Περιθώριο δύο ετών για να αποφασίσει για το μείγμα καυσίμου της Πτολεμαΐδας 5, δίνει η διοίκηση της ΔΕΗ, υποστηρίζοντας ότι το μέλλον της στο λιγνίτη θα εξαρτηθεί από το κόστος των δικαιωμάτων ρύπων.

Μέχρι 35 ευρώ ο τόνος για εκπομπές ρύπων CO2, είναι ένα κόστος που η μονάδα μπορεί να είναι κερδοφόρα. Διαφορετικά θα πρέπει να αναζητήσει την τύχη της σε άλλο καύσιμο γιατί «θα μπαίνει μέσα».

Ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Επιχείρησης κ. Γιώργος Στάσσης παρουσιάζοντας χθες το business plan της ΔΕΗ αποκάλυψε ότι στόχος είναι να τεθεί σε λειτουργία η μονάδα το 2023 χωρίς όμως να αποκλείει ένα πιο γρήγορο σενάριο απολιγνιτοποίησης (πριν το 2028).

Όπως ανέφερε, ομάδα εργασίας μελετά τα πιθανά σενάρια για το μετασχηματισμό της είτε με βιομάζα, είτε με καύση δευτερογενούς καυσίμου από απορρίμματα, είτε με βιοαέριο ή με συνδυασμό αυτών.

Στο πνεύμα μάλιστα και των πρωθυπουργικών εξαγγελιών, η διοίκηση έδειξε χθες να ενδιαφέρεται για την μετατροπή παλιών λιγνιτικών μονάδων σε μονάδες καύσης αποβλήτων και έφερε ως παράδειγμα το Λαύριο και την Μεγαλόπολη που βρίσκονται πλησίον της Αττικής αλλά και την περιοχή της Δυτικής Μακεδονίας.

Την ίδια στιγμή, η διοίκηση της ΔΕΗ αποκάλυψε ότι ετοιμάζεται να διεκδικήσει αποζημίωση ύψους 200 εκατ. ευρώ ετησίως για την διατήρηση των λιγνιτικών μονάδων, οι οποίες διασφαλίζουν την επάρκεια του συστήματος. Προς αυτή την κατεύθυνση εξετάζεται σε συνεργασία με την ΡΑΕ ένας μηχανισμός ανάκτησης κόστους λόγω της μεγάλης επιβάρυνσης που προκαλούν τα δικαιώματα ρύπων CO2.
 
Χωρίς ΑΔΙ οι μονάδες αερίου δεν θα είναι κερδοφόρες

Ο κ. Στάσσης ξεκαθάρισε χθες ότι η ΔΕΗ δεν θα επενδύσει σε μονάδες φυσικού αερίου για ηλεκτροπαραγωγή.

Παρά το γεγονός ότι το αέριο θα είναι το καύσιμο γέφυρα για την μετάβαση στην οικονομία του μηδενικού άνθρακα και το ενεργειακό σύστημα «σηκώνει» από 1 έως 2 νέες μονάδες, η ΔΕΗ εκτιμά ότι δεν μπορούν να είναι κερδοφόρες  χωρίς κάποιας μορφής επιδότηση όπως τα Αποδεικτικά Διαθεσιμότητας Ισχύος (ΑΔΙ).

«Δεν έχουμε σχεδιάσει να επενδύσουμε γιατί δεν έχει ξεκαθαρίσει το ρυθμιστικό πλαίσιο σε ολόκληρη την Ευρώπη για το αν θα υπάρξουν ΑΔΙ» ανέφερε ο κ. Στάσσης, υποστηρίζοντας ότι αν υπάρξει θετική εξέλιξη θα εξετάσει την συνεργασία με ιδιώτες.

Αντιθέτως, ένα πολύ μεγάλο κομμάτι των νέων επενδύσεων θα μονοπωλήσει η μετάβαση στις ΑΠΕ. Όπως τονίστηκε, η ΔΕΗ βρίσκεται σε συζητήσεις με 10 ομίλους για από κοινού συνεργασία, με στόχο να ξεπεράσει το 1 γιγαβάτ μέχρι το 2030.

Ναι μεν… αλλά για την τιτλοποίηση
 
Αναφορικά με το πρόγραμμα τιτλοποίησης ληξιπρόθεσμων οφειλών, που είχε ξεκινήσει να σχεδιάζει η διοίκηση Παναγιωτάκη, ο κ. Στάσσης δεν άνοιξε πλήρως τα χαρτιά του. «Εξετάζουμε όλα τα ενδεχόμενα, χωρίς να έχουμε κάποιο τεράστιο χρηματοδοτικό κενό».

Η ΔΕΗ μελετά την τιτλοποίηση αλλά και την έκδοση ομολογιακού δανείου, ωστόσο οι συνθήκες για το δεύτερο χρειάζεται να ωριμάσουν και άλλο. Για τα ληξιπρόθεσμα από όσα αναφέρθηκαν χθες από την διοίκηση της ΔΕΗ, συμπεραίνεται ότι η Επιχείρηση έχει δεχτεί χαμηλές προσφορές από τους υποψήφιους επενδυτές. Υπενθυμίζεται ότι το πρόγραμμα τιτλοποιήσεων περιλαμβάνει δύο κατηγορίες οφειλών. Μέχρι 60 ημερών και πάνω από 90 ημερών. «Εχουμε κάποιες προσφορές, και ανάλογα με το ύψος τους θα κρίνουμε εντός διμήνου ή τριμήνου αν προχωρήσουμε», επισήμανε ο κ. Στάσσης.

Για την ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ, αναφέρθηκε ότι εξετάζονται όλα τα σενάρια με τους συμβούλους. Ο κ. Στάσσης μίλησε για μερική ιδιωτικοποίηση που θα δώσει στην ΔΕΗ ένα στρατηγικό πλεονέκτημα. Νωρίτερα, ο υπουργός Ενέργειας και Περιβάλλοντος Κωστής Χατζηδάκης, μιλώντας στη Βουλή κατά τη διάρκεια της συζήτησης για τον προϋπολογισμό έκανε λόγω για πώληση του 49% των μετοχών της εταιρείας.

Σήμερα, όπως τονίστηκε, το μερίδιο της ΔΕΗ στην παραγωγή βρίσκεται στο 47% και το 2024 θα μείνει περίπου στο 40%. Στην λιανική η ΔΕΗ έως το 2024 εκτιμάται ότι θα έχει ένα μερίδιο πάνω από το 50%.