Εν μέσω του πληθωριστικού σοκ, στο οποίο ακόμα προσπαθούν να προσαρμοστούν οι καταναλωτές θέτοντας αυστηρή προτεραιοποίηση στις αγορές τους, οι άτοκες δόσεις φαντάζουν ως ένα σημαντικό κίνητρο προκειμένου η πτώση, ειδικά στις αγορές των οικιακών συσκευών, να μην είναι μεγάλη φέτος λόγω του τερματισμού κάθε είδους voucher που είχε εκ των πραγμάτων τονώσει τη ζήτηση τα προηγούμενα χρόνια.

Η Public, κάνοντας μια στρατηγική επιλογή υψηλού ρίσκου, ξεκίνησε πρόσφατα να προσφέρει το σύνολο των προϊόντων που διαθέτει σε έως 36 άτοκες δόσεις, ανάλογα με την επιθυμία του πελάτη της, και μάλιστα χωρίς πιστωτικές κάρτες! Ουσιαστικά το πρόγραμμα «Τα πάντα άτοκα», όπως ονομάζεται, αφορά καταναλωτικό δάνειο από την Εθνική Τράπεζα, το οποίο εκδίδεται ηλεκτρονικά έπειτα από μια διαδικασία που κρατά πέντε λεπτά, με τους τόκους να είναι δώρο της αλυσίδας προς τον πελάτη της…

«Πέρυσι αρωγός στους καταναλωτές ήταν το κράτος με τα vouchers, φέτος πρέπει να βοηθήσουμε εμείς», λέει ο διευθύνων σύμβουλος της Public Ρόμπυ Μπουρλάς. «Το να αποκτήσει μια οικογένεια ή ένα νέο ζευγάρι μια οικιακή συσκευή δεν είναι πολυτέλεια. Επίσης, με δεδομένο ότι πλέον μόλις το 15% των Ελλήνων κατέχει πιστωτική κάρτα θεωρήσαμε ότι εκεί που πρέπει να βοηθήσουμε είναι στο κομμάτι του πλάνου δόσεων και του δανεισμού, που είναι κάτι παλιό στην αγορά, αλλά με τα υφιστάμενα επίπεδα επιτοκίων είναι πολύ ακριβό. Σκεφτείτε αν, π.χ., κάποιος αγοράσει ένα πλυντήριο ή ένα ψυγείο στα 600 ευρώ και θέλει να το αποπληρώσει σε 24 δόσεις, το επιπρόσθετο κόστος που θα κληθεί να πληρώσει τελικά είναι 100 ευρώ. Αρα σκεφτήκαμε πως είναι πιο δίκαιο για τον καταναλωτή αντί να του λέμε “πάρε αυτό το προϊόν με μια έκπτωση”, που μπερδεύεται κιόλας γιατί ακούει για εκπτώσεις 365 μέρες τον χρόνο, να του πούμε ότι εμείς ως retailer θα σου καλύψουμε το κόστος των δόσεων. Ο,τι κι αν πάρεις, οπουδήποτε κι αν το πάρεις. Εξάλλου ίσως είναι κι αυτό που μπορούμε τελικά να ελέγξουμε ως εταιρεία λιανικής, με δεδομένο ότι τις τιμές των προϊόντων τις καθορίζουν οι κατασκευαστές τους».

Το ρίσκο προφανώς τόσο για την ίδια την αλυσίδα όσο και για την τράπεζα, εν προκειμένω την Εθνική, είναι σημαντικό, δεδομένου ότι αυτά είναι καταναλωτικά δάνεια απόλυτα ανεξασφάλιστα. «Σαφώς είναι μεγάλη κίνηση εκ μέρους μας. Πιστεύουμε όμως ότι ταιριάζει στη μάρκα μας γιατί έτσι είσαι πολύ ειλικρινής στον πελάτη. Είναι κάτι πολύ ξεκάθαρο. Από εκεί και έπειτα το ρίσκο σαφώς το μοιραζόμαστε. Ωστόσο, πρέπει να σημειώσω ότι έχει δικλίδες ασφαλείας -κυρίως- το γεγονός της έγκρισης του δανείου. Οι προϋποθέσεις που έχουν οι τράπεζες είναι συγκεκριμένες για το πιστωτικό προφίλ του αιτούντος. Και πλέον με την ψηφιοποίηση των διαδικασιών αλλά και την πρόσβαση στην πληροφορία που έχουν τα τραπεζικά ιδρύματα μπορούν αυτοματοποιημένα να κρίνουν. Επομένως η διαδικασία παίρνει μόλις πέντε λεπτά μέσα από ένα τάμπλετ στο κατάστημα, όμως η έγκριση θα δοθεί από το τραπεζικό ίδρυμα λαμβάνοντας υπόψη τα στοιχεία του αιτούντος».

Ασχέτως πάντως της σημερινής συγκυρίας, ο κ. Μπουρλάς θεωρεί ότι οι άτοκες δόσεις μέσω διάφορων τρόπων είναι η τάση που τελικά θα επικρατήσει στο λιανεμπόριο. «Ολος ο κόσμος πάει προς τα εκεί, οπότε δεν θα καθυστερήσει πολύ και στην Ελλάδα. Πρώτα απ’ όλα ξεκινά με τους νέους, που πλέον δεν είναι της λογικής να τους ανήκει το προϊόν, είτε αυτό είναι αυτοκίνητο, κινητό, laptop κ.ο.κ. Θέλει να πληρώνει όσο το χρησιμοποιεί. Οπότε πλέον όλη η αγορά μετακινείται προς μια λογική leasing με διάφορες εκφάνσεις. Δείτε, για παράδειγμα, τη στρατηγική που εφαρμόζει η Apple. Δεν έχουν όλοι 1.300 ευρώ για το iPhone, οπότε σου λέει “θα πληρώνεις με το μήνα. Θα σου εγγυηθώ και μία τιμή στην οποία θα επαναγοράσω το κινητό μετά από 2, 3, 4 χρόνια”. Και με αυτόν τον τρόπο περισσότεροι άνθρωποι παίρνουν τα προϊόντα της. Αρα το μοντέλο της λιανικής αλλάζει.

Εμείς με την Klarna λανσάραμε τις τρεις άτοκες δόσεις. Αυτό όμως δεν είναι αρκετό για πολλούς. Είναι η λύση των άτοκων δόσεων μέσω των πιστωτικών, όμως πλέον λίγοι είναι αυτοί με πιστωτική. Είναι και τα παλιά γραμμάτια που έχουν γίνει πλάνο δόσεων και δανεισμού, τα οποία χρησιμοποιούνται εδώ και χρόνια από την αγορά. Εμείς απλώς φροντίσαμε να το ανοίξουμε ως μια υπηρεσία και όχι ως προωθητική ενέργεια. Θα ισχύει τουλάχιστον φέτος, αν και πιστεύω ότι θα αποδειχθεί πετυχημένο και τελικά θα παγιωθεί ως υπηρεσία», λέει ο κ. Μπουρλάς.

«Επιτεύξιμος ο στόχος κερδοφορίας»

Ο ίδιος ποντάρει σε αυτό προκειμένου να βοηθηθεί η Public για την επίτευξη του στόχου φέτος να είναι η πρώτη κερδοφόρα χρονιά της εν μέσω μιας πτωτικής αγοράς. «Γενικά το 2024 είναι μια δύσκολη χρονιά. Ο κόσμος πέρυσι είχε τα vouchers για ψυγεία και κλιματιστικά που τόνωσαν πολύ την αγορά,  αλλά και έφεραν μπροστά αρκετές πωλήσεις που πιθανόν να είχαμε φέτος και του χρόνου στα συγκεκριμένα προϊόντα, επομένως οποιαδήποτε σύγκριση με πέρυσι είναι αρνητική. Γενικά αυτό το πρώτο τετράμηνο κινούνται πτωτικά όλες οι κατηγορίες προϊόντων. Γι’ αυτό λοιπόν και όλοι πρέπει να βάλουμε… αντίβαρα, να κάνουμε κινήσεις σαν κι αυτή με τις δόσεις για να προσελκύσουμε τους καταναλωτές», σημειώνει.

Οπως λέει, ο στόχος για την κερδοφορία της Public φέτος είναι επιτεύξιμος, προτάσσοντας και το σχέδιο αναδιάρθρωσης της εταιρείας και του δικτύου των καταστημάτων που θα ολοκληρωθεί. Σημειωτέον πως το 2023 η Public υπερέβη για πρώτη φορά τα 500 εκατ. ευρώ σε πωλήσεις, καταγράφοντας EBITDA λίγο πάνω από 15 εκατ. ευρώ.

«Τα καταστήματα Media Markt που γύρισαν σε Public+Home πάνε πολύ καλά. Τα καταστήματα Media Markt είχαν ένα συγκεκριμένο κοινό της αγοράς και όταν μετονομάστηκαν σε Public+Home είδαμε αρκετούς νέους πελάτες που δεν προτιμούσαν το Media Markt γιατί δεν τους εξέφραζε η λογική του τεράστιου μαγαζιού με λίγους πωλητές και προϊόντα σε παλέτες που δεν μπορούσε κάποιος να τους εξυπηρετήσει. Αρα είδαμε πολλούς νέους πελάτες που ήρθαν στα Public+Home για να έχουν την εξυπηρέτηση που περιμένουν από το Public και όλη την γκάμα που είχαμε πριν, διότι στην γκάμα δεν έχουμε μειώσει ούτε έναν κωδικό! Επομένως είναι πολύ θετικά τα αποτελέσματα. Αλλά και στα άλλα μαγαζιά βλέπουμε θετικά αποτελέσματα. Θα κάνουμε μεγάλα εγκαίνια μετά το Πάσχα στα Γιάννενα, όπου προσθέσαμε ηλεκτρικές συσκευές. Κάναμε πλήρη ανακαίνιση στο κατάστημα, το μεγαλώσαμε. Θα κάνουμε εγκαίνια και στον Πειραιά, όπου επίσης κάναμε ανακαίνιση. Καταργήσαμε τον χώρο του καφέ στον τελευταίο όροφο και τον χρησιμοποιούμε για λευκές συσκευές. Γενικά στόχος μας είναι να βάλουμε παντού οικιακές συσκευές. Κι αυτό θα το κάνουμε είτε βρίσκοντας μεγαλύτερα καταστήματα είτε επεκτείνοντας τα υφιστάμενα προς πάσα κατεύθυνση», λέει ο κ. Μπουρλάς.

Επενδύσεις

Για φέτος το επενδυτικό πλάνο της Public φτάνει τα 15 εκατ. ευρώ. «Περιλαμβάνει ένα μεγάλο κομμάτι ΙΤ, καθώς κάνουμε σημαντικές επενδύσεις στις υποδομές μας – και βέβαια σε ανακαινίσεις καταστημάτων», λέει ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, και προσθέτει: «Παράλληλα με τα Γιάννενα και τον Πειραιά, κάνουμε μια ανάπτυξη στη Ρόδο μεγαλώνοντας το κατάστημα διότι τυχαίνει να φεύγει ο γείτονάς μας. Επίσης, κάνουμε μια ανακαίνιση στον Βόλο και γενικώς ψάχνουμε κάποια νέα καταστήματα διότι θέλουμε το κατάλληλο μέγεθος ώστε να βάλουμε και τις οικιακές συσκευές. Στις μεγάλες πόλεις της περιφέρειας, εφόσον δεν βρούμε κάτι μεγάλο, ιδανικά στο κέντρο, θα πάμε με τη λογική των δύο καταστημάτων, όπως στη Λάρισα και την Πάτρα».

Το ενδεχόμενο πώλησης

Από εκεί και έπειτα ξεχωριστή θέση θα έχει το μεγάλο κατάστημα που θα ανοίξει η Public στο Ελληνικό, ένα project που αναμένεται να υλοποιηθεί σε επόμενη φάση. «Θα είναι ένα τριώροφο κατάστημα 3.000 τ.μ. Ενας όροφος για την τεχνολογία, ένας για τον πολιτισμό και ένας για τα λευκά. Αυτό είναι νέα ανάπτυξη, για την οποία συνεργαζόμαστε με τη Lamda Development. Εκεί πραγματικά θα φτιάξουμε το καλύτερο Public σε όλη την Ελλάδα!», λέει ο κ. Μπουρλάς.

Κλείνοντας, η κουβέντα πηγαίνει στις ανακατατάξεις της αγοράς μετά την αλλαγή ιδιοκτησίας του Κωτσόβολου. «Ειλικρινά δεν ξέρω τι αλλαγές μπορεί να φέρει, διότι δεν έχει ξαναγίνει στον κόσμο μια εταιρείας κοινής ωφέλειας να εξαγοράσει έναν λιανέμπορο των consumer electronics. Προφανώς κάτι είδαν και έχουν τα πλάνα τους. Εμείς έχουμε το δικό μας πλάνο και τη δική μας στρατηγική και σε αυτήν εστιάζουμε. Το Public εξάλλου είναι αρκετά διαφορετικό από τους ανταγωνιστές του», τονίζει.

«Εχει μπει πωλητήριο και στην Public;», τον ρωτάμε. «Οχι!», απαντά. «Ο κ. Πάνος Γερμανός πάντα ήταν στη λιανική, αυτό είναι το πάθος του. Επειτα είμαστε εν τω μέσω ενός μεγάλου μετασχηματισμού. Θα το πω απλά. Δεν βάζεις πωλητήριο στο σπίτι σου εν μέσω ανακαίνισης ή προσπαθείς να το πουλήσεις προτού ξεκινήσεις ή το πουλάς μετά για να κερδίσεις την υπεραξία. Αυτή τη στιγμή κάνουμε έναν μετασχηματισμό σε όλα τα μήκη και τα πλάτη της εταιρείας – από τις διαδικασίες και τα logistics μέχρι το δίκτυο των καταστημάτων. Αρα θεωρούμε ότι όχι μόνο δεν είναι σωστή η στιγμή να βάλουμε πωλητήριο, αλλά να φέρουμε και κάποιον επενδυτή. Πρώτα πρέπει να φτάσουμε εκεί που θέλουμε!», καταλήγει.

Διαβάστε ακόμη

Τιμολόγια: Χαμηλότερες τιμές ρεύματος τον Μάιο για τους καταναλωτές

Ελ. Επαγγελματίες: 350 φορές περισσότερος φόρος για 1 ευρώ μεγαλύτερο εισόδημα (παραδείγματα)

Πλειστηριασμοί: Βγαίνουν στο σφυρί και «σήματα» για… μπύρες (pic)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ