Η τεχνητή νοημοσύνη στην Ελλάδα προχωρά με δύο ταχύτητες και με εμφανή αντίφαση ανάμεσα στην αναγνώριση της σημασίας της και στη βούληση για ουσιαστικές επενδύσεις. Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας Future Unfold 2025 της Grant Thornton, μόλις δύο στις δέκα επιχειρήσεις ενσωματώνουν σήμερα την τεχνητή νοημοσύνη στα προγράμματα ψηφιακού μετασχηματισμού τους, χωρίς όμως αυτή η κίνηση να συνοδεύεται –στην πλειονότητά των περιπτώσεων– από πραγματικά επενδυτικά σχέδια.
Είναι ενδεικτικό ότι μόλις το 45% των επιχειρήσεων δηλώνει πως σκοπεύει να δαπανήσει έως 150.000 ευρώ για τεχνητή νοημοσύνη στην επόμενη τριετία, γεγονός που αποτυπώνει πόσο συντηρητικά εξακολουθούν να κινούνται οι ελληνικές εταιρείες στις σχετικές επενδύσεις, παρ’ όλο που η συντριπτική πλειονότητα των ερωτηθέντων αναγνωρίζει ότι το AI είναι κρίσιμο για την ανταγωνιστικότητά τους.
Την ίδια στιγμή, η έρευνα αναδεικνύει μια σαφή εικόνα διαφορετικής ψηφιακής ωριμότητας ανά μέγεθος. Οι μεγάλες επιχειρήσεις παραμένουν οι πιο ψηφιακά ώριμες, ωστόσο η έκπληξη έρχεται από τις μικρές, όπου η τεχνολογική ωριμότητα αυξήθηκε εντυπωσιακά από 39% το 2023 σε 58% το 2025. Παρά την πρόοδο αυτή, λιγότερες από τις μισές επιχειρήσεις διαθέτουν πραγματικά ξεκάθαρη στρατηγική ψηφιακού μετασχηματισμού, γεγονός που λειτουργεί ως βασικό φρένο για τη συστηματική αξιοποίηση της τεχνητής νοημοσύνης.
Στο επίπεδο της βασικής ψηφιακής παρουσίας, η εικόνα είναι σαφώς πιο ώριμη: στο 93% των επιχειρήσεων υπάρχει εταιρικό website, το 86% διαθέτει παρουσία στα social media, ενώ το e-shop έχει αυξηθεί από 32% το 2024 σε 43% το 2025. Ωστόσο, η μετάβαση από την απλή ψηφιακή παρουσία στη στρατηγική αξιοποίηση του AI ως εργαλείου παραγωγικότητας και λήψης αποφάσεων παραμένει ζητούμενο για τη μεγάλη μάζα της αγοράς.
Μέσα σε αυτό το περιβάλλον, ο CEO της Grant Thornton Ελλάδος, Βασίλης Καζάς, περιέγραψε τη νέα πραγματικότητα ως μια εποχή όπου η τεχνολογία «αλληλεπιδρά με τον άνθρωπο και πολλαπλασιάζει την ικανότητά του για καινοτομία», ανακοινώνοντας παράλληλα και τη δημιουργία AI Center of Excellence για τη στήριξη της αγοράς στην πρακτική αξιοποίηση της τεχνητής νοημοσύνης.

«Η τεχνητή νοημοσύνη θα δημιουργήσει νέες ανάγκες»
Στο συνέδριο χθες ο Πρόεδρος του ΣΕΒ, Σπύρος Θεοδωρόπουλος μίλησε για χάσμα στην υιοθέτηση της τεχνητής νοημοσύνης τονίζοντας όμως ότι είναι κομμάτι της εξέλιξης και δεν πρέπει να την φοβούνται οι επιχειρήσεις και οι άνθρωποι. «Ο βαθμός ενασχόλησης με την τεχνητή νοημοσύνη είναι αντιστρόφως ανάλογος του μεγέθους. Οι μεγάλες επιχειρήσεις είχαν είτε ασχοληθεί είτε είχαν βάλει πρόγραμμα να ενσωματώσουν την AI στα συστήματά τους και στις διαδικασίες τους. Όσο όμως έπεφτε το μέγεθος, τόσο οι επιχειρήσεις αυτές δεν είχαν καμία επαφή και κανένα πλάνο», σημείωσε μεταξύ άλλων.
Όπως εξήγησε, ο ΣΕΒ έχει ήδη ξεκινήσει σειρά παρεμβάσεων για να «τραβήξει» τη μεσαία επιχειρηματικότητα προς το AI, μέσα από τη πραγματοποίηση ενός συνεδρίου πρακτικού ως προς την εφαρμογή της ΑΙ από τις επιχειρήσεις απαντώντας στο ερώτημα «πώς ξεκινά κανείς», και 16 σεμιναρίων σε διάφορες πόλεις της χώρας σε συνεργασία με την Alpha Bank.
Ταυτόχρονα ο ίδιος έθεσε και το ζήτημα των κινδύνων. «Οι επιχειρήσεις πρέπει να είναι πολύ προσεκτικές με το ποια στοιχεία βάζουν στην τεχνητή νοημοσύνη. Υπάρχει πραγματικός κίνδυνος για όσες δεν έχουν δομές».
Και κλείνοντας, απάντησε και στον φόβο που ιστορικά συνοδεύει κάθε τεχνολογική μετάβαση: «Και την εποχή του καρμπόν όλοι φοβόντουσαν ότι τα κομπιούτερ θα τους πάρουν τη δουλειά. Τίποτα από αυτά δεν συνέβη. Η τεχνητή νοημοσύνη θα δημιουργήσει νέες ανάγκες, νέες συνθήκες, νέες θέσεις εργασίας».
Το παράδειγμα του Ομίλου ΤΙΤΑΝ
Απ’ την πλευρά της η κα Αλεξάνδρα Παπαλεξοπούλου παρουσίασε ένα από τα πιο ώριμα ελληνικά case studies εφαρμογής AI στη βαριά βιομηχανία. Ο Όμιλος ΤΙΤΑΝ, όπως εξήγησε, ξεκίνησε πριν από περίπου δέκα χρόνια από μικρά, χαμηλού κόστους πειράματα, σε συνεργασία με επιστήμονες και startups. «Ξεκινήσαμε με λίγες δεκάδες χιλιάδες ευρώ και αρχίσαμε να πειραματιζόμαστε με τον εξοπλισμό μας, να τον “τρέχουμε” με αλγορίθμους. Τα αποτελέσματα ήταν τόσο εντυπωσιακά που πήραμε το θάρρος και επενδύσαμε πιο σοβαρά κεφάλαια».
Σήμερα, όπως ανέφερε, τα αποτελέσματα είναι απτά:
-αύξηση παραγωγικότητας περίπου 10%,
-μείωση κατανάλωσης ενέργειας 10%–15%,
–περισσότερες από 30.000 ώρες downtime που αποφεύχθηκαν μέσω προγνωστικής συντήρησης,
-λειτουργία εργοστασίου στις ΗΠΑ «σε κλειστό κύκλο μόνο με τεχνητή νοημοσύνη».
Η επόμενη φάση, όπως είπε, αφορά τη γενετική AI ως ψηφιακό βοηθό των μηχανικών και τη ρομποτική για αύξηση της ασφάλειας στους χώρους εργασίας.
Η περίπτωση της Metlen
Νωρίτερα στο ίδιο πλαίσιο τοποθετήθηκε και ο Πρόεδρος του Ομιλου Metlen κ. Ευάγγελος Μυτιληναίος μέσα από βιντεοσκοπημένο μήνυμα. Μέσω ολογράμματος που εμφανίστηκε στη σκηνή του συνεδρίου ο κ. Μυτιληναίος τόνισε ότι η τεχνολογία –και ειδικότερα η τεχνητή νοημοσύνη– βρίσκεται στο DNA του ομίλου, στηρίζοντας τόσο τη μεταλλουργία όσο και την ενέργεια. Ψηφιακά εργαλεία, ανάλυση δεδομένων και αλγόριθμοι αξιοποιούνται για τον σχεδιασμό παραγωγής, τη βελτιστοποίηση ενεργειακών ροών και τη διαχείριση κινδύνων σε ένα περιβάλλον αυξημένης μεταβλητότητας.
Η Mytilineos/Metlen λειτουργεί έτσι ως χαρακτηριστικό παράδειγμα ελληνικού industrial & energy πολυεθνικού ομίλου που αντιμετωπίζει το AI όχι ως αποσπασματική εφαρμογή, αλλά ως δομικό στοιχείο του ανταγωνιστικού του πλεονεκτήματος.
Τραπεζικός κλάδος: Από τον «πάροχο προϊόντων» στον ψηφιακό σύμβουλο
Απ’ την πλευρά του ο διευθύνων σύμβουλος της Alpha Bank, Βασίλης Ψάλτης, περιέγραψε τον μετασχηματισμό των τραπεζών ως αναγκαιότητα επιβίωσης με άξονα πλέον την τεχνητή νοημοσύνη. «Η διατάραξη δεν προέρχεται από το τι μπορεί να κάνει η τεχνολογία, αλλά από το πόσο γρήγορα αλλάζουν οι προσδοκίες πελατών και εργαζομένων».
Οι τράπεζες, όπως είπε, δεν μπορούν πλέον να λειτουργούν ως απλοί πάροχοι προϊόντων, αλλά οφείλουν να μετασχηματιστούν σε άμεσους, προσωποποιημένους ψηφιακούς συμβούλους.
«Στο banking, η καθυστέρηση στην υιοθέτηση της τεχνητής νοημοσύνης μπορεί να σημαίνει ότι το επιχειρηματικό μοντέλο παύει να είναι relevant», προειδοποίησε ο κ. Ψάλτης.
Η Alpha Bank σήμερα έχει πάνω από 90% των συναλλαγών εκτός καταστημάτων και περίπου 30% των πωλήσεων ψηφιακές, με στρατηγικό στόχο τη μετάβαση σε πλήρως AI-powered τράπεζα, με γενετικά μοντέλα και ψηφιακούς βοηθούς στην πρώτη γραμμή εξυπηρέτησης.
Στο ίδιο πλαίσιο ο διευθύνων σύμβουλος της Τράπεζας Πειραιώς κ. Χρήστος Μεγάλου, σε βιντεοσκοπημένο μήνυμα του υπογράμμισε ότι η τεχνητή νοημοσύνη αποτελεί θεμέλιο εκσυγχρονισμού για τον τραπεζικό κλάδο και επηρεάζει άμεσα την παραγωγικότητα, την ταχύτητα λήψης αποφάσεων, την προσωποποίηση των υπηρεσιών, τη διαχείριση κινδύνων και την κυβερνοασφάλεια.
«Κλειδί» για τον ασφαλιστικό κλάδο
Από την πλευρά της ασφαλιστικής αγοράς, η διευθύνουσα σύμβουλος της NN Hellas, Φιλίππα Μιχάλη, σημείωσε ότι η ανάλυση δεδομένων αποτελεί διαχρονικά βασικό εργαλείο του κλάδου και ότι η τεχνητή νοημοσύνη ενισχύει πλέον τόσο την ακρίβεια όσο και την ταχύτητα των υπηρεσιών. Όπως εξήγησε, οι ψηφιακοί βοηθοί αναλαμβάνουν ήδη κρίσιμα στάδια στη διαδικασία αποζημιώσεων, από τη συλλογή στοιχείων και την αξιολόγηση κόστους, μέχρι τη συμπλήρωση φακέλων, βελτιώνοντας την παραγωγικότητα των ασφαλιστικών οργανισμών.
Την ίδια στιγμή, όμως, η κ. Μιχάλη υπογράμμισε ότι η ανθρώπινη επαφή παραμένει κρίσιμη για τη διατήρηση της εμπιστοσύνης με τον πελάτη. «Το ζητούμενο», όπως σημείωσε, «είναι η ισορροπία μεταξύ αυτοματοποίησης και ανθρώπινων σχέσεων, με τη συνύπαρξη ανθρώπου και μηχανής να διαμορφώνει το μοντέλο του μέλλοντος για την ασφαλιστική αγορά».
Tο AI ως «ψηφιακός βοηθός ζωής»
Στο συνέδριο η διευθύνουσα σύμβουλος της Microsoft Ελλάδος, Γιάννα Ανδρονοπούλου, περιέγραψε με συγκεκριμένα παραδείγματα πώς η τεχνητή νοημοσύνη αναμένεται να διεισδύσει σε κάθε πτυχή της καθημερινότητας μέσα στην επόμενη πενταετία. Όπως ανέφερε, οι πολίτες θα αναθέτουν σε προσωπικούς ψηφιακούς βοηθούς τις καθημερινές τους συναλλαγές, από την πληρωμή λογαριασμών και τις αγορές στο σούπερ μάρκετ, μέχρι τις παραγγελίες οικιακού εξοπλισμού.
Ιδιαίτερη έμφαση έδωσε στην εκπαίδευση, όπου –όπως σημείωσε– κάθε μαθητής θα διαθέτει πλέον προσωπικό ψηφιακό tutor, λαμβάνοντας εξατομικευμένη υποστήριξη. Παράλληλα αναφέρθηκε στις εξελίξεις στον τομέα της υγείας, επικαλούμενη παραδείγματα από Αγγλία και ΗΠΑ, όπου η τεχνητή νοημοσύνη μειώνει τις εισαγωγές σε ΜΕΘ και τους θανάτους, ενώ επιταχύνει σημαντικά την ανάλυση ιατρικών εξετάσεων.
Στο ίδιο πλαίσιο, η Ανδρονοπούλου ανέδειξε τη στρατηγική της Microsoft στην Ελλάδα για την καλλιέργεια ψηφιακών δεξιοτήτων, με στόχο 100.000 εκπαιδεύσεις σε τεχνητή νοημοσύνη και κυβερνοασφάλεια, καθώς και τη σημασία της συνεργασίας με ερευνητικά κέντρα και νεοφυείς επιχειρήσεις για τη δημιουργία βιώσιμου οικοσυστήματος καινοτομίας.
Διαβάστε ακόμη
Τεράστιο αποδεικνύεται το κόστος των ελέγχων εξαγωγών της Κίνας προς την Ευρώπη (γράφημα)
Συλλογικές Συμβάσεις 2025: Ποιες αλλαγές έρχονται άμεσα και ποιοι εργαζόμενοι ωφελούνται
Νέο ιστορικό ρεκόρ για το ασήμι – Αγγίζει νέα υψηλά εν μέσω στενότητας στην προσφορά
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.