Η άυλη κάρτα μετακίνησης και οι ειδοποιήσεις άφιξης σε χρόνο που επιλέγει ο επιβάτης πριν καταφθάσει λεωφορείο ή συρμός τραμ, συνθέτουν το νέο τοπίο των αθηναϊκών συγκοινωνιών, που παρ’ όλα τα προβλήματα υποστελέχωσης και έλλειψης τροχαίου υλικού, προχωρούν γρήγορα σε ψηφιοποίηση.
Όπως ανακοίνωσε στην Ειδική Μόνιμη Επιτροπή Έρευνας και Τεχνολογίας της Βουλής ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΣΑ, Γιώργος Σπηλιόπουλος, από 15 Νοεμβρίου ο Οργανισμός λανσάρει την άυλη κάρτα ATH.ENA GO, επιτρέποντας έκδοση, φόρτιση και ακύρωση κομίστρου απευθείας από το κινητό, χωρίς πλαστική κάρτα ή επίσκεψη σε εκδοτήριο.
Η νέα υπηρεσία αποτελεί τη φυσική συνέχεια της ATH.ENA Card και στηρίζεται στο Account-Based Ticketing (ABT): το εισιτήριο συνδέεται με προσωπικό λογαριασμό. Ο επιβάτης δημιουργεί προφίλ στην εφαρμογή, δηλώνει εκπτώσεις (φοιτητής, άνεργος, πολύτεκνος κ.ά.) και έχει πλήρη έλεγχο σε διαδρομές, πληρωμές και υπόλοιπο σε πραγματικό χρόνο.
Με το ATH.ENA GO, το κόμιστρο «ζει» στο κινητό. Ο χρήστης επαναφορτίζει, αγοράζει προϊόντα (από 90’ έως ετήσιες κάρτες) και βλέπει το ιστορικό του όποτε θέλει. Υποστηρίζονται προϊόντα μακράς και βραχείας διάρκειας, με δυνατότητα επιλογής σειράς ενεργοποίησης.
Κρίσιμη διαφορά από την πλαστική κάρτα: το νέο μοντέλο επιτρέπει χρέωση μετά τη διαδρομή, όχι προπληρωμή—λογική όμοια με ανέπαφες συναλλαγές—στοχεύοντας κυρίως τους συχνούς χρήστες.
Κατά τη μετακίνηση, η εφαρμογή πρέπει να είναι ανοιχτή, όμως λειτουργεί και offline για περιορισμένο αριθμό διαδρομών. Αν χαθεί ή κλαπεί η συσκευή, ο επιβάτης δηλώνει απώλεια/ακύρωση μέσα από την εφαρμογή, διασφαλίζοντας τα χρήματά του.
Η πλατφόρμα υποστηρίζει πολλαπλές κάρτες κάτω από έναν λογαριασμό—ιδανικό για οικογένειες, όπου ένας γονέας φορτίζει και την κάρτα παιδιού. Διατίθενται προσωποποιημένοι και ανώνυμοι λογαριασμοί, με εκπτώσεις και προωθητικά διαθέσιμα μόνο στους πρώτους.
Μεγάλη εξοικονόμηση προκύπτει από τη μείωση χάρτινων εισιτηρίων. Ο κ. Σπηλιόπουλος διευκρίνισε ότι δεν καταργούνται πλήρως—θα συνεχίσουν να πωλούνται—όμως το κόστος είναι υψηλό: 50 εκατ. χάρτινα τον χρόνο x 0,10€ = 5 εκατ. ευρώ εξοικονόμηση αν εξαλειφθούν, ποσό που ισοδυναμεί με 10 νέα λεωφορεία.
Με τη νέα μορφή κομίστρου, οι επιβάτες θα βλέπουν ιστορικό κινήσεων, θα ελέγχουν χρεώσεις ή θα αμφισβητούν μετακινήσεις που δεν έκαναν. Τα δεδομένα είναι κρυπτογραφημένα, με τον ΟΑΣΑ να αξιοποιεί συγκεντρωτικά στοιχεία για βελτίωση δρομολογίων και συχνοτήτων.
Πέρα από την άυλη κάρτα, ο ΟΑΣΑ «τρέχει» τριπλό μετασχηματισμό: ψηφιακές τεχνολογίες και data, συνεργασίες με ΟΤΑ και ενεργειακή ανανέωση στόλου.
Στην πληροφόρηση επιβατών, η αναβάθμιση τηλεματικής θα επιτρέπει push notifications λίγο πριν φτάσει λεωφορείο ή τραμ, εργαλείο που δοκιμάζεται για ευκολότερες μετακινήσεις και λιγότερη αναμονή.
Επόμενο βήμα η πλατφόρμα MaaS (Mobility as a Service), που θα αφήνει τον επιβάτη να οργανώνει όλη τη διαδρομή από μία εφαρμογή, συνδυάζοντας ΜΜΜ με ταξί, ποδήλατο ή πατίνι και δυνατότητα αγοράς χρόνου.
Στον πυρήνα του ψηφιακού άλματος βρίσκεται η Τεχνητή Νοημοσύνη. Ο ΟΑΣΑ πειραματίζεται με AI για ακριβέστερες εκτιμήσεις κυκλοφορίας και προσαρμογή δρομολογίων σε πραγματικό χρόνο, εγκαταλείποντας τη στατική λογική και ενισχύοντας την αξιοπιστία.
Στην ενέργεια, σήμερα κινούνται στους δρόμους 950 νέα οχήματα (ηλεκτρικά και φυσικού αερίου) από τα 1.200 του στόλου, ενώ 200 παλιά τρόλεϊ βαδίζουν προς αντικατάσταση. Δεν πρόκειται για κατάργηση, αλλά για αναβάθμιση με οχήματα IMC που φορτίζουν εν κινήσει.
Σημαντική τομή είναι η προτεραιότητα τραμ στα φανάρια («πράσινο κύμα»). Σε συνεργασία με την Περιφέρεια, η διαδρομή Σύνταγμα–Φάληρο μειώθηκε από 12 σε 9 λεπτά, με αποτέλεσμα +70% επιβιβάσεις. Αν μειωθεί κι άλλο, το μέσο γίνεται ακόμη ελκυστικό και αποσπά κόσμο από το Ι.Χ..
Στο μέτωπο της προσβασιμότητας, τα οχήματα είναι πλέον πλήρως προσβάσιμα, όχι όμως πάντα και οι στάσεις λόγω εμποδίων ή κακών πεζοδρομίων. Για το «τελευταίο μίλι», ο ΟΑΣΑ συνεργάζεται με δήμους, παρέχοντας πρότυπο στάσης ώστε ο εμποδιζόμενος επιβάτης να μην «παγιδεύεται».
Στο πλαίσιο των «έξυπνων πόλεων», ο ΟΑΣΑ εξετάζει «πράσινες ζώνες» σε κέντρα Αθήνας και Πειραιά, όπου ρυπογόνα Ι.Χ. δεν θα εισέρχονται, καθώς και «πράσινες γραμμές» με 110 midi λεωφορεία.
Τέλος, για την ασφάλεια, το σχέδιο «Αριάδνη» με 340 αστυνομικούς έχει ήδη πολλαπλασιάσει επιβιβάσεις σε περιοχές όπου οι πολίτες απέφευγαν τα ΜΜΜ λόγω φόβου, επιβεβαιώνοντας ότι η ορατή παρουσία αυξάνει τη χρήση του δικτύου.
Διαβάστε ακόμη
Πώς η Meta κερδίζει μια περιουσία από καταιγισμό ψευδών διαφημίσεων
Aktor: Χτίζει κόμβο LNG στη ΝΑ Ευρώπη – Deals με Venture Global, Naftogaz, Nova Power και Transgaz
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.