Έχουν γεννηθεί από το 1996 ως το 2012, είναι οι πρώτοι «ψηφιακοί ιθαγενείς», δε γνωρίζουν δηλαδή πώς ήταν ο κόσμος χωρίς Διαδίκτυο, αγαπούν τα ταξίδια, είναι φιλόδοξοι, έχουν οικονομικά κίνητρα, απαιτούν ισορροπία ανάμεσα σε εργασία και προσωπική ζωή, έχουν τάση για εκδήλωση άγχους και θέτουν όρια…

Οι εκπρόσωποι της Γενιάς Ζ ή Generation Z, όμως, ενδιαφέρονται και για τη φύση και αναζητούν βιώσιμες λύσεις σε μία προσπάθεια να μετριάσουν τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις και συμμετέχουν ενεργά σε κινητοποιήσεις για την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης. Ωστόσο, η πρόθεσή τους έρχεται σε σύγκρουση με τις επικρατούσες οικονομικές συνθήκες.

Αυτό τουλάχιστον προκύπτει από έρευνα που διεξήχθη από το ιταλικό παρατηρητήριο Agos Insights 2023 -σε συνεργασία με την Crédit Agricole, το Banco Bpm και το κέντρο κοινωνικών και εμπορικών ερευνών Eumetra- σύμφωνα με την οποία αυξάνεται το ενδιαφέρον για «green» ζητήματα στη Γενιά Ζ κατά 5% συγκριτικά με την περασμένη χρονιά.

Βιώσιμη συμπεριφορά

Δεν ισχύει το ίδιο για τις «πράσινες» αγορές που πραγματοποιούν, ωστόσο, καθώς η οικονομική κρίση και η γεωπολιτική αστάθεια στέκονται εμπόδιο στην απόκτηση βιώσιμων προϊόντων και υπηρεσιών.

«Οι νέοι αναζητούν την πραγματική βιωσιμότητα, θέλουν λιγότερη θεωρία και περισσότερη πράξη», εξηγεί ο κοινωνιολόγος Φραντσέσκο Μοράτσε στην Sole 24 Ore. Οι αγοραστικές τους επιλογές, ωστόσο, επηρεάζονται από τον οικονομικό παράγοντα. Τη στιγμή που οι τιμές έχουν ανοδική τάση με τις οικογένειες να δυσκολεύονται να ανταπεξέλθουν, ο καταναλωτής της Γενιάς Ζ συχνά επιλέγει προϊόντα σε περισσότερο συμφέρουσες τιμές απορρίπτοντας τις «πράσινες» εναλλακτικές (-3%).

Εντούτοις, παρατηρείται βελτίωση στην υιοθέτηση βιώσιμης συμπεριφοράς στις καθημερινές συνήθειες, όπως για παράδειγμα οι βιώσιμες μετακινήσεις (+10% συγκριτικά με το 2022), η χρήση ενέργειας από βιώσιμες πηγές (+9 % συγκριτικά με το 2022) και η κυκλική οικονομία με την αγορά μεταχειρισμένων ρούχων (+5% συγκριτικά με το 2022).

«Πράσινες» μετακινήσεις

Σύμφωνα με την έρευνα της Agos το αυτοκίνητο παραμένει το μέσο με τη μεγαλύτερη χρήση (63%) εφόσον δεν υπάρχουν εναλλακτικές που να παρέχουν την ίδια άνεση και ταχύτητα. Ακολουθούν οι μετακινήσεις με τα πόδια (35%) και το ποδήλατο (19%). Αυξάνεται, όμως, η επιθυμία για πιο οικολογικές συνήθειες ακόμα και από όσους επιμένουν να οδηγούν. Επιπλέον, το 86% των ερωτηθέντων εκδήλωσαν ενδιαφέρον για την ενεργειακή απόδοση κτιρίων κυρίως λόγω της εξοικονόμησης χρημάτων (61%), αλλά και γιατί συμβαδίζει με τις περιβαλλοντικές πεποιθήσεις τους.

Διαβάστε ακόμη

Τι συμβαίνει με το «στοιχειωμένο» έργο για το τραμ του Πειραιά: Πρόστιμα, κόντρες και εμπλοκές 

Ελεύθεροι επαγγελματίες: Όλες οι αλλαγές στη φορολόγηση – Τι θα γίνει με τη κατώτατη αμοιβή

Τα επτά μεγάλα ζητήματα για τον ελληνικό τουρισμό

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ