search icon

Ενέργεια & Περιβάλλον

EuroAsia Interconnector: Στη Nexans το συμβόλαιο για τη διασύνδεση Κύπρου – Κρήτης

Το έργο διεκδικούσε και η Prysmian Powerlink s.r.l.– Οι άλλοι διαγωνισμοί και το χρονοδιάγραμμα

Με νικήτρια τη Nexans Norway AS έληξε ο διαγωνισμός του EuroAsia Interconnector για το τμήμα της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κύπρου – Κρήτης.

Σύμφωνα με χθεσινή ανακοίνωση της διαχειρίστριας εταιρείας, η EuroAsia Interconnector Limited δημοσιοποίησε την επιλογή της Nexans Norway AS ως προτιμώμενου πλειοδότη για την ανάθεση των συμβάσεων για τη Μηχανική, Προμήθεια, Κατασκευή και Εγκατάσταση των δύο HVD Καλωδιακών Συστημάτων (Πόλος 1 και Πόλος 2), για τη Ζεύξη Κύπρου – Ελλάδας (Κρήτη) του Σταδίου 1, 1000MW του EuroAsia Interconnector.

Το φιλόδοξο project, όπως είναι γνωστό, αφορά την ηλεκτρική διασύνδεση των τριών χωρών (Ισραήλ – Κύπρος – Ελλάδα) και μετά από αρκετές καθυστερήσεις έχει εισέλθει στη φάση των διαγωνιστικών διαδικασιών.

Ήδη, από πέρυσι το Μάρτιο, έχει επιλεγεί η Siemens AG για το συμβόλαιο των σταθμών μετατροπής (VSC Converter Stations), ενώ τον περασμένο Φεβρουάριο προκηρύχτηκαν δύο διαγωνισμοί για τα βασικά καλωδιακά τμήματα Ισραήλ – Κύπρος και Κύπρος – Κρήτη, συνολικού ύψους 1,7 δισ. ευρώ.

Για το πρώτο και μεγαλύτερο συμβόλαιο που αφορά τη διασύνδεση της Κύπρου με την Κρήτη, δεσμευτικές προσφορές κατέθεσαν η Nexans Norway AS και η Prysmian Powerlink s.r.l., με την πρώτη να επικρατεί τελικά.

Το έργο χωρίζεται σε δύο ομοειδή τμήματα (ανά πόλο) με ενδεικτικό προϋπολογισμό 623 εκατ. ευρώ έκαστο για τα καλωδιακά συστήματα που θα διασυνδέουν την Κύπρο με την Ελλάδα (Κρήτη). Οι συμβάσεις αφορούν την προμήθεια, κατασκευή και εγκατάσταση του συστήματος καλωδίων HVDC, συμπεριλαμβανομένων όλων των απαιτούμενων υπεράκτιων και χερσαίων συνοδευτικών υποδομών.

Η απόσταση που θα καλυφθεί με υποβρύχιο καλώδιο είναι 898 χιλιόμετρα με μέγιστο βάθος πόντισης στα 3.000 μέτρα, ενώ η χερσαία απόσταση μέχρι τους Σταθμούς Μετατροπής είναι 13 χλμ στην Κύπρο και 10 χλμ στην Κρήτη.

Στην προκήρυξη του διαγωνισμού προβλεπόταν ότι οι υποψήφιοι μπορούν να υποβάλουν προσφορές για το ένα ή και για τα δύο ομοειδή τμήματα. Παράλληλα, τρέχει και ο δεύτερος διαγωνισμός για το καλώδιο Ισραήλ – Κύπρος, συνολικού ενδεικτικού προϋπολογισμού 460 εκατ. ευρώ. Και σε αυτή την περίπτωση είναι χωρισμένος σε δύο ομοειδή τμήματα (ανά πόλο) με ενδεικτικό προϋπολογισμό 230 εκατ. ευρώ για καθένα.

Οι συμβάσεις αφορούν την προμήθεια, κατασκευή και εγκατάσταση του συστήματος καλωδίων HVDC συμπεριλαμβανομένων όλων των απαιτούμενων υπεράκτιων και χερσαίων συνοδευτικών υποδομών, ενώ η απόσταση για το υποβρύχιο καλώδιο είναι 310 χλμ με μέγιστο βάθος πόντισης στα 2.200 μέτρα. Η χερσαία απόσταση μέχρι τους Σταθμούς Μετατροπής είναι 2 χλμ για το Ισραήλ και 13 χλμ για την Κύπρο.

Πάει για το 2025

Ο EuroAsia Interconnector θα είναι η μεγαλύτερη (μήκους 1.208 χλμ) και η βαθύτερη (έως και 3.000 μέτρα) ηλεκτρική διασύνδεση στον κόσμο, ισχύος 2.000 MW, η οποία θα τερματίσει την ενεργειακή απομόνωση της Κύπρου και θα διασφαλίσει την ασφάλεια του εφοδιασμού για τις τρεις χώρες (Ισραήλ- Κύπρος – Ελλάδα), δημιουργώντας μια αξιόπιστη πηγή πράσινης ενέργειας για την Ευρώπη.

Το μεγάλο αυτό project, είναι εκτιμώμενου προϋπολογισμού 2,5 δισ. ευρώ και με βάση το αρχικό χρονοδιάγραμμα θα ολοκληρωνόταν τον Δεκέμβριο του 2023. Ωστόσο, λόγω τεχνικών αλλά και θεσμικών ζητημάτων που προέκυψαν, ο ορίζοντας ολοκλήρωσης τοποθετείται πλέον για το 2025. Παράλληλα, βρίσκονται σε εξέλιξη συζητήσεις για την ενδεχόμενη συμμετοχή του ΑΔΜΗΕ στο όλο εγχείρημα.

Διαβάστε ακόμη

Τράπεζες: Ο φόβος των αγορών, η MREL και η επίσκεψη Ενρία

Ευρωαγορές: «Χαμηλές πτήσεις» και μικτά πρόσημα στην Ευρώπη

Gazprom: Προτείνει πληρωμές σε ρούβλια και για το LNG

 

Exit mobile version