Επενδύσεις

ΑΚΤΩΡ: Νέα συμπληρωματική σύμβαση 45,3 εκατ. ευρώ για την κοινοπραξία του μετρό Θεσσαλονίκης

  • Μαριάννα Τζάννε


Στο Ελεγκτικό Συνέδριο παραπέμπει η Αττικό Μετρό τη νέα συμφωνία -Τι θα κοστίσει η αλλαγή σχεδιασμού για το μεγάλο έργο - Πάνω από 164 εκ. ευρώ το κόστος των αρχαιολογικών ανασκαφών

Με συμπληρωματική σύμβαση συνολικού ύψους 45.350.000 ευρώ που τελεί υπό την έγκριση του Ελεγκτικού Συνεδρίου θα καλύψει η Αττικό Μετρό τις πρόσθετες αρχαιολογικές ανασκαφές αλλά και την αλλαγή σχεδιασμού για τον σταθμό της Βενιζέλου στο μετρό της Θεσσαλονίκης. Το μεγάλο κατασκευαστικό έργο που βρέθηκε στο επίκεντρο και της πρόσφατης επίσκεψης του Πρωθυπουργού στην Συμπρωτεύουσα, βάζει πλέον και επίσημα νέο ορόσημο παράδοσης τον Δεκέμβριο του 2023. Μέχρι τότε θα χρειαστεί να διανυθεί πολύ δρόμος με πλέον άμεσες ενέργειες την απόσπαση των αρχαιοτήτων και την έναρξη νέων αρχαιολογικών ανασκαφών σε επιφάνεια 1.400 τ.μ και βάθος 2,5 μέτρων.

Η νέα σύμβαση εφόσον εγκριθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο θα υπογραφεί με την Κοινοπραξία «ΑΚΤΩΡ-Webuild-Ηitachi Rail STS-Hitachi Rail, και θα καλύψει τρεις βασικούς τομείς του έργου.

Πρώτον, τις υπόλοιπες αρχαιολογικές ανασκαφές και εργασίες ανάδειξης των ευρημάτων βάσει προηγούμενης υπουργικής απόφασης της υπουργού Πολιτισμού συνολικής αξίας 16.650.000 εκ. ευρώ. Δεύτερον, τις διαφοροποιημένες μελέτες και εργασίες κατασκευής του σταθμού της Βενιζέλου, ο οποίος επανασχεδιάζεται προϋπολογισμού 13.000.000 ευρώ. Τρίτον, τη φύλαξη και συντήρηση των αρχαιολογικών ευρημάτων του έργου, τις μελέτες και εργασίες ανάδειξής τους πέραν της Βενιζέλου και την επανατοποθέτησή τους στους σταθμούς «Αγία Σοφία» και «Διασταύρωση Συντριβάνι» και όσες εργασίες απαιτούνται καθώς και τις μελέτες αναστήλωσης του μνημείου Χαμζά Μπέη που θα αποζημιωθούν στο σύνολό τους κατά 15.700.000 ευρώ.

Η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη έχει εγκρίνει ήδη την υπέρβαση των υπολειπόμενων αρχαιολογικών ανασκαφών. Παράλληλα για την 4η συμπληρωματική σύμβαση έχει δώσει το πράσινο φως με γνωμοδότησή του το Τεχνικό Συμβούλιο της Γενικής Γραμματείας Υποδομών ενώ τη σχετική απόφαση ενέκρινε πρόσφατα και το ΔΣ της Αττικό Μετρό.

Να σημειωθεί ότι για το μετρό της Θεσσαλονίκης έχουν προηγηθεί άλλες τρεις συμπληρωματικές συμβάσεις αξίας 41.800.000, 25.000.000 και 17.827.524 ευρώ αντίστοιχα χωρίς να έχει ολοκληρωθεί το έργο των αρχαιολογικών ερευνών. Συνολικά η δαπάνη για την αρχαιολογική έρευνα έχει κοστίσει μέχρι σήμερα 164.977.524 ευρώ και χωρίς να έχει τελειώσει!

Τον Μάρτιο του 2020, με απόφαση του υπουργείου Πολιτισμού  εγκρίθηκε η μελέτη κατασκευής του Σταθμού «Βενιζέλου» με την προσωρινή απόσπαση των αρχαιοτήτων και την επανατοποθέτησή τους σε ποσοστό 92%. Κατόπιν αυτών προέκυψαν πρόσθετες δαπάνες για το έργο.

Mέχρι σήμερα, υπολείπεται αρχαιολογική ανασκαφική έρευνα στη βόρεια και στην νότια πρόσβαση, στο ΝΑ φρέαρ για τη διερεύνηση των παλαιότερων αρχαιολογικών φάσεων στο κυρίως τμήμα του Σταθμού «Βενιζέλου».

Όπως αναφέρεται στην σχετική απόφαση της Αττικό Μετρό για την νέα συμπληρωματική σύμβαση από το μέχρι τώρα ιστορικό της περιοχής, αυξάνεται η πιθανότητα ύπαρξης υδραργύρου και στα υποκείμενα στρώματα τα οποία έως σήμερα δεν ήταν δυνατό να διερευνηθούν λόγω της ύπαρξης των αρχαιολογικών ευρημάτων. Ανάλογα ευρήματα στο παρελθόν στους σταθμούς της Αγίας Σοφίας και της Βενιζέλου είχαν προκαλέσει προσωρινή παύση εργασιών.

Προκειμένου να επανατοποθετηθούν και να αναδειχθούν τα αρχαιολογικά ευρήματα, ο Σταθμός «Βενιζέλου» επανασχεδιάζεται στο σύνολό του και δημιουργείται κατάλληλος χώρος για την επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων στο επίπεδο -1 και το επίπεδο θέασης, επομένως απαιτούνται επιπλέον εργασίες για την κατασκευή του, Σταθμού «Βενιζέλου».

Η χρονική όπως αναφέρεται ολίσθηση των αρχαιολογικών εργασιών λόγω απρόβλεπτων συνθηκών- μεταξύ των οποίων συγκαταλέγεται το εκτεταμένο εύρος των αρχαιολογικών ευρημάτων στους Σταθμούς «Αγ. Σοφία», «Σιντριβάνι» και «Βενιζέλου», έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση των αρχαιολογικών δαπανών (π.χ. φύλαξη, συντήρηση αρχαιοτήτων κ.ά.), δεδομένου ότι η ανασκαφή χρηματοδοτείται από τον κύριο του έργου.

Στην απόφαση τονίζεται επίσης ότι επειδή οι εργασίες κατασκευής του Σταθμού «Βενιζέλου» είναι σε εξέλιξη και αφορούν στο αντικείμενο της Κύριας Σύμβασης του έργου κατασκευής του Μετρό Θεσσαλονίκης, οι συμπληρωματικές εργασίες του Σταθμού δεν μπορούν να διαχωριστούν τεχνικά και οικονομικά από εκείνες  της αρχικής Σύμβασης, καθώς θα πρέπει να εκτελούνται παράλληλα και στην ίδια θέση. Το ίδιο ισχύει για την συνέχιση της φύλαξης και συντήρησης των αρχαιολογικών ευρημάτων του συνόλου του έργου αλλά και αυτών που θα αποκαλυφθούν από την αρχαιολογική ανασκαφή στον Σταθμό «Βενιζέλου.

Διαβάστε ακόμη

Πλειστηριασμός: Ξανά στο σφυρί το «φιλέτο» με τις 14 βίλες στη Μύκονο

Το ηλεκτροσόκ του ρεύματος, τα μεγάλα σχέδια για την Αττική Οδό, τα μυστήρια της Χαλυβουργίας, ο Γκριμάλντι και τα funds 

Δημήτρης Μπαμπάκος: Από τις επενδύσεις στο Άγιο Όρος και τα υδατοδρόμια… στην αναβίωση της ΗΒΗ Λουτρακίου