Μόνο η σήμανση ενός καταναλωτή που αφήνει χρέη στους προμηθευτές ενέργειας θα επιβληθεί ως ποινή σε όσους άφησαν χρέη σε προηγούμενους παρόχους και μετακινήθηκαν, στο πλαίσιο της τροποποίησης του άρθρου 42 του κώδικα προμήθειας που δρομολογεί το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

Ο παλιός προμηθευτής θα έχει δηλαδή τη δυνατότητα να «κοκκινίζει» τον πελάτη που του έχει αφήσει ανείσπρακτες οφειλές (μέθοδος flagging) στην πλατφόρμα ΘΑΛΗΣ του ΔΕΔΔΗΕ, όχι όμως και να του κόβει το ρεύμα.

Ο υπουργός Περιβάλλοντος, Θεόδωρος Σκυλακάκης, επισημαίνει στο «newmoney» ότι δεν θα επιβληθεί ως τιμωρία η αποκοπή, καθώς αποτελεί μια καταχρηστική συμπεριφορά. «Δεν μπορεί το ρεύμα που είναι ένα αγαθό υψηλής κοινωνικής αξίας, να αποτελεί εργαλείο για να λύσει κάποιος με βίαιο τρόπο και μονομερώς μια αστική διαφορά».

Όπως τονίζει, το υπουργείο έκανε δεκτή την εισήγηση της ΡΑΑΕΥ μόνο ως προς το θέμα του flagging και όχι και τη δυνατότητα του παρόχου που χάνει έναν πελάτη να κόψει το ρεύμα εφόσον αυτός φεύγει, αφήνοντας ανεξόφλητες μη διακανονισμένες οφειλές.

Η Ρυθμιστική Αρχή που γνωμοδοτεί και εισηγείται μέτρα, είχε ένα διαφορετικό σκεπτικό ως προς το μέτρο. Αν ένας καταναλωτής είχε αφήσει χρέη σε δύο παρόχους να κοκκινίζει στην πλατφόρμα, έτσι ώστε αν αποφασίσει να μετακινηθεί σε τρίτο προμηθευτή, αυτός να ξέρει ότι πρόκειται για επισφαλή πελάτη και να αξιολογήσει αν θα τον πάρει ή όχι. Ο παλιός προμηθευτής διατηρούσε το δικαίωμα εντολής αποκοπής στην περίπτωση που δεν αποπληρώνονταν οι οφειλές, έπειτα από διακανονισμό.

Γιατί μπαίνει φρένο

Ποιοι όμως είναι οι λόγοι που το υπουργείο αποφασίζει να μην είναι τόσο αυστηρό με τους κακοπληρωτές; Όπως αναφέρει ο κ. Σκυλακάκης, οι στρατηγικοί κακοπληρωτές αντιμετωπίζονται από τη ρύθμιση του υπουργείου που υπερβαίνει, όπως επισημαίνει την εισήγηση της ΡΑΑΕΥ.

Ο λόγος είναι ότι πηγαίνει στο παρελθόν (σε μια περίοδο πενταετίας που μετρά από την 1 Ιανουαρίου 2020) και προβλέπει ότι αν έχει φύγει κάποιος δύο φορές αφήνοντας χρέη, τρίτη (για να πάει σε τέταρτο πάροχο) δεν μπορεί να μετακινηθεί. Σε αυτήν την περίπτωση, οι στρατηγικοί κακοπληρωτές θα πρέπει να αποπληρώσουν ή διακανονίσουν τις οφειλές τους στον τελευταίο πάροχο.

Προς διασφάλιση των προμηθευτών, λέει ο κ. Σκυλακάκης, το μέτρο διαφοροποιείται για τις επιχειρήσεις, όπου δεν ισχύουν οι τρεις φορές, όπου στην τρίτη ο καταναλωτής δεν μετακινείται, αλλά οι δύο φορές και αυτό γιατί μεταξύ νοικοκυριών και επιχειρήσεων υπάρχει ένα διαφορετικό επίπεδο προστασίας. Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου τονίζει επίσης ότι το μέτρο αυτό δεν ευθυγραμμίζεται με το σκεπτικό της αναλογικότητας που έχει ζητήσει το ΣτΕ, με κίνδυνο να προσβαλλόταν και να έπεφτε στο ανώτατο ακυρωτικό δικαστήριο.

Η άποψη που διατυπώνεται είναι ότι η αποκοπή κινδυνεύει να γίνει ο «μπαμπούλας» στα χέρια των προμηθευτών, με αποτέλεσμα κάθε φορά που υπάρχει μια διαφορά, ο προμηθευτής να μπορεί να εξαναγκάσει τον καταναλωτή σε πληρωμή λογαριασμού μέσω της απειλής της αποκοπής, ενώ η αστική διαφορά μεταξύ τους δεν έχει επιλυθεί. Κάτι που όπως τονίζουν στο ΥΠΕΝ δεν μπορεί να γίνει αποδεκτό, ειδικά σε μια περίοδο ακρίβειας και πίεσης των νοικοκυριών. Άλλες πηγές αναφέρουν ότι με αυτήν τη λογική, οι προμηθευτές θα αποκτούσαν ένα υπερόπλο και θα έμπαιναν σε προτεραιότητα στην είσπραξη χρεών έναντι άλλων δημοσίων υπηρεσιών (εφορίας, ΕΦΚΑ) που υπάρχουν αντίστοιχες οφειλές.

Στο υπουργείο επισημαίνουν επίσης ότι κατά την περίοδο της ενεργειακής κρίσης οι καταναλωτές στάθηκαν στο ύψος των περιστάσεων. Μόνο 30.000 έως 50.000 είναι όσοι συγκροτούν την κρίσιμη μάζα των τσαμπατζήδων και έχουν δημιουργήσει τον ενεργειακό τουρισμό. Η πλειοψηφία του κόσμου ήταν συνεπείς. «Δεν μπορεί τώρα που κάνουμε ένα πιο αυστηρό πλαίσιο με δικλείδες ασφαλείας για τους στρατηγικούς κακοπληρωτές, να συμβεί κάτι αρνητικό», αναφέρουν.

Την ώρα όμως που το ΥΠΕΝ διατυπώνει τα δικά του επιχειρήματα στο κυνήγι των στρατηγικών κακοπληρωτών, στον κλάδο της προμήθειας επικρατεί αναστάτωση. Στελέχη των εταιρειών υποστηρίζουν ότι το flagging δεν είναι αρκετό για να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις της αγοράς και δηλώνουν έκπληξη, καθώς θεωρούσαν ότι το ΥΠΕΝ θα διατηρήσει το δικαίωμα της αποκοπής και για τους παλιούς προμηθευτές.

Έρχεται η ΚΥΑ

Στο μεταξύ προς υπογραφή είναι η Κοινή Υπουργική Απόφαση για το πράσινο τιμολόγιο, με την οποία θα εξειδικευτεί ο τρόπος υπολογισμού των χρεώσεων για το ενιαίο τιμολόγιο. Το υπουργείο κάνει μια σημαντική τροποποίηση του πλαισίου. Με βάση το αρχικό σχέδιο, οι καταναλωτές είχαν περιθώριο έως τα τέλη Δεκεμβρίου να αποφασίσουν εάν θα μετακινηθούν σε κάποιο από τα τιμολόγια με κυμαινόμενη ή σταθερή χρέωση που θα τους έχουν προτείνει οι προμηθευτές.

Το ΥΠΕΝ θα παρατείνει το περιθώριο αυτό κατά έναν μήνα, ώστε και στο ενιαίο τιμολόγιο να εφαρμοστούν όσα ισχύουν μέχρι σήμερα (με βάση τον κανονισμό προμήθειας) για την προγνωστοποίηση αλλαγών στα τιμολόγια που είναι το δίμηνο. Για το πράσινο τιμολόγιο, επειδή η απόφαση λήφθηκε αργότερα, ο χρόνος αυτός ήταν ένας μήνας.

Οι προμηθευτές υποχρεούνται να ενημερώσουν έως την 1η Δεκεμβρίου τους καταναλωτές για τα νέα τιμολόγια, πράγμα που σημαίνει ότι έχουν περιθώριο ένα δίμηνο για να αποφασίσουν ποια επιλογή θα κάνουν.

Διαβάστε ακόμη

Ποιες φοροελαφρύνσεις έρχονται το 2024 – Τι εξετάζει το οικονομικό επιτελείο

Φίλιππος Φιλής: Η Ευρώπη χρειάζεται μια ισχυρή ναυτιλιακή βιομηχανία

Τέλος Νοεμβρίου μηδενίζονται οι εκκρεμείς συντάξεις του 2022 – Με αστερίσκους 32.000 δύσκολες περιπτώσεις

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ