέιβ πίστευαν στην παραγωγή προϊόντων που θα έκαναν τη διαφορά στη ζωή των πελατών τους.

Η Hewlett Packard Enterprise σήμερα

Εχοντας διαγράψει μια εντυπωσιακή πορεία 80 ετών (στην Ελλάδα άνοιξε τέλη 1978) από την ίδρυσή της και έχοντας αναπτύξει μια μακρά λίστα πρωτοπόρων τεχνολογιών, οι οποίες άνοιξαν νέους δρόμους στη βιομηχανία της ψηφιακής τεχνολογίας (π.χ. Proliant Servers, Blade Server Systems κ.λπ.), η εταιρεία ατενίζει τον 21o αιώνα με αισιοδοξία και υψηλούς στόχους. Διανύουμε μια εποχή όπου ο ψηφιακός μετασχηματισμός αλλάζει συθέμελα μεγάλα κομμάτια της αγοράς. Σε αυτό το μακρύ ταξίδι η εταιρεία επιδιώκει να είναι ένας αξιόπιστος και έμπιστος συνεργάτης προσφέροντας τον καλύτερο συνδυασμό τεχνολογίας, ανθρώπινου δυναμικού και οικονομικών εργαλείων σχεδιασμένων για την επιτυχημένη επιχείρηση του μέλλοντος, η οποία θα είναι edge centric, cloud enabled και data driven.

Το άκρο (Edge) είναι το νέο μέγιστο ζητούμενο. Είναι εκεί όπου δημιουργούνται οι ανθρώπινες εμπειρίες, άρα και τα μεγαλύτερα μεγέθη δεδομένων. Τα δεδομένα μπορεί να λαμβάνονται από πάσης φύσεως πηγές, όπως smartphones, tablets ή αισθητήρες συσκευών και τα οποία αν οι επιχειρήσεις διαχειριστούν σωστά ανοίγουν τον δρόμο για περισσότερη αποτελεσματικότητα και καινοτομία. Η ΗP πρωτοπορεί σε αυτό τον τομέα με την πλατφόρμα τεχνολογιών και υπηρεσιών ARUBA που παρέχει απλότητα στη γεφύρωση του ψηφιακού με τον φυσικό κόσμο.

Παραδείγματα εφαρμογής του έξυπνου άκρου περιλαμβάνονται στις υλοποιήσεις των έξυπνων πόλεων (smart cities), των έξυπνων χώρων (στάδια, malls, αεροδρόμια, ξενοδοχεία κ.λπ.). Στην Ελλάδα ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στο κομμάτι του τουρισμού όπου αποδεδειγμένα η δυνατότητα αναβάθμισης της εμπειρίας επισκέπτη όχι μόνο οδηγεί σε υψηλότερες πληρότητες, αλλά και σε μεγαλύτερα και υψηλότερης κερδοφορίας έσοδα.

Οι νέες τεχνολογίες της εταιρείας κάνουν χρήση της τεχνητής νοημοσύνης ενώ έμφαση έχει δοθεί και στο cloud.