«Για τα πράγματα, που δεν μπορείς να μιλήσεις, πρέπει να σωπαίνεις». Η ρήση γνωστού Αυστριακού φιλοσόφου φαίνεται να ταιριάζει… γάντι στην περίπτωση του Νίκου Δρανδάκη. Ο άνθρωπος πίσω από το success story της Beat βρίσκεται από χθες εκτός της εταιρείας του και ενόσω έσπευσε να ενημερώσει τα προφίλ του, τόσο στο Linkedin, όσο και στο Facebook, απέφυγε να ανεβάσει οποιοδήποτε post για το τέλος μιας εποχής. Αρκέστηκε σε ένα εσωτερικό email, με το οποίο αποχαιρετούσε τους εργαζόμενους στην εταιρεία, ενώ ευχαριστούσε τους συνεργάτες του, κάνοντας μία λεπτομερή αναφορά στην ιστορία της Beat μέχρι σήμερα.

Η «ηχηρή» σιωπή του, όπως, άλλωστε, αναμενόταν, δεν πέρασε απαρατήρητη από κύκλους της νεοφυούς επιχειρηματικότητας. Κάποιοι από αυτούς θεωρούν πως πρόκειται για μία μονομερή κίνηση από πλευράς του Free Now Group, της κοινοπραξίας των BMW Group και Daimler για τις αστικές μεταφορές, που απέκτησε το 2017 την εταιρεία. Κάποιοι άλλοι, όμως, που γνωρίζουν καλά τον Νίκο Δρανδάκη άφηναν να εννοηθεί πως ο Mr. Beat έχει ήδη ετοιμάσει τα επόμενα επιχειρηματικά του βήματα. Το γεγονός, άλλωστε, ότι αποφάσισε να εγκαταλείψει την οικογενειακή επιχείρηση – μία βιομηχανία παπουτσιών – για να ασχοληθεί με τον προγραμματισμό και εν συνεχεία, να στήσει την πλατφόρμας εύρεσης ταξί, αποδεικνύει περίτρανα πως δεν φοβάται τις αλλαγές.

Στο «τιμόνι» της Beat τίθεται μέχρι νεωτέρας ο Paul Onnen, που τους τελευταίους τρεις μήνες είχε αναλάβει την θέση του διευθυντή Τεχνολογίας.

Σύμφωνα με το τότε διαδικτυακό… καλωσόρισμα του Νίκου Δρανδάκη, ο Onnen διαθέτει χρόνια εμπειρίας, έχοντας θητεύσει, μεταξύ άλλων, στη Google, την Amazon και την Expedia.

Η αλήθεια είναι, πάντως, πως η επίμαχη αλλαγή στα διοικητικά της Beat συμβαίνει σε μία δύσκολη για την εταιρεία περίοδο. Η υγειονομική κρίση και κατ’ επέκταση η εφαρμογή μέτρων περιορισμού των μετακινήσεων είχε ως συνέπεια να μηδενιστούν οι εξαιρετικές επιδόσεις του 2019. Υπενθυμίζεται πως πέρυσι ο αριθμός των διαδρομών αυξήθηκε κατά 35%, με την εταιρεία να «μετρά» στο κλείσιμο περισσότερο από 1,6 εκατομμύρια επιβάτες (εκ των οποίων οι 700.000 εγγράφηκαν το 2019). Εξίσου ανοδικά κινήθηκε και ο συνεργαζόμενος στόλος, ο οποίος μεγάλωσε κατά 10%. Τους τελευταίους μήνες, ωστόσο, η διοίκηση υποχρεώθηκε να προχωρήσει σε μειώσεις μισθών και απολύσεις.

Οι Γερμανοί τα βρήκαν… σκούρα στην Ελλάδα

Από… 40 κύματα έχουν περάσει οι επενδύσεις των Γερμανών της Daimler στην Ελλάδα, με τα σχέδιά τους, τόσο για την απρόσκοπτη – μετά την εξαγορά – επέκταση της Beat στην Ελλάδα, όσο και για την είσοδο της Hive στην εγχώρια αγορά, να έχουν δοκιμαστεί σκληρά.

Πιο αναλυτικά, ήταν Φλεβάρης του 2017, όταν η startup του Νίκου Δρανδάκη ανακοίνωνε την ένταξή της στο δυναμικό της MyTaxi, μέλος του Ομίλου Daimler AG. Το deal, αξίας άνω των 40 εκατ. ευρώ, ολοκληρώθηκε όταν η ελληνική πλατφόρμα κλήσης ταξί από κινητό διένυε τον 6ο χρόνο λειτουργίας της, έχοντας αντλήσει σημαντικά κεφάλαια, τόσο από το επενδυτικό κεφάλαιο Hummingbird Ventures (2,9 εκατ. ευρώ), όσο και από angel investors. Λίγους μήνες αργότερα, ωστόσο, το υπουργείο Υποδομών, με επικεφαλής τον Χρήστο Σπίρτζη, αποφάσιζε να καταθέσει σχέδιο νόμου, βάσει του οποίου οι εταιρείες διαμεσολάβησης υπηρεσιών μετακινήσεων απαγορεύεται να προσφέρουν μειωμένες τιμές, υποχρεώνοντας τες να εξομοιωθούν με εταιρείες μεταφορών, σε περίπτωση, που επιθυμούν να το πράξουν, ορίζοντας και αντίστοιχα πρόστιμα.

Με προσφυγή της – τον περασμένο Ιούνιο – στην Επιτροπή Ανταγωνισμού, μάλιστα, η εταιρεία ζητά ακύρωση ή τροποποίηση των επίμαχων διατάξεων. «Αυτή η κατεύθυνση είναι αντίθετη με την ευρωπαϊκή νομοθεσία και τις αποφάσεις του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης», επισήμαινε χαρακτηριστικά, για να προσθέσει: «Σύμφωνα με αυτές, οι εταιρείες, που ακολουθούν το μοντέλο της Beat, είναι εταιρείες της “Κοινωνίας της Πληροφορίας” και όχι εταιρείες μεταφορικού έργου και κατά συνέπεια δεν μπορούν να αντιμετωπίζονται από την ελληνική νομοθεσία ως τέτοιες». Επιπλέον, σύμφωνα με την Beat, με τις διατάξεις του ν. Σπίρτζη προέκυψε de facto κατάτμηση της επιδιωκόμενης Ενιαίας Ευρωπαϊκής Ψηφιακής Αγοράς και παρεμπόδιση της τεχνολογικής καινοτομίας, γεγονός, που δεν συνάδει με τα πλάνα στήριξης του εγχώριου τεχνολογικού οικοσυστήματος startup από την κυβέρνηση.

Στο μεταξύ, στα… βράχια βρέθηκε η προσπάθεια εισόδου στην εγχώρια αγορά της Hive, επίσης, συμφερόντων των Γερμανών. Ελλείψει νομικού πλαισίου, που θα έδινε τη δυνατότητα για λειτουργία συγκεκριμένου αριθμού παρόχων, η εταιρεία αποφάσισε να αναστείλει τη δραστηριότητάς της στην χώρα μας. Υπενθυμίζεται πως τα ηλεκτρικά της πατίνια άρχισαν να κινούνται στους δρόμους της Αθήνας στις αρχές Μαρτίου του 2019 και πολύ γρήγορα έφτασαν και στη Θεσσαλονίκη. Συνολικά η Hive «μετρούσε» περίπου 650 πατίνια, με σχεδόν τα 200 εξ αυτών να λειτουργούν στην πρωτεύουσα.