Η νέα κρίση στη Μέση Ανατολή έρχεται να περιπλέξει ένα ήδη σύνθετο τοπίο στο διεθνές εμπόριο.

Η επικινδυνότητα και δυσκολία διέλευσης από τα Στενά του Ορμούζ προστίθεται στην αποφυγή της θαλάσσιας οδού Ερυθράς Θάλασσας/ Σουέζ, γεγονός που καταρχάς επηρεάζει αρνητικά την εμπορική κίνηση στα ελληνικά λιμάνια- κυρίως του Πειραιά.

Ωστόσο, αυτή η κρίση θα μπορούσε να εξελιχθεί σε σημαντική ευκαιρία για την Ελλάδα και το σύνολο των λιμανιών της, με την αναβάθμιση της χρήσης εναλλακτικών οδών, όπως ο «Μεσαίος Διάδρομος» (Trans-Caspian International Transport Route, TITR). Απαραίτητη προϋπόθεση η χώρα να προχωρήσει στις απαραίτητες επενδύσεις, όπως τονίζει ο Μάρκο Φορτζιόνε, γενικός διευθυντής του Chartered Institute of Export and International Trade.

«Βλέπουμε σίγουρα μια στροφή προς μια πολύ πιο πολυτροπική και πολύ πιο διαφοροποιημένη εφοδιαστική αλυσίδα, γεγονός που δίνει στην Ελλάδα τεράστιες δυνατότητες» εξηγεί.

«Η Ελλάδα ήταν πάντα ένα τεράστιο ναυτικό έθνος, ήταν θεμελιώδες για την παγκόσμια ναυτιλία. Υπάρχουν σημαντικές δυνατότητες για την Ελλάδα, αλλά πιστεύω ότι πρέπει να υπάρξει μια σοβαρή επένδυση.

Οποιοδήποτε έθνος, οποιοσδήποτε ιδιοκτήτης λιμανιού, πρέπει πραγματικά να εξετάζει πώς θα αυξήσει την αποτελεσματικότητα της λειτουργίας του λιμανιού και πώς θα ενσωματωθεί πολύ πληρέστερα σε ένα πολυτροπικό, χερσαίο δίκτυο εφοδιασμού και logistics.

Πρέπει να διασφαλιστεί ότι υπάρχουν σιδηροδρομικές υποδομές και ισχυρές οδικές υποδομές, και αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό λόγω των επενδύσεων που γίνονται στον Μεσαίο Διάδρομο για να μεταφέρονται εμπορεύματα από την Ασία, από την Κίνα, μέσω της Κεντρικής Ασίας, προς την Ευρώπη.

Υπάρχουν ευκαιρίες να αναπτυχθούν περισσότερα σχετικά κέντρα διανομής στην Ελλάδα, αλλά χρειάζονται επενδύσεις.

Επενδύσεις σε υποδομές, αλλά και σε διαδικασίες και μια πορεία προς ένα πολύ πιο ψηφιακό εμπορικό σύστημα. Αυτό αφορά στην ψηφιοποίηση των λιμενικών συστημάτων, αλλά και στην ενσωμάτωση στα τελωνειακά και διεθνή εμπορικά συστήματα με τη χρήση ψηφιακών διαδικασιών και συστημάτων.»

Οι δυνατότητες σύνδεσης με την Αφρική

Επίσης, η στρατηγική θέση της Ελλάδας δίνει την ευκαιρία στην χώρα να βρεθεί στο επίκεντρο νέων εμπορικών οδών που αναπτύσσονται από και προς την Αφρική.

«Γίνεται στροφή προς μια διαφοροποιημένη αλυσίδα εφοδιασμού» εξηγεί ο Μάρκο Φορτζιόνε «προς την εφαρμογή μιας αλυσίδας εφοδιασμού πολλαπλών πηγών παραγωγής. Οι προοπτικές για την Αφρική, ιδιαίτερα για τη Βόρεια Αφρική, να γίνει ένας πολύ πιο σημαντικός παραγωγός είναι σίγουρα κάτι που εξετάζεται και γίνονται σχετικές επενδύσεις. Έτσι, η Ελλάδα, λόγω της γεωγραφικής της θέσης, έχει τη δυνατότητα να αποτελέσει βασική οδό για το εμπόριο που συνδέει τους νέους κόμβους παραγωγής που αναδύονται με την Κεντρική και Ανατολική Ασία και που συνδέεται με τη Νότια, Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη.»

FMCG μέσω Ελλάδας

Στη σημασία ανάπτυξης χερσαίων και θαλάσσιων δικτύων, ο Μ. Φορτζιόνε προσθέτει τις προοπτικές που παρέχει η αύξηση μεταφοράς -κινεζικών κυρίως- προϊόντων μέσω αερομεταφορών, γεγονός που έχει ήδη αξιοποιήσει η Ουγγαρία.

«Υπάρχει μια σημαντική στροφή προς τις αεροπορικές μεταφορές, ιδίως από την Κίνα και την Ασία. Έχουμε δει να γίνονται αρκετές επενδύσεις από την Κίνα και τις κινεζικές εταιρείες σε αεροπορικούς κόμβους, ιδίως στην Ευρώπη.

Η Ουγγαρία έχει πραγματοποιήσει τεράστιες επενδύσεις στο αεροδρόμιό της, ώστε να γίνει ένας από τους βασικούς κόμβους για τα προϊόντα που προέρχονται από την Κίνα, ιδίως για τα ταχείας κυκλοφορίας καταναλωτικά αγαθά (FMCG), κυρίως της μόδας, που φτάνουν, ταξινομούνται και γίνεται η διαχείρισή τους στη Βουδαπέστη και στη συνέχεια μεταφέρονται σιδηροδρομικώς και οδικώς στην Ευρώπη.

Άρα, οι αεροπορικές υποδομές, οι οδικές υποδομές, οι σιδηροδρομικές υποδομές είναι εξίσου θεμελιώδους σημασίας όσο και η επένδυση στα λιμενικά συστήματα.»

Ανατιμήσεις προ των πυλών

Σε ότι αφορά στην παρούσα διαταραχή στο διεθνές εμπόριο, ο Μάρκο Φορτζιόνε εκφράζει την εκτίμηση ότι είναι πιθανό να εμφανιστούν τρία φαινόμενα: σημαντικές αυξήσεις τιμών σε μία μεγάλη γκάμα προϊόντων, έλλειψη προϊόντων στα ράφια ή στα εργοστάσια και πληθωρισμός συρρίκνωσης (shrinkflation), με τα προϊόντα να συρρικνώνονται σε μέγεθος, αλλά η τιμή τους να παραμένει ίδια.

«Υπάρχει οικονομική πίεση, γεωπολιτική πίεση, περιβαλλοντική πίεση, και όλα αυτά διαταράσσουν τις εξαιρετικά αλληλένδετες αλλά και εύθραυστες παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού. Βρισκόμαστε, λοιπόν, σε μια περίοδο μεγάλης αστάθειας για τις επιχειρήσεις που πρέπει να ανταποκριθούν σε πραγματικό χρόνο, σε ξαφνικά και απροσδόκητα σοκ» ανέφερε.

Διαβάστε ακόμη

Μύκονος: Ποιες βίλες και οικόπεδα βγαίνουν σε πλειστηριασμό μέσα στον Ιούλιο (pics)

Πέντε SOS από τον SSM για την αξιολόγηση των τραπεζών (πίνακας)

Μισό Ταμείο Ανάκαμψης στη μάχη για την ενεργειακή θωράκιση νοικοκυριών και επιχειρήσεων – Νέα αρχιτεκτονική στα προγράμματα Εξοικονομώ

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα