Τρεις νέοι αγωγοί περιλαμβάνονται στα σχέδια του ΔΕΣΦΑ για το επόμενο διάστημα. Οι δύο από αυτούς, για τη Δ. Μακεδονία και τη Δ. Ελλάδα εντάχθηκαν ήδη στο δεκαετές αναπτυξιακό πρόγραμμα του Διαχειριστή 2021-2030 που με την επικαιροποιημένη μορφή του εγκρίθηκε προχθές από το Δ.Σ. Παράλληλα, όπως τόνισε ο Διευθυντής Δραστηριότητας Στρατηγικής και Ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ Μιχάλης Θωμαδάκης, κατά τη διάρκεια χθεσινής παρέμβασής του στο Power & Gas Forum, ο Διαχειριστής βρίσκεται σε διαβουλεύσεις με τη Βόρεια Μακεδονία για τη δημιουργία ενός νέου διασυνδετήριου αγωγού.

Συγκεκριμένα, το σχέδιο για τους αγωγούς σε Δ. Μακεδονία και Δ. Ελλάδα βρίσκεται εδώ και καιρό στο τραπέζι, στο πλαίσιο των νέων έργων επέκτασης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ) σε περιοχές που μέχρι σήμερα δεν καλύπτονται από το δίκτυο.

Ο αγωγός της Δ. Μακεδονίας έγινε προσπάθεια να ενταχθεί στη λίστα των έργων του Ταμείου Ανάκαμψης, αλλά τελικά έμεινε εκτός.

Το σκεπτικό γύρω από την ανάπτυξη των δύο νέων αγωγών συνδέεται αφενός με τις μεγάλες μελλοντικές καταναλώσεις από την εγκατάσταση ηλεκτροπαραγωγικών μονάδων με καύσιμο το αέριο, αφετέρου με το γενικότερο εγχείρημα της απολιγνιντοποίησης, καθώς όμως (για την περίπτωση της Δ. Ελλάδας) και με το στόχο κάλυψης βιομηχανικών ζωνών (ΒΙΠΕ Πάτρας)

Το «κλειδί» της Πτολεμαΐδας V

Για την περιοχή της Δυτικής Μακεδονίας, πέραν της κατασκευής των μετρητικών σταθμών του ΤΑΡ, η βιωσιμότητα του νέου αγωγού ήταν σαφές ότι εξαρτιόταν  από την μετατροπή της μονάδας της ΔΕΗ «Πτολεμαΐδα V».

Κάτι το οποίο έχει «κλειδώσει» όπως επιβεβαίωσε χθες ο επικεφαλής της Επιχείρησης και μάλιστα επισπεύδεται για το 2025.  Όπως τόνισε σχετικά ο Γ. Στάσσης, «εμείς σαν ΔΕΗ είμαστε σε διαδικασία να καταλήξουμε στο πώς θα μετασχηματίσουμε την Πτολεμαΐδα V και πιθανότατα θα προχωρήσουμε σε μια λύση με το φυσικό αέριο, ενώ βρίσκεται σε τελικό στάδιο η σχετική μελέτη και σε 2-3 μήνες θα έχουμε πιο συγκεκριμένα δεδομένα. Η Πτολεμαΐδα V σχεδιάζεται να λειτουργήσει ως λιγνιτική μονάδα και θα μετασχηματιστεί το αργότερο ως το 2028. Παρόλα αυτά, όπως κινείται η τιμή του CO2, είναι σχεδόν βέβαιο ότι η τελική λύση θα είναι το αέριο και θα υλοποιηθεί το αργότερο ως τα μέσα της δεκαετίας, δηλαδή νωρίτερα από τον αρχικό σχεδιασμό». Ο Γ. Στάσσης προανήγγειλε ότι η «νέα» Πτολεμαΐδα V με καύσιμο φυσικό αέριο θα έχει ισχύ άνω των 1000 MW.

Επομένως, ο νέος αγωγός στη Δ. Μακεδονία, -ο οποίος θα είναι συμβατός και με τη μεταφορά υδρογόνου-, έρχεται να «δέσει» τόσο με αυτό το σχέδιο καλύπτοντας τις αυξημένες ανάγκες σε φυσικό αέριο, όσο και με το γενικότερο πλάνο της απολιγνιτοποίησης στην ευρύτερη περιοχή.

Τα παραπάνω επιβεβαίωσε και η διευθύνουσα σύμβουλος του ΔΕΣΦΑ, μιλώντας στο ίδιο συνέδριο. Η Μαρία Ρίτα Γκάλι, επισήμανε ότι το νέο δεκαετές περιλαμβάνει 54 έργα και δαπάνη άνω των 500 εκατ. ευρώ, διπλάσια σε σχέση με το προηγούμενο. Αναφερόμενη σε κάποια από τα έργα μίλησε για τους νέους αγωγούς στη Δ. Μακεδονία και την Πάτρα που «θα συμβάλουν στην απολιγνιτοποίηση και την ενεργειακή μετάβαση της χώρας».

Ακόμη εστίασε στη  διασύνδεση με τη Β. Μακεδονία που όπως είπε θα προχωρήσει φέτος, ενώ αναφέρθηκε και στο LNG project της Αλεξανδρούπολης, -είναι μέτοχος και ο ΔΕΣΦΑ-, και στο σταθμό συμπίεσης στους Κήπους που είναι απαραίτητος για την ένταξή του στο σύστημα.

Όσον αφορά άλλα έργα, ξεχώρισε τον σταθμό φόρτωσης βυτιοφόρων (LNG truck loading) που θα ολοκληρωθεί έως τα τέλη της χρονιάς, καθώς και τη νέα προβλήτα στη Ρεβυθούσα (θα λειτουργήσει από το 2023) που θα ανοίξει τη μικρής κλίμακας χρήση για εφοδιασμό νησιών με ΥΦΑ (Small Scale LNG)