Από τα εισοδήματα του 2025 που θα φορολογηθούν το 2026, οι ιδιοκτήτες ΙΧ θα διαπιστώσουν σημαντικές μειώσεις στα τεκμήρια διαβίωσης των οχημάτων τους. Οι αλλαγές αυτές επικεντρώνονται κυρίως σε νεότερα μοντέλα, καθώς και σε αυτοκίνητα με χαμηλές εκπομπές ρύπων, δίνοντας προβάδισμα σε περιβαλλοντικά φιλικές επιλογές.

Οι ρυθμίσεις αφορούν αυτοκίνητα ηλικίας έως 15 ετών –δηλαδή όσα έχουν κυκλοφορήσει από την 1η Νοεμβρίου 2010 και μετά– ενώ για τα παλαιότερα οχήματα, άνω των 15 ετών, δεν προβλέπονται αλλαγές. Οι μειώσεις στα τεκμήρια για καινούρια οχήματα μπορεί να ξεπεράσουν και το 50%, με ιδιαίτερα σημαντικά οφέλη για ΙΧ ηλικίας έως 5 ετών.

Η νέα μέθοδος υπολογισμού των τεκμηρίων βασίζεται πλέον στις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα (CO₂), ακολουθώντας τη λογική των τελών κυκλοφορίας. Όσο χαμηλότερες είναι οι εκπομπές, τόσο μικρότερη είναι και η φορολογική επιβάρυνση. Αντίθετα, τα ρυπογόνα οχήματα θα επιβαρύνονται περισσότερο, κάτι που εναρμονίζεται με την κυβερνητική στρατηγική για μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος.

Ενδεικτικά παραδείγματα

  • Ορισμένα παραδείγματα δείχνουν με σαφήνεια το μέγεθος των μειώσεων:
  • Νέο ΙΧ 1.800 κ.εκ. με εκπομπές 99 γρ./χλμ. CO₂: το τεκμήριο πέφτει από 7.600 σε 2.000 ευρώ – μείωση 73,7%.
  • Όχημα 10ετίας, 2.000 κ.εκ. με 137 γρ./χλμ. CO₂: το τεκμήριο μειώνεται από 4.400 σε 2.450 ευρώ – μείωση 44,3%.

Ακόμη και τα αυτοκίνητα μεγαλύτερου κυβισμού επωφελούνται, ανάλογα πάντα με τις εκπομπές CO₂ και το έτος πρώτης κυκλοφορίας. Οι νέες ρυθμίσεις αναμένεται να επηρεάσουν θετικά το σύνολο σχεδόν των ιδιοκτητών σύγχρονων οχημάτων και ιδιαίτερα όσων διαθέτουν ηλεκτρικά ή υβριδικά μοντέλα.

Ειδική μεταχείριση για ηλεκτρικά οχήματα

Τα αμιγώς ηλεκτρικά ΙΧ συνεχίζουν να έχουν ιδιαίτερα προνομιακή φορολογική αντιμετώπιση. Όσα κοστίζουν έως 50.000 ευρώ απαλλάσσονται πλήρως από τεκμήριο, ενώ για ακριβότερα μοντέλα, το τεκμήριο μειώνεται στο ήμισυ – από 4.000 σε 2.000 ευρώ. Αυτή η πολιτική επιδιώκει να επιταχύνει την αντικατάσταση παλαιών, ρυπογόνων οχημάτων και να ενισχύσει την υιοθέτηση καθαρών τεχνολογιών.

Νέα κλίμακα υπολογισμού

Για τα ΙΧ έως 15 ετών, η νέα κλίμακα βασίζεται στα γραμμάρια CO₂ ανά χιλιόμετρο:

  • Από 1 έως 122 γρ./χλμ.: 20 ευρώ ανά γραμμάριο.
  • Από 123 έως 165 γρ./χλμ.: αυξημένο ποσό ανάλογα με το επίπεδο εκπομπών.
  • Πάνω από 166 γρ./χλμ.: 60 ευρώ ανά γραμμάριο.

Το νέο σύστημα στοχεύει στην ευθυγράμμιση της φορολογίας με τους περιβαλλοντικούς στόχους της χώρας, καθιστώντας τα ρυπογόνα αυτοκίνητα περισσότερο φορολογικά επιβαρυντικά.

Οι μειώσεις στα τεκμήρια θα περιορίσουν αισθητά τη φορολογική πίεση για τους ιδιοκτήτες νεότερων οχημάτων, κυρίως μικρού και μεσαίου κυβισμού, ενώ τα ηλεκτρικά ΙΧ καθίστανται πιο ελκυστικά οικονομικά. Το νέο σύστημα στοχεύει να εξυπηρετήσει τρεις βασικούς στόχους:

  • Μείωση της φορολογικής επιβάρυνσης για τους πολίτες,
  • Αντικατάσταση των παλιών οχημάτων,
  • Ευθυγράμμιση της φορολογίας με τις περιβαλλοντικές δεσμεύσεις.
  • Η εφαρμογή του το 2026 αναμένεται να επηρεάσει τόσο την αγορά αυτοκινήτου όσο και την τσέπη των φορολογουμένων.

Διαβάστε ακόμη

UBS: Οι λόγοι για το νέο ανοδικό κύμα στις μετοχές – Τι προβλέπει για χρυσό και ομόλογα

Ποτό σε πλαστικό ποτήρι – Γιατί οι νέοι προτιμούν να διασκεδάζουν στα πεζοδρόμια

KLM: Μία διαδρομή 95 ετών από το αεροδρόμιο Χασάνι στην Αθήνα στο «Ελευθέριος Βενιζέλος» (pics)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα