Η θύελλα του κορωνοϊού κάποια στιγμή θα κοπάσει, και αργά ή γρήγορα θα επιστρέψουμε στην πολυάσχολη ζωή μας. Αλλά αυτή η πανδημία θα αφήσει πίσω της μεγάλες αλλαγές, και στα κτηματομεσιτικά, λέει η Τατιάνα Στύλογλου, αναλύτρια επενδυτικών τάσεων σε ακίνητα στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.

«Ακούμε ένα σωρό πληροφορίες και συμβουλές κάθε μέρα, και δεν θέλω να προσθέσω σενάρια και παραμέτρους. Μόνο τρεις σκέψεις-κλειδιά, που είναι καλό να έχουμε στο μυαλό μας σαν πυξίδα για να αποφύγουμε κακοτοπιές», λέει η κυρία Στύλογλου.

«Πρώτο κλειδί: Το φως του ήλιου θα εκτιμηθεί ακόμα περισσότερο στη νέα εποχή, και από αυτή την άποψη εμείς οι Ελληνες είμαστε τυχεροί», τονίζει η συνομιλήτριά μας. «Σπίτια με ηλιόλουστους χώρους και καλό εξαερισμό από φυσική ροή αέρα μέσα από πόρτες και παράθυρα θα είναι πιο περιζήτητα, ειδικά αν επιβεβαιωθούν οι ενδείξεις ότι ο κορωνοϊός δεν είναι ανθεκτικός στις πιο ψηλές θερμοκρασίες», λέει η κυρία Στύλογλου.

«Δεύτερο κλειδί: Στο εσωτερικό του σπιτιού, θα θέλουμε λείες και καθαρές επιφάνειες από υλικά που δεν διαβρώνονται με τη χρήση, και δεν δημιουργούν εγκοπές, ώστε να καθαρίζονται και να απολυμαίνονται πιο εύκολα και αποτελεσματικά», τονίζει. «Για παράδειγμα, δάπεδα από μάρμαρο αντί πλαστικού ξύλου (laminate), ή πορώδους πεπαλαιωμένου ξύλου, που κάποιες φορές φθείρεται και γίνεται πιο πορώδες, έλκοντας μικρόβια και ιούς»

Με εμπειρία ετών μεταξύ των αγορών Γαλλίας, και Ελλάδας, η Τατιάνα Στύλογλου μιλάει για ένα τρίτο κλειδί, την «αναδυόμενη αξία της ξεχωριστής εισόδου» σε σπίτια και διαμερίσματα. Αυτή θα είναι άλλη μια τάση μετά την πανδημία, μας λέει.
Εκτιμά ότι μετά τον Covid-19 «η αγορά θα δώσει αξία σε κατοικίες που θα έχουν εναλλακτικές εισόδους ή θα μπορούν να διαμορφωθούν με ευελιξία, έτσι ώστε να έχουν κάποιους ξεχωριστούς χώρους».

«Δεν μιλάω για μεγάλες ή πολυδάπανες αλλαγές. Για παράδειγμα, εκείνη η ξεχασμένη είσοδος από το υπόγειο ή από την αυλή μπορεί να γίνει εύκολα μια εναλλακτική πρόσβαση στο σπίτι. Αν παρατηρήσουμε καλά γύρω μας, θα δούμε κι άλλες ευκαιρίες για δημιουργία παράλληλων, ανεξάρτητων χώρων», λέει η κυρία Στύλογλου.

Οι προβλέψεις για τα εμπορικά ακίνητα

«Οι προκλήσεις για τα καταστήματα λιανικής θα είναι μεγαλύτερες. Μετά από τόσες μέρες καραντίνας οι καταναλωτές γίνονται όλο και πιο άνετοι με τις αγορές στο Διαδίκτυο. Ξέρω ότι ακόμα και πολλοί απ’ όσους απέφευγαν ή δίσταζαν να αγοράζουν μέσω Web, τώρα εμπεδώνουν το e-shopping . Την επόμενη μέρα η συνήθεια του ηλεκτρονικού εμπορίου θα έχει ριζώσει ακόμα πιο βαθιά», τονίζει η κυρία Στύλογλου.
«Ηδη τα καταστήματα του λιανικού τομέα δέχονταν επίθεση από τη διείσδυση του ηλεκτρονικού εμπορίου. Μετά τον Covid-19 το χάσμα θα γίνει μεγαλύτερο. Η λιανική θα πρέπει να βρει στρατηγικές για να ανακτήσει το χαμένο έδαφος», προσθέτει η κυρία Στύλογλου.

«Μια άλλη επίπτωση της πανδημίας, που θα αλλάξει μακροπρόθεσμα την συμπεριφορά των καταναλωτών, θα είναι η αντιπάθεια για τους μεγάλους κλειστούς χώρους, όπως είναι τα πολυσύχναστα εμπορικά κέντρα», λέει η Τατιάνα Στύλογλου.

Και εξηγεί: «Οταν άρχισε η διείσδυση της νέας γενιάς του ηλεκτρονικού εμπορίου, τα μεγάλα brands της λιανικής βρήκαν ένα αντίδοτο στην λεγόμενη «συνέργεια» – δημιούργησαν μεγάλα καταστήματα για experience shopping, προσφέροντας διασκέδαση και επαφή με τη φίρμα, όπως φαγητό, παιχνίδια και ψυχαγωγία, παράλληλα με τα ψώνια, σε μεγάλους κλειστούς χώρους. Αλλά όλα αυτά διακυβεύονται, γιατί έστω και υποσυνείδητα, ο κόσμος θα αποφεύγει από εδώ και πέρα τον άσκοπο συνωστισμό σε εσωτερικούς χώρους», τονίζει η Τατιάνα Στύλογλου.
«Δεν πρέπει, πάντως , να ξεχνάμε ότι οι ανακατατάξεις φέρνουν ευκαιρίες, για όλους. Από τα ξεχασμένα «προσόντα» των ακινήτων, μέχρι έναν νέο τρόπο κατανάλωσης, που θα δώσει περισσότερη αξία στον ήλιο και στον καθαρό αέρα», καταλήγει η κυρία Στύλογλου.