Ο Κλάδος Μεταφορών είναι ο πιο παλιός κλάδος όπου διαπιστώθηκε η πρώτη μορφή ασφάλισης σε κανόνες ασφαλιστικού κινδύνου και ο κλάδος που ασφαλίζει τις ζημιές ή απώλειες των μεταφερομένων εμπορευμάτων έναντι κινδύνων που πιθανόν θα συμβούν κατά τη διάρκεια μεταφοράς τους.

Η ασφάλιση κατά κινδύνων μεταφοράς είναι μια σύμβαση μεταξύ της ασφαλιστικής εταιρίας και του ασφαλισμένου, με την οποία η πρώτη υποχρεούται να αποζημιώσει τις πραγματικές ζημιές ή απώλειες των ασφαλιζομένων εμπορευμάτων κατά τη διάρκεια της μεταφοράς τους (εισαγωγές, εξαγωγές, εσωτερικές διακινήσεις) έναντι τμήματος ασφαλίστρου που καταβάλλεται από τον ασφαλιζόμενο στην ασφαλιστική εταιρία και το οποίο έχει συμφωνηθεί πριν την έναρξη της μεταφοράς.

Η ασφάλεια των εμπορευμάτων, κατά κινδύνων μεταφοράς, παίζει σημαντικό ρόλο στο διεθνές εμπόριο, γιατί με αυτόν τον τρόπο παρέχεται η δυνατότητα να μεταφέρονται με μεγαλύτερη ευχέρεια εμπορεύματα, να αναλαμβάνονται με μεγαλύτερη άνεση εμπορικοί κίνδυνοι και να επεκτείνονται σημαντικά οικονομικές δραστηριότητες ανά τον κόσμο.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα, ένα τσουνάμι ή ένας ανεμοστρόβιλος που μπορούν να προκαλέσουν ζημιές σε εμπορεύματα που περιμένουν να φορτωθούν από το λιμάνι σε ένα καράβι.

Η προστασία που παρέχεται από τις τυχόν ζημιές ή απώλειες, επιτρέπει σε όλους όσους ασχολούνται με το εμπόριο να αναλαμβάνουν με μεγαλύτερη άνεση και σιγουριά εμπορικούς κινδύνους και να επεκτείνουν σημαντικά τις επιχειρηματικές τους δραστηριότητες. Για το λόγω αυτό, αν και δεν υπάρχει υποχρέωση για την ασφάλιση των μεταφερόμενων εμπορευμάτων, οι Τράπεζες που κυρίως χρηματοδοτούν το διεθνές εμπόριο, απαιτούν από τους πελάτες τους να υπάρχει ασφαλιστική κάλυψη.

Για την αποστολή εμπορευμάτων από τον προμηθευτή στον παραλήπτη εκδίδονται διάφορα έγγραφα όπως το τιμολόγιο, το κιβωτολόγιο, η φορτωτική κ.α. To τιμολόγιο έχει πολύ μεγάλη σημασία για τον ασφαλιστή, διότι εκτός από την αναγραφή της επωνυμίας του προμηθευτή και του παραλήπτη, του είδους του εμπορεύματος, της συνολικής του αξίας αλλά και της αξίας του ανά μονάδα μέτρησης (π.χ. κιλά ή μέτρα), αναγράφει που ακριβώς παραδίδονται τα εμπορεύματα και ποιος, συνεπώς, έχει έννομο συμφέρον για να ασφαλίσει το εμπόρευμα.

Από την έρευνα της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος προκύπτει ό,τι αυξήθηκε πέρυσι η αξία των ασφαλισμένων εμπορευμάτων αλλά μειώθηκαν τα συμβόλαια.

Με βάσει τις απαντήσεις των ασφαλιστικών επιχειρήσεων που αναφέρεται στα πλήθος εκδοθέντων / ανανεωθέντων συμβολαίων καταγράφηκαν 61.744 συμβόλαια κατά τη διάρκεια του 2022, μέρος των οποίων παρέμεινε σε ισχύ και εντός του 2023 ενώ το 2021 ήταν 70.511 τα συμβόλαια. Το σύνολο των ασφαλισμένων κεφαλαίων των ανωτέρω συμβολαίων έφτασε τα 16 δισ. ευρώ ενώ το 2021 ήταν 15,3 δισ. ευρώ.

Για τα ασφαλιστήρια συμβόλαια που είχαν εκδοθεί το 2022 δηλώθηκαν 1.203 ζημιές εντός του 2022 (1.391 το 2021). Πληρώθηκαν αποζημιώσεις ύψους 1,13 εκατ. ευρώ εντός του 2022 (1,4 εκατ ευρώ το 2021), ενώ σχηματίστηκε στις 31/12/2022 απόθεμα εκκρεμών αποζημιώσεων 3,64 εκατ. ευρώ (2,3 ευρώ το 2021).

Οι παραπάνω δηλωθείσες ζημίες βάσει της ενημέρωσης των ασφαλιστικών εταιρειών αφορούν στην αρχική εκτίμηση του πρώτου έτους (έτους έκδοσης ασφαλιστηρίου συμβολαίου 2022), το οποίο θα έχει την οριστική του μορφή προϊόντος του χρόνου.

Κυρίαρχη μορφή διαμεσολάβησης στις ασφαλίσεις μεταφερόμενων εμπορευμάτων ήταν η μη αποκλειστική συνεργασία με πράκτορες με ποσοστό 61,1% επί του συνόλου της παραγωγής ασφαλίστρων του κλάδου, ακολουθούμενη από την συνεργασία με τους μεσίτες ασφαλίσεων με ποσοστό 26,4%.

Στην ίδια έρευνα περιλαμβάνονται τα στοιχεία 19 ασφαλιστικών επιχειρήσεων με καθεστώς εγκατάστασης, οι οποίες εκτιμάται ότι συγκεντρώνουν το 89,1% της συνολικής παραγωγής ασφαλίστρων των ασφαλίσεων μεταφερόμενων εμπορευμάτων, εκ των ασφαλιστικών επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα.

Σίγουρα ο τομέας των μεταφορών είναι από πιο νευραλγικούς της ελληνικής οικονομίας. Πάγιο αίτημα του κλάδου προς το κράτος αποτελούσε και αποτελεί ο συνδυασμός έργων υποδομής με εξειδικευμένες εταιρείες μεταφορών και ασφαλίσεων. Με αυτό τον τρόπο θα επιτευχθεί όπως αναφέρουν, να αναδειχθεί η χώρας μας ως εμπορευματική πύλη εισόδου.

Διαβάστε ακόμη 

Μπλόκο στην αγορά προμήθειας για τους κακοπληρωτές που γεννούν φέσια ύψους €500 εκατ.

Mega – κέντρο καινοτομίας από επενδυτικά κεφάλαια του Ισραήλ στη Θεσσαλονίκη (pics)

Fattal: Ανω των 25 εκατ. για το νέο 5* NYX Esperia Palace στη Σταδίου – 80 εκατ. οι επενδύσεις στην Ελλάδα (pics)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ