«Σε λίγο καιρό στην αγορά των κατασκευών δεν θα μείνει καμία ανεξάρτητη εταιρεία», σχολίαζε προ ημερών επιχειρηματίας του χώρου, θέλοντας να δώσει τον τόνο των συμφωνιών που συντελούνται με καταιγιστικό ρυθμό σε επίπεδο μετοχικών συμπράξεων και επιχειρηματικών ανακατατάξεων.

Τουλάχιστον τέσσερις νέες εξαγορές και συγχωνεύσεις ψήνονται το τελευταίο διάστημα στον στίβο των υποδομών και της ενέργειας, με επίκεντρο τον όμιλο της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και τις συζητήσεις που φαίνεται να βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο με τον επενδυτικό όμιλο της First Sentier για την πώληση πλειοψηφικού πακέτου μετοχών στην ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή.

Η Motor Oil, η Intrakat και ο κ. Δημήτρης Κούτρας, πρόεδρος και μέτοχος κατά 8% της εταιρείας που εξαγόρασαν πρόσφατα οι εφοπλιστές Δημήτρης Μπάκος, Γιάννης Καϋμενάκης και ο κ. Αλέξανδρος Εξάρχου (Intrakat), συμπληρώνουν τα κομμάτια του παζλ και συμμετέχουν στα επόμενα deals που μετακινούνται και στις μικρότερες εταιρείες του κλάδου.

Στην ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή, όπου η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ελέγχει το 37,3% και ο κ. Γιώργος Περιστέρης το 11,06%, η οριστικοποίηση της συμφωνίας που έχει ξεκινήσει από την περασμένη άνοιξη αναμένεται να φέρει μεγάλες ανακατατάξεις αφενός γιατί ο όμιλος θα αποκτήσει ισχυρή ρευστότητα που θα μπορέσει να διοχετεύσει σε νέα έργα, αφετέρου γιατί η πώληση του ενεργειακού πυλώνα, μοιραία, θα στρέψει το ενδιαφέρον στις υποδομές και τις παραχωρήσεις, με την εταιρεία να διαθέτει ήδη ένα ισχυρό εκτόπισμα που αναμένεται να συνεχίσει να μεγαλώνει με το καζίνο στο Ελληνικό και τη νέα γενιά έργων, στα οποία έχει ήδη αναδειχθεί προσωρινός μειοδότης ή έχει υπογράψει.

Με βάση τις συζητήσεις και τις συμφωνίες εμπιστευτικότητας που έχουν υπογραφεί φαίνεται ότι στην Intrakat θα καταλήξει σε πρώτη φάση, τουλάχιστον με μειοψηφικό πακέτο (χωρίς να αποκλείεται ακόμη και η πλειοψηφία), η εταιρεία Watt του κ. Θανάση Κατρή, μια εξειδικευμένη εταιρεία ανακύκλωσης και διαχείρισης αποβλήτων, η οποία δραστηριοποιείται σε έναν τομέα όπου η Intrakat επιδιώκει να μεγαλώσει και να επενδύσει σημαντικούς πόρους το επόμενο διάστημα.

Το ισχυρό χαρτί της Watt που έχει ξεκινήσει να προετοιμάζει την εισαγωγή της στο Ελληνικό Χρηματιστήριο είναι ο ίδιος ο ιδρυτής της, αλλά και τα δύο Κέντρα Διαλογής Ανακυκλώσιμων Υλικών (ΚΔΑΥ) που διαθέτει στην Αθήνα.

Aπό τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις με αρκετή τεχνογνωσία και έργα στον τομέα του περιβάλλοντος είναι και η Thalis, με την οποία είχε ανοίξει συζητήσεις τον τελευταίο χρόνο η Motor Oil (ΜΟΙ), στο πλαίσιο της στρατηγικής της επέκτασης στον τομέα της κυκλικής οικονομίας. Μια κίνηση που εκδηλώθηκε και με την από κοινού διεκδίκηση σε συνεργασία και με την ΑVAX των μονάδων διαχείρισης αποβλήτων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.

Ο αιφνίδιος θάνατος του ιδρυτή της Βασίλη Παπαζήση προ ενός μήνα έχει βάλει φρένο στις συζητήσεις και βρίσκει σε μεγάλη αναστάτωση τη διοικητική ομάδα της μικρής αλλά εξειδικευμένης εταιρείας, με τα ηνία του ομίλου να περνούν πλέον στη σύζυγο του εκλιπόντος και μηχανικό Θεοδοσία Μπαντουβά.

Προ ημερών υπήρξαν φήμες για οριστικοποίηση της συμφωνίας με τη Motor Oil, οι οποίες όμως δεν επιβεβαιώνονται από αρμόδιες πηγές. Οι συζητήσεις με τον πρώην μεγαλομέτοχο της Thalis και τη ΜΟΙ αφορούσαν το 60% των μετοχών της εταιρείας με τίμημα που ανεπιβεβαίωτες πληροφορίες ανέβαζαν στα 14 εκατ. ευρώ.

Μένει να διευκρινιστεί αν και οι κληρονόμοι θα δεχτούν να πουλήσουν το ίδιο ποσοστό ή η εξαγορά θα μπει σε άλλη βάση.

Η νέα κίνηση Κούτρα

Το επόμενο βήμα στις κατασκευές και τον κλάδο της μεταλλουργίας δρομολογεί με τη σειρά του ο αειθαλής επιχειρηματίας των κατασκευών Δημήτρης Κούτρας. Το πρώην αφεντικό του Ακτωρα, που παραμένει μέχρι νεωτέρας στο μετοχικό κεφάλαιο της Ιntrakat αλλά αναζητά την έξοδο, οργανώνει τη δική του άμυνα στις κατασκευές και είναι έτοιμος, σύμφωνα με καλά ενημερωμένες πηγές, για την επόμενη κίνησή του έχοντας κλείσει οριστικά το κεφάλαιο της Ιntrakat.

Στο κέντρο του ενδιαφέροντος είναι η εξαγορά της εισηγμένης εταιρείας Δομική Κρήτης, μέσα από ένα σχήμα στο οποίο, σύμφωνα με πληροφορίες, θα συμμετάσχει ο ιδρυτής της Γιώργος Συνατσάκης, αλλά και ο κυπριακός όμιλος Wade Adams, ο οποίος είχε εκδηλώσει ενδιαφέρον στο παρελθόν και για άλλη ελληνική τεχνική εταιρεία.

Η συμφωνία, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, είναι προχωρημένη και έχει ήδη ξεκινήσει due diligence προκειμένου να γίνει το επόμενο βήμα που θα ξαναβάλει και πάλι τον βετεράνο των κατασκευών στα εργοτάξια. Αλλες πληροφορίες θέλουν τον κ. Κούτρα να συζητά συνεργασία και με την ΕΚΤΕΡ του κ. Αθανάσιου Σίψα, μια τεχνική εταιρεία, επίσης 6ης τάξης, που συμμετέχει ενεργά σε δημόσια και ιδιωτικά έργα, επιβεβαιώνοντας την ανάγκη συμμαχιών και στις μικρότερες τεχνικές τάξεις του κλάδου που διεκδικούν κομμάτι της πίτας των υπεργολαβιών αλλά και μικρότερης κλίμακας έργα σε δήμους και περιφέρειες της χώρας.

Το πρώην αφεντικό του Άκτωρα θα συνεχίσει να αναπτύσσει παράλληλα και τον τομέα των μεταλλείων χρωμίτη στα Γρεβενά, στα οποία έχει επενδύσει τα τελευταία χρόνια μέσω της Ελληνικά Μεταλλεία Α.Ε. (ΕΛΛΗΜΕΤ) για την παραγωγή σιδηροχρωμίου που είναι πρώτη ύλη για τον ανοξείδωτο χάλυβα.

Ο νέος κύκλος αλλαγών

Κύριο χαρακτηριστικό των μεγάλων αλλαγών που συντελούνται στις κατασκευές τα τελευταία δύο χρόνια είναι ότι οι επιχειρήσεις παύουν να ελέγχονται από τους παραδοσιακούς εργολάβους, οι οποίοι είτε απομακρύνονται είτε αναζητούν νέους ρόλους.

Κεφαλαιοποιώντας ένα ελκυστικό story που δημιουργεί η κινητικότητα γύρω από τα νέα έργα, αλλά και τα ισχυρά χρηματοδοτικά εργαλεία του Ταμείου Ανάκαμψης, των ΣΔΙΤ και του νέου ΕΣΠΑ, οι εταιρείες βρίσκονται στο επίκεντρο εφοπλιστικών κεφαλαίων και διεθνών ισχυρών επενδυτών που δημιουργούν συνθήκες που ανακατεύουν την τράπουλα όχι μόνο στις κατασκευές, αλλά και στις τράπεζες και τον χώρο των media.

Ισχυρός πόλος των νέων εξελίξεων είναι αναμφίβολα και ο Ολλανδός μέτοχος Χένρι Χόλτερμαν, ο οποίος φαίνεται να κινείται με οργανωμένο σχέδιο σε ένα ευρύτερο πεδίο επενδυτικών πρωτοβουλιών. Μέσα σε μια τριετία από αφανής μέτοχος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (παραμένει στην εταιρεία με 3%) βρέθηκε να ελέγχει την πλειοψηφία των μετοχών της Ελλάκτωρ, να αναδεικνύεται ένας εκ των βασικών μετόχων της Alpha Bank, με ποσοστό πάνω από 5%, το οποίο αρμόδιες πηγές δεν αποκλείουν να αυξηθεί, και τελευταία να επεκτείνεται στον τουριστικό κλάδο αφού βρίσκεται κοντά στην απόκτηση του «Corfu Palace» στην Κέρκυρα.

Το μεγάλο σκαλοπάτι ήταν η συμφωνία με τη Μotor Oil, στην οποία εκχωρεί τον νευραλγικό κλάδο των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας της Ελλάκτωρ, αποκτώντας όμως τη ρευστότητα που χρειαζόταν για να απαλλαγεί από το ομόλογο των 670 εκατ. ευρώ (με επιτόκιο 6,43%), κίνηση η οποία θα θέσει την εταιρεία σε τροχιά εξυγίανσης, μηδενικού δανεισμού και ανάπτυξης έπειτα από μια μακρά περίοδο αβεβαιότητας και μετοχικών ανακατατάξεων.

Η πρόωρη αποπληρωμή ομολογιών ύψους 497 εκατ. ευρώ (αντιστοιχεί στο 74,2% του συνόλου του διεθνούς ομολόγου) που έγινε πρόσφατα απαλλάσσει την εταιρεία από μια πολύ σημαντική επιβάρυνση, όχι μόνο από πλευράς χρηματοοικονομικού κόστους (άνω των 40 εκατ. ευρώ ετησίως), αλλά και από πλευράς δυσλειτουργιών, καθώς περιόριζε σημαντικά τη ροή κεφαλαίων μεταξύ των εταιρειών του ομίλου, δυσχεραίνοντας τον τομέα της κατασκευής λόγω έλλειψης ρευστότητας.

Στην αγορά εκτιμούν ότι η παρουσία της Motor Oil στην Ελλάκτωρ δεν θα περιοριστεί στις ΑΠΕ και τη νέα εταιρεία που δημιουργεί το ισχυρό χαρτοφυλάκιο των εν λειτουργία έργων ισχύος 500 MW. Πολλοί πιστεύουν ότι, ανεξάρτητα από την οψιόν για επαναπώληση του 15% από το 30% των μετοχών της Ελλάκτωρ που κατέχει η ΜΟΙ, η εταιρεία θα αποτελέσει ισχυρό πυρήνα και στον τομέα των υποδομών. Επιλογή η οποία φαίνεται να συναρτάται και με τις επιδόσεις του ομίλου Ελλάκτωρ στο πεδίο των κατασκευών και των παραχωρήσεων, ειδικά στο mega project της Αττικής οδού.

Στελέχη της αγοράς εκτιμούν ότι ο κύκλος αναδιάρθρωσης δεν έχει κλείσει ακόμη για τα μεγάλα σαλόνια των κατασκευών.

Στο επίκεντρο είναι η AVAX και η MYTILINEOS, δύο αξιόμαχοι παίκτες της αγοράς από διαφορετικές αφετηρίες ο καθένας, οι οποίοι θα μπορούσαν να πρωταγωνιστήσουν στα επόμενα deals στον υπερδραστήριο κλάδο των υποδομών.

Διαβάστε ακόμη  

Τάκης Θεοχαράκης: Πώς βάζει στην πρίζα το όραμα για τη Nissan στην Ελλάδα (pics) 

Ανάπτυξη και πληθωρισμός μειώνουν το χρέος κατά 25% (πίνακας) 

Πόσο αυξάνoυν τη ζήτηση στο ρεύμα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα – Το Bloomberg απαντά (γραφήματα)