Τον 13ο αιώνα οι γηγενείς των σημερινών νοτιοδυτικών ΗΠΑ ήταν εξαιρετικοί τεχνίτες και άφησαν πίσω τους σημαντικά ίχνη του πλούσιου πολιτισμού τους, ανάμεσα σε αυτά και υποδήματα που κατασκεύαζαν από… ανθρώπινες τρίχες. Τα μαλλιά ήταν από τις ελάχιστες προσιτές πρώτες ύλες που είχαν στη διάθεσή τους σε αφθονία πλέκοντας με αυτά αντικείμενα όπως δίχτυα, αλλά και ένα είδος υποδήματος που μπορούσε να φορεθεί σαν παπούτσι ή σαν κάλτσα.

Κάθε χρόνο στα κομμωτήρια των ΗΠΑ και του Καναδά παράγονται 877 κιλά αποβλήτων από κομμένα μαλλιά, τα οποία όταν διασπώνται χωρίς την παρουσία οξυγόνου, όπως σε μια σακούλα σκουπιδιών που θάβεται σε μια χωματερή, απελευθερώνουν αέρια θερμοκηπίου που συμβάλλουν στην κλιματική αλλαγή.

Πώς, λοιπόν, θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν ώστε να αποτραπεί η μόλυνση και παράλληλα να είναι χρήσιμα και πάλι για τον άνθρωπο;

Μία ολλανδική νεοφυής επιχείρησης, η Human Material Loop, αντλώντας έμπνευση από τους γηγενείς πληθυσμούς στοχεύει στην αξιοποίηση των τριχών, πλούσιες στην ίδια πρωτεϊνική ίνα κερατίνης με το μαλλί που χρησιμοποιείται για τα πλεκτά, αναπτύσσοντας μία ειδική τεχνολογία για την επεξεργασία τους.

Όπως αναφέρει η επίσημη ιστοσελίδα της επιχείρησης, μόνο στην Ευρώπη, 150 εκατομμύρια κιλά ανθρώπινων μαλλιών καταλήγουν κάθε χρόνο σε χωματερές ή σε αποτεφρωτήρες, όσο περίπου ισοδυναμεί με το βάρος οκτώ πύργων του Άιφελ.

Η ιδρύτρια της επιχείρησης και σχεδιάστρια Σοφία Κόλαρ, μιλώντας στο CNN επεσήμανε ότι παρότι «ενδιαφερόμαστε τόσο πολύ για τα μαλλιά μας, μόλις αυτά κοπούν μας αηδιάζουν» προσθέτοντας πως στις περισσότερες χώρες αυτού του είδους απόβλητα καίγονται, ενώ οι εναλλακτικές που είναι διαθέσιμες αυτή τη στιγμή δεν είναι φιλικές προς το περιβάλλον ή δε μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε ευρεία κλίμακα.

Σε μία προσπάθεια να λύσει αυτό το πρόβλημα, η Κόλαρ σκέφτηκε να αξιοποιήσει τα μαλλιά, η χρήση των οποίων στην κλωστοϋφαντουργία δεν απέχει πολύ από το συνηθισμένο πλέξιμο με άλλα υλικά, αφού οι κοντές τρίχες περιστρέφονται και μετατρέπονται σε ενιαία κλωστή και στη συνέχεια σε νήμα που βάφεται με φυσικές χρωστικές ουσίες.

Το πρώτο ένδυμα που κατασκευάστηκε από την Human Material Loop ήταν ένα πουλόβερ που είχε την αίσθηση ενός κλασικού πλεκτού, καθώς σύμφωνα με την Κόλαρ στόχος της ήταν να δημιουργήσει ένα προϊόν με το οποίο το καταναλωτικό κοινό θα μπορούσε να συνδεθεί.

Έκτοτε, η εταιρεία έχει δημιουργήσει και πανωφόρι γεμισμένο με τρίχες για μόνωση, το οποίο δοκιμάστηκε σε δύσκολες συνθήκες κατά τη διάρκεια αποστολής στο Ακονκάγουα, το ψηλότερο βουνό της Αργεντινής με ύψος 6.959 μέτρα.

Η ίδια η Κόλαρ αντιλαμβάνεται ότι ένα ρούχο από ανθρώπινες τρίχες δε φαντάζει δελεαστικό και ότι το κοινό δεν είναι ακόμα έτοιμο για αυτό, όμως, τονίζει ότι τα μαλλιά είναι ένα απίστευτα ανθεκτικό υλικό που μπορούν να αποτελέσουν καινοτόμα εναλλακτική για τη βιομηχανία ένδυσης από την οποία παράγεται σχεδόν το 10% των συνολικών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, περισσότερες από τις εκπομπές της αεροναυπηγικής βιομηχανίας και της ναυτιλίας.

Απαιτείται αλλαγή, τονίζει η Κόλαρ αφού η αιτία της κλιματικής κρίσης και της διατάραξης του οικοσυστήματος είναι ο άνθρωπος, ο οποίος όμως, μπορεί να γίνει μέρος και της λύσης τους προβλήματος.

Η ανθρώπινη τρίχα βρίσκεται σε αφθονία, είναι πλούσια σε κερατίνη, δεν είναι τοξική και ερεθιστική για το δέρμα, έχει υψηλή αντοχή, μικρό βάρος, προσφέρει θερμομόνωση, έχει ευελιξία και ικανότητα απορρόφησης ελαίων δίνοντας μεγάλες δυνατότητες ενσωμάτωσής της στο σύστημα παραγωγής.

Η Human Material Loop προμηθεύεται τα μαλλιά της από κομμωτήρια στην Ολλανδία, το Βέλγιο και το Λουξεμβούργο, χρησιμοποιώντας κομμένες ή σπασμένες τρίχες, επειδή, δεν περιέχουν πυρηνικό DNA που θα μπορούσε να ταυτοποιήσει ένα άτομο.

Ωστόσο, η χρήση μαλλιών στην κλωστοϋφαντουργία παραμένει ακόμα ταμπού, όπως εξηγεί στο αμερικανικό δίκτυο η Σάνε Βίσερ, Ολλανδή ερευνήτρια υλικών, σχεδιάστρια και αναπληρώτρια λέκτορας στο Πανεπιστήμιο Τεχνών του Λονδίνου, η οποία δε συνεργάζεται με το Human Material Loop.

Όπως αναφέρει η Βίσερ, οι ανθρώπινες τρίχες όταν κόβονται θεωρούνται απόβλητα, επομένως δεν εκτιμώνται ως πολύτιμος πόρος.

Εντούτοις, εκτιμά ότι σταδιακά και ενδεχομένως με το σωστό μάρκετινγκ η εναλλακτική ρούχων από μαλλιά μπορεί να γίνει αποδεκτή από το ευρύ κοινό. Η ίδια στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας της Locally Grown για το Μουσείο Design του Λονδίνου, συνεργάστηκε με κομμωτές επινοώντας τον όρο «φάρμα μαλλιών» και επανασχεδιάζοντας την κλασική καρέκλα του κομμωτή ώστε να μπορεί να συγκεντρώνει τα κομμένα μαλλιά χωρίς να χάνεται ούτε τρίχα ώστε να μπορεί να επαναχρησιμοποιηθεί.

Τα μαλλιά μας μπορούν να αποτελέσουν τη λύση για τη ρύπανση της κλωστοϋφαντουργίας, να μειώσουν την ρύπανση που προέρχεται από τη χρήση και το πλύσιμο συνθετικών ενδυμάτων, τονίζει η Κόλαρ και καλεί τον κόσμο την επόμενη φορά που θα πάει στο κομμωτήριο για να κόψει τα μαλλιά του να σκεφτεί ότι αυτά δεν αποτελούν πια απόβλητα, αλλά έναν πόρο που θα δώσει πνοή σε κάτι καινούριο.

Εξάλλου, όπως εξηγεί: «Μπορούμε επιτέλους να γίνουμε χρήσιμοι για τον εαυτό μας, όχι εις βάρος των άλλων και του πλανήτη. Στο τέλος της ημέρας, είστε είτε μέρος του προβλήματος, είτε μέρος της λύσης».

Photo: Pixabay

Διαβάστε ακόμη

Απόβαση ελληνικών επιχειρήσεων στην Ινδία – Ποια deals αναμένεται να κλειστούν (πίνακας)

ΤΑΙΠΕΔ: Εξόρμηση στην Ινδία με αιχμή επενδύσεις σε υποδομές – logistics

ΔΕΗ: Ενεργειακή ασπίδα για την Κρήτη και τα υπόλοιπα νησιά για να μην «σβήσουν» τα φώτα

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ