Μια νέα πανευρωπαϊκή έρευνα της Solid Havas, σε συνεργασία με τη Havas Commerce, φανερώνει ότι η κυκλική κατανάλωση ενισχύεται σημαντικά στην Ευρώπη, με την Ελλάδα να διακρίνεται για την αυξανόμενη αποδοχή μεταχειρισμένων ειδών. Σύμφωνα με τα στοιχεία, 1 στους 2 καταναλωτές στην Ελλάδα αγόρασε μέσα στο τελευταίο έτος προϊόντα είτε μεταχειρισμένα είτε επισκευασμένα. Η επίδοση αυτή φέρνει τη χώρα στην 6η θέση παγκοσμίως, ξεπερνώντας μεγάλες αγορές όπως η Γερμανία και το Βέλγιο.

Η συγκεκριμένη καταναλωτική συμπεριφορά αναδεικνύεται ως κρίσιμη για το μέλλον του λιανεμπορίου και τις επόμενες καταναλωτικές τάσεις, ειδικά στη μετα-πανδημική περίοδο. Η επιλογή μεταχειρισμένων προϊόντων δεν φαίνεται να είναι απλώς μια μόδα ή εφήμερη συνήθεια, αλλά μια συνειδητή και οικονομικά ορθολογική στάση των πολιτών.

Η Ελλάδα εμφανίζει την πιο διαδεδομένη κουλτούρα ανταλλαγής και δανεισμού μεταξύ όλων των χωρών της έρευνας:

  • 34% των Ελλήνων έχουν ανταλλάξει προϊόντα με άλλους, έναντι 19% διεθνώς (η υψηλότερη θέση από όλες τις χώρες).
  • Μόνο 26% δεν έχουν καμία εμπλοκή με κυκλικές πρακτικές, κάτω από τον μέσο όρο του 31%.

Το ισχυρότερο κίνητρο για τις αγορές από «δεύτερο χέρι» στην Ελλάδα είναι οι οικονομικοί λόγοι (50%), το υψηλότερο ποσοστό μεταξύ των χωρών που συμμετείχαν στην έρευνα. Άλλα βασικά κίνητρα είναι η πρόσβαση σε μοναδικά ή premium προϊόντα, αλλά και η οικολογική συνείδηση, που αναδεικνύεται κυρίως στις νεότερες γενιές.

Κυρίαρχες κατηγορίες: Ηλεκτρονικά, Αυτοκίνητα, Ένδυση

Tα ηλεκτρονικά προϊόντα είναι η κορυφαία κατηγορία μεταχειρισμένων αγορών στην Ελλάδα (32%, πάνω από τον παγκόσμιο μέσο όρο).

Αυτοκίνητα: Η Ελλάδα μαζί με τη Βραζιλία κατέχει τα υψηλότερα ποσοστά μεταχειρισμένων αγορών στον κλάδο (35%, έναντι 23% παγκοσμίως).

Ρούχα και βιβλία/video games επίσης εμφανίζουν υψηλή συχνότητα, αν και με ελαφρώς χαμηλότερα ποσοστά από τον διεθνή μέσο όρο.

Ψηφιακή πρώτη επιλογή για τον Έλληνα καταναλωτή

Η αγορά μεταχειρισμένων στην Ελλάδα αποτελεί κυρίως ψηφιακή εμπειρία:

  • Το 71% των καταναλωτών προτιμούν online διαφήμιση για πληροφόρηση και το 58% τα social media, πολύ πάνω από την τηλεόραση ή το ραδιόφωνο.
  • Το 88% πραγματοποιεί αγορές από «δεύτερο χέρι» μέσω ειδικών εφαρμογών και marketplaces, με φυσικά καταστήματα και social media να ακολουθούν.

Η τιμή κυριαρχεί στις αποφάσεις

  • Το 72% των Ελλήνων επιλέγουν μεταχειρισμένα προϊόντα κυρίως για την τιμή τους (έναντι 59% διεθνώς).
  • Δεύτερο πιο σημαντικό κριτήριο: κατάσταση/ποιότητα του προϊόντος και η ύπαρξη εγγυήσεων.

Η κύρια ηλικιακή ομάδα που κινεί την αγορά μεταχειρισμένων στην Ελλάδα είναι 56-65 ετών, όχι οι νέοι. Οδηγούνται κυρίως από την ανάγκη για οικονομία, και όχι από περιβαλλοντικά κίνητρα. Παρατηρείται ωστόσο, αυξανόμενη διείσδυση και στους Gen Z & Millennials, κυρίως μέσω ψηφιακών καναλιών. Ακόμη, οι 8 στους 10 καταναλωτές δηλώνουν ότι εξετάζουν πολύ προσεκτικά ένα προϊόν πριν το αγοράσουν. Μόνο 3% αγοράζουν χωρίς καμία εγγύηση.

Πιο σημαντικοί παράγοντες «ασφάλειας»:

  • Αξιολογήσεις site/platforms
  • Φωτογραφίες υψηλής ποιότητας
  • Πολιτικές επιστροφής και εγγύησης
  • Η αγορά μεταχειρισμένων έχει μέλλον: ευκαιρία για καινοτομία & στρατηγική ένταξη
  • Το 83% των καταναλωτών θέλουν να βλέπουν μεταχειρισμένα προϊόντα δίπλα στα καινούργια στα καταστήματα.

Οι Έλληνες ζητούν μια δομημένη εμπειρία αγοράς και επαγγελματοποίησή της, όπως:

  • Επαγγελματικές πλατφόρμες μεταπώλησης
  • Υπηρεσίες επιδιόρθωσης σε καταστήματα
  • Ειδικά corners μεταχειρισμένων σε φυσικά σημεία πώλησης
  • Εργαλεία διαφάνειας (π.χ. έλεγχος αυθεντικότητας, ψηφιακά “ιστορικά” προϊόντων)

Το 51% πιστεύουν ότι η προτίμηση στα μεταχειρισμένα θα επεκταθεί σε όλες τις κατηγορίες προϊόντων στο μέλλον, ενώ το 38% θεωρεί ότι η ανάπτυξή της αγοράς θα περιοριστεί σε ειδικές κατηγορίες, όπως τα είδη πολυτελείας, τα σπάνια ή τα vintage. Μόνο το 9% θεωρούν ότι θα μειωθεί λόγω των φτηνών brand όπως Shein ή Temu. Η συντριπτική πλειοψηφία των συμμετεχόντων (81%) δηλώνει θετική εμπειρία αγοράς, ενώ 9 στους 10 είναι πρόθυμοι να συμμετάσχουν σε προγράμματα επιστροφής ή ανταλλαγής προϊόντων που θα ενισχύουν τη βιωσιμότητα.

Η ελληνική αγορά μεταχειρισμένων δεν αποτελεί πλέον «λύση ανάγκης», αλλά μετατρέπεται σε δομικό στοιχείο της σύγχρονης καταναλωτικής συμπεριφοράς και ήρθε για να μείνει. Η ψηφιακή ωριμότητα της αγοράς από «δεύτερο χέρι» στην Ελλάδα, η στροφή προς βιώσιμη κατανάλωση και η ανάγκη για αξιόπιστες λύσεις δημιουργούν ένα νέο πεδίο δράσης για brands, retailers και e-commerce επιχειρήσεις, για τεχνολογική ανάπτυξη και startup λύσεις.

Διαβάστε ακόμη

Αυτή είναι η νέα στρατηγική του Τραμπ και των συμμάχων του για την απομάκρυνση του Πάουελ

Ποιο είναι το νέο πετρελαϊκό «Ελντοράντο»: Ανταγωνισμός μεταξύ ΗΠΑ, Κίνας και Ρωσίας

Η Google επενδύει $3 δισ. σε ενέργεια για τα κέντρα δεδομένων της

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα