search icon

Ενέργεια & Περιβάλλον

Διώρυγα Gas: «Κλείδωσε» η υλοποίηση του FSRU της ΜΟΗ – «Στην πρίζα» μέχρι τέλος του 2023

Τι φέρνει η συμφωνία με τον ΔΕΣΦΑ - Σε εξέλιξη οι αναλυτικές μελέτες για το project - Μέχρι την άνοιξη του 2022 η τελική επενδυτική απόφαση

Η υπογραφή με τον ΔΕΣΦΑ της Πρότυπης Σύμβασης Δέσμευσης Μελλοντικής Δυναμικότητας (Advanced Reservation of Capacity Agreement – ARCA) για το μεγάλο project της διώρυγα Gas στους Αγίους Θεοδώρους αποτελεί το ξεπέρασμα του τελευταίου εμποδίου και ταυτόχρονα το «σήμα» για την επιτάχυνση όλων των διαδικασιών, ώστε το FSRU της Motor Oil να τεθεί σε λειτουργία μέχρι το τέλος του 2023.

Και τούτο καθώς η σύμβαση ξεκλειδώνει την κατασκευή των απαιτούμενων διασυνδέσεων μεταξύ της πλωτής μονάδας και του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Φυσικού Αερίου (ΕΣΜΦΑ), ενώ δίνει το λάκτισμα ώστε ο ΔΕΣΦΑ να ξεκινήσει την εκπόνηση μελετών για την κατασκευή Μετρητικού και Ρυθμιστικού Σταθμού δυναμικότητας 490.000 Nm3/h (11,76 εκ. Nm3/day).

Τόσο το ίδιο το project του FSRU, όσο και ο νέος Μ/Ρ Σταθμός που θα το διασυνδέσει με το ΕΣΜΦΑ περιλαμβάνονται πλέον στην τριετή περίοδο του Δεκαετούς Προγράμματος Ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ 2021-2030.

Ταυτόχρονα, η Διώρυγα Gas επιταχύνει τις αναλυτικές μελέτες για την υλοποίηση του project, παράλληλα με την αδειοδοτική ωρίμανση, κάτι που εξελιχθεί τους επόμενους μήνες. Σύμφωνα με πληροφορίες, αυτή την περίοδο είναι υπό επεξεργασία η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, καθώς και ο λεπτομερής σχεδιασμός των απαραίτητων χερσαίων και υποθαλάσσιων υποδομών, ενώ όλο το σύστημα μεταφοράς (αγωγοί) θα είναι “hydrogen ready” ώστε να μπορεί να ανταποκριθεί στις μελλοντικές ανάγκες.

Με βάση το χρονοδιάγραμμα προβλέπεται η διενέργεια Market Test το τρίτο τρίμηνο της φετινής χρονιάς, η ολοκλήρωση των μελετών (FEED-Front-End-Engineering Design) μέχρι τέλος του έτους και η λήψη της τελικής επενδυτικής απόφασης περί την άνοιξη του 2022.

Σε παράλληλο χρόνο θα τρέχουν και οι διερευνητικές επαφές με δυνητικούς προμηθευτές για τα τεχνικά σκέλη του έργου (πλωτή μονάδα, αγωγοί διασύνδεσης κλπ), ώστε μόλις δοθεί το «πράσινο φως» να ξεκινήσουν οι σχετικοί διαγωνισμοί.

Η πλωτή μονάδα αεριοποίησης και αποθήκευσης υγροποιημένου φυσικού αερίου (FSRU), θα αγκυροβοληθεί σε απόσταση περίπου 1,5 χλμ. νοτιοδυτικά του διυλιστηρίου του Ομίλου της Motor Oil στην Κόρινθο και θα διαθέτει δυναμικότητα 2-3 bcm/έτος.

Η στρατηγική σημασία της μεγάλης επένδυσης

Η στρατηγική σημασία της επένδυσης, -το ύψος της οποίας θα ξεπερνά τα 300 εκατ. ευρώ-, είναι μεγάλη όπως και πολλαπλά τα οφέλη για την αγορά φυσικού αερίου της Ελλάδας και της Ν.Α. Ευρώπης, καθώς το FSRU της Διώρυγα Gas:

Υπενθυμίζεται ότι το έργο αδειοδοτήθηκε ως Ανεξάρτητο Σύστημα Φυσικού Αερίου («ΑΣΦΑ Διώρυγα Gas») από την ΡΑΕ τον Δεκέμβριο του 2018 και εγγράφηκε ως Χρήστης ΕΣΦΑ στο Μητρώο του Διαχειριστή ΕΣΦΑ τον Μάιο του 2019.

Τον Μάρτιο του 2020 ο ΔΕΣΦΑ αποδέχτηκε για πρώτη φορά την ανωτέρω αίτηση υπό προϋποθέσεις, ενώ τον Αύγουστο του ίδιου έτους ο ΔΕΣΦΑ ενέκρινε εκ νέου και υπό προϋποθέσεις την αίτηση μελλοντικής δυναμικότητας, ύστερα από παρέμβαση της ΡΑΕ,  εκδίδοντας ταυτόχρονα τη μελέτη αξιολόγησης για τη σύνδεση της εγκατάστασης του έργου με το ΕΣΜΦΑ.

Τον Απρίλιο του 2021 το project της Διώρυγα Gas εντάχθηκε στο επικαιροποιημένο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ.

Exit mobile version