Τρία projects για πλωτούς σταθμούς παραγωγής ρεύματος στη χώρα μας δρομολογεί η Blue Sea Power. Η συγκεκριμένη εταιρεία, που εδρεύει πλέον στην Αθήνα, έλαβε, -όπως αποκαλύπτει σήμερα το newmoney-, από τη ΡΑΕ δύο άδειες για αντίστοιχα έργα ισχύος 120 MW για την Κω και 72 MW για τη Χίο.

Τα ίδια συμφέροντα, ωστόσο, είναι γνωστά εδώ και λίγο καιρό καθώς από τον περασμένο Δεκέμβριο έχουν εξασφαλίσει από τη ΡΑΕ μία ακόμη άδεια για παρόμοιο έργο ισχύος 80 MW το οποίο προορίζεται για τη Λέσβο.

Κοντολογίς η εταιρεία, με κεντρικό πρόσωπο τον κ. Κωνσταντίνο Μητρόπουλο, προωθεί μέχρι στιγμής τρία έργα συνολικής ισχύος 272 MW σε ελληνικά νησιά.

Ποια είναι η Blue Sea Power

Η Blue Sea Power είναι πρόσφατα ιδρυθείσα με έδρα στην Αθήνα και αυτοσυστήνεται ως «μια ελληνική, καινοτόμος ενεργειακή εταιρεία που αναπτύσσει υπερσύγχρονα πλωτά ολοκληρωμένα ενεργειακά συστήματα Gas-to-Power». Όπως τονίζεται σχετικά, «απευθύνεται σε περιφερειακές εξειδικευμένες αγορές προσφέροντας ευέλικτες και αξιόπιστες λύσεις, ενώ βελτιώνει το περιβαλλοντικό αποτύπωμα σε σύγκριση με τα καθιερωμένα συστήματα».

Η Blue Sea Power δραστηριοποιείται, όπως αναφέρεται, στην «πρώτη γραμμή» της τεχνολογικής εξέλιξης και αναπτύσσει ένα FSRP (Floating Storage Regasification Power Plants) με αποθήκευση LNG/Bio-LNG και ικανότητα παραγωγής ενέργειας μεταξύ 50 MW και 200 MW.

Σύμφωνα με τα αναφερόμενα στοιχεία στις άδειες η μετοχική σύνθεση της «Blue Sea Power Α.Ε.» είναι FLNG RUS Company Limited 99 % και Κωνσταντίνος Μητρόπουλος 1 %. Ωστόσο, όσον αφορά την FLNG RUS Company Limited, ο Κ. Μητρόπουλος εμφανίζεται ως ιδρυτής και βασικός μέτοχος, με ποσοστό 99,4% της εταιρείας, με το υπόλοιπο 0,6% να έχει η Sakilia Enterprises Company Limited, επίσης ελεγχόμενη από τον ίδιο.

Ο Κ. Μητρόπουλος είναι έμπειρο στέλεχος της ενεργειακής αγοράς, με μακρά προϋπηρεσία σε ισχυρούς ομίλους, μεταξύ των οποίων η «Σωληνουργεία Κορίνθου», όπου θήτευσε για 12 χρόνια φτάνοντας στη θέση του Γενικού Διευθυντή, καθώς και άλλοι όπως η Enolia Energy, Enertec FZE, Lloyds Energy, ενώ ίδρυσε την FLNG RUS Company Limited το 2016.

Οι μονάδες της Κω και της Χίου

Η μία από τις δύο νέες άδειες που χορήγησε η ΡΑΕ στις 20 Ιανουαρίου αφορά την Κω και ειδικότερα την κατασκευή πλωτού σταθμού παραγωγής ρεύματος, συνολικής ισχύος 120 MW. Η σχετική αίτηση υπεβλήθη στην Αρχή στις 24 Νοεμβρίου 2021.

Πρόκειται, με βάση την άδεια, για πλωτό σταθμό FLNG, με καύσιμο φυσικό αέριο, Ονομαστική (Μικτή) Ισχύ 120 MW και Καθαρή Ισχύ (προς το Σύστημα) 117.5 MW, ο οποίος θα αναπτυχθεί πλησίον του ΑΣΠ (Αυτόνομος Σταθμός Παραγωγής της ΔΕΗ) Κω.

Όσον αφορά την διάρκεια ισχύος η άδεια παραγωγής προβλέπει δύο περιόδους:

α) Περίοδος Α’: λειτουργία του ΗΣ Κω ως ΜΔΝ για 6 έτη (31.12.2027) από την έκδοση της άδειας ή μέχρι τη διασύνδεση της Κω, σε περίπτωση που η διασύνδεση ολοκληρωθεί νωρίτερα. Σε περίπτωση που η διασύνδεση δεν ολοκληρωθεί εντός 6 ετών η περίοδος A’ παρατείνεται για 3 επιπλέον έτη (31.12.2030) ή έως την ολοκλήρωση της διασύνδεσης της Κω.

β) Περίοδος Β’: έως το 31.12.2056 με έναρξη εφαρμογής τη λήξη της περιόδου Α’.

Με βάση το δεσμευτικό χρονοδιάγραμμα προβλέπεται ότι ο πλωτός σταθμός θα είναι σε θέση να τεθεί σε λειτουργία στις αρχές του 2024.

Αντίστοιχα, η άδεια για τη Χίο αφορά την κατασκευή πλωτού σταθμού παραγωγής ρεύματος, συνολικής ισχύος 72 MW και ειδικότερα πλωτό σταθμό FLNG με καύσιμο φυσικό αέριο, Ονομαστική (Μικτή) Ισχύ 72 MW, Καθαρή Ισχύ (προς το Σύστημα) 69,5 MW που και αυτός θα αναπτυχθεί πλησίον του ΑΣΠ Χίου.

Και εδώ η διάρκεια ισχύος της άδειας χωρίζεται σε δύο περιόδους:

α) Περίοδος Α’: λειτουργία του ΗΣ Χίου ως ΜΔΝ για 7 έτη (31.12.2028) από την έκδοση της ή μέχρι τη διασύνδεση της Χίου, σε περίπτωση που η διασύνδεση ολοκληρωθεί νωρίτερα. Σε περίπτωση που η διασύνδεση δεν ολοκληρωθεί εντός 7 ετών η περίοδος A’ παρατείνεται για 3 επιπλέον έτη (31.12.2031) ή έως την ολοκλήρωση της διασύνδεσης της Χίου.

β) Περίοδος Β’: έως το 31.12.2056 με έναρξη εφαρμογής τη λήξη της περιόδου Α’.

Και για τη μονάδα της Χίου το χρονοδιάγραμμα προβλέπει ότι θα τεθεί σε λειτουργία στις αρχές του 2024.

Παράλληλα, όπως αναφέρεται, ο κάτοχος των αδειών οφείλει να συνάψει με το Διαχειριστή ΜΔΝ τις συμβάσεις που απαιτούνται για τη σύνδεσή του, τη χρήση του Δικτύου ΜΔΝ και τη λειτουργία του εργοστασίου του στα πλαίσια του Δικτύου αυτού.

Η πρώτη άδεια για τη Λέσβο

Η αρχή έγινε τον περασμένο Δεκέμβριο όταν η ΡΑΕ χορήγησε την πρώτη άδεια προς την εταιρεία FLNG RUS Company Limited για την κατασκευή πλωτού σταθμού παραγωγής ρεύματος ισχύος 80MW στη Λέσβο, στη θέση «Καρά Τεπέ».

Η αίτηση για το συγκεκριμένο έργο υποβλήθηκε στην Αρχή στις 29 Ιουνίου 2021 και ακολούθησε η υποβολή διευκρινιστικών στοιχείων μέχρι τις 22 Νοεμβρίου. Σύμφωνα με τα αναφερόμενα στην άδεια παραγωγής, ο πλωτός σταθμός FLNG, που θα λειτουργεί με καύσιμο φυσικό αέριο, θα έχει Ονομαστική (Μικτή) Ισχύ 80MW και Καθαρή Ισχύ (προς το Σύστημα) 77,5MW.

Η διάρκεια της άδειας χωρίζεται και εδώ σε δύο περιόδους και είναι αρχικά για 6 έτη (έως 31.12.2027) από την έκδοση της ή μέχρι τη διασύνδεση της Λέσβου, σε περίπτωση που η διασύνδεση ολοκληρωθεί νωρίτερα. Σε περίπτωση που η διασύνδεση δεν ολοκληρωθεί εντός 6 ετών προβλέπεται παράταση για 3 επιπλέον έτη (έως 31.12.2030) ή έως την ολοκλήρωση της διασύνδεσης. Σε δεύτερη φάση η άδεια θα έχει ισχύ έως 31.12.2056.

Με βάση το δεσμευτικό χρονοδιάγραμμα, η μονάδα θα πρέπει να έχει εγκατασταθεί σε 31 μήνες από την έκδοση της άδειας.

Η FLNG RUS Company

Η εταιρεία FLNG RUS Company Limited εδρεύει στην Κύπρο, τη Μόσχα και το Λονδίνο, με το management team να διαθέτει σημαντική συσσωρευμένη εμπειρία σε projects Gas/LNG/FLNG στη Ρωσία, την Αυστραλία, τη Βραζιλία, τη Δυτική Αφρική, τη Μοζαμβίκη, την Ανατολική Μεσόγειο και τον Καναδά.

Πάντως, η εταιρεία φέρεται να εκφράζει και ρωσικά συμφέροντα, καθώς εμφανίζει ως θυγατρικές την Rusenergo LNG που δραστηριοποιείται στην κατασκευή παράκτιων FLNG για τις θάλασσες της Ρωσικής Ομοσπονδίας και τις χερσαίες εγκαταστάσεις υγροποίησης μικρής κλίμακας, αλλά και την Rusenergo Marketing & Trading.

Στο πλαίσιο αυτό, η εταιρεία αναφέρεται στην παροχή LNG σε ανταγωνιστικές τιμές, διευκρινίζοντας ότι «το ανταγωνιστικό φυσικό αέριο προδιαγραφών αγωγών προέρχεται από το εκτεταμένο δίκτυο της Ρωσικής Ομοσπονδίας που παρέχει εγγύηση τροφοδοσίας από τους δεύτερους μεγαλύτερους πόρους φυσικού αερίου στον κόσμο».

Όσον αφορά το project, η εταιρεία έχει αναπτύξει δύο μεγέθη σκαφών FLNG. Κάθε σκάφος FLNG διαθέτει σύστημα διαχείρισης-αποθήκευσης LNG, υποδομές επεξεργασίας και υγροποίησης αερίου καθώς και παραγωγής ενέργειας. Πρόκειται για ένα μοντέλο εκφόρτωσης «δίπλα-δίπλα» με μια μονάδα μικρής κλίμακας (FSU) που παράγει ~1,5 Mtpa και μια μονάδα μεσαίας κλίμακας που παράγει ~3 Mtpa με επαρκή αποθήκευση στο κύτος.

Ακόμη, τονίζονται τα πλεονεκτήματα του FLNG σε σύγκριση με τις χερσαίες εγκαταστάσεις σε επίπεδο κόστους, συντομότερου χρόνου για την έναρξη λειτουργίας, αλλά και αυξημένης ευελιξίας όσον αφορά την πιθανή επαναχρησιμοποίηση του σε άλλη τοποθεσία.