Με την είσοδο του 2022 μπαίνουν σε τροχιά υλοποίησης δύο μεγάλες επενδύσεις στο χώρο του φυσικού αερίου, συνολικού προϋπολογισμού άνω των 720 εκατ. ευρώ.

Πρόκειται για δύο projects που αναμένεται να προσφέρουν σημαντική ενίσχυση της ασφάλειας εφοδιασμού για τη χώρα, αλλά και «θωράκιση» σε επίπεδο διακύμανσης τιμών, κάτι ιδιαίτερα σημαντικό μετά το θρίλερ που
βιώνει όλος ο πλανήτης και κυρίως η Ευρώπη με το ράλι του φυσικού αερίου και του ενεργειακού κόστους.

Τα FSRU της Gastrade για την Αλεξανδρούπολη και της Διώρυγα Gas για τους Αγίους Θεοδώρους είναι τα δύο έργα που θα ξεκινήσουν πρώτα τη λειτουργία τους, ωστόσο υπάρχουν κι άλλα αντίστοιχα πλάνα.

Το FSRU Αλεξανδρούπολης

Το LNG project της Gastrade είναι το πρώτο που σχεδιάστηκε, με βασικό εμπνευστή και φορέα τον Όμιλο Κοπελούζου, και βρίσκεται σε σαφώς πιο ώριμο στάδιο. Ουσιαστικά, είναι όλα έτοιμα και μένει η τυπική τελική
επενδυτική απόφαση που θεωρείται θέμα ημερών, ενώ το χρονοδιάγραμμα προβλέπει ότι η Πλωτή Μονάδα Αποθήκευσης και Επαναεριοποίησης θα τεθεί σε λειτουργία το 2023.

Θα αποτελέσει έτσι την πρώτη τέτοια μονάδα που θα συνδεθεί στο Εθνικό Σύστημα. Καθοριστική προς αυτή την κατεύθυνση υπήρξε η συμπλήρωση του πολυεθνικού μετοχικού σχήματος που ολοκληρώθηκε με την πρόσφατη
επισημοποποίηση της εισόδου του ΔΕΣΦΑ με ποσοστό 20%.

Έτσι, στη μετοχική βάση της Gastrade συμμετέχουν πέντε διαφορετικά σχήματα και πρόσωπα με 20% έκαστο και συγκεκριμένα, η Ελμίνα Κοπελούζου ιδρυτική μέτοχος και Πρόεδρος της εταιρείας, η Gaslog Cyprus
Investments του ναυτιλιακού ομίλου Gaslog του εφοπλιστή Π. Λιβανού, η ΔΕΠΑ Εμπορίας, η βουλγαρική κρατική εταιρεία Bulgartransgaz EAD και ο ΔΕΣΦΑ.

Ο προϋπολογισμός του project ανέρχεται σε 363,7 εκατ. ευρώ, ενώ καταλυτικής σημασίας για την υλοποίησή του ήταν η έγκριση το καλοκαίρι από την Κομισιόν για τη χρηματοδότηση ύψους 166,7 εκατ. ευρώ από το ΕΣΠΑ.

 

Το FSRU Αλεξανδρούπολης, με βάση το σχεδιασμό, θα περιλαμβάνει τρία βασικά μέρη:

  • Την Υπεράκτια Πλωτή Μονάδα Προσωρινής Αποθήκευσης και Αεριοποίησης LNG
  • Τις μόνιμες υπεράκτιες εγκαταστάσεις
  • Το υποθαλάσσιο και το χερσαίο τμήμα του αγωγού φυσικού αερίου για τη μεταφορά του φυσικού αερίου προς το ΕΣΜΦΑ.

Το mega project θα υποστηρίζει και θα λειτουργεί συμπληρωματικά με τα άλλα υφιστάμενα ή προγραμματισμένα μεγάλα έργα υποδομών φυσικού αερίου στην περιοχή, όπως η διασύνδεση Ελλάδας-Βουλγαρίας (IGB), o
Διαδριατικός Αγωγός φυσικού αερίου (TAP), η διασύνδεση Βουλγαρίας- Σερβίας (IBS), η διασύνδεση Ελλάδας – Βόρειας Μακεδονίας, η υπόγεια αποθήκη φυσικού αερίου στην Καβάλα καθώς και ο τερματικός σταθμός LNG της Ρεβυθούσας.

Έτσι, συμβάλλει καταλυτικά στη διαφοροποίηση των πηγών και των οδών ενεργειακού εφοδιασμού ολόκληρης της ΝΑ Ευρώπης. Το έργο ενισχύει την ενεργειακή ασφάλεια και τον ανταγωνισμό στην περιοχή και υποστηρίζει τη
δημιουργία ενός περιφερειακού κόμβου συναλλαγών φυσικού αερίου (Gas Hub).

Ο Σταθμός θα εγκατασταθεί 17,6 χλμ. νοτιοδυτικά του λιμένα της Αλεξανδρούπολης και θα έχει μέγιστη δυνατότητα παροχής φυσικού αερίου στο σύστημα 8,3 δισ. κυβικών μέτρων ετησίως και αποθηκευτική ικανότητα
170.000 κ.μ.

Η πλωτή μονάδα θα συνδέεται με το Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου με αγωγό μήκους 28 χλμ., μέσω του οποίου το αεριοποιημένο LNG θα προωθείται στις αγορές της Ελλάδας, της Βουλγαρίας αλλά και της ευρύτερης περιφέρειας, από τη Σερβία και τη Β. Μακεδονία μέχρι τη Μολδαβία και την Ουκρανία.

Υπενθυμίζεται ότι όλο το προηγούμενο διάστημα έχουν τρέξει οι διαγωνισμοί για την προμήθεια της πλωτής μονάδας καθώς και για την κατασκευή των συνοδευτικών υποδομών του έργου.

Το FSRU της Διώρυγα Gas Με ταχείς ρυθμούς προχωράει ο σχεδιασμός και για το FSRU της Διώρυγα
Gas, θυγατρικής του Ομίλου Motor Oil, το οποίο αναμένεται να αναπτυχθεί στον κόλπο των Αγίων Θεοδώρων.

Μετά από παράταση κατά 35 μέρες που ενέκρινε η ΡΑΕ, η μη δεσμευτική φάση του Market Test θα διαρκέσει μέχρι τις 14 Ιανουαρίου, ενώ στις 19 Ιανουαρίου η εταιρεία θα υποβάλει τα αποτελέσματα στη ΡΑΕ και στις 28 Ιανουαρίου θα ενημερώσει τους συμμετέχοντες.

Η παράταση, ωστόσο, δεν αναμένεται να επηρεάσει το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης της μεγάλης επένδυσης η οποία υπολογίζεται σε 360- 370 εκατ. ευρώ.

Έτσι, η έναρξη κατασκευής προβλέπεται για το τρίτο τρίμηνο του 2022 με στόχο το project να τεθεί σε λειτουργία μέχρι το τέλος του 2023.

Παράλληλα με το Market Test θα ολοκληρωθούν οι μελέτες (FEED-Front-End- Engineering Design) ενώ η λήψη της τελικής επενδυτικής απόφασης τοποθετείται χρονικά στο πρώτο τρίμηνο της νέας χρονιάς.

Ταυτόχρονα, προχωρεί η αδειοδοτική ωρίμανση και βρίσκονται σε εξέλιξη οι τελικές συζητήσεις με δυνητικούς προμηθευτές για τα τεχνικά σκέλη του project. Στο πλαίσιο αυτό, τον Ιούλιο υπεγράφη με τον ιαπωνικό ναυτιλιακό
κολοσσό Mitsui O.S.K. Lines σύμβαση προμήθειας για την ανάπτυξη του FSRU.

Το νέο ΑΣΦΑ θα περιλαμβάνει:

  • Μια μονάδας FSRU, χωρητικότητας 170.000-210.000 m3 ΥΦΑ και μονάδα επαναεριοποίησης δυναμικότητας 3.132.000 MWh. Οι ποσότητες ΥΦΑ θα μεταφέρονται με πλοία που θα αγκυροβολούν δίπλα στην πλωτή μονάδα (ship to ship).
  • Λιμενοβραχίονα, με κεντρική πλατφόρμα αγκυροβόλησης για το μόνιμο ελλιμενισμό του FSRU σε απόσταση περίπου 150 μέτρων από την ακτογραμμή, ο οποίος θα φιλοξενεί τους αγωγούς μεταφοράς και θα
    εξυπηρετεί την πρόσβαση σε εξοπλισμό και οχήματα.
  • Χερσαίες εγκαταστάσεις με αγωγό υψηλής πίεσης (με δυνατότητα υποδοχής και υδρογόνου) και σταθμό μέτρησης και ρύθμισης για την έγχυση του φυσικού αερίου στο ΕΣΦΑ, καθώς και εγκατάσταση φόρτωσης φορτηγών μεταφοράς LNG (δυνατότητα φόρτωσης 24 φορτηγών την ημέρα).

Πρόκειται για στρατηγικό έργο, εθνικής και διεθνούς εμβέλειας, καθώς θα αποτελέσει μία νέα πύλη εισαγωγής φυσικού αερίου στο νότιο άκρο της Ελλάδας (με τη μεγαλύτερη εγχώρια κατανάλωση) που θα εξυπηρετεί τους
καταναλωτές σε όλη την Ελλάδα και τις γειτονικές χώρες.

Στο πλαίσιο αυτό προβλέπονται σημαντικά οφέλη όπως η εξασφάλιση ανταγωνιστικών τιμών, η αύξηση της δυναμικότητας αποθήκευσης του ΕΣΦΑ κατά 80%, με άμεση συνέπεια την ενίσχυση ασφάλειας εφοδιασμού της χώρας κ.α. Σημειώνεται ότι υπάρχει πρόβλεψη για εισαγωγή υδρογόνου και ανανεώσιμων αερίων.

Τα άλλα projects που βρίσκονται στα σκαριά

Την ίδια ώρα, αντίστοιχα πλάνα έχουν στα σκαριά και άλλοι όμιλοι. Έτσι, σύμφωνα με πληροφορίες, σχέδιο για την ανάπτυξη αυτόνομης υποδομής FSRU στη Θεσσαλονίκη, πλησίον της μονάδας ηλεκτροπαραγωγής, επεξεργάζεται η Elpedison, χωρίς ωστόσο να έχουν ληφθεί οριστικές αποφάσεις.

Επίσης, ένα ακόμη φιλόδοξο πλάνο είναι αυτό της εταιρείας καταριανών συμφερόντων Mediterranean Gas, για την ανάπτυξη FSRU στο λιμάνι του Βόλου, για το οποίο προβλέπονται και συνέργειες με τον αμερικανικό κολοσσό ExxonMobil στο σκέλος της προμήθειας LNG.

Τέλος, και ο εφοπλιστής Γιώργος Προκοπίου ο οποίος έχει αναδειχθεί στρατηγικός επενδυτής για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά φέρεται να εξετάζει τη δημιουργία πλωτής μονάδας υγροποιημένου φυσικού αερίου μαζί με σταθμό ηλεκτροπαραγωγής.

Υπενθυμίζεται ότι ο ναυτιλιακός όμιλος του Γ. Προκοπίου Dynagas Holding διαθέτει έναν από τους μεγαλύτερους στόλους σε πλοία LNG, με 13 LNG Carriers, ενώ αναμένει σύντομα την παραλαβή δύο ακόμη νέων. Μεταξύ των πλοίων που διαθέτει η εταιρεία είναι και δύο που μπορούν να λειτουργούν και ως FSRU.