«Η επιδιωκόμενη επένδυση αφορά στην ανάπτυξη του πρώτου και μοναδικού σχεδιαζόμενου έως και σήμερα Σύνθετου Τουριστικού Καταλύματος στο νησί της Μυκόνου και αναμένεται να αποτελέσει ενδεχομένως την απάντηση σε μία κρίσιμη συγκυρία, όπου η νήσος καλείται να γίνει πιο εκλεκτική αναζητώντας ένα νέο βιώσιμο μοντέλο ανάπτυξης, αίροντας την άκριτη και άνευ όρων μεγέθυνση».

Στο συμπέρασμα αυτό καταλήγει η μελέτη για τη φέρουσα ικανότητα της Μυκόνου, η οποία συνοδεύει το φάκελο της επένδυσης, εγκεκριμένης ως στρατηγικού χαρακτήρα που σχεδιάζει το σχήμα της White Mulberry αρχικού προϋπολογισμού άνω των 103 εκατ. ευρώ στη θέση Καλαφάτης Ανω Μεράς Μυκόνου. Πρόκειται για το project με την ονομασία ‘’Mykonos Resort’’ από εγχώρια και ξένα επενδυτικά κεφάλαια- αραβικών και όχι μόνο συμφερόντων- σε συνολική έκταση 219 στρεμμάτων, για την οποία ο φάκελος της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) δημοσιοποιήθηκε προς διαβούλευση μέσα στον Αύγουστο. Ακριβώς λόγω του τόπου υποδοχής της επένδυσης στη Μύκονο, τη ΣΜΠΕ συνοδεύει η σχετική μελέτη φέρουσας ικανότητας, με τους επενδυτές να επισημαίνουν ότι «πρόκειται για επιλογή τους προκειμένου να διερευνηθούν οι δυνατότητες και τα κριτήρια τουριστικής ανάπτυξης του τμήματος αυτού της νήσου (Άνω Μερά) και να εξακριβωθεί ότι οι πρακτικές της επιδιωκόμενης επένδυσης συνάδουν με τις δυνατότητες αυτές».

Το νέο project, «μεγάλου βεληνεκούς» όπως χαρακτηρίζεται από τους επενδυτές, είναι μια ακόμη επένδυση στο νησί που σχεδιάζεται σε μία συγκυρία, όπου ειδικά φέτος η συζήτηση περί φέρουσας ικανότητας των πολύ δημοφιλών προορισμών, ανθεκτικότητας των υποδομών και υπερ- συγκέντρωσης επισκεπτών σε συμπιεσμένες χρονικές περιόδους της υψηλής σεζόν έχει επανέλθει πολύ έντονα. Ειδικά το νησί των Ανέμων έχει βρεθεί επανειλημμένα στο επίκεντρο για το θέμα των υποδομών, από τα δίκτυα ύδρευσης/ αποχέτευσης μέχρι το κυκλοφοριακό πρόβλημα, ενώ ένα ακόμη «καμπανάκι» έχει προκύψει ως γνωστόν φέτος λόγω και της μειωμένης κίνησης, με βάση τα επίσημα στοιχεία του αεροδρομίου (μείον 2,7% έναντι του 2022 στο επτάμηνο Ιανουαρίου- Ιουλίου 2023 με 865 χιλιάδες επιβάτες και πτώση κατά 7,2% στην κίνηση εξωτερικού) αλλά και της πτώσης του τζίρου των καταστημάτων.

Η μελέτη θεωρεί ότι «το επιδιωκόμενο έργο, μεριμνώντας για την επίδραση στη τουριστική φέρουσα ικανότητα του τόπου, μπορεί να αποτελέσει υπόδειγμα για μια βιώσιμη και ανθεκτική τουριστική ανάπτυξη στο ανεκμετάλλευτο ανατολικό τμήμα της νήσου, αλλά και για άλλες αντίστοιχες ανεπτυγμένες περιοχές, αφενός δίνοντας το έναυσμα για βελτίωση των υπαρχόντων ξενοδοχειακών συνόλων και αφετέρου αποτελώντας πρότυπο για τα επόμενα που θα προταθούν στη νήσο αλλά και ευρύτερα στην Π. Νοτίου Αιγαίου».

Το ’’Mykonos Resort” αφορά Σύνθετο Τουριστικό Κατάλυμα (Σ.Τ.Κ.) συνολικής δυναμικότητας 196 κλινών, με δύο ξενοδοχειακές εγκαταστάσεις 5* (σ.σ. έχει ανακοινωθεί συμφωνία με τον όμιλο της Accor για τα brands Raffles και Fairmont), τουριστικές επιπλωμένες κατοικίες, συνεδριακό κέντρο ως ειδική τουριστική υποδομή, κέντρο ευεξίας, εγκαταστάσεις εστίασης, αθλητικές εγκαταστάσεις, εμπορικές εγκαταστάσεις, πεδίο προσγείωσης και συνοδά έργα υποδομής (εγκαταστάσεις ύδρευσης, άρδευσης – αποχέτευσης, εσωτερικής οδοποιίας κ.λπ.).

Στη μελέτη φέρουσας ικανότητας υποστηρίζεται ότι η Μύκονος αν και εμφανίζει εικόνα κορεσμού ήδη από τη δεκαετία του ’90, εντούτοις τα δεδομένα δείχνουν διαρκή ποσοτική και κυρίως ποιοτική μεγέθυνση του τουριστικού κλάδου. «Από την εφαρμογή των δεικτών, συνάγεται ότι ο δήμος Μυκόνου παρουσιάζει υψηλό βαθμό τουριστικής εξειδίκευσης και η ξενοδοχειακή ανάπτυξη εντός των ορίων του δεν είναι υπερβολική/ εντατική. Επιπλέον, με την τρέχουσα εκπόνηση του Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου το νησί και ειδικά η Δημοτική Κοινότητα Άνω Μεράς θα έχει χαμηλότερο ρυθμό εξάντλησης της τουριστικής φέρουσας ικανότητας από αυτόν που παρατηρείται σήμερα, σύμφωνα με την επικρατούσα τάση ανάπτυξης και ανοικοδόμησης της περιοχής».

Όπως αναφέρεται στα συμπεράσματα της μελέτης της φέρουσας ικανότητας, σε επίπεδο δήμου, παρατηρείται το φαινόμενο της πίεσης στα υφιστάμενα δίκτυα που σχετίζονται με τους πόρους της νήσου ιδίως κατά τους θερινούς μήνες αιχμής της τουριστικής κίνησης και συνεπώς κάθε νέα επένδυση στο νησί οφείλει να μεριμνά ιδιαίτερα για την εξασφάλιση και ορθή διαχείριση των υδάτων, της ενέργειας και των απορριμμάτων.

Η μελέτη εντοπίζει πάντως «σημαντικές διαφορές μεταξύ των δύο δημοτικών Κοινοτήτων – Άνω Μεράς και Μυκονίων:

i. Η πλειονότητα των ξενοδοχειακών μονάδων (88,3%) -συμπεριλαμβανομένων επικείμενων επενδύσεων- εντοπίζεται στη Δ.Κ. Μυκονίων, ενώ στη Δ.Κ. Άνω Μεράς χωροθετείται μόλις το 11,7%. Μετά την υλοποίηση της επιδιωκόμενης επένδυσης τα εν λόγω ποσοστά μεταβάλλονται ελάχιστα (87,5% και 12,5% αντίστοιχα).
ii. Αντίστοιχη ανισομέρεια στην κατανομή διαπιστώνεται και στην περίπτωση των καταλυμάτων βραχυχρόνιας μίσθωσης, η πλειονότητα των οποίων εντοπίζεται στη Δ.Κ. Μυκονίων και κυρίως στην Χώρα και πέριξ των ακτών.
iii. Στη Δ.Κ. Μυκονίων εμφανίζεται έντονη χωρική συγκέντρωση ξενοδοχειακών μονάδων, ενώ στη Δ.Κ. Άνω Μεράς δεν παρατηρούνται έντονες πυκνώσεις ξενοδοχειακών μονάδων.
iv. Για τη Δ.Κ. Άνω Μεράς διαπιστώνεται τάση ανάπτυξης ποιοτικών καταλυμάτων (υψηλή αναλογία μονάδων 5* ως προς το σύνολό τους) και, συνεπώς, ανακύπτουν δυνατότητες προώθησης ενός διαφοροποιημένου, αναβαθμισμένου μοντέλου τουριστικού προϊόντος με έμφαση στις εναλλακτικές μορφές τουρισμού.

Προκύπτει ότι περίπου το 1/3 (31.3%) των ξενοδοχειακών μονάδων βρίσκεται εκτός εγκεκριμένων ορίων οικισμών καθώς και ζωνών της Ζ.Ο.Ε. Μυκόνου όπου επιτρέπεται η χρήση του τουρισμού. Αντίθετα, η επιδιωκόμενη επένδυση εντάσσεται στην «μπλε» ζώνη της Ζ.Ο.Ε. (τουρισμός-αναψυχή), εναρμονιζόμενη με τις υπερκείμενες κατευθύνσεις του σχεδιασμού της νήσου ως προς τις επιτρεπόμενες χρήσεις, ιδίως δε, εναρμονιζόμενη με το όραμα των μελετητών της Ζ.Ο.Ε. για χωροθέτηση της τουριστικής δραστηριότητας με τρόπο περιβαλλοντικά ήπιο στο νότιο/κεντρικό τμήμα της νήσου».

Οι μελετητές υποστηρίζουν ότι ο ειδικός χαρακτήρας του προτεινόμενου έργου (Σ.Τ.Κ.) έχει «εξ’ ορισμού στοιχεία που διαφοροποιούν τις επιδράσεις στη φέρουσα ικανότητα του τόπου, όπως η καλύτερη οργάνωση του χώρου σε μεγάλη κλίμακα -κρίσιμο ζήτημα σε μία περιοχή χωρίς πολεοδομική συνοχή- με οργανωμένο κοινό σύστημα υποδομών. Περαιτέρω, οι σχετικά χαμηλές πυκνότητες των εν λόγω καταλυμάτων -και δη του επιδιωκόμενου (0,90 κλίνες/ στρέμμα)- προσφέρουν τη δυνατότητα καλύτερης διάταξης της δόμησης στο χώρο και διάσπασης των όγκων, με αποτέλεσμα την καλύτερη προσαρμογή στο τοπίο.

Πέραν των ανωτέρω, η επιδιωκόμενη επένδυση φαίνεται να προχωρά σε έναν πιο ουσιαστικό διάλογο με τα κύρια ζητήματα που άπτονται της φέρουσας ικανότητας, δίνοντας έμφαση στην εξασφάλιση και στην ορθή διαχείριση των πόρων και εφαρμόζοντας βέλτιστες πρακτικές για την αντιμετώπιση των συνήθων φυσικο-οικολογικών, κοινωνικο-δημογραφικών και πολιτικο-οικονομικών επιπτώσεων».

Επισημαίνεται εδώ ότι σε σχέση με την αναγκαιότητα διερεύνησης για την τουριστική φέρουσα ικανότητα, η μελέτη αναφέρει ότι ελήφθησαν υπ’ όψιν παράμετροι όπως οι προηγούμενες ανακοινώσεις περί «αναστολής οικοδομικών αδειών για τουριστικά καταλύματα στις εκτός σχεδίου περιοχές της νήσου Μυκόνου και της νήσου Θήρας (Σαντορίνης), ενόψει της έναρξης ταχύρρυθμου πολεοδομικού σχεδιασμού […] μέχρι την έγκριση των Ειδικών Πολεοδομικών Σχεδίων (ΕΠΣ)», κατόπιν των σχετικών υπουργικών αποφάσεων και νομοθετικών ρυθμίσεων (ν. 5037/2023.) Από την εν λόγω απόφαση εξαιρούνται οι εγκεκριμένοι οργανωμένοι υποδοχείς τουριστικών δραστηριοτήτων, μεταξύ των οποίων και τα Ειδικά Σχέδια Χωρικής Ανάπτυξης Στρατηγικής Επένδυσης (ΕΣΧΑΣΕ), όπως συμβαίνει εν προκειμένω.

Διαβάστε ακόμη

Τα παραμυθάκια του Stephanos, η μάχη των δισ. στην Αττική Οδό, οι εξαγορές του Θεοδωρόπουλου και το νέο ντέρμπι για τους Πεταλιούς

«Κόκκινα» δάνεια: Σε έναν μήνα έκλεισαν deals ύψους 2,3 δισ. ευρώ – Τα funds που… ψηφίζουν Ελλάδα

Φορολογικές δηλώσεις: Ποιοι πληρώνουν διπλή δόση του φόρου χωρίς πρόστιμο

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ