Το νέο lockdown λόγω του δεύτερου κύματος της πανδημίας που σαρώνει όλο τον κόσμο και οι προεδρικές εκλογές στις ΗΠΑ με την επικράτηση του Τζο Μπάιντεν προκαλούν αναταράξεις στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία και στο εμπόριο. Ειδικά η ναυτιλία η οποία αφουγκράζεται πρώτη από όλους τους κλάδους τα μελλούμενα έχει βγάλει τα δικά της πρώτα συμπεράσματα για όσα έρχονται.

Μίλησαν πρωταγωνιστές από όλους τους κλάδους της ναυτιλίας, τον τραπεζικό τομέα και τα logistics αποτυπώνοντας απόψεις και θέσεις που θα τις βρούμε μπροστά μας.

Χάρης Βαφειάς πρόεδρος και διευθ. σύμβουλος της StealthGas Inc

Στόλος με πλοία LPG (φυσικού αερίου)

«Δεν μπορούμε να πούμε ότι επειδή εξελέγη ο Τζο Μπάιντεν και έφυγε ο Ντόναλντ Τραμπ  όλα θα είναι τέλεια σε όλους τους τομείς. Λογικά δεν θα είναι καλύτερη η κατάσταση για τα δεξαμενόπλοια και τα πλοία μεταφοράς αερίων από τη στιγμή  που ο Μπάιντεν είναι υπέρ της πράσινης ενέργειας  και αυστηρότερων μέτρα για την προστασία του περιβάλλοντος. Το αργό πετρέλαιο είναι πιο βρώμικη μορφή ενέργειας και θα της δώσει ημερομηνία λήξης.  Σε αντίθεση με τον Τραμπ  ο οποίος έλεγε ότι δεν προκαλείται περιβαλλοντική ζημιά και ότι όλα είναι συνωμοσία περιβαλλοντολόγων.

Όσο αφορά τις επιπτώσεις του lockdown στη ναυτιλία είναι πολύ άσχημες γιατί μειώνεται η κατανάλωση  σε πετρέλαιο και τα   παράγωγά του. Δεν έχουμε και χειμώνα  για να καλυφθεί η ζημιά.

Και μπορεί τα δεξαμενόπλοια να είχαν ένα κερδοφόρο διάστημα μέσα στο πρώτο lockdown τώρα όμως  ο ημερήσιος ναύλος είναι στο μισό από τα  ημερήσια έξοδα ενός πλοίου. Στην spot αγορά ένα δεξαμενόπλοιο τύπου Aframax έχει ημερήσιο ναύλο 4.500 δολάρια και running cost 7.000  δολάρια ενώ ένα suezmax 5.000 ημερήσιο ναύλο και 8.000 ημερήσιο κόστος λειτουργίας. Αν συμπεριλάβει κάποιος  και τα τοκοχρεολύσια πάμε στα 15.000 ημερήσιο κόστος. Η ζημιά είναι μεγάλη. Σκεφτείτε μία εταιρεία που έχει στόλο από 30-40 δεξαμενόπλοια.

Τα δεξαμενόπλοια Aframax από 60.000 ημερήσιο ναύλο  έχει πέσει στις 4.000 δολάρια. Όπως και στα φορτηγά capes είχαν πριν έναν μήνα ημερήσιο ναύλο 35.000 δολάρια και τώρα 15.000.

Σε άνοδο είναι τα LNG-πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου. Πριν ένα μήνα ο ημερήσιος ναύλος ήταν κάτω από 30.000 δολάρια και τώρα πάνω από 100.000 στην σποτ αγορά. Εισήλθαμε στη χρονική περίοδο που ο κόσμος καταναλώνει φυσικό αέριο.

Τα LPG είναι σε καλύτερη κατάσταση από τα δεξαμενόπλοια αλλά σε χειρότερη από τα LΝG. Όλα έχουν σχέση με την αντιμετώπιση της πανδημίας και το πόσο γρήγορα θα κυκλοφορήσει το εμβόλιο. Το ερώτημα είναι πόσο καιρό θα κρατήσει όλη αυτή η κατάσταση.»

Γιώργος Ξηραδάκης τραπεζίτης πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της XRTC

Είναι προφανές ότι η επιτάχυνση των περιβαλλοντικών μεταρρυθμίσεων από το νέο Πρόεδρο Τζο Μπάιντεν  θα επιφέρει έστω και μεσοπρόθεσμα σημαντικές αλλαγές στη μεταφορά πετρελαίου και όχι στην άμεση αντικατάστασή του από άλλη πηγή ενέργειας. Όσοι ποντάρουν σε κάτι τέτοιο, φοβάμαι ότι θα απογοητευτούν αφού αυτές οι αλλαγές δεν μπορεί να πραγματοποιηθούν από τη μια μέρα στην άλλη. Με αυτά τα δεδομένα δεν προβλέπεται και η κατακόρυφη πτώση της αγοράς των δεξαμενοπλοίων που ευαγγελίζονται κάποιοι. Συμπληρωματικά επίσης, και βεβαίως αφήνοντας έξω από την εξίσωση την παράμετρο της πανδημίας, οι νέες τάσεις συνύπαρξης με τη Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας  και η ομαλοποίηση των σχέσεων με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου δίνει μία νέα δυναμική στο προβλεπόμενο μεταφορικό έργο της εφοδιαστικής αλυσίδας.

Η Παγκόσμια ναυτιλία αναγνώστης της παγκόσμιας πολιτικής σκηνής είναι παράλληλα εφοδιασμένη με τα χαρακτηριστικά που της επιτρέπουν τη συμμόρφωση σε όλους σχεδόν τους κανόνες που θέτονται από τους παγκόσμιους οργανισμούς. Δυστυχώς όμως στην παρούσα φάση που διανύουμε οι περιβαλλοντικές πολιτικές προσκρούουν στην περιορισμένη τεχνολογική κάλυψη της χρήσης εναλλακτικών καυσίμων ή πηγών ενέργειας για παράδειγμα Υγραέριο, Ηλεκτρισμός, κλπ καθώς επίσης και στη δυνατότητα παραγωγής νέων καυσίμων χαμηλής περιεκτικότητας σε επικίνδυνες για τη δημόσια υγεία ουσίες. Η ξεκάθαρη πολιτική των ΗΠΑ από εδώ και πέρα είναι βέβαιο ότι θα διευκολύνει τη στάση των παγκόσμιων οργανισμών συμπεριλαμβανομένου του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού αλλά και της Ευρωπαϊκής Ένωσης στη διαμόρφωση του περιβαλλοντικού χάρτη της Ναυτιλίας. Αυτό θα μας οδηγήσει αναπόφευκτα στην ανάπτυξη των νέων παραγγελιών όλων των τύπων πλοίων και κυρίως στο ξηρό φορτίο, ο στόλος του οποίου φαίνεται να γερνά.

Για την Ελληνική Ναυτιλία το αποτέλεσμα των εκλογών στις ΗΠΑ είναι σημείο αναφοράς για την επόμενη τετραετία και σίγουρα θα έχουμε ιδιαίτερη κινητικότητα από μέρους των Ελλήνων εφοπλιστών στόχος των οποίων θα είναι η εξεύρεση νέων κεφαλαίων προς επένδυση. Σίγουρα εάν προσθέσουμε στην εξίσωση  την επόμενη ημέρα της ναυτιλίας μετά την πανδημία μπορούμε ασφαλέστατα να προβλέψουμε κατακόρυφη αύξηση ιδιαίτερα μετά την επιστροφή των ΗΠΑ σε ένα πιο παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον.

Γιώργος Σαρόγλου COO της Tsakos Energy Navigation

Στόλος δεξαμενόπλοια και LNG 

«Το α’ εξάμηνο του 2020 ήταν παρά πολύ καλό για την αγορά των δεξαμενόπλοιων. Πήγαν πολύ δυνατά όλες οι εταιρείες  με σημαντικά κέρδη. Παρά το γεγονός ότι είχε μειωθεί η ζήτηση στη στεριά,  το πετρέλαιο έπρεπε κάπου να αποθηκευτεί  και ελλείψει στεριανών χώρων χρησιμοποιήθηκαν πολλά δεξαμενόπλοια ανεβάζοντας τους ναύλους στα ύψη. Η παγκόσμια αποθήκευση πετρελαίου έσπασε κάθε ιστορικό ρεκόρ.  Μόλις σταμάτησαν τα lockdown, οι ποσότητες πετρελαίου που ήταν  αποθηκευμένο σε πλοία άρχισε να “πηγαίνει” στη στεριά σε αποθηκευτικά terminal αλλά και στα διυλιστήρια.

Απορροφήθηκε από την αγορά. Η κάμψη της ναυλαγοράς ήταν  λογική κυρίως λόγω καλοκαιριού. Σε κάθε περίπτωση η ζήτηση έχει ανέβει σε σύγκριση με τα χαμηλά του Μαρτίου.

Τα διυλιστήρια  αλλάζουν όπως κάθε χρόνο την παραγωγή τους από βενζίνη σε πετρέλαιο θέρμανσης. Οι εκτιμήσεις αναφέρουν ότι η ναυλαγορά θα κλείσει πιο χαμηλά το 2020 σε σύγκριση με το 2019. Η ημερήσια παραγωγή θα είναι 8-10 εκατομμύρια βαρέλια λιγότερα. Το μεγαλύτερο μέρος της πτώσης οφείλεται στα  καύσιμα των αεροπλάνων-aviation fuel -κηροζίνη. Η μείωση της ζήτησης καυσίμων από τις αερομεταφορές ανήλθε  στο 50%  που μεταφράζεται σε 4-5 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου την ημέρα.

Όσο αφορά τις προεδρικές εκλογές στις ΗΠΑ πολλά έχουν ειπωθεί για την πολιτική  πράσινης ενέργειας του Τζο Μπαίντεν. Πρέπει να δούμε ποιές είναι οι πολιτικές του. Από τη διακήρυξη προθέσεων έως την ημέρα που αυτές θα γίνουν πράξη και θα αρχίσουν να επηρεάζουν την αγορά θα χρειαστούν τουλάχιστον 10 χρόνια. Θεωρώ ότι ακόμη και να  ληφθούν μέτρα  θα συνεχίσουμε να εξαρτόμαστε από το πετρέλαιο τουλάχιστον για τα επόμενα 10 χρόνια.

Επίσης, πρέπει να δούμε πως βλέπει ο νεοεκλεγείς πρόεδρος των ΗΠΑ τη σχέση του  τόσο με το Ιράν που είναι από τις μεγάλες πετρελαιοπαραγωγικές χώρες όσο και με τη Βενεζουέλα. Δεν την ξέρουμε ακόμα. Επίσης ποια θα είναι  η θέση του  για το εμπόριο με την Κίνα. Θέλω να πιστεύω ότι οι πολιτικές του δεν θα είναι ενάντια στο εμπόριο και στη διακίνηση των αγαθών. Είμαστε όλοι σε στάση αναμονής».

Ανδρέας Μιχαλόπουλος διευθύνων σύμβουλος Performance  Shipping Inc (PSHG) της οικ. Παληού

Στόλος με δεξαμενόπλοια Aframax 115.000 τόνων  έκαστο

Από το Μάιο του 2020 έως και σήμερα ο ημερήσιος ναύλος για τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς αργού πετρελαίου έχει δραματικά αρνητικές επιπτώσεις ως αποτέλεσμα των παγκόσμιων περιοριστικών μέτρων μετακίνησης της ανθρωπότητας – lockdown  για την αποφυγή μετάδοσης του Covid 19.

Η απότομη αυξομείωση της τιμής του πετρελαίου δημιούργησε την ευκαιρία στους έμπορους πετρελαίου να συσσωρεύσουν μεγάλες ποσότητες πετρελαίου στα δεξαμενόπλοια – contango σε πολύ χαμηλές τιμές ανά βαρέλι ωστόσο με πολύ υψηλό ναύλο, ούτως ώστε εν εύθετο χρόνο να μεταπωλήσουν σε πολύ υψηλότερες τιμές δημιουργώντας τεραστία κέρδη από αυτήν την απρόσμενη διακύμανση. Εφ όσον μεταπουλήθηκε το πετρέλαιο που ήταν αποθηκευμένο στα δεξαμενόπλοια σε μεταγενέστερη φάση, και σε συνδυασμό με την μειωμένη ζήτηση πετρελαίου λόγο των περιοριστικών μέτρων εν όψη των μέτρων κατά του κορωνοϊού Covid 19, η απότομη πρόσφορα πλοίων στην ναυλαγορά δημιούργησε πρόσφορο έδαφος στους ναυλωτές να ρίξουν κατακόρυφα και να επηρεάσουν ακόμα και σε αρνητικά πρόσημα για μεγάλο χρονικό διάστημα έως ακόμα και σήμερα τους ναύλους των δεξαμενόπλοιων.

Είναι πολύ νωρίς για να προβλέψουμε την τακτική που θα ακολουθήσει ο κύριος Μπάιντεν και οι σύμβουλοι του για να ισορροπήσουν την τιμή του πετρελαίου εφ’ όσον η Αμερική είναι πλέον μεγάλος παραγωγός που συναγωνίζεται σε ποσότητες την Ρωσία κ την Σαουδική Αραβία, τις πλέον μεγαλύτερες πετρελαιοπαραγωγές χώρες του παγκοσμίως. Πέραν  αυτού οι ΗΠΑ είναι ταυτόχρονα από τους μεγαλύτερους καταναλωτές πετρελαίου, και είναι σχεδόν σίγουρο ότι θα χρειαστεί να χαλιναγωγήσει ίσως ακόμη και να χειραγωγήσει μέσω της πολίτικης του ο κύριος Μπάιντεν ως υπερδύναμη το Διεθνές περιβάλλον εμπορίου του πετρελαίου. Η εξέλιξη της ναυλαγοράς στα δεξαμενόπλοια πέραν των γεωπολιτικών εξελίξεων θα έχει πάντως ως  στόχο την περαιτέρω  πορεία της ανθρωπότητας στην αντιμετώπιση του κορωνοϊού Covid-2019.

Σταμάτης Τσαντάνης πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Seanergy Maritime Holdings Corp.

Στόλος με φορτηγά πλοία Capesize – 180.000 τόνων dw έκαστο 

«Μετά τις προεδρικές εκλογές στις ΗΠΑ χρειάζεται πολιτική σταθερότητα. Να σταματήσουν οι εμπορικοί πόλεμοι  ώστε να ομαλοποιηθούν οι αγορές.  Ο κόσμος του αύριο θα πρέπει να επενδύσει σε υποδομές, παγκοσμίως. Δεν μπορεί  στην κοινωνία του αύριο να ζουν 20.000 άνθρωποι σε ένα τετραγωνικό χιλιόμετρο σαν τα ποντίκια. Χρειάζεται χώρος, spacing.

Όσο αφορά τη Ναυτιλία, στην ναυλαγορά των φορτηγών Capesize, όπου δραστηριοποιείται η Seanergy είναι σε καλό επίπεδο με ημερήσιο ναύλο στα  15.000 δολάρια. Η ζήτηση πρώτων υλών όπως το σιδηρομετάλλευμα και το κάρβουνο είναι σε υψηλό επίπεδο. Η παραγωγή τους έχει φθάσει στο όριό της. Οι κυβερνήσεις έχουν ανακοινώσει  πακέτα στήριξης  που ανέρχονται σε τρισεκατομμύρια δολάρια άρα  η εμπορική αλυσίδα θα συνεχίσει να κινείται σε πολύ καλό επίπεδο όσο αφορά τουλάχιστον την κατηγορία πλοίων με την οποία ασχολούμαστε και δραστηριοποιούμαστε.

Τα capes κάθε χρόνο μεταφέρουν δύο δισεκατομμύρια τόνους σε σίδερο και κάρβουνο».

Κωστής Αχλαδίτης Μanaging Director της Golden Cargo

Logistics

Η πανδημία έχει φέρει μεγάλες ανατροπές και αλλαγές στη διεθνή οικονομία, με τον Παγκόσμιο οργανισμό εμπορίου (ΠΟΕ) να προβλέπει για το 2020 πτώση 32% στο διεθνές εμπόριο. Την ίδια στιγμή η αύξηση του αεροπορικού φορτίου είναι  της τάξεως του 60%, με ταυτόχρονη μείωση κατά  66% στη ταξιδιωτική κίνηση.

Καταλαβαίνουμε όλοι τι σημαίνει αυτό για τη θαλάσσια εφοδιαστική αλυσίδα καθώς το 90% των εμπορευμάτων  διακινείται με πλοία.

Τεράστιο επιχειρηματικό ενδιαφέρον θα έχει  η μεταφορά του εμβολίου, η οποία απαιτεί θερμοκρασίες για εκείνο της Pfizer στους -80 βαθμούς με την πρώτη δόση να υπολογίζεται στα 720.000 εμβόλια και θα ακολουθήσουν το Astra Zeneca και το Moderna.

Πρακτικά η μεταφορά μπορεί να γίνει  μόνο με αεροπλάνα  που θα έχουν μετατραπεί σε ψυγεία/καταψύκτες ειδικά για την μεταφορά του εμβολίου.

Για όλο  το 2021 προγραμματίζονται 1.500.000.000 δόσεις.

Έως τώρα η  θαλάσσια εφοδιαστική αλυσίδα και η Ναυτιλία αντέδρασαν και ανταποκρίθηκαν άμεσα και αποτελεσματικά στις νέες συνθήκες.  Στη διάρκεια της πανδημίας παραμένει ο σημαντικότερος κρίκος στη διαχείριση και προμήθεια παγκοσμίως σε ατομικά μέσα προστασίας.

Οι χρόνοι αντίδρασης ήταν ελάχιστοι και η αποτελεσματικότητα πραγματικά απίστευτη. Επικράτησαν συνθήκες πολέμου αν αναλογιστείτε ότι υλικά ευτελούς  αξίας ξαφνικά έγιναν ότι πιο απαραίτητο για την επιβίωση εκατομμυρίων  ανθρώπων. Πάνω από 4 δισεκατομμύρια ήταν οι εξαγωγές της Κίνας στη περίοδο του lockdown  και τώρα η οικονομία της μεγαλώνει  με πρόβλεψη να κλείσει για το 2020 στο +2% που είναι λίγο για την Κίνα αλλά τεράστιο σε σύγκριση με άλλες μεγάλες οικονομικές δυνάμεις.

Διαβάστε ακόμη:

Ποιοι Ελληνες πλοιοκτήτες παραλαμβάνουν νέα πλοία

Κρουαζιέρα: $1 δισ. το μήνα «καίνε» οι εταιρείες – κολοσσοί

Ακτοπλοΐα: Έτοιμες να πουλήσουν τα καλά τους πλοία οι ακτοπλοϊκές εταιρείες