Τα οχήματα στην ιταλική πρωτεύουσα της μόδας, Μιλάνο, αγγίζουν επίπεδα ρεκόρ, καθώς σύμφωνα με τη Λέσχη Αυτοκινήτου της Ιταλίας (ACI) το 2023 κυκλοφορούσαν τουλάχιστον 993.000, καταγράφοντας αύξηση της τάξης του 5% συγκριτικά με μία δεκαετία πριν.

Ποτέ δεν ήταν τόσο πολλά, αναφέρει η ACI, με τα επιπλέον 48.000 οχήματα να προκαλούν ερωτήματα σχετικά με την αποτελεσματικότητα των μέτρων που εφαρμόζει ο δήμος του Μιλάνου.

Μπορεί οι ποδηλατόδρομοι να καλύπτουν έκταση 312 χλμ., μπορεί να έχουν οριστεί δύο ζώνες δακτυλίου και να έχει επεκταθεί το δίκτυο των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, όμως, ο Μιλανέζος μοιάζει να μη θέλει να αποχωριστεί το αυτοκίνητο ή το δίκυκλό του.

Τι και αν κάθε χρόνο ένας οδηγός σπαταλά 274 ώρες και 267 ευρώ για να είναι εγκλωβισμένος στην κίνηση, τι και αν για να διανύσει απόσταση 10 χλμ. σε εργάσιμη ημέρα και σε ώρα αιχμής χρειάζεται σχεδόν μισή ώρα, ο πολίτης δείχνει να μην εμπιστεύεται τις εναλλακτικές που προτείνει ο ιταλικός δήμος.

Δεν είναι τυχαίο ότι στο Μιλάνο αναλογούν 51 οχήματα ανά 100 κατοίκους, με τα εμπόδια στην ιταλική πόλη να παραμένουν πολλά: Οδικά έργα που δυσχεραίνουν την κυκλοφορία, καθυστερήσεις στα δρομολόγια των ΜΜΜ, δρόμοι-παγίδες για ποδηλάτες και δικυκλιστές, διπλοπαρκαρισμένα αυτοκίνητα, λακούβες, ανασηκωμένοι κυβόλιθοι…

Οι ποδηλάτες έχουν διπλασιαστεί σε δύο χρόνια, με την Εθνική Ένωση Ποδηλασίας και Μοτοσικλετιστών (ANCMA) να σχολιάζει ότι τα περασμένα χρόνια η προσφορά δε μπορούσε να καλύψει τη ζήτηση στο Μιλάνο. Ωστόσο, τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν καθημερινά είναι πολλά, με αποτέλεσμα να αναγκάζονται να οδηγούν ανάμεσα στα αυτοκίνητα.

Τη στιγμή δε, που τουλάχιστον 900.000 πολίτες, οι γνωστοί pendolari, εισέρχονται στην πόλη καθημερινά για επαγγελματικούς και άλλους λόγους, μεταξύ των οποίων μόνο το 1/3 προέρχεται από τη μητροπολιτική πόλη, φαντάζει ουτοπικό να νομίζει κανείς ότι δε θα χρησιμοποιήσει το αυτοκίνητο για τις μετακινήσεις του.

Την ίδια ώρα, με τα ενοίκια και το κόστος ζωής στην πόλη να έχουν εκτοξευθεί, δεν είναι λίγοι όσοι έχουν επιλέξει τα περίχωρα για την κατοικία τους, διατηρώντας παράλληλα τη θέση εργασίας τους στο κέντρο της πόλης.

Για «αριστεία του συστήματος συγκοινωνιών» κάνει λόγο ο δήμαρχος

Είναι απορίας άξιον, επομένως, που ο ίδιος ο δήμαρχος του Μιλάνου, Μπέπε Σάλα, δεν κατανοεί τους λόγους για τους οποίους «υπάρχουν ακόμα πάρα πολλά αυτοκίνητα στην πόλη».

Ο ίδιος σε δηλώσεις του, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Βιώσιμης Ανάπτυξης που βρίσκεται σε εξέλιξη στην πρωτεύουσα της Λομβαρδίας, τόνισε ότι οι πολίτες «πρέπει να χρησιμοποιούν περισσότερο τις δημόσιες συγκοινωνίες».

Επιβεβαιώνοντας τη δέσμευσή του για την επιδίωξη των Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης ο δήμαρχος παρουσίασε ορισμένες από τις πρωτοβουλίες που εφαρμόστηκαν για να καταστεί το Μιλάνο μια πιο βιώσιμη πόλη.

Ένας από τους στόχους του είναι η μείωση των ιδιωτικών οχημάτων ιδίως σε μία πόλη που «θέλει να γίνει πρότυπο βιωσιμότητας». Εξάλλου, όπως τόνισε η «πράσινη» μετάβαση δεν αποτελεί μόνο περιβαλλοντική αναγκαιότητα, αλλά και οικονομική ευκαιρία, καθώς μπορεί να αποφέρει οφέλη σε ανάπτυξη και απασχόληση.

Σύμφωνα με τον Σάλα, το δίκτυο δημόσιας συγκοινωνίας «βρίσκεται ήδη σε πολύ υψηλό επίπεδο», αλλά παρ΄όλα αυτά εξέφρασε την έκπληξή του που «παρά την αριστεία του συστήματος συγκοινωνιών μας, δεν έχουμε ακόμη καταφέρει να πείσουμε όλους τους Μιλανέζους να εγκαταλείψουν τα αυτοκίνητά τους και να προτιμήσουν το τραμ, το μετρό και τα λεωφορεία για τις καθημερινές τους μετακινήσεις».

Εγκληματικότητα και δημόσια συγκοινωνία

Βέβαια, αρκεί μία βόλτα νυχτερινές ώρες με μετρό, λεωφορείο ή τραμ για να διαπιστώσει κανείς τις συνθήκες που επικρατούν, με την εγκληματικότητα να κυριαρχεί σε αρκετές περιοχές. Τον περασμένο μήνα, η ιταλική αστυνομία κατάφερε να εξαρθρώσει εγκληματική οργάνωση με 50 μέλη, εκ των οποίων 18 ανήλικοι, οι οποίοι δρούσαν μέσα στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς εκμεταλλευόμενοι τον συνωστισμό και στοχεύοντας σε επιβάτες του μετρό, ιδίως ηλικιωμένοι, που φορούσαν χρυσά κοσμήματα. Οι δράστες έκλεβαν πολύτιμα αντικείμενα και στη συνέχεια τα μεταπωλούσαν στο εξωτερικό.

Δεν είναι τυχαίο ότι τα σχόλια κάτω από τις δηλώσεις του Σάλα σχετικά με τη δυσκολία να πεισθούν οι Μιλανέζοι να χρησιμοποιήσουν τα ΜΜΜ είναι καυστικά:

«Ας αρχίσουν να λειτουργούν όλο το βράδυ, ας κυνηγήσετε τους μακρυχέρηδες και μετά αγαπητέ Μπέπε, άρχισε να παίρνεις και εσύ τα ΜΜΜ χωρίς ασφάλεια και όλοι οι συνάδελφοί σου στον δήμο», «Έχουν δίκιο! Για να πάρει κανείς το μετρό στο Μιλάνο καλύτερα να είναι οπλισμένος!», «Το πιστεύω. Είναι πιο ασφαλής η Λιβύη από το Μιλάνο», «Κατά τη διάρκεια της ημέρας μπορείς ακόμα να πάρεις τα ΜΜΜ, αλλά το βράδυ να τα χρησιμοποιήσει εκείνος, χωρίς ασφάλεια όμως, και ας διασχίσει καμία πλατεία ή καμία λεωφόρο για να φτάσει σπίτι. Εγώ δεν το κάνω, θέλω να διατηρήσω τη σωματική μου ακεραιότητα», αναφέρουν οι σχολιαστές.

Ατμοσφαιρική ρύπανση και αγριόχορτα

Όλα αυτά την ώρα που το ημερήσιο όριο των αιωρούμενων σωματιδίων PM10 ξεπερνά τα επιτρεπόμενα όρια συχνά. Η ιδιαίτερη γεωγραφική θέση της πόλης που ευνοεί τη συσσώρευση των ρύπων, η μεγάλη πυκνότητα πληθυσμού, ο μεγάλος αριθμός αυτοκινήτων, η βιομηχανική δραστηριότητα, η εντατική κτηνοτροφία στην περιφέρεια, η θέρμανση κατοικιών και εμπορικών χώρων εντείνουν την αύξηση των επιπέδων αιθαλομίχλης, ιδίως κάτω από συγκεκριμένες καιρικές συνθήκες.

Σε μία προσπάθεια να περιοριστεί η ατμοσφαιρική ρύπανση και να δεσμευτεί περισσότερο διοξείδιο του άνθρακα, ο δήμος εφαρμόζει το μέτρο της «αφρόντιστης» βλάστησης. Ουσιαστικά, σε 111 διαφορετικά σημεία της πόλης, δε θα υπάρξει παρέμβαση της υπηρεσίας πρασίνου, με αποτέλεσμα γρασίδι και αγριόχορτα να αναπτύσσονται ανεμπόδιστα, καθώς παρατηρήθηκε ότι με αυτόν τον τρόπο καταγράφονται σημαντικά οφέλη για το περιβάλλον και τον άνθρωπο.

Διαβάστε ακόμη 

Πιερρακάκης: Το Υπερταμείο καταλύτης μιας μεγάλης οικονομικής αλλαγής – «Θα δώσουμε ζωή» στα assets του Δημοσίου

«Moντέλο Αλεξανδρούπολης» για τον ΟΛΒ – Νέες επενδύσεις, σιδηρόδρομος και γεωπολιτική αναβάθμιση

ΥΠΕΝ: 8,1 εκατ. για απορρύπανση εδάφους στην ευρύτερη περιοχή του νέου γηπέδου στον Βοτανικό

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα