Το τοπίο στη λιανική αναμένεται να αλλάξει σημαντικά τα επόμενα τρία με πέντε χρόνια με το νέο κύκλο συγκέντρωσης που ξεκινά με το deal Μασούτη – ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός να επιταχύνεται, εκτιμά ο Πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της METRO ΑΕΒΕ κ. Αριστοτέλης Παντελιάδης.
Κατά την ετήσια συνέντευξη Τύπου που παρέθεσε η διοίκηση της METRO παρουσιάζοντας τα πλάνα της για φέτος και κάνοντας την καθιερωμένη αποτίμηση της προηγούμενης χρονιάς ο κ. Παντελιάδης φρόντισε να σκιαγραφήσει μία εικόνα απ’ το μέλλον κατά το οποίο το οργανωμένο λιανεμπόριο αναγκαστικά θα συγκεντρωθεί.
«Μετά την εξαγορά της Μαρινόπουλος από τη Σκλαβενίτης οι όποιες αλλαγές έγιναν μέσω εξαγορών ήταν μικρές και επήλθε κάποια σταθερότητα σταθερότητα έκτοτε. Τώρα, το τοπίο θα αρχίσει να ξαναγράφεται, κάτι που εκτιμώ ότι θα συντελεστεί μέσα στα επόμενα 3 με 5 χρόνια. Θα είναι ένα δύσκολο εγχείρημα πλέον σε ο,τι αφορά τους μεγάλους καθώς μιλάμε ήδη για σημαντικά μεγέθη, άρα απλωμένα δίκτυα. Και κάθε αλλαγή από εδώ και πέρα έχει σημαντικές προσκλήσεις. Δεν θα πρέπει να θεωρείται αυτονόητη η επιτυχία. Ολοι το ξέρουν πια! Γι αυτό και γίνονται μετρημένες κινήσεις. Ακόμα και στο ντιλ Μασούτη – Κρητικού οι διαδικασίες κρατάνε πολύ καιρό και όλοι είναι προσεκτικοί», σημείωσε ο κ. Παντελιάδης.
«Σε κάθε περίπτωση όμως μετά από αυτό το ντιλ, που πιστεύω ότι θα ολοκληρωθεί, ο τροχός θα μπει σε κίνηση για μεγάλες αλλαγές στην κατεύθυνση της συγκέντρωσης», σημείωσε.
Για την ίδια τη METRO ο κ. Παντελιάδης τόνισε ότι η στρατηγική της σε ο,τι αφορά τις εξαγορές δεν πρόκειται να αλλάξει. «Η θέση μας δεν άλλαξε. Τα κοιτάμε όλα, αλλά θέλουμε να κάνουμε κινήσεις με λογικό οικονομικό αποτέλεσμα. Η υγιής οικονομική βάση αποτελεί πάντα προτεραιότητα για την εταιρεία γιατί με αυτό τον τρόπο μόνο μπορούν να υπάρχουν κέρδη τα οποία μετά επανεπενδύονται στην επέκταση μας. Δεν πιστεύουμε σε ένα μοντέλο ανάπτυξης που στηρίζεται κυρίως στον δανεισμό. Θα συνεχίσουμε να είμαστε επιλεκτικοί και προσεκτικοί ακόμα κι αν αυτό σημαίνει ότι μπορεί να μην κάνουμε καμία εξαγορά», εξήγησε
Ο πληθωρισμός
Σχετικά με την εξέλιξη του πληθωρισμού είπε πως «τα δύσκολα πέρασαν» και μπορεί «να είδαμε κάποια έξαρση τον περασμένο μήνα, κι ίσως να ξαναδούμε, αλλά δεν μας ανησυχεί». Όπως είπε υπάρχουν προϊόντα που η τιμή τους αποκλιμακώνεται δραστικά όπως το ελαιόλαδο αλλά υπάρχουν και προϊόντα όπως αυτά που βασίζονται σε πρώτες ύλες όπως κακάο και καφέ είναι ψηλά και αργούν να πέφτουν ή όπως στο μοσχαρίσιο κρέας που ανεβαίνουν αισθητά.
Αναφορικά με τα μέτρα για την ακρίβεια τόνισε ότι το περιβάλλον στο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων παραμένει ακόμη εξαιρετικά παρεμβατικό με ρυθμίσεις ασύμβατες με την ελεύθερη αγορά. «Υπάρχει μια τάση, μια διάθεση να λήξουν κάποια μέτρα όπως το πλαφόν στο περιθώριο κέρδους που έχει εξαγγελθεί ότι θα δεν θα παραταθεί μετά το τέλος Ιουνίου» ανέφερε εκφράζοντας την αισιοδοξία ότι κάποια στιγμή η αγορά θα αρχίσει να απελευθερώνεται προς όφελος όλων. Τόνισε δεν ότι οι κρατικές παρεμβάσεις έχουν κόστος που το πληρώνουν όχι μόνο οι επιχειρήσεις αλλά και οι καταναλωτές.
Επενδύσεις 95 εκατ. ευρώ για το 2025
Η εταιρεία, όπως ανακοίνωσε ο κ. Παντελιάδης, έχει προϋπολογίσει για φέτος σχεδόν διπλάσιο αριθμό επενδύσεων, που θα φθάσουν τα 95 εκατ. ευρώ με αιχμή την έναρξη της μεγάλης επένδυσης για νέο κέντρο διανομής στον Ασπρόπυργο, αλλά και παρεμβάσεις σε νέα σημεία, ανακαινίσεις και τεχνολογικές αναβαθμίσεις. Το 2024 οι επενδύσεις του Ομίλου είχαν φθάσει τα 47 εκατ. ευρώ με το μεγαλύτερο μέρος να κατευθύνεται στην ανάπτυξη του δικτύου της,

Φέτος η εταιρεία έχει σχεδιάσει να ανοίξει τρία νέα καταστήματα ενώ παράλληλα υλοποιεί ένα δυναμικό πλάνο ανακαινίσεων σε 9 επιπλέον. Επίσης φέτος αναμένεται να προστεθούν συνολικά 33 νέα καταστήματα στο δίκτυο της αλυσίδας και στο τέλος της χρονιάς τα My market Local, που αναπτύσσονται με τη μέθοδο του franchise, θα είναι 70 συνολικά, εκ των οποίων τα 14 θα βρίσκονται στη Θεσσαλονίκη.
Υπενθυμίζεται ότι η αλυσίδα σήμερα αριθμεί 270 καταστήματα, εκ των οποίων τα 43 είναι My market Local, τα οποία αναπτύσσονται με τη μέθοδο του franchise.
Επίσης η εταιρεία βάρος δίνει στα νησιά όπου αναμένεται να εργαλειοποιηθεί το franchise σε αυτά με τη μεγάλη εποχιακή τουριστική κίνηση με την αρχή να γίνεται στη Μύκονο όπου και θα λειτουργήσει σύντομα κατάστημα My market Local ενώ στα μεγάλα νησιά με μόνιμο σημαντικό πληθυσμό η εταιρεία σκοπεύει να επεκτείνει το δίκτυο των ιδιόκτητων καταστημάτων με επόμενο σταθμό την Κέρκυρα.
Αναπόσπαστο μέρος της επενδυτικής στρατηγικής αποτελεί και ο ψηφιακός μετασχηματισμός της εταιρείας. Με πάνω πολλά έργα τεχνητής νοημοσύνης να βρίσκονται σε πιλοτικό στάδιο, και σημαντικές επενδύσεις σε ταμεία self-check out, ηλεκτρονικά ταμπελάκια, κ.α. Όπως είπε ο κ. Παντελιάδης, το 2025 θα προστεθούν 125 self check out ταμεία σε 21 καταστήματα, ενώ ηλεκτρονικά ταμπελάκια θα μπουν σε 11 καταστήματα ειδικά στα νησιά.
Εκτίμηση για τζίρο 1,7 δισ ευρώ το 2025
Σε επίπεδο πωλήσεων φέτος αναμένει να φτάσουν στα 1,7 δις ευρώ με παράλληλη βελτίωση της κερδοφορίας. Στην περσινή χρήση ο κύκλος εργασιών του ομίλου έφτασε στο 1,62 δις ευρώ αυξημένος κατά 1,9%.

Ωστόσο παρά την αύξηση η κερδοφορία του ομίλου δέχτηκε πιέσεις. Τα EBITDA διαμορφώθηκαν σε 75 εκατ. ευρώ έναντι 77,2 εκατ. ευρώ το 2023, ενώ τα κέρδη προ φόρων μειώθηκαν στα 23 εκατ. ευρώ από 31,4 εκατ. ευρώ, με το περιθώριο κέρδους να περιορίζεται στο 1,4% επί του κύκλου εργασιών.
Σύμφωνα με τον κ. Παντελιάδη η μείωση της κερδοφορίας οφείλεται στην άνοδο του ενεργειακού κόστους (+2,4 εκατ. ευρώ), στην αύξηση των μισθολογικών δαπανών κατά 19 εκατ. ευρώ, στα υψηλά ενοίκια –ειδικά μετά τη λήξη συμβολαίων– στην επιβάρυνση από τα αυξημένα επιτόκια κατά 1,5 εκατ. ευρώ και στα κρατικά περιοριστικά μέτρα, όπως το πλαφόν στο μικτό περιθώριο κέρδους.

Ο κ. Παντελιάδης πάντως σημείωσε ότι «οι αυξήσεις μισθών πρέπει να συνεχιστούν για να καλύψουν το αυξημένο κόστος ζωής, ακόμα κι αν πιέζουν τα αποτελέσματα». Σημειώνεται ότι το σύνολο των εργαζομένων στην εταιρεία ανέρχεται περί τους 11.000, ενώ η κινητικότητα του υπολογίζεται σε 18,5% (σσ αποχωρούν). Κι ο μέσος μικτός μισθός στην εταιρεία ανέρχεται στα 1.200 ευρώ.
Λιανική vs Χονδρικής
Ο κ. Παντελιάδης σημείωσε δε ότι και φέτος συνεχίζεται η τάση να υπάρχει μικρή ανάπτυξη του όγκου των πωλήσεων των σούπερ μάρκετ my market και να καταγράφεται στασιμότητα στη χονδρική, κυρίως λόγω της καταναλωτικής συμπεριφοράς των τουριστών. «Περιορίζουν τις δαπάνες τους και αγοράζουν απ’ τα σούπερ μάρκετ κοντά στα ξενοδοχεία ή τα διαμερίσματα που νοικιάζουν, κάτι που πλήττει τους πελάτες μας στη χονδρική», εξήγησε ο κ. Παντελιάδης.
Κατά την αποτίμηση της περασμένης χρονιάς που έκανε ο κ. Παντελιάδης, στάθηκε στο γεγονός ότι τα METRO Cash & Carry διατήρησαν την ηγετική θέση στο οργανωμένο χονδρεμπόριο, με μερίδιο που πλησιάζει το 50% και η αλυσίδα επενδύει σταθερά στη διείσδυσή της στις επιχειρήσεις Ho.Re.Ca.
Το ηλεκτρονικό κατάστημα eshop.metrocashandcarry.gr, έχει εδραιωθεί και κερδίζει διαρκώς την αποδοχή του κοινού. Σήμερα, η συμμετοχή του eshop στο σύνολο των πωλήσεων της αλυσίδας έχει φτάσει στο 9,5% παρουσιάζοντας 40% αύξηση σε κύκλο εργασιών και παραγγελίες σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά και 60% αύξηση στις οργανικές επισκέψεις.
Κύπρος
Στην Κύπρο, στα 5 χρόνια λειτουργίας, η επένδυση της METRO έχει ωριμάσει και συνεχίζει να αποδίδει θετικά. Το 2024, οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 11% σε σχέση με το 2023 καθώς όλο και περισσότεροι επαγγελματίες εμπιστεύονται τη BEST VALUE ως τον One stop Shop προορισμό για τις αγορές τους. Το νέο κατάστημα στην πόλη της Λευκωσίας, μεγέθους 3.300 τ.μ., είναι ήδη υπό κατασκευή και με τη λειτουργία του θα μεγαλώσει περαιτέρω το αποτύπωμα της METRO στη χώρα.
Διαβάστε ακόμη
ΑΑΔΕ: Ανοίγουν παλιοί φάκελοι Airbnb και αδήλωτων ακινήτων από το 2019 και μετά
«Piraeus Gate»: Οι 10 αναπτύξεις στη μεγάλη αστική ανάπλαση που αλλάζει τον Πειραιά (pics)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.