Τρεις σημαντικές συμφωνίες, που εκτινάσσουν το ανεκτέλεστο υπόλοιπο συμβάσεων στα 1,8 δισ. ευρώ και εγγράφουν νέα έργα στο χαρτοφυλάκιο της ΑΒΑΞ, συνολικού ύψους 740 εκατ. ευρώ, εξασφαλίζει η ελληνική τεχνική εταιρεία, ισχυροποιώντας την παρουσία της στη διεθνή αγορά και σε μεγάλες ενεργειακές υποδομές με γεωστρατηγική σημασία.

Ε ναν χρόνο μετά τους μετοχικούς κλυδωνισμούς που προκάλεσε η κατάρρευση του άλλοτε κυπριακού κολοσσού της J&P Overseas, ο ελληνικός βραχίονας, η ΑΒΑΞ, δείχνει πλέον έτοιμος για την αυτόνομη πορεία του ποντάροντας πολύ στις αγορές της Μέσης Ανατολής και του αραβικού κόσμου, στις οποίες είχε πρωτοστατήσει για πολλές δεκαετίες η μητρική εταιρεία.

Εμφαση πλέον δίνεται στην κατασκευή ενεργειακών υποδομών, ηλεκτρομηχανολογικών έργων αλλά και έργων με μεγαλύτερα περιθώρια κέρδους. «Η ανάληψη της υλοποίησης των τριών νέων συμβάσεων αποτελεί απόδειξη της επιτυχούς στόχευσης, αλλά και πολλαπλή ψήφο εμπιστοσύνης εντός και, κυρίως, εκτός Ελλάδος στην εμπειρία και τεχνογνωσία που διαθέτει σε ενεργειακά έργα και έργα υποδομών», αναφέρει ο κ. Χρήστος Ιωάννου, πρόεδρος της ΑΒΑΞ.

Στις νέες συμβάσεις που υπογράφτηκαν πρόσφατα περιλαμβάνεται ο νέος σταθμός ενέργειας στην Μπισμαγιάχ του Ιράκ, ισχύος 1.650 ΜW και συνολικής αξίας 533 εκατ. ευρώ, που σύμφωνα με την εταιρεία αποτελεί το μεγαλύτερο ενεργειακό έργο που ανατέθηκε ποτέ σε εταιρεία ελληνικών συμφερόντων στο εξωτερικό.

Παράλληλα με την υπογραφή της μεγάλης συμφωνίας για την κατασκευή του αγωγού φυσικού αερίου IGB που θα συνδέσει τη χώρα μας με τη Βουλγαρία, η ΑΒΑΞ εξασφάλισε άλλο ένα μεγάλο συμβόλαιο, ύψους 145 εκατ. ευρώ, για την κατασκευή του έργου, εξαργυρώνοντας τη μεγάλη τεχνογνωσία της σε ενεργειακές υποδομές, όπως είναι το έργο του διακρατικού αγωγού φυσικού αερίου TAP.

Το πλέγμα των συμβάσεων συμπληρώνει ένα οδικό έργο στην Κροατία, το οποίο αφορά την κατασκευή του αυτοκινητοδρόμου που θα ενώσει το Ντουμπρόβνικ με την υπόλοιπη Κροατία μήκους 18 χιλιομέτρων. Ας δούμε αναλυτικά τα χαρακτηριστικά των νέων συμβάσεων που έρχονται σε μια δύσκολη συγκυρία για τον κλάδο των κατασκευών στην Ελλάδα, ο οποίος συνεχίζει να ταλαιπωρείται από την έλλειψη τεχνικού αντικειμένου αλλά και από τις σοβαρές δικαστικές εκκρεμότητες.

O CEO της ΑΒΑΞ, Κώατας Μίτζαλης (δεξιά) κατά την υπογραφή της συμφωνίας για την κατασκευή του ΙΓΒ στη Βουλγαρία

Εδραιώνεται η παρουσία στο Ιράκ

Η σύμβαση για τον νέο σταθμό ενέργειας στο Ιράκ έρχεται να διευρύνει τη συνεργασία με τον όμιλο Mass Global Holding για λογαριασμό του οποίου αυτό το διάστημα η ΑΒΑΞ ολοκληρώνει τη μελέτη, κατασκευή και λειτουργία ανάλογου σταθμού ισχύος 1.500 MW στα περίχωρα της Βαγδάτης.

Η συνολική ισχύς 3.150 MW των σταθμών «Bismayah 2» και «Bismayah 3», που έχουν ανατεθεί στην ελληνική εταιρεία, αντιστοιχεί στο 64% της εγκατεστημένης ισχύος όλων των μονάδων φυσικού αερίου της Ελλάδος.

Κεφαλαιοποιεί τεχνογνωσία  στους αγωγούς φυσικού αερίου

Πόδι και στο πολυσύνθετο έργο του IGB, που θα ενώσει το ελληνικό τμήμα του TAP με το υπάρχον δίκτυο της γειτονικής χώρας, βάζει η ελληνική τεχνική εταιρεία. Τις προηγούμενες μέρες η ΑΒΑΞ υπέγραψε με την εταιρεία ICGB στη Σόφια τη σύμβαση για την κατασκευή του έργου που περιλαμβάνει τη «Μελέτη, προμήθεια υλικών και κατασκευή αγωγού διασύνδεσης φυσικού αερίου Ελλάδα – Βουλγαρία (Εργο IGB)».

Πρόκειται για ένα πολυσύνθετο έργο υψηλής σημασίας, καθώς ο αγωγός IGB θα συνδέσει τον υφιστάμενο εθνικό αγωγό μεταφοράς φυσικού αερίου στην Κομοτηνή και το ελληνικό τμήμα του TAP με τον υπάρχοντα αγωγό μεταφοράς και διανομής φυσικού αερίου κοντά στη βουλγαρική πόλη της Στάρα Ζάγορα. Η αρχική δυναμικότητα είναι 3 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα αερίου/έτος (bcma),με δυνατότητα επέκτασης στα 5 δισ. bcma. Οι εργασίες αναμένεται να ξεκινήσουν άμεσα και να ολοκληρωθούν εντός 18 μηνών.

Η έναρξη της εμπορικής λειτουργίας του IGB προσδιορίζεται για τον Ιούλιο του 2021. Σημειώνεται ότι ο IGB περιλαμβάνεται στον κατάλογο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με τα Εργα Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI) και έχει ήδη εγκριθεί η συγχρηματοδότησή του από την Ε.E. με ποσό 84 εκατ. ευρώ μέσω του προγράμματος EEPR και των Διαρθρωτικών Ταμείων της Eνωσης.

Η ABAΞ έχει αναπτύξει μεγάλη τεχνογνωσία στην κατασκευή δικτύων μεταφοράς φυσικού αερίου υψηλής πίεσης και σε εγκαταστάσεις αποθήκευσης ενέργειας έχοντας συνάψει σημαντικές συνεργασίες με εταιρείες όπως ο ΔΕΣΦΑ, η ΔΕΠΑ, η ΕΔΑ Αττικής και η ΕΔΑ Θεσσαλίας. Στα έργα επίσης που έχει υλοποιήσει είναι η πλωτή μονάδα αποθήκευσης και επαναεριοποίησης LNG στη Μάλτα για λογαριασμό διεθνούς consortium εταιρειών.

Νέος αυτοκινητόδρομος στην Κροατία

Η ΑΒΑΞ είναι ο ανάδοχος και ενός τρίτου μεγάλου έργου στο Ζάγκρεμπ. Η σύμβαση υπογράφτηκε με την κρατική υπηρεσία οδοποιίας Hrvatske Ceste για την κατασκευή του αυτοκινητοδρόμου Ston Bypass και συγκεκριμένα για τα τμήματα Sparagovici – Zaradeze – Prapratno και Prapratno – Doli, συνολικού προϋπολογισμού 68,8 εκατ. ευρώ και διάρκειας 28 μηνών. Το έργο βρίσκεται στη δυτική ακτή της Κροατίας και περιλαμβάνει την κατασκευή εθνικής οδού, μήκους 18 χιλιομέτρων. Θεωρείται ιδιαίτερα σημαντικό για τη χώρα, καθώς θα προσφέρει πρόσβαση στην υπό κατασκευή γέφυρα Peljesac, για τη σύνδεση της περιοχής του Ντουμπρόβνικ με την υπόλοιπη Κροατία, χωρίς την ανάγκη διέλευσης μέσω Βοσνίας-Ερζεγοβίνης. Με τα νέα έργα, το 85% των εσόδων του ομίλου θα προέρχεται πλέον από έργα του εξωτερικού.

 

*Κεντρική Φωτό: Ο πρόεδρος της ΑΒΑΞ, Χρήστος Ιωάννου (στο κέντρο) κατά την υπογραφή της σύμβασης για το οδικό έργο στην Κροατία