Μια από τις πιο πολυσυζητημένες εταιρείες του ελληνικού startup οικοσυστήματος είναι η Blueground. Δέκα χρόνια περίπου μετά από την ίδρυσή της, το 2013, όταν ξεκινούσε την πορεία της με μερικά διαμερίσματα στο χαρτοφυλάκιό της από τις γειτονιές της Αθήνας, θεωρείται ένας από τους υποψηφίους «μονόκερους» με «ελληνικό DNA», έχει παρουσία σε 31 πόλεις του κόσμου, στοχεύοντας στις 50 έως το 2025 και κατέχει ηγετική θέση σε παγκόσμιο επίπεδο στον κλάδο της βραχυπρόθεσμης εκμίσθωσης επιπλωμένων πολυτελών διαμερισμάτων, με βασική αγορά της τις ΗΠΑ –όπου διατηρεί την έδρα της- και συνηθέστερους πελάτες στελέχη πολυεθνικών, μα όχι μόνο.

Πριν από ένα δίμηνο, την εποχή που ακόμα κανείς δεν μπορούσε να υπολογίσει το μέγεθος των πιθανών επιπτώσεων από την κατάρρευση της Silicon Valley Bank στις αρχές Μαρτίου, είχαν διαρρεύσει πληροφορίες που ήθελαν την ελληνική scale up (σ.σ. η οποία είχε προλάβει πάντως να αποσύρει εγκαίρως τις καταθέσεις της στην αμερικανική τράπεζα) να σχεδιάζει περικοπές στο προσωπικό της σε μια προσπάθεια εξισορρόπησης των εξόδων της, θέμα για το οποίο μιλά δημόσια σήμερα για πρώτη φορά στο newmoney ο ιδρυτής και CEO της Blueground, Αλέξανδρος Χατζηελευθερίου.

«Η Blueground επικεντρώνεται επί του παρόντος στην κερδοφόρα ανάπτυξη», δηλώνει ανάμεσα σε πολλά άλλα και με αυτό τον τρόπο ίσως δίνει το στίγμα των καιρών, αναφέροντας ακόμα ότι ο συγκεκριμένος στόχος έχει επιτευχθεί από τον Μάιο του ‘23.


Συνεπώς, ο σχεδιασμός της διοίκησης αποδίδει και μάλιστα η Blueground αντέστρεψε κατά κάποιον τρόπο τους όρους και βρέθηκε η ίδια σε ρόλο επενδυτή, έχοντας ολοκληρώσει 3 εξαγορές άλλων startups σε διάστημα ενός έτους (Tabas, Travelers Haven και πρόσφατα Nestpick), ενώ κατέγραψε στο ενεργητικό της και την σύναψη συνεργασίας με μια άλλη επιτυχημένη ελληνική startup την instacar.
«Πατούν γκάζι» λοιπόν ο κ. Χατζηελευθερίου και οι συνεργάτες του, με τον ίδιο να έχει προχωρήσει στην συμμετοχή του σε επενδυτικό γύρο στα τέλη του 2022 και σε άλλη μια δυναμικά αναπτυσσόμενη ελληνική νεοφυή εταιρεία, την HarborLab.
Οι ειδήσεις από την συζήτηση μαζί του πολλές: αναλύει κατ’ αρχάς τις στρατηγικές ανάπτυξης της Blueground, εξηγεί ότι αυτή παραμένει ανοικτή σε διαφορετικές δομές χρηματοδότησης, αποκαλύπτει τις αναθεωρημένες προβλέψεις για τα φετινά έσοδα και διατηρεί τον μακροπρόθεσμο στόχο «να ξεπεράσουμε την αποτίμηση των 10 δισεκατομμυρίων δολαρίων».

Η εισαγωγή της στην Wall Street παραμένει στα σχέδιά της (κάτι που επιβεβαιώθηκε και το Νοέμβριο του ‘22 μετά από την ενημέρωση για την επένδυση του κρατικού fund του Άμπου Ντάμπι στην Blueground), αλλά όπως μας εξηγεί ότι το τελευταίο διάστημα υπάρχει περιορισμένη διαθέσιμη χρηματοδότηση και σχεδόν καμία εταιρεία δεν επιχειρεί να μπει τώρα στο χρηματιστήριο.

-Οι 3 εξαγορές άλλων εταιρειών από την Blueground και μάλιστα σε τόσο μικρό σχετικά χρονικό διάστημα μεταξύ τους δεν είναι κάτι συνηθισμένο για το startup οικοσύστημα. Πόσο μάλλον στην Ελλάδα. Θέλετε να μας εξηγήσετε τι ακριβώς έχει πετύχει με αυτές τις επενδύσεις της η Blueground;

Στρατηγικός στόχος της Blueground είναι να γίνει το μεγαλύτερο δίκτυο επιλεγμένων κατοικιών για διαμονή 30 ημερών ή περισσότερο διεθνώς. Προκειμένου να υλοποιηθεί αυτός ο στόχος, η Blueground πλέον επικεντρώνεται σε τέσσερις στρατηγικές ανάπτυξης που περιλαμβάνουν:
● Την επέκταση του βασικού μας μοντέλου – συνεργαζόμαστε με ιδιοκτήτες διαμερισμάτων, τα οποία επιπλώνουμε, τα εξοπλίζουμε και τα επινοικιάζουμε. Αυτό ήταν το μοντέλο μας από την αρχή.
● Τη δημιουργία του Partner Network (δίκτυο συνεργατών) μέσω του οποίου θα προσθέτουμε αυστηρώς επιλεγμένα επιπλωμένα διαμερίσματα ,τα οποία διαχειρίζονται ορισμένες από τις μεγαλύτερες εταιρείες real estate παγκοσμίως.
● Την παροχή επιπλωμένων διαμερισμάτων on-demand (κατόπιν αιτήματος), κάτι που έγινε εφικτό μέσω της εξαγοράς της Travelers Haven.
● Τις στρατηγικές συνεργασίες σε νέες πόλεις συμπεριλαμβανομένων κοινοπραξιών και franchises.
Γενικότερα, οι εξαγορές που έχουμε κάνει παρέχουν στην Blueground know-how και νέα προϊόντα/υπηρεσίες που συμβαδίζουν με τη στρατηγική μας ή μας βοηθούν να επεκταθούμε ταχύτερα σε μια νέα γεωγραφία.

-Τα επόμενα σχέδια της Blueground τι περιλαμβάνουν, τόσο σε επιχειρηματικούς στόχους όσο και σε επίπεδο πιθανών νέων επενδύσεων; Θα εισέλθει σε νέες αγορές και ποιες; Ποιο είναι τώρα το χαρτοφυλάκιο των ακινήτων της; Να περιμένουμε κι άλλες εξαγορές;

Η Blueground είναι αυτή τη στιγμή παρούσα σε 31 πόλεις με 15.000 ακίνητα στο χαρτοφυλάκιό της. Η εταιρεία εισέρχεται σε νέες αγορές τόσο μέσω εξαγορών όσο και μέσω του βασικού επιχειρηματικού μας μοντέλου. Με την έναρξη του Partner Network (Δικτύου Συνεργατών), θα υπάρχουν 18.000 επιπλέον κατοικίες διαθέσιμες στον ιστότοπο της Blueground τόσο στις υπάρχουσες όσο και σε νέες αγορές. Πρόσφατα, η εταιρεία μας ξεκίνησε να λειτουργεί στην Πόλη του Μεξικού, συνεχίζοντας την επέκτασή μας στη Λατινική Αμερική μετά την εξαγορά της Tabas πέρυσι.

– Πόσο καιρό πιστεύετε ότι θα περιμένουμε μέχρι να φτάσει η Blueground στο όριο της αποτίμησης του 1+ δισ. δολ., κάτι που αυτομάτως θα την καταστήσει ως «μονόκερο»;

Η Blueground επικεντρώνεται επί του παρόντος στην κερδοφόρα ανάπτυξη, η οποία περιλαμβάνει την ευθυγράμμιση με εταιρείες που υποστηρίζουν το όραμά μας και θα μας βοηθήσει να αναπτυχθούμε ταχύτερα τόσο σε νέες όσο και στις υπάρχουσες αγορές. Η εταιρεία έχει συγκεντρώσει κεφάλαια 256 εκατομμυρίων δολαρίων μέχρι σήμερα, ενώ παραμένει ανοιχτή σε διαφορετικές δομές χρηματοδότησης, συμπεριλαμβανομένης της χρηματοδότησης με ίδια κεφάλαια ή και δανεισμό. Αυτή τη στιγμή είμαστε ο παγκόσμιος ηγέτης σε μια πολύ μεγάλη αγορά, επομένως ο στόχος μας μακροπρόθεσμα είναι να ξεπεράσουμε την αποτίμηση των 10 δισεκατομμυρίων δολαρίων.

– Η επικαιροποιημένη αποτίμησή της Blueground σε ποιο ύψος βρίσκεται αυτή τη στιγμή;

Μια αποτίμηση συνήθως ορίζεται σε έναν γύρο χρηματοδότησης ή σε ένα γεγονός ρευστότητας. Δεν υπάρχει τέτοιο γεγονός αυτή τη στιγμή, οπότε δε μπορούμε να δώσουμε κάποια επικαιροποιημένη αποτίμηση. Πάντως, από τον τελευταίο γύρο χρηματοδότησης της Blueground τον Σεπτέμβριο του 2021, η εταιρεία αύξησε τα έσοδα της κατά ~2,5 φορές.

-Τι ακριβώς έχει συμβεί με το σχέδιο περικοπών/απολύσεων εργαζομένων που φέρεται να αποφάσισε τον προπερασμένο μήνα η διοίκηση της Blueground; Ακολούθησε το κύμα που έπληξε την παγκόσμια αγορά της τεχνολογίας; Υπήρξαν απολύσεις και πόσες;

Η Blueground, όπως και πολλές άλλες εταιρείες στον κλάδο της τεχνολογίας, αναγκάστηκε να προσαρμοστεί στις αλλαγές της αγοράς που προκλήθηκε από τις αναταραχές στον τραπεζικό τομέα στις ΗΠΑ πριν από λίγους μήνες. Δυστυχώς, αυτό μας ανάγκασε να αποχωριστούμε κάποια μέλη της ομάδας μας. Πλέον, η Blueground έχει προσαρμόσει τη στρατηγική της, γυρίσαμε σελίδα, και βρισκόμαστε στο δρόμο προς την κερδοφορία. Η εταιρεία ιδρύθηκε πριν από 10 χρόνια στην Ελλάδα και παραμένουμε προσηλωμένοι στην παρουσία μας σε αυτήν. Στην Αθήνα διαθέτουμε 1.200 ακίνητα και απασχολούμε περισσότερα από 400 άτομα. Θα συνεχίσουμε να επενδύουμε στην Ελλάδα ως την κύρια βάση απασχόλησής μας.

– Ο στόχος του διπλασιασμού των ετήσιων εσόδων της Blueground πάνω από τα 600 εκατ. δολ. για το 2023 υλοποιείται; Τι δείχνει η πορεία του πενταμήνου;

Λόγω των αλλαγών στις συνθήκες της αγοράς που προκλήθηκαν από την κρίση στον τραπεζικό τομέα των ΗΠΑ νωρίτερα φέτος, αποφασίσαμε να επικεντρωθούμε στην επίτευξη κερδοφορίας και θα αναπτυχθούμε κατά 5% λιγότερο φέτος. Κάναμε τρεις εξαγορές τους τελευταίους 12 μήνες, συμπεριλαμβανομένων των Tabas, Travelers Haven και Nestpick, οι οποίες υποστηρίζουν τους στόχους μας με αποτέλεσμα να γίνουμε κερδοφόροι ήδη από τον Μάιο του 2023.

– Πώς οδηγήθηκε η Blueground στην συνεργασία με το Instacar και που αποβλέπει; Σχεδιάζει και άλλες τέτοιες «συμμαχίες» προσεχώς από τον κλάδο των νεοφυών εταιρειών;

Η Blueground παρέχει στους επισκέπτες της, πρόσβαση σε πάνω από 50 επιλεγμένους lifestyle partners που βελτιώνουν τη διαμονή τους μέσω των υπηρεσιών τους και η instacar είναι μία από αυτές. Οι πελάτες μας στην Αθήνα θα μπορούν να μισθώνουν το instacar αυτοκίνητο για το διάστημα που επιθυμούν, με προνομιακούς όρους.

– Ποια είναι η εικόνα που έχετε για την κατάσταση η οποία επικρατεί σήμερα στην startup αγορά τόσο παγκοσμίως όσο ειδικότερα και για τις ελληνικές εταιρείες μετά από τα πρόσφατα γεγονότα με την SVB; Ποιος ήταν τελικά ο αντίκτυπος; Πόσο έχουν επηρεασθεί τα ύψη των αποτιμήσεων και των χρηματοδοτήσεων; Τελικά υπάρχουν «λεφτά για όλους»;

Οι εταιρείες έπρεπε να προσαρμόσουν τις στρατηγικές τους μετά τα πρόσφατα γεγονότα με την Silicon Valley Bank.
Το τελευταίο διάστημα υπάρχει περιορισμένη διαθέσιμη χρηματοδότηση και σχεδόν καμία εταιρεία δεν επιχειρεί την εισαγωγή της στο χρηματιστήριο. Πιστεύουμε ότι τα πράγματα θα αλλάξουν και το κλίμα της αγοράς θα προσαρμοστεί, αν και δεν είναι σαφές το πότε. Μπορεί να πάρει ένα χρόνο ή περισσότερο.

Διαβάστε ακόμη  

Κόντρα κορυφής για το WACC του ΔΕΣΦΑ

Ρεύμα: Πάνω, κάτω και… πλαγίως η τιμή στη χονδρική αγορά (pics)

ΕΡΓΑΣ: Άλλαξε χέρια το «ακίνητο Μπατατούδη» στη Λ. Αθηνών (pics)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ