Είναι ένα από τα ισχυρότερα νηολόγια στον κόσμο. Σύμφωνα με τα στοιχεία, μέχρι και τις 31 Μαρτίου 2020 διέθετε εγγεγραμμένα 4.709 πλοία, με συνολικό τονάζ 174,2 εκατ. gross tons. Περίπου το 21% από τα 3.968 πλοία ελληνικών συμφερόντων είναι νηολογημένα σε αυτό. Πρόκειται για το νηολόγιο των Marshall Islands.

Λόγω των νέων συνθηκών, ελέω κορωνοϊού, που βιώνει και η παγκόσμια ναυτιλία, ο κ. Θεόφιλος Ξενακούδης, Director, Worldwide Business Operations και Managing Director του γραφείου του νηολογίου στον Πειραιά, επισημαίνει, μιλώντας στο «business stories», τις προκλήσεις και την επόμενη μέρα στη ναυτιλιακή βιομηχανία.

«Ο μεγαλύτερος αντίκτυπος είναι ήδη αισθητός από τους δεκάδες χιλιάδες ναυτικούς που αναγκάστηκαν να παρατείνουν τις συμβάσεις τους και να υπηρετήσουν επιπλέον χρόνο στη θάλασσα. Ακόμα και στην περίπτωση που οι τοπικές λιμενικές αρχές τούς επιτρέψουν να φύγουν από το πλοίο, οι περισσότεροι δεν μπορούν να ταξιδέψουν για να πάνε σπίτι τους. Για όσους μπορεί να έχουν ήδη μείνει στη θάλασσα, μακριά από τους αγαπημένους τους, για έξι μήνες ή περισσότερο, αυτό είναι δύσκολο. Ο κίνδυνος είναι ότι το κουρασμένο, αγχωμένο και στεναχωρημένο πλήρωμα δεν θα είναι σε θέση να λειτουργήσει σωστά και αυτό μπορεί να επηρεάσει την ασφάλεια του πλοίου και του πληρώματος. Είναι οι αφανείς ήρωες, χωρίς τους οποίους το παγκόσμιο εμπόριο θα σταματούσε. Εχουμε ενώσει τη φωνή μας σε μια μεγάλη εκστρατεία της ναυτιλίας ώστε να προσδιοριστούν οι ναυτικοί ως “ουσιώδεις-βασικοί εργαζόμενοι” (essential-key workers). Αυτό θα τους έδινε τη δυνατότητα να αποβιβαστούν από τα πλοία και να ταξιδέψουν για να πάνε σπίτι τους, είτε διαμέσου ξηράς είτε αεροπορικώς», τονίζει ο κ. Ξενακούδης και στη συνέχεια αναφέρεται στον αντίκτυπο που έχει η πανδημία στο νηολόγιο των Marshall Islands:

«Οσον αφορά το νηολόγιο των Marshall Islands (RMI), ο μεγαλύτερος αντίκτυπος από τη νόσο COVID-19 έχουμε τη δυνατότητα να στείλουμε επιθεωρητές στα πλοία. Στις αρχές της πανδημίας, το νηολόγιο εξέδωσε οδηγίες που επιτρέπουν προσωρινά εναλλακτικά πρωτόκολλα επιθεώρησης, συμπεριλαμβανομένων επιθεωρήσεων από απόσταση, καθώς και πιθανού επαναπρογραμματισμού της επιθεώρησης.

Χάρη στο αποκεντρωμένο σύστημα λειτουργίας της Σημαίας μας και στο δίκτυο των 28 γραφείων μας παγκοσμίως, μπορούμε να λειτουργήσουμε απρόσκοπτα καθ’ όλη τη διάρκεια της κρίσης. Είμαστε ακόμα σε θέση να εκδίδουμε πιστοποιητικά ναυτικών και σε ό,τι αφορά το καθαρά εμπορικό κομμάτι, έχουμε καταφέρει να κάνουμε closings πλοίων καθώς και άλλες ναυτιλιακές πράξεις μέσω τηλεδιάσκεψης, σε στενή συνεργασία με δικηγορικά γραφεία, πελάτες και τράπεζες».

Οι επιθεωρήσεις πλοίων

Για το πώς έχουν επηρεαστεί οι επιθεωρήσεις πλοίων κατά την έκρηξη του κορωνοϊού, επισημαίνει:

«Το νηολόγιο των Marshall Islands επιτρέπει εναλλακτικές ρυθμίσεις της επιθεώρησης όταν δεν είναι δυνατή η διενέργεια επιθεώρησης με φυσική παρουσία πάνω στο πλοίο. Σε τέτοιες περιπτώσεις, οι κατά τόπους Fleet Operations Managers που διαθέτει η Σημαία, αξιολογούν το ιστορικό του πλοίου και της εταιρείας και αποφασίζουν εάν θα επαναπρογραμματίσουν την επιθεώρηση σε μεταγενέστερη ημερομηνία ή θα διενεργήσουν την επιθεώρηση εξ αποστάσεως, με τη συμμετοχή του πληρώματος. Σύμφωνα με τα στοιχεία μέχρι και τις 15 Απριλίου, έχουμε ολοκληρώσει 66 επιθεωρήσεις από απόσταση και βρισκόμαστε στη διαδικασία ολοκλήρωσης 80 ακόμη επιθεωρήσεων.

Σε ό,τι αφορά τις επιθεωρήσεις (surveys) και την πιστοποίηση των πλοίων, καλούμε τους operators να καταβάλλουν κάθε δυνατή προσπάθεια είτε μέσω φυσικής παρουσίας είτε με τεχνικές εξ αποστάσεως, ώστε να διασφαλίσουν ότι τα πιστοποιητικά των πλοίων είναι έγκυρα.

Στην περίπτωση που δεν μπορεί να οργανωθεί κάποιο survey ούτε με φυσική παρουσία ούτε εξ αποστάσεως, τότε μπορεί να προταθεί περίοδος χάριτος έως και τριών μηνών – τα πιστοποιητικά στα οποία έχει παραταθεί η ημερομηνία ισχύος μπορούν να παρουσιαστούν στα Port State Controls (PSC), αν και δεν μπορούμε να εγγυηθούμε ότι κάθε PSC θα τα κάνει αποδεκτά».

Σύμφωνα με την πρόσφατη ετήσια έκθεση της Αμερικανικής Ακτοφυλακής (United States Cost Guard – USCG) του 2019, η Σημαία των Marshall Islands διατήρησε το καθεστώς του QUALSHIP 21, ενώ άλλες σημαντικές Σημαίες είτε τo έχασαν, είτε δεν περιλαμβάνονται στη λίστα. Ο κ. Ξενακούδης επισημαίνει σχετικά:

«Το να κατορθώσουμε να διατηρήσουμε το QUALSHIP 21 για 16η συνεχόμενη χρονιά είναι ένα αξιοσημείωτο επίτευγμα για ένα νηολόγιο με τόσο μεγάλο αριθμό πλοίων όπως το δικό μας. Δεν είμαστε μια Σημαία η οποία μπαίνει και βγαίνει από τον ποιοτικό πίνακα του QUALSHIP 21, όπως συμβαίνει σε άλλα μεγάλα νηολόγια. Στις Ηνωμένες Πολιτείες, αλλά και παγκοσμίως, έχουμε ένα εξαιρετικά χαμηλό ποσοστό κράτησης πλοίων. Σύμφωνα με το USCG, ο τριετής κυλιόμενος μέσος όρος κράτησης πλοίων του νηολογίου των Marshall Islands ανέρχεται σε μόλις 0,79%. Υπάρχουν άλλες μεγάλες Σημαίες, όπως η Λιβερία, οι οποίες βρίσκονται τώρα πια στη λίστα με τις στοχευμένες Σημαίες του USCG. Το νηολόγιο των Marshall Islands διατηρεί επίσης μια υψηλή κατάταξη στις Λευκές Λίστες (White Lists) των Paris και Tokyo MOU . Επίσης, είναι το μοναδικό από τα τρία μεγαλύτερα νηολόγια που έχουν τέλεια βαθμολογία στην ετήσια έκθεση του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου (International Chamber of Shipping – ICS) σχετικά με την αξιολόγηση των Σημαιών. Είμαστε υπερήφανοι για την ποιοτική απόδοση του στόλου της Σημαίας των Marshall Islands, που αντανακλά εξίσου την ποιότητα των πλοιοκτητών και των operators στη Σημαία μας».

Οι στόχοι

Οσο για τους στόχους του νηολογίου των Marshall Islands, o κ. Ξενακούδης λέει:
«Οι στόχοι μας παραμένουν πάντα οι ίδιοι: διασφάλιση της ασφάλειας των πλοίων και των ναυτικών και προστασία του περιβάλλοντος. Η αντιπροσωπεία του νηολογίου των Marshall Islands στον ΙΜΟ θα συνεχίσει τις λεπτομερείς και υψηλού επιπέδου εργασίες της για την ανάπτυξη νέων κανονισμών σε όλους τους τομείς της ναυτιλιακής βιομηχανίας. Αυτές οι εργασίες σχετίζονται με διάφορα θέματα, όπως μέτρα για τη σημαντική μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τη ναυτιλία, τη μεταφορά επικίνδυνων φορτίων, τη χρήση ηλεκτρονικών πιστοποιητικών, καθώς και τη μείωση των θαλάσσιων πλαστικών απορριμμάτων, μεταξύ άλλων.

Θα συνεχίσουμε να επενδύουμε στους ανθρώπους μας και στην τεχνολογία για να διασφαλίσουμε ότι το δίκτυο των 28 γραφείων μας παγκοσμίως θα συνεχίσει να παρέχει υπηρεσίες 24/7, να ακολουθεί μια δυναμική προσέγγιση στην εξυπηρέτηση των πελατών μας και να παρέχει στους πλοιοκτήτες την υποστήριξη που χρειάζονται.

Ως Σημαία έχουμε επενδύσει σε μεγάλο βαθμό στην οικοδόμηση ενός παγκόσμιου δικτύου εξειδικευμένων και έμπειρων στελεχών, που είναι σε θέση να παρέχουν τις υπηρεσίες τους 24/7 στους πλοιοκτήτες σε όλο τον κόσμο και αυτό είναι που διαφοροποιεί το νηολόγιο των Marshall Islands από τις άλλες Σημαίες».