search icon

Επιχειρήσεις

Bασιλάκης: «Η στρατηγική που θα ακολουθήσει εφεξής η Aegean»

«Τα χειρότερα είναι πίσω μας - Το γ’ τρίμηνο θα είναι το πρώτο κερδοφόρο εν μέσω πανδημίας για την Aegean», δήλωσε ο χθες πρόεδρος του μεγαλύτερου εγχώριου αερομεταφορέα

Ενίσχυση εκ νέου του κόμβου της Αθήνας, αλλά και των δύο μεγάλων βάσεων σε Θεσσαλονίκη και Ηράκλειο, ταχύτερη παραλαβή αεροσκαφών για τη διετία 2022- 2023, δραστηριότητα μειωμένη από 12% έως 25% για την περίοδο Οκτωβρίου- Μαρτίου και συνεχής ευελιξία ακριβώς για προσαρμογή στις τάσεις που διαμορφώνει η πανδημία. 
Αυτή θα είναι η στρατηγική της Aegean εφεξής, με τον πρόεδρο της εταιρείας κ. Ευτύχη Βασιλάκη να δηλώνει χθες στην τηλεδιάσκεψη των αναλυτών για τα οικονομικά αποτελέσματα του πρώτου εξαμήνου, ότι το τρίτο τρίμηνο του 2021 θα είναι το πρώτο κερδοφόρο από την έναρξη της πανδημίας με το Σεπτέμβριο να παρουσιάζει επίσης ικανοποιητική πορεία.

Σημειωτέον ότι για τον Αύγουστο η εταιρεία είχε ανάκαμψη του αριθμού των πτήσεων στο 80%.

«Θεωρούμε ότι η χειρότερη περίοδος της πανδημίας είναι πίσω μας, έστω κι αν επιπτώσεις του Covid 19 στα ταξίδια -και παρά τους εμβολιασμούς- θα έχουμε μέχρι το καλοκαίρι του 2023».

Η πορεία μετά το καλοκαίρι

Για την πορεία της αγοράς μετά το καλοκαίρι, «πηγαίνοντας προς το τελευταίο τρίμηνο της χρονιάς και τις αρχές του 2022 θα έχουμε ανάκαμψη κατ’ ανώτατο με ένα μείον 12% έως μείον 25% λιγότερες πτήσεις σε σχέση με το 2019. Αναμένουμε περαιτέρω επιστροφή στην κανονικότητα, ωστόσο σε κάθε περίπτωση οι περιορισμοί είναι αυτοί που καθορίζουν την αγορά και αυτούς είναι αδύνατο να τους προβλέψουμε». Ο κ. Βασιλάκης εκτίμησε -αν και περισσότερο ως αίσθηση παρά ως τετελεσμένο γεγονός δεδομένου ότι οι κρατήσεις γίνονται την τελευταία στιγμή- ότι «τον Οκτώβριο κι ακόμη στις αρχές Νοεμβρίου μπορεί να έχουμε μία επιμήκυνση της σεζόν γιατί ο κόσμος δεν ταξίδεψε το καλοκαίρι». Ακριβώς το τελευταίο μπορεί να είναι και μία αιτία για την εκκίνηση, νωρίτερα, της σεζόν του 2022, από το Μάρτιο.

Σε ό,τι έχει να κάνει με την περίοδο των κρατήσεων και τη συμπεριφορά των καταναλωτών ο κ. Βασιλάκης ανέφερε ότι παραμένει το πολύ μικρό ‘’παράθυρο’’ των κρατήσεων με τη συντριπτική πλειονότητα των εισιτηρίων να κλείνονται στο… last minute, έστω κι αν μία πολύ μικρή μερίδα πελατών (ακόμη) έχει αρχίσει να πραγματοποιεί κρατήσεις λίγο νωρίτερα.

Η μέχρι σήμερα πορεία

Ο ίδιος ανέφερε ότι το προηγούμενο διάστημα «η Ελλάδα έδειξε τη δυναμική της στον τομέα του τουρισμού κι έδειξε ότι έχει πολύ ισχυρό brand».

Ως προς τη μέχρι σήμερα πορεία του ομίλου, «το δεύτερο τρίμηνο ήταν ένα ακόμη τρίμηνο με σημαντικούς περιορισμούς από την πανδημία. Ωστόσο πετύχαμε να μειώσουμε σημαντικά τις απώλειες σε επίπεδο ζημιών και εσόδων.

Επιπλέον, υπήρξαν δύο πολύ σημαντικά γεγονότα:

-Καταρχάς ήταν η πρώτη φορά από την αρχή της πανδημίας το Μάρτιο του 2020 που οι ταμειακές ροές από λειτουργικές δραστηριότητες στο δεύτερο τρίμηνο ήταν θετικές,  κυρίως λόγω της έναρξης προπώλησης εισιτήριων για το καλοκαίρι, γεγονός που σηματοδοτεί και την αρχή της ανάκαμψης.

-Δεύτερον, ολοκληρώθηκε το θέμα της κεφαλαιακής ενίσχυσης της εταιρείας με την αύξηση μετοχικού κεφαλαίου των 60 εκατ. ευρώ (εντός του Ιουνίου) και την εν συνεχεία στήριξη της εταιρείας (σ.σ. στις αρχές Ιουλίου) με τα 120 εκατ. ευρώ, ενώ δόθηκαν δωρεάν στο Δημόσιο warrants. Τα ταμειακά διαθέσιμα και ισοδύναμα διαμορφώθηκαν σε 546 εκατ. ευρώ στο τέλος του πρώτου εξαμήνου του 2021 μετά την ολοκλήρωση της αύξησης κεφαλαίου, αλλά χωρίς να έχουν ακόμη προσαυξηθεί από την εκταμίευση της κρατικής ενίσχυσης η οποία πραγματοποιήθηκε στις αρχές Ιουλίου (δεύτερο εξάμηνο του έτους), επομένως τώρα η ρευστότητα είναι 650- 680 εκατ. ευρώ (ρευστό και διαθέσιμες χρηματοδοτικές γραμμές).

Το 2021 ήταν μία χρονιά που ξεκίνησε με ένα μόλις 15% του 2019 έφτασε στο 45% -50% στο δεύτερο τρίμηνο και ακόμη υψηλότερα μέσα στο καλοκαίρι. Ο όμιλος συνέχισε τη σταδιακή αύξηση της πτητικής του δραστηριότητας προσφέροντας το δίμηνο Ιουλίου-Αυγούστου περί το 80% της αντίστοιχης χωρητικότητας του 2019, υπολογιζόμενη σε διαθέσιμες θέσεις, ενώ αντίστοιχα η επιβατική κίνηση ανήλθε στο 65% της αντίστοιχης περιόδου του 2019, καταγράφοντας βελτίωση σε σχέση με τους προηγούμενους μήνες.

Η σταδιακή άρση των ταξιδιωτικών περιορισμών, η επιτάχυνση του εμβολιαστικού προγράμματος και η εφαρμογή του ψηφιακού πράσινου πιστοποιητικού συνέβαλαν στη βελτίωση των συνθηκών και στην ανάκαμψη της αεροπορικής κίνησης το δίμηνο Ιουλίου-Αυγούστου.

«Το γενικότερο περιβάλλον στην Ευρώπη έγινε σαφώς πιο ξεκάθαρο λόγω του ψηφιακού πιστοποιητικού όχι ωστόσο κι εκτός Ε.Ε. όπου τα ταξίδια είχαν να αντιμετωπίσουν σημαντικές προκλήσεις (π.χ. Ρωσία Ισραήλ κ.α.), αγορές που είναι σημαντικές τόσο για τον ελληνικό τουρισμό όσο και για την Aegean ειδικότερα.

Σε σύγκριση με την υπόλοιπη Ευρώπη, ο κ. Βασιλάκης ανέφερε ότι η ανάκαμψη ως προς τον αριθμό των πτήσεων στην Ευρώπη επήλθε σταδιακά από τον Ιούνιο και ήταν πολύ υψηλό τον Αύγουστο φθάνοντας κατά μέσο όρο στο 70% σε σύγκριση με το 2019 έως και τον πιο θερμό μήνα του καλοκαιριού, ωστόσο πληρότητα και επιβατική κίνηση ήταν σημαντικά χαμηλότερη στην Ευρώπη.

Η Aegean έφτασε σχεδόν το 80% σε σχέση με το 2019 ως προς την ανάκαμψη του αριθμού των πτήσεων, άρα υψηλότερα από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Ακόμη υψηλότερο ήταν το ποσοστό της Ελλάδας συνολικά, φθάνοντας το 95% των πτήσεων «γιατί πολλές αεροπορικές είχαν περιορισμένες επιλογές για το πού θα πετάξουν». Αεροπορικές όπως οι Lufthansa, British Airways κ.α. πέταξαν ακόμη και περισσότερο στην Ελλάδα τον Αύγουστο σε σχέση με το 2019 γιατί αφενός είχαν επιπλέον αεροσκάφη στον στόλο τους και κυρίως γιατί η Ελλάδα είχε υψηλότερη ζήτηση από άλλες ευρωπαϊκές αγορές.

«Κάτι που ήταν μαζί τύχη αλλά και πρόβλημα. Τύχη γιατί είναι σίγουρα καλύτερο να είναι τοποθετημένος κανείς σε μία αγορά που έχει περισσότερη ζήτηση και να έχει τη βάση του εκεί. Από την άλλη πλευρά, υπάρχει πολύ μεγαλύτερος ανταγωνισμός στα δρομολόγια για Ελλάδα, πιέζοντας τιμές και πληρότητες».

Αντίστοιχα την περίοδο Σεπτεμβρίου-Δεκεμβρίου 2021, ο όμιλος προγραμματίζει να δραστηριοποιηθεί προσφέροντας το 70%- 80% των διαθέσιμων θέσεων σε σχέση με το 2019. Η πορεία της ζήτησης το επόμενο διάστημα θα επηρεαστεί από την εξέλιξη της πανδημίας, την επίπτωση των μεταλλάξεων και την ενδεχόμενη εμφάνιση νέων στην κοινότητα, την πορεία του εμβολιαστικού προγράμματος και της αποτελεσματικότητας του στην οικονομικής δραστηριότητα.

Η στρατηγική σε Αθήνα και νησιά

Σε σχέση με τη μεγαλύτερη βάση της εταιρείας, την Αθήνα, «στη στρατηγική μας εφεξής είναι να ξαναενισχύσουμε τα δρομολόγιά μας από/ προς την ελληνική πρωτεύουσα. Το 2021 ήταν το κατώτατο σημείο για τους μεγάλους αστικούς προορισμούς που υπέστησαν πολύ μεγάλες απώλειες κι εφεξής θεωρούμε ότι οι αστικοί προορισμοί θα αρχίσουν να ανακάμπτουν. Επιπλέον, υπάρχει η τάση για ταξίδια σε μικρότερους προορισμούς και νησιά, επομένως το αεροδρόμιο της Αθήνας είναι η σύνδεση για αυτά τα νησιά ή ακόμη και για δημοφιλείς προορισμούς που είναι προσβάσιμοι οδικώς. Ηράκλειο και Θεσσαλονίκη είναι οι δύο έτεροι κόμβοι τους οποίους θα ενισχύσουμε επίσης την επόμενη χρονιά».

Ο κ. Βασιλάκης επεσήμανε και την τάση τις τελευταίες 30 ημέρες των Ελλήνων να επιστρέφουν στα ταξίδια, κάτι το οποίο βελτιώνεται συνεχώς. «Οι πωλήσεις μας στην ελληνική αγορά έχουν αρχίσει να αυξάνονται».

Σε σχέση με την ενίσχυση του στόλου της, η εταιρεία επιταχύνει τώρα εκ νέου το πρόγραμμα παραλαβής νέων αεροσκαφών της για τη διετία 2022- 2023 στο πλαίσιο της μεγάλης παραγγελίας των 46 συνολικά αεροσκαφών που είχε κλείσει προ πανδημίας, προγραμματίζοντας τελικά 22 νέες παραλαβές μέσα στην επόμενη διετία. Τελικά η εταιρεία, με 31 συνολικά νέα αεροσκάφη θα φτάσει το 2023 τον στόχο που είχε θέσει προ πανδημίας.

Ακριβώς λόγω της κατάρρευσης της αγοράς των αερομεταφορών, εν μέσω COVID 19 και στο πλαίσιο των μέτρων που έλαβε η εταιρεία προκειμένου να αντιμετωπίσει την πρωτοφανή κρίση, αποφάσισε να μεταθέσει το χρονοδιάγραμμα παραλαβής του προς τα πίσω έως το 2026, σε σχέση με το αρχικό χρονοδιάγραμμα που ήταν για την περίοδο έως το 2024. Τώρα η Aegean επιταχύνει τις παραλαβές (σ.σ. η χρονιά ολοκλήρωσης της παραγγελίας παραμένει το 2026), με πολλαπλά οφέλη, όπως τη μείωση των λειτουργικών της εξόδων από την στιγμή που τα νέα αεροσκάφη είναι πιο αποδοτικά, τους καλύτερους όρους sale & leaseback των αεροσκαφών (π.χ. σε σχέση με την ευελιξία, την περίοδο της μίσθωσης κ.τ.λ..).

Διαβάστε περισσότερα 

«Διπλός εφιάλτης»: Πληθωρισμός και ακρίβεια – Πώς επηρεάζονται αγορές και νοικοκυριά 

Προσοχή: Νέα απάτη “Phishing” με πρόσχημα την Τράπεζα Πειραιώς 

Moody’s: Αναβαθμίζει τις συστημικές τράπεζες – Θετικό το οutlook

Exit mobile version