Περισσότερα από 160.000 νοικοκυριά στη Μεγάλη Βρετανία συμμετείχαν σε δράση που πραγματοποίησαν οι οργανώσεις Greenpeace UK και Everyday Plastic, με στόχο την καταγραφή των πλαστικών συσκευασιών που χρησιμοποιούνται από τους καταναλωτές κατά τις αγορές τους από ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ. Σε συνδυασμό με δεδομένα από τρίτη έρευνα σχετικά με την ανακύκλωση, στην οποία συμμετείχαν 8.000 πολίτες, επιστήμονες από το Πανεπιστήμιο του Πόρτσμουθ υπολόγισαν την εβδομαδιαία κατανάλωση πλαστικού.
Τα αποτελέσματα ήταν ανησυχητικά και άκρως αποκαλυπτικά: Κατά μέσο όρο, τα νοικοκυριά απέρριπταν 23 πλαστικά αντικείμενα ανά άτομο την εβδομάδα, εκ των οποίων 13 «μαλακά» πλαστικά όπως περιτυλίγματα και μεμβράνες που ανακυκλώνονται πιο δύσκολα, και 10 «σκληρά» πλαστικά όπως δοχεία γιαουρτιού. Αναλυτικότερα, τα «μαλακά» πλαστικά που κατέληξαν στον κάδο απορριμμάτων ήταν κατά 30% περισσότερα. Σχεδόν οι μισοί από τους συμμετέχοντες – το 45% για την ακρίβεια – παραδέχθηκαν ότι απέρριψαν σημαντικά περισσότερο πλαστικό από ό,τι περίμεναν.
Οι ερευνητές κατέληξαν στο συμπέρασμα πως οι καταναλωτές υποτιμούν την ποσότητα πλαστικού που πετούν κάθε εβδομάδα, σε ένα φαινόμενο που χαρακτηρίζουν «πλαστική τύφλωση». Ο όρος αυτός περιγράφει την άγνοια των πολιτών σχετικά με τη μεγάλη χρήση πλαστικού και κατ΄επέκταση την πλαστική ρύπανση που προκαλείται, ιδίως από τις διαδικτυακές αγορές.
«Παρά το γεγονός ότι πολλοί συμμετέχοντες ανέφεραν πως προσπαθούν να επιλέγουν ανακυκλώσιμες συσκευασίες, τα μαλακά πλαστικά, που σπάνια ανακυκλώνονται στην πράξη, ήταν τα είδη που απορρίπτονταν συχνότερα. Οι συμμετέχοντες επίσης υποτίμησαν σημαντικά τη συνολική κατανάλωση πλαστικού, μια αποσύνδεση που ονομάζουμε “πλαστική τύφλωση” , ιδιαίτερα έντονη μεταξύ όσων ψωνίζουν online», αναφέρει η έκθεση που δημοσιεύθηκε στο Environmental Science & Policy.
Οι επιστήμονες εκτιμούν ότι οι καταναλωτές δεν έχουν επίγνωση του πραγματικού όγκου πλαστικών αποβλήτων που παράγουν κι η ευκολία των διαδικτυακών αγορών συμβάλλει στην «πλαστική τύφλωση», καθώς «κρύβει» τις συσκευασίες, καθιστώντας πιο δύσκολο τον έλεγχο των απορριμμάτων.
«Όσοι έκαναν online τις αγορές τους ήταν οι πιο ασυνείδητοι καταναλωτές όσον αφορά την κατανάλωση πλαστικού. Αλλά μόλις ήρθαν αντιμέτωποι με την πραγματικότητα, σοκαρίστηκαν και αυτό το σοκ μπορεί να αξιοποιηθεί ως μοχλός αλλαγής», σχολίασε η Κέιτ Γουίτμαν από το Revolution Plastics Institute του Πανεπιστημίου του Πόρτσμουθ.
Επιπλέον, διαπιστώθηκε ότι οι εκστρατείες ευαισθητοποίησης των πολιτών μπορούν να οδηγήσουν σε αλλαγή συμπεριφοράς, ιδίως ότι έρχονται αντιμέτωποι με τη δική τους κατανάλωση πλαστικού, γεγονός που συχνά συνοδεύεται από έκπληξη και ανησυχία. Βέβαια, δεν αρκούν μόνο οι καμπάνιες, αλλά επιβάλλονται ριζικές αλλαγές.
«Μπορεί η ευαισθητοποίηση του κοινού να αποτελεί σημαντικό παράγοντα για την αλλαγή συμπεριφοράς, όμως από μόνη της δεν επαρκεί. Χωρίς διαρθρωτικές αλλαγές, όπως η βελτιωμένη επισήμανση, οι υποδομές ανακύκλωσης και η προώθηση μεθόδων για τη μείωση της ζήτησης πλαστικού, όπως τα συστήματα επαναχρησιμοποίησης, οι ατομικές προσπάθειες θα έχουν περιορισμένο αντίκτυπο», τονίζουν οι ειδικοί.
Παράλληλα, διαπιστώθηκε αύξηση του πολιτικού ενδιαφέροντος των πολιτών, καθώς πολλοί στράφηκαν σε δράσεις πίεσης προς τους τοπικούς φορείς για τη θέσπιση πιο αυστηρών ρυθμίσεων σχετικά με τη χρήση και τη διαχείριση του πλαστικού. Σύμφωνα με τους διοργανωτές, πρωτοβουλίες όπως αυτή μπορούν να λειτουργήσουν ως ισχυρό εργαλείο ενημέρωσης, ευαισθητοποίησης αλλά και κινητοποίησης της πολιτείας σε ζητήματα περιβαλλοντικής πολιτικής.
Τα ευρήματα της μελέτης καταδεικνύουν την ανάγκη για συντονισμένες προσπάθειες ανάμεσα σε κοινό και αρμόδιες αρχές για την πιο αποτελεσματική αντιμετώπιση της πλαστικής ρύπανσης.
Διαβάστε ακόμη
H ενεργειακή πρόκληση της βιομηχανίας και τα όρια της κυβέρνησης
Η αρχιτεκτονική της σιωπής: Καταφύγια ηρεμίας στον θορυβώδη κόσμο
Yuzu: Οι Ελληνες ανακαλύπτουν το πανάκριβο εσπεριδοειδές από την Ιαπωνία
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.