Τον Ιούλιο του 2020, με την τελετή θεμελίωσης, δόθηκε το εναρκτήριο λάκτισμα για την έναρξη των εργασιών του μεγαλύτερου ενεργειακού project στην Κύπρο, αλλά και ενός από τα μεγαλύτερα αυτή την περίοδο στην Ανατολική Μεσόγειο.

Ο λόγος για την κατασκευή του τερματικού Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου, στο Βασιλικό, μια επένδυση ύψους 290 εκατ. ευρώ, για λογαριασμό της ΕΤΥΦΑ (Εταιρεία Υποδομών Φυσικού Αερίου), στην οποία το πλειοψηφικό πακέτο μετοχών (70%) κατέχει η Δημόσια Επιχείρηση Φυσικού Αερίου (ΔΕΦΑ) και το υπόλοιπο 30% η Αρχή Ηλεκτρισμού Κύπρου (ΑΗΚ).

Το έργο θα περιλαμβάνει πλωτή μονάδα αποθήκευσης και επαναεριοποίησης (FSRU), προβλήτα για την πρόσδεση της, αγωγό και άλλες σχετικές χερσαίες υποδομές.

Σε αυτό το project δίνει το «παρών» η Metron SA, που μετά τον αποκλεισμό της Άκτωρ, -λόγω της παλαιότερης εμπλοκής με την υπόθεση των συμβάσεων για τον ΧΥΤΥ Κόσιης και ΧΥΤΑ Πάφου-, από την κοινοπραξία η οποία επικράτησε στο διαγωνισμό της ΔΕΦΑ, αποτελεί και τη μοναδική ελληνική συμμετοχή στο συγκεκριμένο εγχείρημα.

Η πολυεθνική κοινοπραξία και η Metron

Αυτή η πολυεθνική κοινοπραξία έχει ως μέλη της την China Petroleum Pipeline Engineering CO LTD, τα ναυπηγεία της Hudong-Zhonghua Shipbulding, τη νορβηγική WSM (Wilhelmsen Ship Management) και την Metron SA που διαθέτει πλούσια τεχνογνωσία σχετικά με τέτοια projects. Γιατί, αν και σχετικά «αθόρυβη» στην Ελλάδα, η Metron Energy Applications έχει πλέον μια διαδρομή 24 ετών στη διεθνή αγορά, κατά την οποία διεκδίκησε και εκτέλεσε περισσότερα από 850 ενεργειακά έργα σε 65 χώρες.

Η αφετηρία της ελληνικής εταιρίας βρίσκεται στο 1997, όταν ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Νίκος Παπουτσής, μαζί με τον Κώστα Αλεξανδρίδη δημιούργησαν ένα σχήμα με αντικείμενο την αντιπροσώπευση ξένων οίκων για εξοπλισμό βιομηχανικών εγκαταστάσεων.

Ο Νίκος Παπουτσής, με πλούσια προϋπηρεσία στην Ασπροφος και στα ΕΛΠΕ, ξεπέρασε γρήγορα τις αρχικές προσδοκίες και στόχευσε ψηλότερα, στην κατασκευή μονάδων από ελληνικά χέρια. Κάτι που μπορεί τότε να φάνταζε φιλόδοξο, ωστόσο δεν άργησε να δικαιωθεί. Έτσι, το 1998 ανέλαβε το πρώτο μεγάλο έργο με αντικείμενο την αναβάθμιση των εγκαταστάσεων των ΕΛΠΕ για τη φόρτωση βυτιοφόρων. Ακολούθησαν άλλα αντίστοιχα έργα για τη Motor Oil, τη JetOil , τον ΔΕΣΦΑ. Το 2002 έκανε το πρώτο βήμα εκτός συνόρων, με ένα πετρελαϊκό project στην Αγγλία. Αυτό ήταν και το «διαβατήριο» για τη διεθνή «καριέρα» της Metron που άρχισε να κερδίζει συμβόλαια, -αλλά και να ιδρύει θυγατρικούς βραχίονες-, σε ξένες αγορές, όπως ΗΠΑ, Ρωσία, Νορβηγία, Αίγυπτος, Τουρκία, Ιράν, Ιράκ, Γκάνα, Ομάν, Μεξικό, Περού, Αργεντινή και πολλές ακόμη. Ανάμεσα σε αυτές και η Κύπρος όπου το 2015 είχε αναλάβει ένα ακόμη έργο για το ενεργειακό κέντρο στο Βασιλικό.

Το χρονοδιάγραμμα και η χρηματοδότηση του έργου

Στην παρούσα φάση οι εργασίες για το ΥΦΑ βρίσκονται σε εξέλιξη με το χρονοδιάγραμμα να προβλέπει ολοκλήρωση εντός 24 μηνών από την έναρξη, με στόχο το καλοκαίρι του 2022 να ξεκινήσει η τροφοδοσία και η χρήση φυσικού αερίου για ηλεκτροπαραγωγή.

Όσον αφορά τη χρηματοδότηση του έργου, η ΕΤΥΦΑ εξασφάλισε 101 εκατ. ευρώ από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή μέσω του «Connecting Europe Facility» (CEF), 150 εκατ. ευρώ από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, καθώς και 43 εκατ. από την συμμετοχή της ΑΗΚ στο μετοχικό κεφάλαιο της ΕΤΥΦΑ. Παράλληλα έχει «κλειδώσει» και οικονομική ενίσχυση ύψους 80 εκατ. ευρώ από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (ΕΤΑΑ).