Το πρώτο κρας τεστ της αγοράς αποδείχθηκε θετικό ξαφνιάζοντας σε πολλές περιπτώσεις και τους ίδιους τους καταστηματάρχες και επιχειρηματίες που άνοιξαν την περασμένη εβδομάδα για την εμπορική κίνηση που τελικά καταγράφηκε. Στα συγκεκριμένα είδη που πωλούνταν από τα ανοικτά καταστήματα (είδη τεχνολογίας, αθλητικά είδη, τηλεφωνία κοκ) καταγράφηκε σημαντική αύξηση σε σχέση με πέρυσι καθώς τελικά υπήρξε πολύς κόσμος που προτίμησε να περιμένει την επίσκεψη του σε ένα φυσικό κατάστημα απ’ ότι να αγοράσει διαδικτυακά. Το γεγονός δημιουργεί προσδοκίες για το σύνολο της αγοράς που από σήμερα επανέρχεται σε λειτουργία (πλην των εμπορικών κέντρων) αν και όλοι αναγνωρίζουν ότι τα δύσκολα για τον εμπορικό κόσμο είναι μπροστά.

«Για τον εμπορικό κόσμο σημαίνει επαναφορά στη ζωή. Και αυτό από μόνο του λέει πολλά», λέει στο business stories ο Πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών κ. Σταύρος Καφούνης. Όπως σημειώνει σχεδόν το σύνολο της αγοράς επανέρχεται από σήμερα με μεγάλες προσφορές προκειμένου να ξεστοκάρει από τα προϊόντα που έμειναν αδιάθετα την άνοιξη. «Όλοι δουλεύουμε πυρετωδώς προκειμένου να ανοίξουμε τις πόρτες μας για το καταναλωτικό κοινό και να είναι όλα έτοιμα με βάση τους κανόνες ασφάλειας που έχουν τεθεί. Απο πλευράς εμπορικού συλλόγου έχουμε σημαντικό στοκ από αντισηπτικά και μάσκες από δωρεές που μας έγιναν και τις οποίες διαθέτουμε στα καταστήματα για την ασφάλεια εργαζομένων και κοινού», συμπληρώνει.

Σημειωτέον πως σε Αττική και Θεσσαλονίκη το ωράριο λειτουργίας των καταστημάτων ξεκινά στις 10.00. Στην περιφέρεια το ωράριο κάθε πόλης δύναται να διαφέρει.

Για τον ίδιο πάντως υπάρχει επιφυλακτικότητα στην αγορά. «Όλοι έχουμε καταλάβει ότι η επάνοδος σε μία κανονικότητα στα προ κορωνοΪού δεδομένα θα είναι μία αργή και βασανιστική διαδικασία. Γι αυτό και είναι τόσο σημαντικό να εφαρμοστούν τα μέτρα που ζητήσαμε απ’ την κυβέρνηση και κυρίως η επέκταση του μέτρου της μείωσης των ενοικίων 40% ως το τέλος της χρονιάς , διευκολύνσεις στις δανειακές υποχρεώσεις και φοροελαφρύνσεις», σημειώνει. «Χωρίς δραστικά μέτρα δυστυχώς ένας στους τρεις δεν θα καταφέρουν να επιβιώσουν μέσα στο καλοκαίρι», προειδοποιεί.

Ανακατατάξεις στην αγορά περιμένει και ο Πρόεδρος του Ομίλου Fourlis (ΙΚΕΑ, Intersport, The Athlete’s Foot) κ. Βασίλης Φουρλής. «Από την πλευρά μας έχουμε κάνει πολλά σενάρια για την πορεία των πωλήσεων φέτος και ήδη έχουμε λάβει μέτρα για τον περιορισμό των εξόδων αλλά και την εξασφάλιση της αναγκαίας ρευστότητας ώστε να είμαστε έτοιμοι έναντι οποιουδήποτε ενδεχομένου», σημειώνει στο business stories.

Όπως εξηγεί την περασμένη εβδομάδα επαναλειτούργησαν 50 καταστήματα αθλητικών του ομίλου (Intersport, The Athlete’s Foot), όχι όμως και αυτά εντός των Malls που θεωρούνται και πιο δυνατά από άποψη πωλήσεων. Όπως λέει η προηγούμενη εβδομάδα κινήθηκε πολύ καλά στα καταστήματα καταγράφοντας αύξηση σε σχέση με πέρυσι τέτοιο καιρό. «Δεν ενθουσιαζόμαστε όμως γιατί αναγνωρίζουμε πως πρόκειται για αγορές επείγουσες. Σε καμία περίπτωση δεν μπορούμε να δεχθούμε ότι η τάση των πρώτων ημερών μετά το lockdown θα χαρακτηρίσει και τη μελλοντική πορεία», σημειώνει. Γι αυτό και η επιλογή προς το παρόν είναι η σταδιακή επαναφορά του προσωπικού του ομίλου. Εξάλλου ο ίδιος θεωρεί ότι ως και το α’ τρίμηνο του 2021 η οικονομία και κατ’ επέκταση η αγορά θα ακολουθήσει πτωτική πορεία.

Από σήμερα επαναλειτουργούν και τα καταστήματα ΙΚΕΑ του ομίλου. «Είμαστε πλήρως προετοιμασμένοι ακολουθώντας εξάλου τα μέτρα που ήδη έχουμε εφαρμόσει στις αλυσίδες αθλητικών ειδών που ήδη λειτουργούν. Από το πως θα περιμένει ο κόσμος εντός και εκτός των καταστημάτων, τα γάντια, τις μάσκες, τα πλέξι γκλας στα ταμεία, τις απολυμάνσεις, ακόμα και η ρύθμιση για είσοδο φρέσκου αέρα και όχι ανακύκλωση του μέσω των συστημάτων κλιματισμού. Από το γεγονός ότι υπήρξε σημαντική κίνηση ήδη στα καταστήματα ΙΚΕΑ της Βουλγαρίας και Κύπρου που επαναλειτούργησε την περασμένη εβδομάδα ο όμιλος επικρατεί αισιοδοξία και για την εγχώρια αγορά.

Για ακόμα μεγαλύτερη κίνηση προετοιμάζεται η ΚΩΤΣΟΒΟΛΟΣ από σήμερα καθώς θα μπορεί να διαθέτει το σύνολο των προϊόντων της. «Την περασμένη εβδομάδα που ξεκίνησε η λειτουργία των καταστημάτων μας είχαμε σημαντική αύξηση των πωλήσεων σε σχέση με πέρυσι τόσο στο σκέλος του computing όσο και την τηλεφωνία, που επιτρεπόταν να πουλάμε», σημειώνει στο business stories ο κ. Γιάννης Βασιλάκος, Αντιπρόεδρος και CEO της Κωτσόβολος – Dixons South East Europe. Και συμπληρώνει «για να είμαι ειλικρινής δεν το περίμενα σε τέτοιο βαθμό με δεδομένο ότι ειδικά το κομμάτι του computing είχε πολύ μεγάλες πωλήσεις μέσω διαδικτύου. Προφανώς όμως πολύ κόσμος κρατήθηκε και ήθελε να έρθει στα καταστήματα, να δει και να δοκιμάσει τα προϊόντα και μετά να προβεί σε αγορά».

Η διοίκηση της Κωτσόβολος εκτιμά ότι από σήμερα η κίνηση στα καταστήματα θα είναι ακόμα μεγαλύτερη. «Έχουμε ενεργοποιήσει σημαντικές προσφορές απ’ την περασμένη εβδομάδα και θα ισχύσουν και την ερχόμενη, επομένως περιμένουμε να υπάρξει σημαντικό ενδιαφέρον με δεδομένο ότι πλέον θα μπορούμε να πουλάμε κάθε προϊόν που διαθέτουμε, από κλιματισμό και τηλεοράσεις ως λευκές συσκευές. Τα μέτρα ασφαλείας που έχουμε λάβει ακολουθούνται κατά γράμμα», προσθέτει.

Με αρκετή αισιοδοξία ετοιμάζεται και η διοίκησης της αλυσίδας ένδυσης Prince Oliver να ανοίξει από σήμερα τα καταστήματα της σε Ελλάδα και Κύπρο (πλην αυτών που είναι εντός εμπορικών κέντρων).

«Έχουμε ήδη λάβει τα μέτρα μας με βάση τις κατευθυντήριες οδηγίες των Αρχών. Στην είσοδο των καταστημάτων οι πλάτες θα παραλαμβάνουν γάντια και μάσκα μίας χρήσης και φυσικά θα διατίθεται αντισηπτικό. Το προσωπικό μας θα εξυπηρετεί πάντα με μάσκα και γάντια, και φυσικά θα τηρούνται οι αποστάσεις ασφαλείας και οι περιορισμοί για τον αριθμό των ανθρώπων εντός των καταστημάτων», σημειώνει ο εμπορικός διευθυντής της αλυσίδας κ. Θοδωρής Τουμανίδης. Η πτώση στον κλάδο της ένδυσης όλο αυτό το διάστημα ήταν ιδιαίτερα μεγάλη. Ωστόσο η αλυσίδα προσπάθησε να σταθεί στα πόδια της με μεγάλα ηλεκτρονικά bazaar αλλά και μέσω της κατασκευης και διάθεσης επαναχρησιμοποιούμενων υφασμάτινων μασκών. «Θεωρούμε όμως, ότι πρέπει και τα καταστήματα ρούχων στα εμπορικά κέντρα να ανοίξουν άμεσα, με ανάλογους ή και αυστηρότερους κανόνες προστασίας αν χρειάζεται, καθώς είχαν γίνει μεγάλες επενδύσεις από τις επιχειρήσεις ένδυσης στο retail πριν την έλευση του κορωνοϊού (π.χ. νέες συλλογές για την Άνοιξη και το Καλοκαίρι του 2020) και οι οποίες πρέπει να αποσβεστούν σε κάποιο βαθμό τουλάχιστον», σημειώνει ο κ. Τουμανίδης.