Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται οι διεργασίες γύρω από την διπλή ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με Πελοπόννησο και Αττική. Δύο έργα που θα άρουν την ενεργειακή απομόνωση της Μεγαλονήσου, «ελαφραίνοντας» κατά πολύ τον βαρύ λογαριασμό των ΥΚΩ που πληρώνουν οι τελικοί καταναλωτές.

Όσον αφορά τη λεγόμενη «μικρή διασύνδεση» Κρήτης-Πελοποννήσου, όπως αποκάλυψε χθες ο επικεφαλής του ΑΔΜΗΕ Μ. Μανουσάκης, ήδη από τον Δεκέμβριο, έχει ποντιστεί και δοκιμαστεί το πρώτο υποβρύχιο καλώδιο και ολόκληρο το κύκλωμα λειτουργεί με επιτυχία.

Το προηγούμενο διάστημα, παράλληλα και μετά από κάποιες καθυστερήσεις κυρίως λόγω καιρικών συνθηκών, ποντίστηκε και το δεύτερο υποβρύχιο καλώδιο και αυτή την περίοδο ολοκληρώνονται κάποιες επιμέρους εργασίες ώστε μέχρι το Πάσχα να ξεκινήσει η δοκιμαστική ηλέκτριση του έργου.

Όπως εξήγησε, μία τέτοια διασύνδεση και δεδομένου ότι για πρώτη φορά η Κρήτη θα ενταχθεί στην αγορά ενέργειας, προϋποθέτει ένα διάστημα δοκιμαστικής λειτουργίας.

Έτσι, εκτιμάται ότι το ερχόμενο καλοκαίρι, –Ιούνιο με Ιούλιο-, αυτή θα έχει ολοκληρωθεί και η νέα γραμμή θα είναι έτοιμη να δεχθεί φορτία από το ηπειρωτικό σύστημα.

400 εκατ. μέσω ΕΣΠΑ για τη «μεγάλη διασύνδεση»

Όσον αφορά τη διασύνδεση Κρήτης-Αττικής, συνολικού ύψους 1 δισ. ευρώ, ο κ. Μανουσάκης διαβεβαίωσε ότι δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα λόγω του αποκλεισμού της από τη λίστα των ενεργειακών έργων που θα χρηματοδοτηθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης.

«Ανεξάρτητα από τις πηγές χρηματοδότησης, τα έργα του ΑΔΜΗΕ είναι βέβαιης υλοποίησης», όπως τόνισε χαρακτηριστικά.

Έτσι, σε συνεργασία με το ΥΠΕΝ, επιδιώκεται η ένταξη στα ευρωπαϊκά διαρθρωτικά προγράμματα. Ειδικότερα έχει ήδη δρομολογηθεί η ένταξη του project στο νέο ΕΣΠΑ με το ποσό των 400 εκατ. ευρώ.

Ένα αντίστοιχο ποσό 400 εκατ. θα αντληθεί από δανεισμό καθώς έχουν ήδη υπογραφεί δύο δανειακές συμβάσεις. Mε την ΕΤΕπ η σύμβαση υπογράφτηκε μέσα στο Μάρτιο και προβλέπει χρηματοδότηση ύψους 200 εκατ. ευρώ, με δυνατότητα επέκτασης κατά 100 εκατ. ευρώ, ενώ είχε προηγηθεί αντίστοιχη συμφωνία για 200 εκατ. ευρώ με τη Eurobank. Παράλληλα, 200 εκατ. ευρώ προέρχονται από ιδία κεφάλαια της (θυγατρικής του ΑΔΜΗΕ) Αριάδνη Interconnection.

Με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2023

Με βάση τα σημερινά δεδομένα, η ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης-Αττικής αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του 2023.

Πρόκειται για ένα έργο εθνικής σημασίας αλλά και απόλυτα βιώσιμο οικονομικά, καθώς θα αποσβεστεί σε μόλις 2,5 έτη –χρόνος ρεκόρ για ένα έργο υποδομής με προϋπολογισμό 1 δισ. ευρώ

Πέραν των αναπτυξιακών και περιβαλλοντικών οφελών, θα άρει οριστικά τον ενεργειακό αποκλεισμό της Κρήτης, οδηγώντας σε μείωση κατά 400 εκατ. ευρώ ετησίως των χρεώσεων ΥΚΩ, ενώ θα επιτρέψει την αξιοποίηση του μεγάλου δυναμικού ΑΠΕ του νησιού, με την εγκατάσταση αιολικών και φωτοβολταϊκών σταθμών συνολικής ισχύος 2.500 MW.

Το project περιλαμβάνει βασικά δύο καλώδια υπερυψηλής τάσης 500 kV καθώς και δύο Σταθμούς Μετατροπής. Ανάδοχοι για την προμήθεια και εγκατάσταση των καλωδιακών τμημάτων, των σταθμών ηλεκτροδίων και των οπτικών ινών, τελικού προϋπολογισμού 615 εκατ. ευρώ, έχουν αναδειχθεί η ιταλική Prysmian, η γαλλική Nexans και η κοινοπραξία της Ελληνικά Καλώδια με τη σουηδική ΝΚΤ. Τους δύο Σταθμούς Μετατροπής και έναν Υποσταθμό (μελέτη, προμήθεια και εγκατάσταση δύο), τελικού προϋπολογισμού 370 εκατ. ευρώ, έχει αναλάβει η κοινοπραξία Siemens-ΤΕΡΝΑ.

Πριν λίγες μέρες η Αριάδνη Interconnection, εξασφάλισε την έγκριση από το ΥΠΕΝ της Τεχνικής Περιβαλλοντικής Μελέτης (ΤΕΠΕΜ) για την εγκατάσταση μονάδων Διαχείρισης ΑΕΚΚ και μονάδας παραγωγής σκυροδέματος, για την κατασκευή των δύο Σταθμών Μετατροπής στη Δαμάστα και τον Ασπρόπυργο.

Τι άλλο «βλέπει» ο ΑΔΜΗΕ- Νέες διασυνδέσεις στα σκαριά

Εκτός από τις διασυνδέσεις της Κρήτης, στο Ταμείο Ανάκαμψης, θα ενταχθούν οι διασυνδέσεις της Δ΄ Φάσης Κυκλάδων (Σαντορίνη, Μήλος, Φολέγανδρος, Σέριφος) με το ποσό των 170 εκατ. ευρώ και η εναέρια γραμμή Κόρινθος–Κουμουνδούρος και το ΚΥΤ Κουμουνδούρου με το ποσό των 30 εκατ. ευρώ.

Ο ΑΔΜΗΕ, όμως, «βλέπει» και προς άλλες κατευθύνσεις. Έτσι, όπως δήλωσε χθες ο κ. Μανουσάκης, στο πλαίσιο της δεύτερης διεθνούς διασύνδεσης Ελλάδας-Βουλγαρίας, εντός του 2021 ολοκληρώνεται ο διαγωνισμός για το εγχώριο τμήμα της διασύνδεσης Νέα Σάντα-Maritsa. Ταυτόχρονα, αυτή την περίοδο, διερευνώνται νέες διασυνδέσεις με την Αλβανία και τη Βόρεια Μακεδονία. Παράλληλα, ο ΑΔΜΗΕ βρίσκεται πολύ κοντά σε υπογραφή Συμφώνου Συνεργασίας με τον Ιταλό Διαχειριστή TERNA και για την κατασκευή δεύτερης ενισχυτικής διασύνδεσης μεταξύ των δύο χωρών. Ακόμη ωριμάζουν τα σχέδια για αναβάθμιση της διασύνδεσης Ελλάδας-Τουρκίας.

Εκτός από τις χερσαίες διεθνείς διασυνδέσεις, στο μικροσκόπιο του Διαχειριστή βρίσκονται και οι θαλάσσιες διασυνδέσεις στη Μεσόγειο. Έτσι, στο πλαίσιο όσων ανακοίνωσε χθες ο Υπουργός Ενέργειας Κ. Σκρέκας για την υπογραφή Μνημονίου Συνεργασίας ανάμεσα στην Ελλάδα και την Αίγυπτο με στόχο την κατασκευή ηλεκτρικής διασύνδεσης μεταξύ των δύο χωρών, ο ΑΔΜΗΕ εμφανίζεται θετικός να διεκδικήσει ενεργό ρόλο στο όλο εγχείρημα.

«Παράθυρο» για είσοδο στον EuroAsia

Ακόμη, διαφαίνεται η ενεργότερη, -ακόμη και μετοχική-, εμπλοκή του στη διασύνδεση της Κρήτης με την Κύπρο μέσω του EuroAsia Interconnector. Όπως ανέφερε ειδικότερα ο κ. Μανουσάκης, ο ρόλος του ΑΔΜΗΕ είναι να διασφαλίσει τη διαλειτουργικότητα των δύο διασυνδέσεων (Αττική-Κρήτη και Κρήτη-Κύπρος), διευκρινίζοντας ότι «σε συζητήσεις που έχουμε με την Κομισιόν, η οποία επικοινωνεί μαζί μας προκειμένου να κατανοήσει την τεχνική ωριμότητα του έργου και κυρίως τη διαλειτουργικότητα μεταξύ των δύο συστημάτων, μας έχει αναφερθεί ότι υπάρχει διάθεση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να συμμετέχει Ευρωπαϊκός TSO στο μετοχικό σχήμα της διασύνδεσης». Ενδεχόμενο που άφησε ανοιχτό για τον ΑΔΜΗΕ, τονίζοντας ότι «είναι κάτι το οποίο θα μπορούσε να εξεταστεί επί της αρχής χωρίς όμως να έχει ληφθεί κάποια απόφαση, καθώς αυτή είναι των μετόχων μας, δηλαδή της ελληνικής κυβέρνησης και της State Grid».