business stories

Νίκος Βερόπουλος: To success story στα Βαλκάνια που ξεκίνησε από ένα ρίσκο

  • Μιχάλης Κοσμετάτος


Το ρίσκο της επέκτασης στα Βαλκάνια το 1996, η απόφαση να πουλήσει στην METRO, οι επενδύσεις σε Σερβία και Β. Μακεδονία και τα επόμενα βήματα

Ήταν ένα μεγάλο deal που «τάραξε τα νερά» στον κλάδο του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων, σε μια «περίεργη» εποχή για την αγορά και γενικότερα για την οικονομία, στο μέσον της μακράς και ιδιαίτερα σκληρής κρίσης που «χτύπησε» την χώρα.

Ο Νίκος Βερόπουλος δεν μετάνιωσε ποτέ, όμως, για την μεγάλη απόφαση την οποία πήρε πριν από 5 χρόνια: να πουλήσει τα καταστήματα της ελληνικής αλυσίδας των σούπερ μάρκετ του ομίλου του σε έναν ανταγωνιστή του, τον όμιλο METRO (My Market) της οικογένειας Παντελιάδη, για να ρίξει όλο το βάρος των επιχειρηματιών δραστηριοτήτων του στα Βαλκάνια, στην Σερβία και τα Σκόπια τότε, σήμερα Βόρεια Μακεδονία.

Ο εντυπωσιακός απολογισμός της περιόδου 2016-2020 δικαιώνει «εκ του αποτελέσματος» τις επιλογές και την στρατηγική ενός Έλληνα επιχειρηματία που κατάφερε να μην χάσει ποτέ του τα χαρακτηριστικά του leader. Τα ερωτήματα, όμως παραμένουν: Πόσο έχει ανέβει ο πήχης στην αγορά των Βαλκανίων, ποια είναι τα νέα σχέδια του; Πως επηρεάζει ο COVID-19 τον τρόπο λειτουργίας των καταστημάτων του; Σκοπεύει να «επιστρέψει» επιχειρηματικά, κάποτε, στην Ελλάδα; Ποια ενδεχόμενα απορρίπτει; Τι λέει για την «συμμαχία» του με έναν άλλο μεγάλο retailer, τον Απόστολο Βακάκη της Jumbo; Ο Νίκος Βερόπουλος μιλάει στο Newmoney, γι’ αυτά και πολλά άλλα θέματα.

«Σήμερα λειτουργούμε συνολικά 21 καταστήματα και στις δύο χώρες. Στις άμεσες προτεραιότητές μας είναι η ολοκλήρωση ενός ιδιόκτητου καταστήματος 10.000 τ.μ. χώρου πώλησης στην δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της Σερβίας το Νόβι Σαντ. Πιστεύουμε ότι θα το λειτουργήσουμε τον Σεπτέμβριο του 2021. Επίσης, ετοιμάζουμε ένα κατάστημα 3.000 τ.μ. ενοικιαζόμενο στην πόλη Αχρίδας στην Βόρεια Μακεδονία.», λέει ο κ.Βερόπουλος, αποκαλύπτοντας τις δυο νέες κινήσεις του ομίλου, ενώ, διευκρινίζει πάνω στην κουβέντα πως «κάτι άλλο δεν είναι στις άμεσες προτεραιότητές μας», σε σχέση με πιθανές άλλες κινήσεις λ.χ. νέες συνεργασίες, εξαγορές κ.α.

Στην «γκάμα» των επιχειρήσεων του συμπεριλαμβάνονται τα Vero, Super Vero, το Vero Center, αλλά και τα Vero-Jumbo (σ.σ. έχει αναλάβει το master franchise της Jumbo στα δυο βαλκανικά κράτη).

«Με την Jumbo Ελλάδος έχουμε μία εξαιρετική συνεργασία. Προσπαθούμε να ακολουθούμε τις οδηγίες και τις υποδείξεις του κ. Βακάκη και των συνεργατών του και να είμαστε άξιοι εκπρόσωποι του ονόματος Jumbo. Έχουμε ένα μακρύ συμβόλαιο συνεργασίας», δηλώνει.

«Κερδίσαμε πόντους και στις δύο αγορές»

Οι αμέσως επόμενες ερωτήσεις τίθενται εύλογα. Ποια είναι η κατάσταση που επικρατεί στις αγορές της Σερβίας και της Βόρειας Μακεδονίας, στο μέσον της πανδημίας; Υπάρχουν lockdowns; Ο δικός του κλάδος πως λειτουργεί; Οι απαντήσεις του κ.Βερόπουλου δίνουν το πλήρες «στίγμα»:

«Το κλίμα και στις δύο χώρες που δραστηριοποιούμαστε δεν είναι διαφορετικό από τις υπόλοιπες χώρες της περιοχής. Πλεονέκτημα αποδείχθηκε ότι δεν είναι πυκνοκατοικημένες, όπως οι μεγάλες χώρες της κεντρικής Ευρώπης. Οι πολίτες γενικά ακολουθούν τις οδηγίες διότι εδώ η αστυνομία δεν αστειεύεται. Έχουμε περιορισμούς στα ωράρια αλλά τελικά είμαστε πιο χαλαρά από άλλες χώρες που περνούν από την απόλυτη ελευθερία στο ολικό lockdown.

Ο κλάδος του λιανεμπορίου τροφίμων ωφελήθηκε αλλά κλήθηκε να αντιμετωπίσει και αυξημένους κινδύνους. Εμείς αφοσιωθήκαμε στην καθημερινή λειτουργία των καταστημάτων και με ψυχραιμία και προνοητικότητα καταφέραμε να καθοδηγήσουμε το προσωπικό μας σωστά και να έχουμε μία εξαιρετική χρονιά σε αποτέλεσμα. Προσωπικά όμως εύχομαι να βγούμε από αυτή την πανδημία όσο το δυνατό ταχύτερα και να μπούμε σε μία γνωστή κανονικότητα, διότι η συνεχής αντιμετώπιση αστάθμητων παραγόντων είναι εξαιρετικά επικίνδυνη και για την υγεία μας αλλά και για τη λειτουργία μας».

Σε ότι αφορά στις συνθήκες της εποχής και για στον απολογισμό της παρουσίας του σε αυτές τις αγορές, αναφέρει: «Αυτή η περίοδος που περνάμε είναι αμείλικτη. Τους περισσότερους καταστρέφει ενώ ελάχιστοι ωφελούνται, αλλά όλοι κινδυνεύουν. Είναι μία περίοδος που θέλει γερό στομάχι ενώ δεν συγχωρεί μαγκιές. Η μπράντα VERO και στις δύο χώρες κέρδισε πόντους, διότι κατάφερε να ικανοποιήσει τους πελάτες της παρά τις δυσκολίες και πολυπλοκότητες των περιστάσεων»

«Οι πολιτικές εξελίξεις δεν μας απασχόλησαν ποτέ»

Μετά την Συμφωνία των Πρεσπών η επιχείρηση του δεν επηρεάσθηκε σε κάτι, με δεδομένο ότι ήταν ήδη καθιερωμένη στο τοπικό καταναλωτικό κοινό. Θεωρεί ότι η αποδοχή της είναι ακόμα μεγαλύτερη, όσο περνά ο χρόνος; Ο Νίκος Βερόπουλος, πάντοτε ευθύς και ειλικρινής, λέει:

«Οι πολιτικές εξελίξεις μεταξύ Ελλάδος και ΠΓΔΜ (τότε) Βόρεια Μακεδονία (τώρα) δεν μας απασχόλησαν ποτέ ως κίνητρο ή αντικίνητρο. Εμείς από το 1996 που πρωτοπήγαμε στην χώρα είδαμε μία αγορά με αξιοπρεπείς πολίτες, δομές κράτους και ένα τεράστιο κενό για μοντέρνα και σύγχρονα σούπερ-μάρκετ. Σε αυτό το στόχο αφοσιωθήκαμε και κλείσαμε τα αυτιά μας στις πολιτικές σκοπιμότητες και κραυγές διαφόρων. Ήταν ένα ρίσκο που πήραμε και μας βγήκε, ήταν μία διαίσθηση που είχα από την πρώτη μέρα. Αντιθέτως σε άλλες αγορές που δεν πήγα είχα μία αρνητική διαίσθηση. Σήμερα η πορεία της εταιρείας σε αυτή την αγορά προοδεύει λόγω του καλού ονόματος που έχουμε και διαφυλάττουμε με τη συνεχή εξέλιξή μας».

Η Ελλάδα και το «μεροκάματο»

Όσον αφορά το σενάριο ή την πιθανότητα μιας μελλοντικής επιστροφής του ή κάποιας συνεργασίας στην Ελλάδα και το αν αυτή εξακολουθεί να μην υφίσταται, ο «Mr.VERO» χρησιμοποιεί ακριβώς 20 λέξεις για να απαντήσει:

«Η Ελλάδα είναι η πατρίδα μας και πάντα θα είναι. Σήμερα το «μεροκάματο» το βγάζουμε δουλεύοντας και μένοντας στο εξωτερικό».

Ξεκαθαρίζει, επίσης, ότι «δεν μας ενδιαφέρει» η επέκταση σε κάποιο νέο κλάδο ή σε νέες προϊοντικές κατηγορίες και όσο για το αν εκτός από τις δύο χώρες της Βαλκανικής εξετάζεται η σκέψη επέκτασης των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων του σε κάποια άλλη χώρα, τα λόγια του είναι: «Δεν υπάρχει τέτοιος στόχος στα άμεσα σχέδιά μας».

Για το αν τον απασχολεί επιχειρηματικά κάποιο θέμα που ζητά λύση, είναι ξεκάθαρος και ολιγόλογος: «Τα προβλήματα που προκύπτουν τα λύνουμε μόνοι μας. Είναι η καλύτερη μέθοδος».

Αύξηση τζίρου και στα δύο «μέτωπα»

Οι αριθμοί επιβεβαιώνουν την επιτυχημένη πορεία του ομίλου, ο οποίος έκλεισε το 2020 κερδοφόρα με συνολικό τζίρο στα 140.697.000 ευρώ (με ΦΠΑ), χωρίς κάποιο νέο κατάστημα. Πιο αναλυτικά, στη Βόρεια Μακεδονία είχε αύξηση τζίρου της τάξεως 3,76% και στην Σερβία ήταν 9,67%, με την διοίκηση να προβλέπει ότι «τα αποτελέσματα και αυτή την χρονιά θα είναι εξαιρετικά».

Κοιτώντας πίσω, ο Ν. Βερόπουλος παραδέχεται ότι «Ήταν ένα ρίσκο που πήραμε και μας βγήκε», αναφερόμενος στα γεγονότα του 1996, όταν δηλαδή θέλησε να επενδύσει, παράλληλα με την Ελλάδα και στην πρώην ΠΓΔΜ, αργότερα και στην Σερβία. Ρίσκο, από το οποίο ξεκίνησε τo προσωπικό του success story στα Βαλκάνια…

Διαβάστε ακόμη:

Μέτοχοι στην Ελλάκτωρ με ποσοστό 25,5% οι εφοπλιστές Μπάκος και Καϋμενάκης

MyCar της ΑΑΔΕ: Νέα ήθη για πληρωμή τελών ή ακινησία ΙΧ

Click in shop: 10+1 που πρέπει να γνωρίζουμε για τη λειτουργία των καταστημάτων