Κράς τεστ και στα τηλεπικοινωνιακά δίκτυα κάνει ο κορονοϊος, με την τηλε-εργασία και την αυξημένη χρήση λόγω κλειστών σχολείων να δοκιμάζει τις αντοχές των συστημάτων και τους παρόχους, από την πλευρά τους, να διαβεβαιώνουν ότι οι υφιστάμενες υποδομές μπορούν να στηρίξουν τις νέες συνθήκες, όπως έχουν διαμορφωθεί τις τελευταίες ημέρες λόγω της πρωτόγνωρης κατάστασης που βιώνει όλη η χώρα.

Η ορθή χρήση πάντως είναι εκ των ων ουκ άνευ και αυτό φαίνεται να τονίζουν προς πάσα κατεύθυνση όλες οι πλευρές, πάροχοι αλλά και υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, ειδικά για τις ώρες από τις 9.00 έως τις 18.00, όπου τα δίκτυα δέχονται το μεγαλύτερο όγκο. Αυτό που παρατηρούν από την πλευρά τους οι πάροχοι, ως τάση, εν μέσω κορωνοϊού είναι:

– Σημαντική αύξηση στις υπηρεσίες φωνής στη σταθερή τηλεφωνία, η οποία, σύμφωνα με ορισμένες εκτιμήσεις, μπορεί να φτάνει ακόμη και το 70%.
-Αύξηση στις υπηρεσίες internet μέσω σταθερής με επίσης διψήφιο ποσοστό που υπολογίζεται ακόμη και στο 50%
– Αύξηση στις υπηρεσίες φωνής στην κινητή, με ένα ποσοστό που κινείται στα πέριξ του 30%
– Aύξηση στα δεδομένα (data) στην κινητή, κοντά στο 40%.

Από την πλευρά τους, όλοι οι πάροχοι έχουν προχωρήσει τις τελευταίες ημέρες σε προσφορές, χωρίς χρέωση, επιπλέον υπηρεσιών προς τους συνδρομητές τους προκειμένου να διευκολύνουν τις επικοινωνίες. Προς την κατεύθυνση αυτή, υπήρξαν και σχετικές συστάσεις από πλευράς της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ) αλλά και από τον υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης κ. Κυριάκο Πιερρακάκη, ώστε να διευκολυνθούν οι πολίτες. Ωστόσο, στην παρούσα φάση και όσο προχωρούν οι μέρες, αυτό που τονίζεται σε όλα τα επίπεδα, δεν είναι τόσο η ανάγκη για παροχή, αφειδώς, δωρεάν υπηρεσιών με τον κίνδυνο μάλιστα της (μη αναγκαίας) υπερφόρτωσης, όσο η (απολύτως απαραίτητη) εξασφάλιση της ακεραιότητας των δικτύων.

Ακριβώς προκειμένου να αξιολογείται καθημερινά η κατάσταση, στο υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, πραγματοποιούνται καθημερινά τηλεδιασκέψεις σε επιτελικό επίπεδο με τους τέσσερις παρόχους (OTE, Vodafone, Wind, Forthnet) με τη συμμετοχή και του ίδιου του υπουργού κ. Κυριάκου Πιερρακάκη και του Γενικού Γραμματέα Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων Αντώνη Τζωρτζακάκη για τη διαχείριση του αναμενόμενου αυξημένου φόρτου στα δίκτυα και τη διασφάλιση της διαθεσιμότητας των τηλεπικοινωνιακών υποδομών. «Τα προβλήματα με τα υπερφορτωμένα δίκτυα που παρατηρήθηκαν σε άλλες αγορές, όπως της γειτονικής Ιταλίας και νωρίτερα στην Ασία, ουσιαστικά μας έδειξαν το δρόμο από …νωρίς. Εχουμε πάρει διδάγματα από την εμπειρία των άλλων», σχολιάζουν στο ‘’business stories’’ ανώτατες κυβερνητικές πηγές.

Πέραν αυτού, ένα δεύτερο- σημαντικό- ζήτημα στο οποίο έχει επικεντρωθεί αυτή την στιγμή το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης- δεδομένων των περιορισμών που έχουν τεθεί για την όσο το δυνατόν μεγαλύτερη παραμονή στο σπίτι προκειμένου να ελεγχθεί η εξάπλωση του κορωνοϊού- είναι και η παροχή περισσότερων δυνατοτήτων για υπηρεσίες στους πολίτες από το σπίτι, «μία αναγκαία συνθήκη που θα προσπαθούμε να εξελίσσουμε όσο περνούν οι μέρες», όπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές. Στο πλαίσιο αυτό, επιταχύνονται οι διαδικασίες λειτουργίας του gov.gr, της ηλεκτρονικής πύλης για την ψηφιακή εξυπηρέτηση των πολιτών, που ξεκινά νωρίτερα τη λειτουργία της, σε δοκιμαστική έκδοση, ώστε να εμπλουτιστεί η ψηφιακή εργαλειοθήκη για τις συναλλαγές με το ελληνικό Δημόσιο και να μπορούν να εξυπηρετηθούν από το σπίτι τους οι πολίτες, αποφεύγοντας τις μετακινήσεις.

Η αντοχή των δικτύων

Οσον αφορά την αντοχή των δικτύων, «η Ελλάδα δεν πρόκειται να αντιμετωπίσει ζητήματα στα δίκτυα, πέραν του ενδεχομένου της υπερφόρτωσης», διαβεβαιώνουν όσοι παρακολουθούν από κοντά τις εξελίξεις, προσθέτοντας ότι ναι μεν οι συνθήκες είναι πρωτόγνωρες, αλλά …κρας τεστ με αυξημένη κίνηση έχουν γίνει και άλλες φορές, όπως κατά τη διάρκεια των εορτών των Χριστουγέννων με προσφορές των παρόχων για δωρεάν πρόσβαση στο Διαδίκτυο για τους συνδρομητές της κινητής ή ακόμη και σε περιπτώσεις σεισμών κ.τ.λ.

Ωστόσο, η κατάσταση που καλούνται να διαχειριστούν τώρα οι πάροχοι είναι διαφορετική, λόγω των αυξημένων αναγκών ειδικά στα σταθερά δίκτυα στη χώρα μας για την εξ’ αποστάσεως εργασία, την ίδια στιγμή που λόγω κλειστών σχολείων χιλιάδες παιδιά μένουν σπίτι μπροστά από το laptop ή το κινητό τους. «Μία μεγάλη διαφορά που βλέπουμε είναι αυτή την στιγμή η μεγάλη αύξηση σε κατανάλωση δεδομένων ψυχαγωγίας» σχολιάζουν σχετικά.

Το φαινόμενο είναι πανευρωπαϊκό και ακριβώς γι’ αυτό δεν είναι τυχαία η κίνηση την περασμένη εβδομάδα του Ευρωπαίου επίτροπου Εσωτερικής Αγοράς Τιερί Μπρετόν, αρμόδιου και για την ψηφιακή τεχνολογία, ο οποίος επικοινώνησε με τον Ριντ Χαστινγκς, CEO του Netflix προκειμένου να βρεθούν εργαλεία ώστε να αποφεύγεται η «συμφόρηση» στα δίκτυα. «Το Netflix είναι μία από τις πρώτες …πηγές κίνησης», αναφέρουν αρμόδιες πηγές, εξ’ ού και η σύσταση από πλευράς του Μπρετόν, η εταιρεία να μεταφέρει αυτόματα τους χρήστες σε περιβάλλον standard ευκρίνειας αντί γι’ αυτό της υψηλής ευκρίνειας (high definition) κατά τις ώρες αιχμής. Αντίστοιχη επικοινωνία έχει γίνει σε ευρωπαϊκό επίπεδο και με την Google προκειμένου να μειωθεί όσο το δυνατόν ο φόρτος των δικτύων.

Και στη χώρα μας, εν μέσω κορωνοϊού, η στροφή των Ελλήνων στην ψυχαγωγία φαίνεται και από τις επιδόσεις της Cosmote TV, του μεγαλύτερου «παίκτη» της αγοράς με κοντά στους 555.000 συνδρομητές όπου, κατά τις πληροφορίες, τις τελευταίες ημέρες έχει διπλασιαστεί η τηλεθέαση στους χρήστες, τόσο στα κύρια όσο και στα δευτερεύοντα κανάλια, ενώ στο Cosmote History η τηλεθέαση έχει υπερδιπλασιαστεί.

Πίνακας: Ο δεκάλογος ορθής χρήσης εν μέσω κορωνοϊού

1. Αποφεύγουμε τη χρήση διαδικτυακών υπηρεσιών ψυχαγωγίας τις ώρες αιχμής (09:00- 18,00) ώστε τα δίκτυα να έχουν «χώρο» για τηλε-εργασία, τηλε-εκπαίδευση κ.α.
2. Για τηλεφωνικές κλήσεις προτιμάμε τα σταθερά δίκτυα αντί των κινητών.
3. Αποφεύγουμε την αποστολή αρχείων μεγάλου μεγέθους.
4. Αποφεύγουμε την αποστολή μαζικών mails από τον υπολογιστή μας.
5. Αποφεύγουμε τις περιττές video κλήσεις.
6. Εκμεταλλευόμαστε τις διαδικτυακές πλατφόρμες ομαδικής – συνεργατικής εργασίας με τους συναδέλφους μας.
7. Κατεβάζουμε στον υπολογιστή μόνο τα αρχεία που χρειαζόμαστε και στέλνουμε στους άλλους τον σύνδεσμο και όχι το ίδιο το αρχείο.
8. Διατηρούμε ενημερωμένες τις ηλεκτρονικές μας συσκευές με τις τελευταίες εκδόσεις λογισμικού .
9. Για τα παιδιά, φροντίζουμε για δημιουργική τους απασχόληση εκτός βίντεο και κοινωνικών δικτύων.
10. Υιοθετούμε υπεύθυνη συμπεριφορά στο διαδίκτυο και δεν αναπαράγουμε υλικό για τον κορωνοϊο που στερείται επιστημονικής τεκμηρίωσης.