Αναζητώντας επειγόντως νέες πηγές εσόδων πριν από την παρουσίαση του προϋπολογισμού στα τέλη Νοεμβρίου, η βρετανική κυβέρνηση στρέφει το βλέμμα της προς έναν απροσδόκητο στόχο: τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Το Υπουργείο Οικονομικών εξετάζει το ενδεχόμενο ειδικού φόρου βάσει χιλιομέτρων, ένα μέτρο που θα μπορούσε να αλλάξει ριζικά τη φορολογική ισορροπία ανάμεσα στους οδηγούς ηλεκτρικών και συμβατικών οχημάτων.

Ένας κυβερνητικός εκπρόσωπος επιβεβαίωσε ότι στο τραπέζι βρίσκεται η ιδέα ενός πιο «ισότιμου συστήματος», ώστε «όλοι οι οδηγοί να συμβάλλουν στη χρηματοδότηση των δρόμων και των δημόσιων υποδομών». Όπως είπε χαρακτηριστικά: «Ο φόρος καυσίμων αφορά τη βενζίνη και το ντίζελ, αλλά δεν υπάρχει κάτι αντίστοιχο για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Θέλουμε ένα πιο δίκαιο σύστημα, για όλους».

Το προτεινόμενο μοντέλο και οι επιπτώσεις του

Σύμφωνα με τη Daily Telegraph, η υπουργός Οικονομικών Ρέιτσελ Ριβς φέρεται να εξετάζει την επιβολή φόρου 3 πενών (περίπου 3,5 λεπτών του ευρώ) ανά μίλι, δηλαδή 1,6 χιλιόμετρο. Αν εφαρμοστεί, το μέτρο θα μπορούσε να τεθεί σε ισχύ το 2028, μετά από δημόσια διαβούλευση.

Η ετήσια επιβάρυνση για τον μέσο οδηγό ηλεκτρικού οχήματος εκτιμάται στις 250 λίρες, ενώ τα κρατικά έσοδα θα μπορούσαν να αγγίξουν 1,8 δισεκατομμύρια λίρες ετησίως στις αρχές της επόμενης δεκαετίας.

Ωστόσο, η πρόταση έχει ήδη προκαλέσει έντονες αντιδράσεις από τον κλάδο. Η SMMT, η ομοσπονδία που εκπροσωπεί τη βρετανική αυτοκινητοβιομηχανία, προειδοποιεί ότι «η εισαγωγή ενός τόσο περίπλοκου και δαπανηρού συστήματος, που θα στοχεύει οχήματα τα οποία ήδη δυσκολεύονται να πουληθούν, θα ήταν στρατηγικό λάθος». Όπως υποστηρίζει, το μέτρο θα αποθάρρυνε τους καταναλωτές και θα είχε αρνητικό αντίκτυπο στις επενδύσεις στη βιομηχανία.

Η Βρετανία δεν θα είναι η πρώτη χώρα που δοκιμάζει ένα τέτοιο μοντέλο. Η Ισλανδία και η Νέα Ζηλανδία έχουν ήδη θεσπίσει χιλιομετρικό φόρο για ηλεκτρικά αυτοκίνητα, στοχεύοντας στη διατήρηση της δημοσιονομικής ισορροπίας καθώς μειώνονται τα έσοδα από τα καύσιμα.

Στο Ηνωμένο Βασίλειο, η κατάσταση είναι παρόμοια: το Γραφείο Προϋπολογισμού (OBR) εκτιμά ότι οι φόροι καυσίμων θα αποφέρουν 24,4 δισ. λίρες το 2025–26, ποσό που αντιστοιχεί σε περίπου 2% των κρατικών εσόδων. Με την εξάπλωση των ηλεκτρικών οχημάτων —ένα στα τέσσερα νέα αυτοκίνητα είναι πλέον 100% ηλεκτρικό— τα έσοδα αυτά προβλέπεται να μειωθούν δραματικά.

Το πολιτικό ρίσκο της Ριβς

Η υπουργός Οικονομικών Ρέιτσελ Ριβς καλείται να ισορροπήσει ανάμεσα σε δημοσιονομική πειθαρχία και οικονομική ανάπτυξη. Έχοντας ήδη αυξήσει φόρους για τις επιχειρήσεις και περιορίσει δαπάνες, αντιμετωπίζει πίεση να επαναφέρει τα δημόσια οικονομικά σε σταθερή πορεία χωρίς να πλήξει την εύθραυστη ανάκαμψη.

Σύμφωνα με βρετανικά δημοσιεύματα, πέρα από τον φόρο στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, εξετάζονται και εναλλακτικές επιλογές, όπως αύξηση του ΦΠΑ ή του φόρου εισοδήματος, παρά το γεγονός ότι το Εργατικό Κόμμα είχε δεσμευτεί να μην αγγίξει αυτούς τους συντελεστές.

Ένα μέτρο με διπλό μήνυμα

Αν προχωρήσει, ο χιλιομετρικός φόρος θα εκπέμψει ένα μικτό μήνυμα: από τη μία, προσπάθεια φορολογικής ισότητας και διασφάλισης πόρων για υποδομές· από την άλλη, εμπόδιο στη μετάβαση προς την καθαρή κινητικότητα που η ίδια η κυβέρνηση προωθεί.

Σε μια χώρα όπου τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν γίνει σύμβολο της “πράσινης Βρετανίας”, το στοίχημα είναι μεγάλο: πώς να φορολογήσεις το μέλλον χωρίς να το καθυστερήσεις.

Διαβάστε ακόμη

Ο Τσίπρας, τα περιστέρια και η γυροβολιά στο Πρώτο Θέμα, ο Μητσοτάκης και ο σταυραετός, ο μαινόμενος Καραχάλιος, ο Σαμαράς και οι ακροδεξιοί

Πολυτελή αυτοκίνητα χωρίς φόρο Το κόλπο που εξαφανίζει τον ΦΠΑ

Ο Τραμπ καλεί σε δείπνο την επιχειρηματική ελίτ των ΗΠΑ Στον Λευκό Οίκο ο Τζέμι Ντάιμον και στελέχη της Wall Street

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα