Οι Γερμανοί δεν είχαν κρύψει από την πρώτη στιγμή τη δυσφορία τους για την απόφαση της ΕΕ να απαγορεύσει τους κινητήρες εσωτερικής καύσης μετά το 2035. Τελικά, η πίεση τους προς τις Βρυξέλλες πήρε την Παρασκευή επίσημη μορφή, καθώς ο Καγκελάριος Φρίντριχ Μερτς ζήτησε επίσημα την χαλάρωση του μέτρου με επιστολή του προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
«Ο στόχος μας πρέπει να είναι μια τεχνολογικά ουδέτερη, ευέλικτη και ρεαλιστική ρύθμιση των ρύπων διοξειδίου του άνθρακα που θα επιτυγχάνει τους στόχους προστασίας του κλίματος της ΕΕ, χωρίς να θέτει σε κίνδυνο την καινοτομία και τη βιομηχανική δημιουργία αξίας» αναφέρει η επιστολή Μερτς προς την Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, τονίζοντας ότι η ΕΕ «πρέπει να εξετάσει τις εκπομπές ολόκληρου του στόλου επιβατικών αυτοκινήτων – δηλαδή τόσο των νέων ταξινομήσεων όσο και των οχημάτων που ήδη κυκλοφορούν».
Σε μια πρώτη αντίδραση της, η Κομισιόν σχολίασε νωρίτερα ότι η απαγόρευση αποτελεί «μια πολύ, πολύ σημαντική πρόταση με μεγάλες επιπτώσεις σε όλη την Ευρώπη» προσθέτοντας ότι θα «μελετήσει προσεκτικά όλες τις απόψεις, συμπεριλαμβανομένης της θέσης της γερμανικής κυβέρνησης σήμερα».
Οι ενστάσεις του Βερολίνου έρχονται σε ένα διάστημα που οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες αντιμετωπίζουν έντονο ανταγωνισμό από φθηνότερους Κινέζους κατασκευαστές, ενώ ταυτόχρονα χάνουν μερίδια αγοράς στις παραδοσιακές μεγάλες εξαγωγικές τους αγορές, όπως οι ΗΠΑ και η ίδια η Κίνα. Η συνδυαστική αυτή πίεση έχει οδηγήσει τις εταιρείες να δρομολογήσουν μεγάλες περικοπές θέσεων εργασίας πυροδοτώντας ένα ντόμινο αρνητικών συνεπειών για τη γερμανική οικονομία και όχι μόνο.
Οι τρεις μεγαλύτεροι κατασκευαστές, Volkswagen, BMW και Mercedes-Benz, είχαν ταχθεί εξαρχής υπέρ της χαλάρωσης των κανόνων της ΕΕ για το 2035, καθώς η ζήτηση για ηλεκτρικά οχήματα δεν αναπτύχθηκε όσο αναμενόταν. Επιμένουν δε, ότι πρέπει να τους επιτραπεί να συνεχίσουν τις πωλήσεις κινητήρων εσωτερικής καύσης προκειμένου να χρηματοδοτήσουν επενδύσεις στην τεχνολογία μπαταριών, όπου οι κινεζικές εταιρείες έχουν προβάδισμα.
Ενδεικτικά, η BMW χαιρέτισε αμέσως τη νέα θέση της κυβέρνησης, σημειώνοντας ότι η μέχρι τώρα απαγόρευση «αγνοούσε τις συνθήκες της αγοράς και έθετε σε κίνδυνο την απασχόληση».
Ο Μερτς υποστηρίζει ότι η απάντηση δεν βρίσκεται μόνο στα νέα οχήματα, αλλά στην αναβάθμιση και του υφιστάμενου στόλου: «Υπάρχει επίσης δυναμική για μείωση των εκπομπών στον υπάρχοντα στόλο. Οι ποσοστώσεις για συνθετικά και προηγμένα βιοκαύσιμα πρέπει να αυξηθούν ανάλογα. Τα παραδοσιακά βιοκαύσιμα πρέπει επίσης να συνεχίσουν να έχουν τον ρόλο τους», σημειώνει στην επιστολή του.
Ο Γερμανός Καγκελάριος βρίσκεται πλέον υπό αυξανόμενη πίεση να τηρήσει την προεκλογική του υπόσχεση για επανεκκίνηση της γερμανικής οικονομίας. Η αυτοκινητοβιομηχανία, άλλωστε, αποτελεί πυλώνα για την επίτευξη αυτού του στόχου, ενώ οι επόμενοι μήνες αναμένεται να κρίνουν εάν η Γερμανία μπορεί να διαμορφώσει νέα ευρωπαϊκή ισορροπία γύρω από την πράσινη μετάβαση χωρίς να υπονομεύσει την παραγωγική της βάση.
Πριν από την επιστολή του Βερολίνου προς τις Βρυξέλλες, είχε προηγηθεί μια δύσκολη νυχτερινή συνεδρίαση του κυβερνητικού συνασπισμού, στην οποία αποφασίστηκε τελικά η ανάληψη δράσης για την αναθεώρηση της πολιτικής της ΕΕ. Πρόκειται για μια κίνηση που συνιστά μεγάλη παραχώρηση από την πλευρά των Σοσιαλδημοκρατών, που είχαν υποστηρίξει το μέτρο.
Στη σημερινή μορφή του, ο επίμαχος κανονισμός που αποτελεί βασικό πυλώνα της Πράσινης Συμφωνίας της ΕΕ απαγορεύει ουσιαστικά την κυκλοφορία οποιουδήποτε οχήματος εκπέμπει διοξείδιο του άνθρακα μετά το 2035, αποκλείοντας σχεδόν όλα τα plug-in υβριδικά από την αγορά.
Εκτός από τη Γερμανία, το ζήτημα έχει εξελιχθεί σε σημείο σύγκρουσης ευρύτερα για δεξιούς κύκλους σε ολόκληρη την ΕΕ. Ενδεικτικά, στις πρόσφατες εκλογές στην Τσεχία, ένα από τα μικρότερα κόμματα είχε ψηλά στην ατζέντα του την κατάργηση του μέτρου, κερδίζοντας έδρες στο κοινοβούλιο.
Μάλιστα, ο επικεφαλής του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος στην Ευρωβουλή, Μάνφρεντ Βέμπερ, είχε δεσμευτεί τον Σεπτέμβριο ότι θα φέρει «το τέλος της κατάργησης των κινητήρων εσωτερικής καύσης».
Διαβάστε ακόμη
Πιερρακάκης: Ανακοίνωσε επίσημα την υποψηφιότητά του για πρόεδρος του Eurogroup
Ασανσέρ: Παράταση για εφτά μήνες για την απογραφή στο ψηφιακό Μητρώο
Άλμα ρεκόρ στο ασήμι – Τα επιτόκια, οι φόβοι για ελλείψεις και δασμούς
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.