Η φορολογία αποτελεί ένα από τα βασικά εργαλεία για την ενεργειακή μετάβαση. Για αυτό και αντιμετωπίζεται από την Κομισιόν ως ο βραχίονας του EU Green Deal που αφενός θα ωθήσει αποφασιστικά τους κρίσιμους κλάδους της ευρωπαϊκής οικονομίας προς τις «πράσινες» μορφές ενέργειας και τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματός τους, αφετέρου θα επιδιώξει να ορθώσει ένα φράγμα προστασίας της ανταγωνιστικότητας των ευρωπαϊκών επιχειρήσεων, αλλά και αποτροπής ενός κύματος «μετανάστευσης» προς τρίτες χώρες.

Ορισμένες διαφωτιστικές λεπτομέρειες για το πώς θα στηθεί αυτός ο νέος μηχανισμός έδωσε ο Γενικός Διευθυντής Φορολογίας και Τελωνειακής Ένωσης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Γεράσιμος Θωμάς μιλώντας  στο 6ο Delphi Economic Forum. Διαχωρίζοντας τις παρεμβάσεις σε εντός Ε.Ε. και εκτός, ανέφερε ότι για το εσωτερικό της Ε.Ε. δρομολογούνται πολιτικές άμεσες, όσο και μακροπρόθεσμες, οι οποίες και θα παρουσιαστούν ολοκληρωμένα τον ερχόμενο Ιούλιο.

Στο πλαίσιο αυτό, τόνισε ότι υπάρχει ήδη οδηγία σχετική με τη μείωση των φορολογικών συντελεστών ως κίνητρο για την αποφασιστική στροφή στην καθαρή ενέργεια, την εξοικονόμηση και άλλες δράσεις που εντάσσονται στη στρατηγική προστασίας του περιβάλλοντος. Στον αντίποδα, θα επιβληθούν αυξήσεις στη φορολογία για όσους επιμένουν να ρυπαίνουν, ενώ σταδιακά μέσα στην επόμενη δεκαετία θα αυξηθούν οι φορολογικοί συντελεστές στα καύσιμα (βενζίνη, πετρέλαιο, αλλά και φυσικό αέριο). Προς αυτό το σκοπό η Κομισιόν σκοπεύει να ζητήσει άμεσα από τα κράτη-μέλη να καταργήσουν τις «εξαιρέσεις» και τις εκπτώσεις που ισχύουν σε αρκετές χώρες, σε τομείς όπως η βιομηχανία, η αγροτική παραγωγή και η θέρμανση. Όπως ανέφερε, υπάρχουν περιπτώσεις όπου χορηγείται πλήρης απαλλαγή. Αντίθετα, η Ελλάδα έχει ήδη πολύ υψηλούς συντελεστές στα καύσιμα και έτσι δεν αναμένεται ότι θα επηρεαστεί.

Παράλληλα, θα προωθηθούν χαμηλότεροι συντελεστές για την παραγόμενη ενέργεια από ΑΠΕ, βιοκαύσιμα και υδρογόνο.

Η επιβολή συνοριακού φόρου άνθρακα

Από την άλλη πλευρά, ετοιμάζονται πολιτικές παρεμβάσεις οι οποίες ουσιαστικά θα αφορούν τους «εκτός Ε.Ε.». Συγκεκριμένα, σχετικά με την πρόταση για την επιβολή του carbon border adjustment, ο κ. Θωμάς εξήγησε ότι θα έχει διπλή στόχευση.

Μέσω της επιβάρυνσης συγκεκριμένων εισαγόμενων προϊόντων, που μέχρι στιγμής περιλαμβάνουν τον σίδηρο, το χάλυβα, το τσιμέντο, το αλουμίνιο, τα λιπάσματα και την ηλεκτρική ενέργεια,  θα επιδιωχθεί ο περιορισμός του αθέμιτου ανταγωνισμού για τις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις από ανταγωνιστές τους εκτός της Ε.Ε. που δεν αντιμετωπίζουν το κόστος της ενεργειακής μετάβασης. Παράλληλα, «θα είναι και ένας μηχανισμός που θα μας βοηθήσει να πρασινίσουμε τη βιομηχανική παραγωγή σε χώρες που δεν έχουν ευαισθητοποιηθεί σχετικά με το περιβάλλον», όπως ανέφερε.

Την ίδια ώρα, βέβαια, με την προστασία της ανταγωνιστικότητας των ευρωπαϊκών επιχειρήσεων απώτερος στόχος είναι να περιοριστεί η τάση φυγής τους προς τρίτες χώρες.