Σταδιακές αυξήσεις στα τέλη χρήσης του δικτύου θα αρχίσουν να βλέπουν οι καταναλωτές από την αύξηση της περιουσιακής βάσης του ΑΔΜΗΕ και τις μεγάλες επενδύσεις στον τομέα των ηλεκτρικών διασυνδέσεων σε Κυκλάδες και Κρήτη.

Ο Διαχειριστής διανομής του ηλεκτρικού συστήματος, ο οποίος χθες ανακοίνωσε καθαρά κέρδη 81 εκατ. ευρώ και επενδύσεις 456 εκατομμυρίων για το 2020, προανήγγειλε αύξηση των χρεώσεων και όπως αναφέρθηκε είναι σε εξέλιξη η σχετική διαδικασία για τη φετινή χρονιά.

Το κόστος για τους καταναλωτές θα μπορούσε να μετριαστεί από τα οφέλη που προκύπτουν από τα έργα των ηλεκτρικών διασυνδέσεων καθώς περιορίζουν τις χρεώσεις των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (τις λεγόμενες ΥΚΩ).

Οι καταναλωτές δεν είναι σαφές όμως αν θα καταφέρουν να επωφεληθούν από τη  μείωση του ΥΚΩ καθώς μέχρι στιγμής δεν έχει υπάρξει καμία  σχετική απόφαση από την ΡΑΕ. Υπενθυμίζεται ότι οι Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας ήταν μέσα στα έσοδα που είχαν υπολογιστεί από το ΥΠΕΝ για να στηρίξουν την πολιτική μείωσης των ελλειμμάτων του ΕΛΑΠΕ.

Ο αναπληρωτής γενικός διευθυντής Οικονομικών Υπηρεσιών του ΑΔΜΗΕ Ιάσων Ρουσόπουλος, δήλωσε χθες σε δημοσιογράφους ότι η διασύνδεση των Κυκλάδων έφερε μικρότερη επιδότηση των κατοίκων κατά 70 εκατ. ευρώ.

Όπως είπε με την ολοκλήρωση της διασύνδεσης Πελοπόννησος – Κρήτη από φέτος θα υπάρξει όφελος πάνω από 150 εκατ. ευρώ ετησίως. Όταν ολοκληρωθεί και η διασύνδεση Αττική – Κρήτη η μείωση των ΥΚΩ θα φτάσει αθροιστικά τα 400 εκατ. ετησίως.

Η ρυθμιζόμενη χρέωση, ανέφερε «θα αρχίσει σιγά – σιγά να αυξάνεται με ήπιους ρυθμούς αλλά με πολλαπλάσιους ρυθμούς θα μειώνεται η επιβάρυνση στα ΥΚΩ».

Το χάος με τις άδειες ΑΠΕ

Η διοίκηση του ΑΔΜΗΕ κλήθηκε να σχολιάσει χθες και τις καταγγελίες διεθνών επενδυτών σύμφωνα με τις οποίες παρατηρούνται μεγάλες καθυστερήσεις στη χορήγηση των όρων σύνδεσης για έργα ΑΠΕ. Η διοίκηση της εταιρείας δια του Αντιπροέδρου κ. Γ. Μάργαρη, ανέφερε ότι το πρόβλημα συνδέεται με την ανάγκη μεταρρύθμισης της αγοράς προκειμένου να αρθούν τα αδιέξοδα και προανήγγειλε παρεμβάσεις από την πλευρά του υπουργείου.

Για να καταδείξει μάλιστα το μέγεθος του προβλήματος, επισήμανε ότι ο όγκος των αιτημάτων που έχει δεχτεί ο Διαχειριστής για 4 μήνες, ισοδυναμεί με τον αντίστοιχο όγκο του ΔΕΔΔΗΕ μέσα σε διάστημα 20 χρόνων.

Αναφέρθηκε, ότι έχουν κατατεθεί 4.000 αιτήσεις για 3 GW, τα περισσότερα από τα οποία αφορούν περίπου 3.000 διαφορετικούς σταθμούς παραγωγής, με αποτέλεσμα να είναι αδύνατη η ταχεία επεξεργασία τους.

Ο ΑΔΜΗΕ ανακοίνωσε χθες ότι ετοιμάζει νέα μεθοδολογία υπολογισμού του διαθέσιμου ηλεκτρικού χώρου που θα παρουσιαστεί μέσα στον Απρίλιο και  ένα σύστημα ενημέρωσης των επενδυτών ώστε να παρακολουθούν τα αιτήματά τους.

Νέα όδευση για τον Δυτικό Διάδρομο

Ο αντιπρόεδρος του ΑΔΜΗΕ επιβεβαίωσε χθες ότι εξετάζεται  εναλλακτική όδευση για την ολοκλήρωση του λεγόμενου «Δυτικού Διαδρόμου», της γραμμής υψηλής τάσης Πατρών – Μεγαλόπολης.

Οι μοναχές κέρδισαν πρόσφατα και ασφαλιστικά μέτρα με αποτέλεσμα να υπάρξει παρέμβαση του υπουργού Περιβάλλοντος Κώστα Σκρέκα που ζήτησε από τον ΑΔΜΗΕ να εξετάσει εναλλακτική όδευση.

Ο κ. Μάργαρης είπε πως το ορθολογικό, για να προχωρήσει ένα τόσο κρίσιμο έργο θα ήταν να επιτραπεί στον ΑΔΜΗΕ να βάλει τους δύο πυλώνες που εκκρεμούν, αλλά παράλληλα να προχωρήσουν στην δρομολόγηση της άλλης λύσης και στη συνέχεια να ξηλώσουν αυτούς τους δύο πυλώνες.

Πρόσθεσε πως ο χρόνος ολοκλήρωσης του έργου μετά την αλλαγή διέλευσης που εξετάζεται σήμερα θα εξαρτηθεί από το πόσο γρήγορα θα ολοκληρωθεί η αδειοδότηση από ΥΠΕΝ. δασαρχεία, δήμους κ.α, αλλά και οι απαλλοτριώσεις, αν χρειάζονται. Το χρόνο αυτό τον προσδιόρισε συνολικά σε περίπου 1,5 έτος παρά τις δεσμεύσεις των υπηρεσιών για επιτάχυνση.