© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Η Θεσσαλονίκη εισέρχεται σε μια νέα εποχή ανάπτυξης υποδομών που αλλάζει ριζικά την εικόνα της πόλης. Με το μετρό να αποτελεί το κύριο μέσο μετακίνησης που αλλάζει τον αστικό ιστό μεταφέροντας καθημερινά περίπου 80.000 επιβάτες και με νέα οδικά έργα να υπόσχονται να αποσυμφορήσουν το ήδη επιβαρυμένο κυκλοφοριακό της πόλης όπως το Flyover, η μητρόπολη του Βορρά ετοιμάζεται να αποκτήσει σύγχρονες και λειτουργικές συγκοινωνιακές υποδομές.
Παράλληλα, σημαντικές επενδύσεις σε σχολεία, νοσοκομεία και τεχνολογικά κέντρα ολοκληρώνουν το νέο πρόσωπο της Θεσσαλονίκης.
Η επέκταση του μετρό προς Καλαμαριά
Η βασική γραμμή του μετρό Θεσσαλονίκης, που παραδόθηκε τον Νοέμβριο του 2024 και εκτείνεται από τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό έως τη Νέα Ελβετία με 13 σταθμούς, έδωσε στην πόλη τον αέρα μεγαλούπολης. Το επόμενο μεγάλο βήμα είναι η επέκταση προς την Καλαμαριά που θα δημιουργήσει τον πρώτο μικρό «διακλαδωμένο» κλάδο της πόλης.
Η νέα γραμμή ξεκινά από τον σταθμό 25ης Μαρτίου και περνά από τους αντίστοιχους Νομαρχία, Καλαμαριά, Αρετσού, Νέα Κρήνη και Μίκρα. Οπως αναφέρουν στο υπουργείο Υποδομών, οι αποστάσεις μεταξύ των σταθμών είναι περίπου 900 μέτρα, μεγαλύτερες από τα 500-600 μέτρα της βασικής γραμμής, γεγονός που θα επιταχύνει τη διαδρομή και θα καλύπτει γραμμικά όλο το αστικό συγκρότημα σε περίπου 20 λεπτά.
Η ρευματοδότηση των σταθμών και των σηράγγων από τον ΔΕΔΔΗΕ αναμένεται να ολοκληρωθεί πολύ σύντομα, επιτρέποντας την εκτέλεση δοκιμαστικών δρομολογίων. Η πλήρης ένταξη της επέκτασης στην καθημερινή λειτουργία θα γίνει μόλις κλείσει η βασική γραμμή για συντονισμό όλων των γραμμών, πιθανότατα τον Νοέμβριο. Στόχος της Ελληνικό Μετρό είναι να παραληφθούν και οι 15 νέοι συρμοί μέχρι τον Φεβρουάριο ώστε να λειτουργούν και οι δύο γραμμές με πλήρη στόλο 33 συρμών.
Η AKTOR έχει αναλάβει τον συντονισμό των πέντε εργολαβιών που συνιστούν μεγάλο αγκάθι του έργου και αφορούν την εγκατάσταση και λειτουργία των ηλεκτρομηχανολογικών συστημάτων της επέκτασης, αξιοποιώντας την εμπειρία της από την παραδοθείσα βασική γραμμή. Το έργο εκτιμάται ότι θα εξυπηρετεί περίπου 60.000 επιπλέον επιβάτες ημερησίως και προγραμματίζεται να δοθεί σε λειτουργία μέχρι το τέλος του πρώτου τριμήνου του 2026.
Οδικά έργα: Flyover και νέες υποδομές
Παράλληλα με το μετρό, σε εξέλιξη βρίσκεται η κατασκευή του Flyover, της Περιφερειακής Θεσσαλονίκης. Η πρόοδος του έργου ξεπέρασε πρόσφατα το 25%, ενώ η ολοκλήρωση προγραμματίζεται για τον Μάιο του 2027. Το έργο περιλαμβάνει την αναβάθμιση της υπάρχουσας ανατολικής εσωτερικής περιφερειακής οδού μήκους 12 χλμ., καθώς και την κατασκευή υπερυψωμένης λεωφόρου ταχείας κυκλοφορίας μήκους 7,6 χλμ. με γέφυρα 4 χλμ. Το σχήμα ΜΕΤΚΑ – ΑBAΞ έχει αναλάβει την εκτέλεση των εργασιών.
Σε οδικό επίπεδο, στο άμεσο μέλλον προβλέπονται έργα όπως οι οδικοί άξονες Θεσσαλονίκη – Eδεσσα και Δράμα – Αμφίπολη και η σιδηροδρομική σύνδεση της 6ης προβλήτας του λιμανιού, ενώ τρέχει και η υλοποίηση του Δυτικού Προαστιακού με τρεις γραμμές σταθερής τροχιάς που θα ενισχύσουν σημαντικά τη διασύνδεση των προαστίων με το κέντρο.
Σχολεία, λιμάνι και νοσοκομεία
Στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, μέσω ΣΔΙΤ, προγραμματίζεται η μελέτη, χρηματοδότηση, κατασκευή και συντήρηση 18 νέων σχολικών μονάδων. Η σύμβαση θα διαρκέσει 27 χρόνια, εκ των οποίων τα πρώτα δύο είναι κατασκευαστικά, ενώ η λειτουργία και συντήρηση επεκτείνεται σε 25 χρόνια. Ανάδοχος είναι η ένωση Metlen – ΑΤΕΣΕ και τα έργα περιλαμβάνουν 2 Nηπιαγωγεία, 6 Δημοτικά, 4 Γυμνάσια και 6 Λύκεια. Η επέκταση της 6ης προβλήτας του ΟΛΘ αποτελεί το μεγαλύτερο νέο λιμενικό έργο της χώρας, με διάρκεια 30 μηνών και στόχο τον διπλασιασμό της δυνατότητας διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων. Το έργο εκτελείται από το σχήμα ΜΕΤΚΑ – ΤΕΚΑΛ.
Στον τομέα της υγείας, το Πανεπιστημιακό Παιδιατρικό Νοσοκομείο Θεσσαλονίκης «Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος» προγραμματίζεται να παραδοθεί στις αρχές του 2027. Αποτελεί το πρώτο αποκλειστικά παιδιατρικό νοσοκομείο εκτός Αθηνών και θα παρέχει δευτεροβάθμιες και τριτοβάθμιες υπηρεσίες στη Βόρεια Ελλάδα, ενώ θα λειτουργεί και ως κόμβος εκπαίδευσης και έρευνας.
Κέντρο καινοτομίας
Στο χώρο της τεχνολογίας και της επιχειρηματικότητας, το Thess IΝΤΕC προωθεί τη δημιουργία του πρώτου κέντρου καινοτομίας στη χώρα με στόχο να αποτελέσει θερμοκοιτίδα για start-ups και ερευνητικά εργαστήρια. Οι πρώτες φάσεις περιλαμβάνουν χωματουργικές και αντιπλημμυρικές εργασίες, ενώ το κόστος των τριών πρώτων εργολαβιών ανέρχεται σε περίπου 25 εκατ. ευρώ. Το κτίριο θα διαθέτει 4 ορόφους, με χώρους για εργαστήρια, συνεδριακό κέντρο και θερμοκοιτίδα επιχειρήσεων. Στα έργα που θα απασχολήσουν την πόλη σε μεσοπρόθεσμο επίπεδο περιλαμβάνονται η επέκταση του μετρό προς Σταυρούπολη και Ευκαρπία, το Logistics Park στο πρώην Στρατόπεδο Γκόνου, τα δύο εργοστάσια διαχείρισης απορριμμάτων και η σύνδεση του λιμανιού με το σιδηροδρομικό δίκτυο. Οι διαγωνισμοί για τις ΣΔΙΤ οδικούς άξονες και το Logistics Park βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο και αναμένεται η συμβασιοποίηση το 2026.
Διαιτησίες και οικονομικές απαιτήσεις
Σε νομικό και οικονομικό επίπεδο, η κοινοπραξία υπό την AKTOR κατέθεσε πρόσφατα νέο αίτημα για αποζημιώσεις σχετικά με τη βασική γραμμή του μετρό. Το αίτημα που υποβλήθηκε στις 30 Ιουλίου 2025 αφορά συνολικά 128,4 εκατ. ευρώ για «κατ’ ελάχιστον ζημία» μέχρι την ολοκλήρωση του έργου στις 30 Νοεμβρίου 2024. Το Διαιτητικό Δικαστήριο συνεδρίασε στις 11 Αυγούστου και αποφάσισε να διαχωρίσει τα αιτήματα σε τρεις κατηγορίες: 44,9 εκατ. ευρώ για γενικά έξοδα και κόστη προμηθευτών, 77,6 εκατ. ευρώ για επιπλέον κόστος από την παράταση εγγύησης και 5,9 εκατ. ευρώ για διατήρηση εγγυητικών επιστολών.
Τα έργα αυτά αποδεικνύουν ότι η Θεσσαλονίκη βρίσκεται σε περίοδο σημαντικής μεταμόρφωσης με έργα που καλύπτουν όλους τους τομείς της καθημερινής ζωής: συγκοινωνίες, υγεία, εκπαίδευση, τεχνολογία και λιμενικές υποδομές. Το μετρό και οι νέες οδικές υποδομές υπόσχονται να αποσυμφορήσουν την πόλη, ενώ τα υπόλοιπα έργα ενισχύουν τον αναπτυξιακό χαρακτήρα της. Παρά τις προκλήσεις, η Θεσσαλονίκη ετοιμάζεται να αποκτήσει ένα σύγχρονο αστικό πρόσωπο και να επαναπροσδιορίσει τη θέση της στον χάρτη της Βόρειας Ελλάδας.
Διαβάστε ακόμη
Τσάντες και έπιπλα με vegan δέρμα από κόκκους καφέ
Ο παράδεισος που γίνεται κόλαση: Σκουπίδια, μποτιλιαρίσματα και φίλτρα στο Instagram
Παγκόσμια ναυτιλία 2025: Κυριαρχία Ελλάδας στην πλοιοκτησία (πίνακες)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.