Ο Νίκος Λούστας, ο «βασιλιάς του γύρου», είναι ίσως από τους λίγους Ελληνες επιχειρηματίες με έντονη δραστηριότητα στην αμερικανική αγορά που αυτή την εποχή κοιμάται ήσυχος, παρά τις αναταράξεις που προκαλεί ο εμπορικός πόλεμος που άναψε και πάλι ο Αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ.

Η παραγωγική βάση την οποία φρόντισε να αποκτήσει η Megas Yeeros προ ετών στο Νιου Τζέρσεϊ κυνηγώντας το «αμερικάνικο όνειρο» αποτελεί πλέον μια στέρεα βάση ανάπτυξης. Ακόμα πιο ισχυρή φαντάζει η καρδιά της εταιρείας, το εργοστάσιο στον Ασπρόπυργο, το οποίο καλείται κάθε χρόνο να καλύψει την ολοένα μεγαλύτερη ζήτηση που υπάρχει. Κι ας έχουν εκτοξευτεί οι τιμές των κρεάτων την τελευταία τριετία.

Ο κ. Λούστας, θέτοντας ως κύριο στόχο την εξωστρέφεια της εταιρείας, αλλά και μέσω μιας σειράς vegan προϊόντων έχει καταφέρει σήμερα η Megas Yeeros, πέρα από τα αυξανόμενα μερίδια που διεκδικεί στην κατακερματισμένη ελληνική αγορά, να διεισδύσει σε αρκετές ευρωπαϊκές χώρες. Ως αποτέλεσμα οι πωλήσεις στο εξωτερικό έχουν φτάσει πλέον στο 43% του καθαρού κύκλου εργασιών της εταιρείας, ο οποίος από την τελευταία συνέντευξη που είχαμε κάνει για το «business stories», πριν από ακριβώς έξι χρόνια, έχει υπερδιπλασιαστεί.

Και έπεται συνέχεια καθώς ο κ. Λούστας, όπως μας λέει, ετοιμάζει έναν μεγάλο κύκλο επενδύσεων που θα ενισχύσει την παρουσία του στην άλλη άκρη του Ατλαντικού, μέσω του εργοστασίου στο Νιου Τζέρσεϊ. Και στην Ελλάδα, όμως, ετοιμάζει έναν μεγάλο κύκλο επενδύσεων στο εργοστάσιο του Ασπροπύργου, που θα του δώσει την ευελιξία να επεκταθεί ακόμα περισσότερο, εντός και εκτός συνόρων. Ενα φιλόδοξο σχέδιο, στο οποίο συμπαραστάτης θα είναι η EOS Capital Partners υπό τον κ. Απόστολο Ταμβακάκη, μετά την πρόσφατη είσοδό της στο μετοχολόγιο της εταιρείας μέσω του Hellenic Renaissance Fund II.

Το τελευταίο έχει λάβει το 20% του μετοχικού κεφαλαίου, το οποίο κατείχε νωρίτερα η Elikonos, ένα άλλο ελληνικό private equity fund, το οποίο κατάφερε υπερδιπλάσια επιστροφή από τα 4 εκατ. ευρώ που είχε επενδύσει περίπου προ εξαετίας. Το ποσοστό αυτό είναι ανοιχτό να αυξηθεί σε δεύτερη φάση. «Να καθίσουν πρώτα η “νύφη” και ο “γαμπρός” στο ίδιο τραπέζι και θα τα δούμε αυτά εν καιρώ», λέει ο κ. Λούστας. «Εγώ πάντως έχω συνηθίσει να είμαι με συνεταίρους και με funds στην πορεία μου», σπεύδει να προσθέσει.

Η μετοχική ανακατάταξη, πάντως, δεν έρχεται σε τυχαίο χρόνο και οι προσδοκίες είναι αρκετά μεγάλες τόσο στο fund όσο και στη διοίκηση της Megas Yeeros, καθώς προετοιμάζει το μεγάλο επενδυτικό πλάνο που θα μεγαλώσει ακόμα περισσότερο την εταιρεία. «Εκτιμώ πάρα πολύ το ότι ήταν το Elikonos μαζί μας αυτά τα χρόνια. Το EOS όμως είναι ένα μεγαλύτερο fund, έχει μεγαλύτερο εκτόπισμα. Ισως έχει και καλύτερες διασυνδέσεις. Οπότε θα δούμε τι μπορούμε να καταφέρουμε και από κοινού μια και έχουμε μεγάλα σχέδια τόσο για την Αμερική όσο και εδώ, στον Ασπρόπυργο», σημειώνει ο κ. Λούστας.

Η εταιρεία σχεδιάζει τη συνολική αναβάθμιση της παραγωγικής της δυναμικότητας, με στόχο να ανταποκριθεί στην αυξανόμενη διεθνή ζήτηση και να προχωρήσει σε περισσότερες εξειδικευμένες σειρές προϊόντων. Στο εργοστάσιο στον Ασπρόπυργο, το οποίο πέρασε στην ιδιοκτησία της Megas Yeeros πέρυσι μέσω συγγενούς εταιρείας, ήδη έχουν δρομολογηθεί οι επενδύσεις που αφορούν τόσο σε νέες κτιριακές υποδομές όσο και σε νέο μηχανολογικό εξοπλισμό. «Το εργοστάσιο είναι πια δικό μας και θέλουμε να το αξιοποιήσουμε πλήρως», λέει ο κ. Λούστας.

Μεταξύ άλλων, προβλέπεται η προσθήκη άλλων 3.000 τ.μ. στις κτιριακές εγκαταστάσεις που σήμερα είναι 10.000 τ.μ., τη δημιουργία ψυκτικών θαλάμων, την ανανέωση και την προσθήκη νέου μηχανολογικού εξοπλισμού που θα ενισχύσει την παραγωγική δυνατότητα σε όλες τις προϊοντικές κατηγορίες της Megas Yeeros. Την ίδια στιγμή στο εργοστάσιο στο Νιου Τζέρσεϊ είναι σε εξέλιξη μια επένδυση 4 εκατ. ευρώ για την εγκατάσταση γραμμών παραγωγής προψημένου γύρου. «Θα το κάνουμε πειραματικά, οπότε εγκαθιστούμε λίγες μηχανές παραγωγής, έως ότου δούμε εάν το συγκεκριμένο προϊόν μπορεί να έχει μια προοπτική στην Αμερική. Εάν πετύχει, μέχρι το τέλος του έτους θα ξέρουμε εάν θα προβούμε σε μια μεγάλη επένδυση, που επίσης θα φτάσει τα 20 εκατ. ευρώ», λέει ο κ. Λούστας.

Μάλιστα, όπως λέει ο κ. Λούστας, επειδή ο χοιρινός γύρος είναι σε «νηπιακό στάδιο» και οι Αμερικάνοι καταναλωτές δεν το εκτιμάνε ακόμη τόσο, τα βασικά προϊόντα από τις νέες γραμμές παραγωγής θα αφορούν κοτόπουλο, βοδινό και αρνίσιο κρέας. «Και όχι μόνο. Μεξικάνικο γύρο, meatless γύρο… όλα προψημένα για τα ψυγεία των σούπερ μάρκετ», σημειώνει.

Θα μπορούσε όμως να σηκώσει η εταιρεία ταυτόχρονα δύο μεγάλα επενδυτικά σχέδια που συνολικά μπορεί να φτάσουν τα 40 εκατ. ευρώ; «Θα μπορούσαμε. Δεν επηρεάζει το ένα το άλλο. Αλλωστε έχουμε ήδη πιστωτικές γραμμές ανοιχτές σε αμερικανικές τράπεζες», σημειώνει ο κ. Λούστας.

Η παρουσία εργοστασίου στο Νιου Τζέρσεϊ, πάντως, φαίνεται ότι παρέχει στην εταιρεία εμπορικό πλεονέκτημα εν μέσω εμπορικών εντάσεων μεταξύ ΗΠΑ και όλου του υπόλοιπου κόσμου! Κάτι που προφανώς εκτίμησε και το EOS Capital για την επένδυσή του. «Για εμάς που έχουμε παραγωγική μονάδα στην Αμερική είναι δώρο θεού. Δεν εξάγουμε προϊόντα κρέατος – τα παράγουμε εκεί. Οπότε η δυσκολία θα είναι σε άλλους “παίκτες” που θα θέλουν να εξάγουν προϊόντα της γκάμας μας στις ΗΠΑ. Οπότε η παραγωγική μας βάση εκεί σίγουρα θα βοηθήσει πολύ στην εξέλιξη της δουλειάς μας», λέει ο κ. Λούστας.

Το εργοστάσιο στον Ασπρόπυργο εξακολουθεί να συγκεντρώνει τη μεγαλύτερη δραστηριότητα καθώς, πέραν της ελληνικής αγοράς, καλύπτει και τις ευρωπαϊκές, όπου η εταιρεία χτίζει τα τελευταία χρόνια σοβαρή παρουσία, ενώ παράγει και τα meatless προϊόντα που απευθύνονται σε vegan για όλο τον κόσμο.

Την τελευταία πενταετία η εταιρεία επενδύει και σε vegan/vegetarian λύσεις: meatless κοτομπουκιές, fishless, καλαμάκι από πρωτεΐνη μπιζελιού κ.ά. Ολα παράγονται σε ξεχωριστές γραμμές και απευθύνονται κυρίως σε αγορές του εξωτερικού: «Τα προϊόντα αυτά τα εξάγουμε κυρίως έξω – είναι παγκόσμιο προϊόν. Είμαστε η μόνη εταιρεία κρέατος που έχει εναλλακτική λύση γύρου vegan. Επίσης, είμαστε η μόνη εταιρεία που έχει καλαμάκι vegan και μάλιστα όχι από μανιτάρια, αλλά από πρωτεΐνη μπιζελιού», σημειώνει ο κ. Λούστας, ο οποίος όμως είναι ρεαλιστής: «Ακόμα δεν ήρθε η ώρα τα vegan να πάρουν μερίδιο στην παγκόσμια αγορά πρωτεϊνούχων. Ομως, όταν έρθει, θα είμαστε εκεί. Ετοιμοι».

Εξωστρέφεια

Συνολικά η εξωστρέφεια είναι ο ξεκάθαρος στόχος για το μέλλον της Megas Yeeros. «Σήμερα οι εξαγωγές είναι στο 42%-43% του τζίρου μας – και θέλουμε να το αυξήσουμε ακόμα περισσότερο. Η ελληνική αγορά έχει στενοχώριες, οι ξένες έχουν καλύτερη τύχη για εμάς», λέει ο επιχειρηματίας, σημειώνοντας ότι, πέραν των ΗΠΑ, στις βασικές αγορές της εταιρείας πλέον είναι η Γερμανία, η Μ. Βρετανία, η Σουηδία και οι Κάτω Χώρες. «Βέβαια πωλήσεις κάνουμε και σε άλλες αγορές, όπως η Αυστραλία, η Νέα Ζηλανδία ή η Μ. Ανατολή αλλά εκεί δεν υπάρχουν σταθερές ροές», διευκρινίζει.

Σημειώνεται ότι το 2024, η Megas Yeeros κατέγραψε ενοποιημένο κύκλο εργασιών 66 εκατ. ευρώ και EBITDA ύψους 6,3 εκατ. ευρώ. Παρά τις προκλήσεις στην ελληνική αγορά, η εταιρεία παραμένει σε τροχιά ανάπτυξης. «Η χρονιά δεν νομίζω να είναι αρκετά καλύτερη από πέρυσι. Εχουμε αύξηση, αλλά όχι αυτή που θέλουμε. Χάσαμε και το τρίμηνο στη Σαντορίνη λόγω της σεισμικής δραστηριότητας… Περιμένουμε όμως νέες συμφωνίες για εξαγωγές που θα υλοποιηθούν στο τρίμηνο. Εκτιμώ ότι ο γύρος θα κινηθεί με έναν ρυθμό ανάπτυξης +6% με +7% φέτος», σημειώνει.

Στην ελληνική αγορά τον μεγαλύτερο όγκο πωλήσεων η εταιρεία το κάνει στην εστίαση. Η δε παρουσία στα σούπερ μάρκετ με προϊόντα, όπως ο προψημένος γύρος, είναι περιορισμένη, αλλά στρατηγική. «Το ελληνικό σούπερ μάρκετ είναι το 5% του τζίρου μας. Δεν θέλω να πουλάω τα ίδια προϊόντα με όλους. Θέλω καινοτομία, διαφορετικότητα», σημειώνει ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Megas Yeeros, ο οποίος ωστόσο προαναγγέλλει ότι ως το τέλος της χρονιάς θα έχει νέα προϊόντα, τα οποία σήμερα δοκιμάζονται στο Τμήμα Ερευνας και Ανάπτυξης της εταιρείας.

«Οι Ελληνες καταναλώνουν κρέας στην περίοδο της νηστείας ή η αγορά φθίνει;» τον ρωτάμε μια και η συζήτηση γίνεται τη Μεγάλη Εβδομάδα. «Υπάρχει κάμψη ξεκάθαρα, αλλά νομίζω ότι η νηστεία ευθύνεται κατά το ήμισυ. Το άλλο 50% είναι η φτώχεια! Κι αυτός είναι σημαντικός λόγος. Το βλέπω απ’ τα παιδιά μας, τους εργαζομένους μας. Απασχολούμε σήμερα 320 ανθρώπους στην Ελλάδα. Τους δίνουμε μισθό 30% παραπάνω απ’ ό,τι ορίζει η κυβέρνηση κι όμως δεν βγαίνουν! Κάθε 20-22 του μήνα οι περισσότεροι ζητάνε προκαταβολή του επόμενου μισθού! Η ακρίβεια είναι μεγάλη και είναι γενική. Αφορά την ενέργεια, τις υπηρεσίες και τα βασικά αγαθά», λέει ο κ. Λούστας.

Ο ίδιος μάλιστα κάνει μια δυσοίωνη πρόβλεψη για το φθηνότερο κρέας της αγοράς, το κοτόπουλο. «Εκτιμώ ότι το επόμενο διάστημα θα δούμε όλοι τις τιμές να παίρνουν την ανιούσα διότι σταμάτησε τις εξαγωγές η Πολωνία, η οποία κάλυπτε το 15% της ευρωπαϊκής αγοράς κοτόπουλου! Υπήρξαν κάποιες ασθένειες εκεί και η Ε.Ε. έβαλε απαγορευτικό, ενώ έχουν αρχίσει μαζικές θανατώσεις πουλερικών. Αυτό σημαίνει ότι θα υπάρξει ένα σημαντικό κενό το οποίο θα κρατήσει για μήνες. Και σίγουρα κάποιοι θα σπεύσουν να βγάλουν λεφτά απ’ αυτή την κατάσταση καθώς η ζήτηση για κοτόπουλο είναι πάντα μεγάλη. Η έλλειψη προσφοράς ήταν που τελικά διόγκωσε και τις τιμές στο χοιρινό. Η εκτίναξη του κόστους ενέργειας, των ζωοτροφών κ.ο.κ. πάγωσε τη δραστηριότητα. Ακόμα και σφαγεία στην Ευρώπη έκλεισαν. Οπότε πήγαμε σε μια γενική αύξηση του κόστους των προϊόντων, την οποία οι καταναλωτές εν μέρει την έχουν δει. Ολοι πιεστήκαμε απ’ αυτή την κατάσταση», τονίζει.

Με δεδομένο ότι η αγορά είναι κατακερματισμένη, όλη αυτή η κατάσταση μπορεί να οδηγήσει σε συγκέντρωση δυνάμεων; «Το αν θα γίνουν εξαγορές, συγχωνεύσεις ή στρατηγικές συμμαχίες εξαρτάται απ’ αυτά που σκέφτονται οι επιχειρηματίες. Θεωρώ όμως ότι όπως έγινε κάποτε με τους αλλαντοποιούς, που ήταν 15-20 “παίκτες” και πλέον είναι τρεις βασικοί που νέμονται έναν τζίρο γύρω στα 400 εκατ. ευρώ, θα γίνει και με τον δικό μας χώρο. Ο δικός μας τζίρος βέβαια είναι ίσως και τέσσερις φορές αυτός της αγοράς αλλαντικών, και επίσης υπάρχει πάντα και το κανάλι των εξαγωγών, οπότε υπάρχουν πολλοί παράγοντες που θα επηρεάσουν», εκτιμά.

Η διαδρομή

Αν και οι σπουδές του κ. Λούστα ήταν στη Γεωλογία, τελικά ο χώρος των επιχειρήσεων ήταν αυτός που τον κέρδισε. Ωστόσο, χάρη στον ανήσυχο χαρακτήρα του, αποφάσισε να ασχοληθεί με τον χώρο των τροφίμων δημιουργώντας στη Θεσσαλονίκη μια βιοτεχνία κρέατος η οποία επεξεργαζόταν γύρους και σουβλάκια.

Μαζί με τον Γκίλι Λεβί μπήκε μέτοχος στην Gilli Diet και αργότερα δημιούργησε το πρώτο δικό του εστιατόριο στη Θεσσαλονίκη, αλλά και τα Sofis House και μετέπειτα το «Σουβλάκι της Λωξάνδρας».

Από την πώληση των Gilli Diet έβγαλε λεφτά, όπως λέει. Από τα υπόλοιπα, και κυρίως το «Σουβλάκι της Λωξάνδρας», είχε ζημίες.

Στην Αθήνα κατέβηκε το 1999, όπου με την οικογένεια Νίκα, τους Δαυίδ, και τη συνδρομή ενός fund κατάφερε να ιδρύσει την εταιρεία Ελληνικός Γύρος -η πρώτη προσπάθεια βιομηχανοποιημένου γύρου-, την οποία και πούλησε μετά από κάποια χρόνια. Το 2007 εγκαινίασε τη Megas Yeeros, μια εταιρεία η οποία γράφει τη δική της πετυχημένη ιστορία.

Διαβάστε ακόμη

Ο πλανήτης δεν αντέχει άλλο «drill, baby, drill!» (pics)

Σημάδια επιβράδυνσης για την αμερικανική οικονομία – Εκτιμήσεις για ανάπτυξη στο 0,4% το α’ τρίμηνο

Retire: Η καινοτόμος εταιρεία από τη Δράμα που ανακυκλώνει χιλιάδες τόνους παλαιών ελαστικών (pics)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα