Ενέργεια & Περιβάλλον

ΔΕΗ: Πονοκέφαλος οι «βρώμικοι» σταθμοί ρεύματος στα νησιά

  • Μαριάννα Τζάννε



Η εταιρεία ζητά αποζημίωση για να τους διατηρήσει σε ψυχρή εφεδρεία -Πρόταση της ΡΑΕ στο ΥΠΕΝ για πλήρη απόσυρση

Την τύχη των 29 αυτόνομων σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας στα νησιά καλείται να καθορίσει το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας υπό την πίεση της ΔΕΗ να απαλλαγεί από το κόστος λειτουργίας και συντήρησης.

Η διοίκηση της επιχείρησης έβαλε πρόσφατα ξανά το θέμα στο τραπέζι σε συνάντηση με τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας καθώς σταδιακά τα νησιά διασυνδέονται με το ηπειρωτικό σύστημα και οι ρυπογόνες αυτές μονάδες αποσύρονται. Ήδη Άνδρος, Πάρος, Τήνος, Νάξος, Σύρος, Μύκονος έχουν ηλεκτρικές διασυνδέσεις και μάλιστα Ανδρος, Τήνος, Σύρος και διπλές. Επομένως, οι μονάδες παύουν να λειτουργούν, ενώ, όσο εξελίσσεται το επενδυτικό πρόγραμμα των διασυνδέσεων, θα βγαίνουν εκτός λειτουργίας και οι υπόλοιπες.

Ωστόσο, το ερώτημα που προκύπτει είναι σε ποια κατάσταση θα τεθούν από εδώ και πέρα οι πετρελαϊκοί σταθμοί, αφού μεταξύ της ΔΕΗ, του ΑΔΜΗΕ αλλά και του ρυθμιστή διατυπώνονται διαφορετικές απόψεις.

Η ΔΕΗ τάσσεται υπέρ της διατήρησης των μονάδων σε ψυχρή εφεδρεία για λόγους ενεργειακής ασφάλειας ώστε να μην κινδυνεύσει η τροφοδοσία των νησιών, η οποία έχει δοκιμαστεί στο παρελθόν ακόμη και για τα διπλά διασυνδεδεμένα νησιά όπως είναι η Άνδρος.

Ωστόσο, ζητά να υπάρχει ένα είδος αποζημίωσης για το κόστος λειτουργίας σε αντιστοιχία με τις στρατηγικές εφεδρείες για τις λιγνιτικές μονάδες ώστε να μπορεί να καλύψει το λειτουργικό τους κόστος, το οποίο εκτοξεύεται λόγω ρύπων και καυσίμων. Μάλιστα για τις μονάδες αυτές εργάζεται προσωπικό της ΔΕΗ, για το οποίο θα πρέπει να υπάρξει και μέριμνα σχετικά με το τι θα γίνει την επόμενη μέρα.

Από την πλευρά του ο ΑΔΜΗΕ, σύμφωνα με πληροφορίες, δεν επικροτεί το σβήσιμο των μονάδων ακόμη και με την ολοκλήρωση του συνόλου των διασυνδέσεων. Προσανατολίζεται μάλιστα στη διατήρηση κάποιων μονάδων που γεωγραφικά θα μπορούν να εξυπηρετήσουν το βόρειο και νότιο Αιγαίο και σε περίπτωση έκτακτων συνθηκών θα είναι ικανές να κρατήσουν όρθια την ηλεκτροδότηση των Κυκλάδων. Στο πλαίσιο αυτό προτείνεται να μείνουν ανοιχτοί οι σταθμοί σε Πάρο και Θήρα.

Από την πλευρά της, η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας τάσσεται υπέρ της απόσυρσης των μονάδων σε νησιά που έχουν διπλή ηλεκτρική τροφοδοσία και υπέρ της τοπικής παραγωγής όπου υπάρχει ηλεκτρική διασύνδεση με ένα καλώδιο αλλά με όρους ανταγωνισμού. Για αυτό και η εισήγηση της ΡΑΕ προτείνει να αξιοποιηθούν ηλεκτροπαραγωγικά ζεύγη (γεννήτριες), τα οποία θα αμείβονται με βάση διαγωνιστικές διαδικασίες. Ο ρυθμιστής, σύμφωνα με πληροφορίες, έχει καταθέσει στο ΥΠΕΝ τη συγκεκριμένη πρόταση από τον περασμένο Δεκέμβριο, την οποία το υπουργείο εμφανίζεται να έχει μελετήσει χωρίς ακόμα να έχουν ληφθεί οριστικές αποφάσεις, εκτιμώντας ότι απαιτείται περισσότερη διαβούλευση με τους εμπλεκόμενους.

Αρμόδιες πηγές που είναι κοντά στο ΥΠΕΝ αναφέρουν ότι το υπουργείο βλέπει θετικά την πρόταση της ΡΑΕ μολονότι η ΔΕΗ εμφανίζεται διστακτική αφενός γιατί η χρήση ηλεκτροπαραγωγικών ζευγών προκαλεί αυξημένο κόστος, αφετέρου επειδή κρίνεται αμφίβολη η αποτελεσματικότητά τους λόγω δυσχερειών στη μεταφορά τους. Στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, πάντως, εκτιμούν ότι η λύση που προτείνουν είναι ο πιο ασφαλής δρόμος καθώς η αποζημίωση της ΔΕΗ θα χρειαστεί να περάσει από την έγκριση της Κομισιόν, επομένως θα είναι μια αργή διαδικασία. Επιπλέον, τονίζουν ότι το κόστος για τα ηλεκτροπαραγωγικά ζεύγη μπορεί να μπει στα λειτουργικά του ΔΕΔΔΗΕ, άρα δεν θα υπάρχει ρυθμιζόμενο έσοδο για τον διαχειριστή και επομένως δεν θα επιβαρύνει τους καταναλωτές.

Το θέμα με την ηλέκτριση των νησιών βρέθηκε στο επίκεντρο της συζήτησης και τις προηγούμενες μέρες. Αφορμή στάθηκε η επίθεση του διευθύνοντος συμβούλου του ΑΔΜΗΕ Μάνου Μανουσάκη προς τη ΡΑΕ σχετικά με τα τέλη χρήσης του δικτύου και τις καθυστερήσεις στην έγκριση του ετήσιου ρυθμιζόμενου εσόδου για τον Διαχειριστή. Ο κ. Μανουσάκης επέκρινε την Αρχή και για τις αυξήσεις στις χρεώσεις χρήσης δικτύου που εισηγήθηκε ο ΑΔΜΗΕ, υποστηρίζοντας ότι θα ήταν σχεδόν μηδενικές εάν η ΡΑΕ είχε προχωρήσει στη μείωση των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ) μετά την ολοκλήρωση της διασύνδεσης της Σύρου και της Πάρου.

Ωστόσο ο λογαριασμός των ΥΚΩ πρέπει να είναι πλεονασματικός για να προχωρήσει η Αρχή σε μείωση των χρεώσεων και αυτό δεν θα γίνει πριν από την ενεργοποίηση της διασύνδεσης της Κρήτης.

Διαβάστε ακόμη

Το τέταρτο κύμα φέρνει… μεταλλάξεις στην οικονομία

Πώς να αποφύγετε τις προμήθειες κατά την πληρωμή φόρων

Goldman Sachs: Η εκδίκηση της «παλαιάς οικονομίας» – Ο νέος υπερκύκλος στα μέταλλα