Σ ε εξέλιξη βρίσκεται ο σχεδιασμός για τον πλήρη μετασχηματισμό των Ελληνικών Ταχυδρομείων. Ο εντεταλμένος σύμβουλος των ΕΛ.ΤΑ. Βασίλης Μπαλούρδος μιλά στο «business stories» για την επιστροφή της εταιρείας σε οργανική κερδοφορία έπειτα από μία δεκαετία, για τις νέες υπηρεσίες όπως ο Ψηφιακός Ταχυδρόμος, τα Smart Lockers και το Smart Queuing, μέσω του οποίου θα μπει τέλος στη διαδικασία αναμονής στα καταστήματα, καθώς και για το πλάνο επενδύσεων της τάξης των 80 εκατ. ευρώ την επόμενη πενταετία με επίκεντρο τον ψηφιακό μετασχηματισμό. Δίνει επίσης λεπτομέρειες για το σχέδιο δημιουργίας δεύτερου κέντρου ρομποτικής διαλογής των ΕΛ.ΤΑ. που θα λειτουργήσει έως το τέλος της χρονιάς στη Θεσσαλονίκη, για τη χρήση ηλεκτρικών οχημάτων, ενώ αποκαλύπτει ότι τα ΕΛ.ΤΑ. εξετάζουν συνεργασία με μεγάλο όμιλο του εξωτερικού για παραδόσεις με drones.

– Τα ΕΛ.ΤΑ. έπειτα από μία δεκαετία παρουσιάζουν πλέον οργανική κερδοφορία. Πώς φτάσατε σε ένα τέτοιο αποτέλεσμα;

Πράγματι, τα ΕΛ.ΤΑ. κινούνται πλέον σε τροχιά σταθερά θετικών αποτελεσμάτων. Αυτό έρχεται ως συνέπεια της εφαρμογής του μεγάλου εταιρικού μετασχηματισμού που ξεκινήσαμε πέρυσι. Αυτό που έχει σημασία για εμάς είναι ότι μέσα σε περίπου έναν χρόνο καταφέραμε όχι απλώς να εκκινήσουμε μια σειρά από επιμέρους επαναστάσεις στον οργανισμό μας, αλλά να φέρουμε και αποτελέσματα που είναι ήδη απτά και καταγεγραμμένα: μετρήσιμα στα οικονομικά μας αποτελέσματα, αλλά κατ’ επέκταση και στον φορολογούμενο πολίτη, ο οποίος δεν επιβαρύνεται πλέον από τη λειτουργία μας. Ειδικότερα, για τα αποτελέσματα του 2021, που καταγράφουν οργανική κερδοφορία πάνω από τους στόχους που είχε θέσει ο βασικός μας μέτοχος, το Υπερταμείο, το κλειδί ήταν η εθελούσια έξοδος 2.000 εργαζομένων. Ενα πρόγραμμα που κόστισε μεν 135 εκατ. ευρώ, αλλά μέσα σε λίγους μήνες περιόρισε τις δαπάνες μισθοδοσίας κατά 25%. Εάν συνεκτιμήσουμε ότι η μισθοδοσία με τη νέα της μορφή εφαρμόστηκε μόλις για επτά μήνες, αντιλαμβάνεστε ότι θα έχουμε απόσβεση του κόστους της εθελουσίας σε λιγότερο από τέσσερα χρόνια. Αλλά και για το 2022, αν και η χρονιά ξεκίνησε δύσκολα λόγω των διεθνών συνθηκών, στοχεύουμε σε υπερτριπλασιασμό της οργανικής μας κερδοφορίας.

– Και η επόμενη μέρα;

Για να περάσουμε σε αυτή την επόμενη μέρα εφαρμόζουμε πλέον ένα ολοκληρωμένο business plan, κάτι που δεν υπήρχε ποτέ έως τώρα στα ΕΛ.ΤΑ. Κεντρικά του χαρακτηριστικά είναι η ομιλική λειτουργία με συμπράξεις μεταξύ της μητρικής και της Courier, μια νέα επιθετική εμπορική πολιτική, η οποία μας φέρνει ήδη μεγάλους πελάτες και τα αντίστοιχα έσοδα. Τον κεντρικό ρόλο ωστόσο έχει ο ψηφιακός μετασχηματισμός, για τον οποίο θα γίνουν επενδύσεις της τάξης των 80 εκατ. ευρώ τα επόμενα πέντε χρόνια, επίσης με την προοπτική απόσβεσής τους μέσα στο διάστημα αυτό. Ολα αυτά διαμορφώνουν πλέον τις προϋποθέσεις για μια διατηρήσιμη κερδοφορία.

– Σε επιχειρησιακό επίπεδο τι έρχεται για τα ΕΛ.ΤΑ.;

Ο ψηφιακός μετασχηματισμός έχει ήδη ξεκινήσει με ορατές ενέργειες όπως το σύστημα ρομποτικής διαλογής στο Κρυονέρι, ενώ μέχρι το τέλος του χρόνου ακολουθούν ο Ψηφιακός Ταχυδρόμος, τα Smart Lockers, αλλά και το Smart Queuing, μέσω του οποίου θα μπει τέλος στη διαδικασία αναμονής στα καταστήματα. Ολα αυτά ουσιαστικά θα φέρουν τη δυνατότητα του πελάτη μας να εξυπηρετείται 24 ώρες το 24ωρο. Παράλληλα, ετοιμάζουμε ένα μεγάλο πρόγραμμα σταδιακής αντικατάστασης του στόλου των παλιών οχημάτων μας -είναι περίπου 1.500 που έχουν συμπληρώσει τη 15ετία- με την προμήθεια νέων αυτοκινήτων και εισαγωγή της ηλεκτροκίνησης, επιτυγχάνοντας με αυτό τον τρόπο τη μείωση του λειτουργικού κόστους και φυσικά του ανθρακικού αποτυπώματος της εταιρείας.

Για την επόμενη τριετία, όμως, το μεγάλο στοίχημα είναι η ψηφιακή ενοποίηση όλων αυτών των μικρών επαναστάσεων, ώστε να έχουμε μεγιστοποίηση του αποτελέσματος, αποδοτικότερη λειτουργία, αλλά και καλύτερη εξυπηρέτηση του κοινού. Αυτό δρομολογείται ήδη μέσα από ένα σύστημα που θα ελέγχει ψηφιακά κάθε μας λειτουργία: από τη διαχείριση των αποθηκών και την πορεία ενός δέματος προς τον αποδέκτη μέχρι τις συναλλαγές του Ψηφιακού Ταχυδρόμου. Από αυτά που γνωρίζαμε μέχρι πριν από λίγα χρόνια για τα ΕΛ.ΤΑ., το μόνο που θα μείνει ίδιο είναι η επωνυμία!

– Τα έως σήμερα οφέλη από το σύστημα ρομποτικής διαλογής ποια είναι;

Το σύστημα ρομποτικής διαλογής στο Κρυονέρι βρίσκεται ήδη στη δεύτερη φάση ανάπτυξής του, με 155 οχήματα και δυνατότητα διαχείρισης 170.000 δεμάτων την ημέρα. Αυτό ήδη εξοικονομεί 2 εκατ. ευρώ τον χρόνο για τα ΕΛ.ΤΑ., αλλά μας έχει δώσει τη δυνατότητα παράδοσης την επόμενη μέρα σχεδόν για το σύνολο των αντικειμένων μας, όπως επίσης και τη δυνατότητα να είμαστε απολύτως ανταγωνιστικοί στις παραδόσεις για μεγάλους πελάτες όπως η Amazon.

Για τον λόγο αυτό ετοιμάζουμε και ένα δεύτερο κέντρο ρομποτικής διαλογής που θα λειτουργήσει έως το τέλος της χρονιάς στη Θεσσαλονίκη. Με τον τρόπο αυτό επεκτείνουμε τη δυνατότητα που σας περιέγραψα σε όλη τη χώρα. Και βέβαια, δεν είναι μόνο η ταχύτητα, αλλά και η διαλειτουργικότητα. Χάρη στον συνδυασμό των δύο αυτών κέντρων, θα μας δοθεί η ευκαιρία να αναδιοργανώσουμε σταδιακά τα κέντρα μη αυτοματοποιημένης διαλογής σε όλη τη χώρα περιορίζοντας δραστικά το κόστος μας, ενώ οι χρόνοι μας θα είναι ακόμα καλύτεροι.

– Μιλώντας για ρομποτική και τεχνολογία, το μέλλον των υπηρεσιών παράδοσης θεωρούνται τα drones. Τα ΕΛ.ΤΑ. θα αξιοποιήσουν αυτή την τεχνολογία;

Ναι. Εξετάζουμε σε συνεργασία με μεγάλο όμιλο του εξωτερικού όλο το εύρος των πιθανών εφαρμογών της χρήσης drones ώστε να προχωρήσουμε σε ένα πιλοτικό πρόγραμμα τους αμέσως επόμενους μήνες.

Οπως έχει ήδη καταγραφεί από την ανάλυσή μας, οι χρήσεις των drones μπορούν να αφορούν τόσο τα αστικά κέντρα όσο και την περιφέρεια. Στις απομακρυσμένες περιοχές μπορούν να χρησιμοποιηθούν για μεταφορά φαρμάκων, ιατρικών δειγμάτων για άμεσες εξετάσεις (νοσοκομείο προς άλλο νοσοκομείο ή εξεταστικό κέντρο).

Η μεταφορά φαρμάκων είναι μια κρίσιμη διαδικασία, ιδιαίτερα σε περιπτώσεις διασύνδεσης νησιών όπου τα ακτοπλοϊκά δρομολόγια δεν επιτρέπουν τη μεταφορά σε λιγότερο από 2-3 ημέρες, και, όπως γνωρίζετε, τα ΕΛ.ΤΑ. διαθέτουν πιστοποίηση μεταφοράς φαρμάκων. Μια άλλη εφαρμογή αφορά προϊόντα αξίας για τα οποία απαιτείται η άμεση μεταφορά τους (π.χ. τράπεζα προς τράπεζα ή επιχείρηση προς ιδιώτη). Στις περιπτώσεις των αστικών κέντρων, οι εφαρμογές είναι οι ίδιες με προβλέψεις για πιο μικρά και ευέλικτα drones που μπορούν να μεταφέρουν αντικείμενα βάρους έως 2 κιλών, σε λιγότερο από 30 λεπτά και σε απόσταση 20 χιλιομέτρων, ώστε να καλύπτουν ολόκληρες πόλεις. Από την πλευρά μας, αναμένουμε και τις ενέργειες των αρμόδιων ρυθμιστικών αρχών, ώστε να μπορέσουμε να προχωρήσουμε στο πρόγραμμα αυτό.

Διαβάστε ακόμη:

Πλειστηριασμοί: Σε περιπέτεια το «Ολύμπιον Ιωαννίνων»

Τα πιο… περίεργα ευρήματα της φετινής «χρυσής» λίστας των billionaires (pics)

Ερχεται ο «Big Brother» των ακινήτων – Νέοι σαρωτικοί έλεγχοι