Η συμφωνία των 178,6 εκατ. ευρώ με τον όμιλο Louis για την εξαγορά πέντε ξενοδοχειακών μονάδων ανά την Ελλάδα είναι μόνο η αρχή για τον όμιλο Blackstone, ο οποίος βλέπει στον ελληνικό τουρισμό την ευκαιρία για νέες επενδύσεις εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ.

Το μεγαλύτερο deal για φέτος στον εγχώριο ξενοδοχειακό κλάδο χρειάστηκε έναν χρόνο περίπου για να κλείσει και πέραν των 178,6 εκατ. ευρώ έχει και συνέχεια, αφού οι επενδύσεις εκσυγχρονισμού που δρομολογούνται στις εξαγορασθείσες μονάδες σε Κέρκυρα, Ζάκυνθο και Κρήτη αντιστοιχούν σε αρκετά εκατομμύρια ευρώ και μπορεί να ξεπεράσουν, κατά τις πληροφορίες, ακόμη και τα 250 εκατ. ευρώ.

«Μετά από ένα τόσο ηχηρό επενδυτικό όνομα όπως η Blackstone, θα ακολουθήσουν και άλλα μεγάλα ονόματα που θα επενδύσουν στον ελληνικό τουρισμό», επισημαίνει ο κ. Κωστάκης Λοΐζου, πρόεδρος του ομίλου Louis με αφορμή τη συμφωνία η οποία υπεγράφη προ ημερών και αποτελεί, κατά κοινή ομολογία, μία ακόμη ψήφο εμπιστοσύνης από ξένα κεφάλαια στον εγχώριο τουριστικό κλάδο.

«Η εξέλιξη αυτή δίνει το έναυσμα αλλά και την πεποίθηση ότι υπάρχει αξιόπιστο και προσοδοφόρο έδαφος για επενδύσεις στη χώρα, ιδιαίτερα στον τουρισμό που στήριξε καθ’ όλη τη διάρκεια της κρίσης, σε μεγάλο βαθμό, την ελληνική οικονομία», αναφέρεται χαρακτηριστικά.

O όμιλος Louis υπέστη και αυτός τον αντίκτυπο από το κανόνι της Thomas Cook, δεδομένης της συνεργασία που είχε σε δύο μονάδες της Ζακύνθου («Plagos Beach») και της Κέρκυρας («Corcyra Beach»), ωστόσο η έκθεσή του είναι μικρή σε σχέση με τις συνολικές πωλήσεις και άρα, όπως επισημαίνεται, διαχειρίσιμη. Οι απώλειες αφορούν κατά κύριο λόγο τις κρατήσεις του Οκτωβρίου στο ξενοδοχείο «Sentido Louis Plagos Beach» στη Ζάκυνθο, το οποίο μάλιστα γι’ αυτόν το λόγο έκλεισε και νωρίτερα φέτος, ενώ ήδη έχει ξεκινήσει ο σχεδιασμός για τη σεζόν του 2020.

Οσον αφορά τώρα τη συμφωνία με την Blackstone, η Louis προχωρά στην πώληση πέντε ξενοδοχείων της στην Ελλάδα σε επενδυτικά ταμεία που διαχειρίζεται η Blackstone, ενώ διατηρεί ακόμη τέσσερα ξενοδοχεία στην Ελλάδα από τα οποία τα δύο είναι ιδιόκτητα και βρίσκονται στην Κέρκυρα. Οι δραστηριότητες που πωλούνται αφορούν το «Grand Hotel» και το «Corcyra Beach» στην Κέρκυρα, το «Zante Beach» και το «Plagos Beach» στη Ζάκυνθο και το «Creta Princess Beach» στην Κρήτη. H Louis θα συνεχίσει να λειτουργεί τα πιο πάνω ξενοδοχεία υπό τη διεύθυνση της HIP, ξενοδοχειακή εταιρεία που ανήκει σε επενδυτικά ταμεία της Blackstone. Η HIP είναι η μεγαλύτερη ιδιοκτήτρια ξενοδοχείων στη Νότια Ευρώπη και με την εξαγορά αυτή ουσιαστικά επεκτείνει το δίκτυό της και στην Ελλάδα.

To Corcyra beach στην Κέρκυρα είναι ένα από τα πέντε ξενοδοχεία που πωλήθηκαν από τη Louis στην Blackstone

Η HIP εξαγοράστηκε το 2017 από επενδυτικά κεφάλαια της Blackstone που δραστηριοποιούνται στην αγορά ακινήτων. Μετά από αλλεπάλληλες εξαγορές που ακολούθησαν, το χαρτοφυλάκιο της HIP διευρύνθηκε σε 65 ξενοδοχεία με 19.019 δωμάτια και σήμερα είναι ο τρίτος μεγαλύτερος επενδυτής σε ευρωπαϊκά ξενοδοχεία, μετά την Pandox και την Covivio.

Ο δρόμος μέχρι την οριστικοποίηση τoυ deal δεν ήταν εύκολος, όπως χαρακτηριστικά αναφέρει ο κ. Λοΐζου: «Οι συζητήσεις άρχισαν πριν από περίπου έναν χρόνο κατά τη διάρκεια του οποίου έγιναν ενδελεχείς έλεγχοι και σκληρές διαπραγματεύσεις. Πρέπει επίσης να ομολογήσω ότι το θετικό κλίμα που διαμορφώθηκε από την ελληνική κυβέρνηση για την προσέλκυση επενδύσεων και το γεγονός ότι τέθηκε ως στρατηγική προτεραιότητα του υπουργείου Ανάπτυξης ήταν ο καταλύτης για την επίτευξη αυτής της συμφωνίας. Θεωρώ επίσης βέβαιο ότι τώρα που ένας τόσο μεγάλος επενδυτικός οργανισμός όπως η Blackstone προχώρησε σε μια μεγάλη, σχετικά, επένδυση στην Ελλάδα και άλλοι ξένοι επενδυτικοί οίκοι θα ενδιαφερθούν για αντίστοιχες επενδύσεις. Τέλος, θεωρώ ότι αυτή η συμφωνία είναι σημαντική επιτυχία και ψήφος εμπιστοσύνης ενός κορυφαίου επενδυτικού fund τόσο στον ελληνικό τουρισμό όσο και στην ίδια τη Louis Hotels και τη γνώση της στη διαχείριση ξενοδοχείων. Για τον όμιλο Louis η πράξη αυτή είναι η ολοκλήρωση του στόχου που θέσαμε από καιρό, δηλαδή η απαγκίστρωση από την ιδιοκτησία και η ενδυνάμωση της διαχείρισης ξενοδοχείων».

 

Το «Plagos Beach» στη Ζάκυνθο

Οπως αναφέρει ο κ. Λοΐζου, οι μεγάλες διεθνείς αλυσίδες ξενοδοχείων έχουν εγκαταλείψει την ιδιοκτησία και έχουν επικεντρωθεί στη διαχείριση ξενοδοχείων. Η ιδιοκτησία περιέρχεται πλέον σε επενδυτικά ταμεία, ασφαλιστικές εταιρείες, τραπεζικά ιδρύματα και γενικά σε επενδυτές που στοχεύουν σε μακροχρόνιες αποδόσεις. «Τελευταία έχει αναπτυχθεί ιδιαίτερα το αμερικανικό μοντέλο με βάση το οποίο εξειδικευμένα ταμεία ακινήτων (REΙT) επενδύουν σε ξενοδοχεία, αναθέτοντας τη διαχείρισή τους σε εξειδικευμένες εταιρείες του τομέα. Εμείς λοιπόν θέσαμε ως στρατηγική μας προτεραιότητα να μειώσουμε τον δανεισμό και την ιδιοκτησία προκειμένου να μην έχουμε οικονομική εξάρτηση και υψηλό δανεισμό με τις τράπεζες. Στόχος μας είναι να αξιοποιήσουμε την εμπειρία και την τεχνογνωσία που αποκτήσαμε στα 75 χρόνια που ασχολούμαστε με την ξενοδοχειακή βιομηχανία. Ο μόνος τρόπος, λοιπόν, είναι η επέκταση της Louis Hotels μέσω της ανάληψης της διαχείρισης ή της ενοικίασης ξενοδοχείων. Εκεί θα επικεντρωθούμε και κυρίως στην Ελλάδα».

Ιστορία 8 δεκαετιών

Ο όμιλος Louis ιδρύθηκε το 1935 από τον αείμνηστο Λούη Λοΐζου, ο οποίος θεωρείται «ο πατέρας του τουρισμού στην Κύπρο». Κατά τη διάρκεια των πρώτων ετών λειτουργίας του, οι δραστηριότητες του ομίλου περιορίζονταν στην παροχή υπηρεσιών μεταφορών, ενώ αργότερα δραστηριοποιήθηκε και ως ταξιδιωτικό πρακτορείο.

Η ιστορία της Louis Hotels ξεκινά στις αρχές της δεκαετίας του 1940, έχοντας έκτοτε διαρκή παρουσία σε Κύπρο και Ελλάδα. Τότε ο αείμνηστος Λούης Λοΐζου αγόρασε το ξενοδοχείο «Semmering» στα βουνά της Κύπρου και αργότερα μίσθωσε το «Grand Hotel» στις Πλάτρες. Στη συνέχεια αγόρασε το «Louis Hotel» στην οδό Λήδρας στη Λευκωσία. Το 1969 απέκτησε το πολυτελές ξενοδοχείο «Ledra Palace», το οποίο αποτελούσε ορόσημο για την πρωτεύουσα. To 1971 απεβίωσε ο Λούης Λοΐζου και την εταιρεία ανέλαβε ο γιος του Κωστάκης, σε ηλικία 27 ετών.

Στα χρόνια που ακολούθησαν, η εταιρεία επέκτεινε τις δραστηριότητές της τόσο στην Κύπρο όσο και στην Ελλάδα. Αρχικά ξεκίνησε το 1992 με τη διαχείριση του ξενοδοχείου «Creta Paradise Beach Resort» στα Χανιά. Το 1994 η Louis Hotels απέκτησε το ξενοδοχείο «Louis Grand» στην Κέρκυρα καθώς και το «Louis Creta Princess» στα Χανιά. Στη συνέχεια εξαγόρασε το «Louis Plagos Beach» στη Ζάκυνθο το 1998. Το 1999 και 2000 η εταιρεία πρόσθεσε τέσσερα ξενοδοχεία στην αλυσίδα της: ένα στη Ζάκυνθο, δύο στην Κέρκυρα και ένα στη Μύκονο. Αυτή τη στιγμή η Louis Hotels διαχειρίζεται 26 ξενοδοχεία 4 και 5 αστέρων, καθώς και τουριστικά θέρετρα τόσο στην Κύπρο όσο και στα ελληνικά νησιά (Κρήτη, Κέρκυρα, Μύκονος, Ρόδος, Ζάκυνθος).

Στη διάρκεια της πορείας του, ο όμιλος στράφηκε και σε συνεργασίες με γνωστά διεθνή ονόματα, όπως στις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας, όταν το 2002 υπέγραψε τη συμφωνία με τη Hilton International για τη διαχείριση του «Hilton Park Hotel» στη Λευκωσία, ενισχύοντας ουσιαστικά με τον τρόπο αυτό τη θέση του στα ξενοδοχεία της πόλης. Επιπρόσθετα, συνεργάζεται στη βάση franchise με άλλα διεθνή σήματα όπως lti Hotels, Design Hotels, Primasol κ.λπ. Τα τελευταία χρόνια η Louis Hotels ασχολείται με την ανάληψη της ενοικίασης και διαχείρισης νέων μονάδων, έχοντας ανοίξει τρία νέα ξενοδοχεία την περίοδο 2016-2018, με την προσθήκη μιας νέας μονάδας κάτω από το εμπορικό σήμα της Louis Hotels το 2019.

Οι επιδόσεις του 2019

Οσον αφορά τις συνολικές επιδόσεις του ομίλου για το τρέχον έτος, με βάση τα σημερινά δεδομένα και τις τρέχουσες οικονομικές προβλέψεις, τα αποτελέσματα αναμένεται να είναι ελαφρά μειωμένα το 2019 σε σχέση με εκείνα του 2018. Οι λόγοι σχετίζονται, καταρχάς, με τις γενικότερες συνθήκες αβεβαιότητας λόγω Brexit και τον αυξημένο ανταγωνισμό από γειτονικές χώρες, ενώ μικρή χαρακτηρίζεται η έκθεση όσον αφορά το κανόνι της Thomas Cook σε δύο ξενοδοχεία του ομίλου σε Κρήτη και Ζάκυνθο. «Παρά τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο ξενοδοχειακός τομέας, οι μονάδες στην Ελλάδα είχαν πολύ ικανοποιητική πληρότητα με ποσοστά 87% κατά τη διάρκεια της φετινής θερινής περιόδου», αναφέρει ο κ. Λοΐζου.