Μόνο ως «σταθμός» για την ελληνική αμυντική βιομηχανία -μπροστά στην ευκαιρία που παρουσιάζεται μόνο κάθε 50 χρόνια- μπορεί να χαρακτηρίσει κάποιος τη διεθνή αμυντική έκθεση DEFEA που πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα από τις 6 έως τις 9 Μαΐου.

Τόσο το μέγεθος της έκθεσης όσο και ο αριθμός των εκθετών και των επισκεπτών αποδεικνύουν ότι πλέον η DEFEA είναι ένα σταθερό ραντεβού για τον κόσμο της άμυνας. Στο εκθεσιακό κέντρο Metropolitan Expo βρέθηκαν 436 εκθέτες από 37 χώρες και 18 εθνικά περίπτερα, μεταξύ άλλων της Ινδίας, του Ισραήλ, των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων και της Σαουδικής Αραβίας, της Τσεχίας, ενώ οι κολοσσοί της αμυντικής βιομηχανίας κέρδισαν το ενδιαφέρον των επισκεπτών.

Φέτος αυτό που εντυπωσίασε ήταν η μεγάλη ελληνική συμμετοχή με 203 εκθέτες αλλά και το γεγονός ότι στην τρίτη κατά σειρά έκθεση που ξεκίνησε το 2021 φορώντας «μάσκες», καθώς ήταν η εποχή του κορωνοϊού, οι ελληνικές εταιρείες όχι απλά δεν κυνηγούσαν και παρακαλούσαν τις ξένες για να συμμετέχουν αλλά έγινε ακριβώς το αντίθετο.

Τόσο το ελληνικό εξοπλιστικό πρόγραμμα έως 28 δισ. ευρώ σε συνδυασμό με το ReArm Europe και την κινητοποίηση 800 δισ. ευρώ αλλά και προγραμμάτων άλλων χωρών όπως της Γερμανίας ύψους 500 δισ. ευρώ όσο και η γενικότερη κατεύθυνση της Ευρώπης να προχωρήσει σε επαναεξοπλισμό και μάλιστα made in Εurope έφεραν στο επίκεντρο την εγχώρια αμυντική βιομηχανία η οποία «διψά» να περάσει και πάλι στην ανάπτυξη αφήνοντας πίσω τα λάθη του παρελθόντος.

Δεν είναι τυχαίο ότι στις τρεις ημέρες που διήρκεσε η έκθεση, στο περιθώριό της υπεγράφησαν αρκετές συμφωνίες συνεργασίας ανάμεσα σε ελληνικές και ξένες εταιρείες του αμυντικού κλάδου.

Μία από τις πλέον σημαντικές που ξεχώρισαν ήταν η στρατηγικής σημασίας συνεργασία μεταξύ της ΕΑΒ με την Israel Aerospace Industries (IAI) και τη θυγατρική της ELTA SYSTEMS για τη συμπαραγωγή του μη επανδρωμένου υποβρυχίου Blue Whale (Γαλάζια Φάλαινα). Στο ίδιο πλαίσιο και το MOU μεταξύ της METLEN και της IVECO Defence Vehicles για αποκλειστική συνεργασία στην παροχή στρατιωτικών φορτηγών στις ελληνικές ένοπλες δυνάμεις.

Ένα πολύ σημαντικό Μνημόνιο Συνεργασίας υπογράφηκε επίσης μεταξύ της γερμανικής Diehl παρουσία μάλιστα του Γερμανού Πρέσβη κ. Αντρέα Κιντλ με τον Σύνδεσμο Ελλήνων Κατασκευαστών Αμυντικού Υλικού (ΣΕΚΠΥ) ώστε να διευρυνθεί η συνεργασία που ήδη έχει με ελληνικές εταιρείες και με άλλες για την κατασκευή του πυραυλικού συστήματος IRIS-T.

Ιδιαίτερα σημαντική ήταν η πρωτοβουλία της αμερικανικής Lockheed Martin να παρέχει έναν σημαντικό αριθμό υποτροφιών για μεταπτυχιακές σπουδές σε προσωπικό των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων μέσω του νεοσύστατου αμυντικού cluster DefensEduNet.

Όχι τυχαία, όλοι οι μεγάλοι αμυντικοί κολοσσοί βρέθηκαν με εντυπωσιακά περίπτερα και εμφανή σκοπό να συνάψουν στενές συνεργασίες με ελληνικές εταιρείες. Από τις ΗΠΑ η Lockheed Martin, η L3 Harris, η BAE από τη Γαλλία με τη Naval Group, η Thales, η MBDA, οι γερμανικές, Rheinmetall, Hensoldt, TKMS και Diehl και φυσικά τις ισραηλινές IAI, Rafael, Elbit.

Ωστόσο, στις δεκάδες εκδηλώσεις και συζητήσεις τόσο τις διοργανώτριας της έκθεσης αλλά και των εταιρειών κυρίαρχο θέμα αποτέλεσαν οι δυνατότητες συνεργασίας που υπάρχουν σε όλους τους τομείς με τις ελληνικές εταιρείες να προβάλλουν τις τεράστιες δυνατότητες που έχουν και ως υποκατασκευαστές αλλά και ως παραγωγοί προϊόντων.

Ο κίνδυνος να χαθεί η ευκαιρία

Στο τριήμερο θετικό κλίμα και στις πολλές συναντήσεις υπήρχε όμως και η ανησυχία για το πώς θα προχωρήσει τελικά η ελληνική αμυντική βιομηχανία στο επόμενο βήμα και αυτό πρέπει να ξεκαθαριστεί το επόμενο διάστημα όπως επισήμαναν πολλοί φορείς, καθώς είναι αναγκαίο ένα νέο θεσμικό πλαίσιο που θα χαράξει τη στρατηγική και θα αναλάβει τον συντονισμό του κρατικού μηχανισμού για να μην πηγαίνει η διαδικασία στα τυφλά.

Πιο έντονα από όλους το έθεσε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελλήνων Κατασκευαστών Αμυντικού Υλικού (ΣΕΚΠΥ), Τάσος Ροζολής ο οποίος σε εκδήλωση με δημοσιογράφους, ανέφερε ότι η απουσία ενός κεντρικού φορέα διαχείρισης οδηγεί σε καθυστερήσεις και ασάφεια σε μια περίοδο που θα διατεθούν κονδύλια έως 25-28 δισ. ευρώ από το εθνικό και ευρωπαϊκό σκέλος των προγραμμάτων. Όπως τόνισε το εξοπλιστικό αυτό πρόγραμμα μπορεί να δώσει στην εγχώρια αμυντική βιομηχανία επιστροφές και έργα άνω των 6-8 δισ. ευρώ στην επόμενη 12ετία και να αφήσει πολύτιμη τεχνογνωσία κάτι που με τις νομικές ασάφειες που μέχρι στιγμής υπάρχουν κινδυνεύουμε σαν χώρα να χάσουμε το «τρένο».

«Θέλεις μια εθνική στρατηγική, την οποία θα την υλοποιήσει ένα εθνικό όργανο, που θα λέγεται γραμματεία ή υφυπουργείο αμυντικής βιομηχανίας» τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Τ. Ροζολής μεταξύ άλλων. Μάλιστα επισήμανε την ανάγκη για στελέχωσή του με νομικούς οι οποίοι θα έχουν εξειδίκευση στις συμβάσεις, με πρόσωπα που θα γνωρίζουν το ευρωπαϊκό γίγνεσθαι, με επιστημονικό προσωπικό, μηχανικούς και άλλους, που θα υποβοηθήσουν την προώθηση της καινοτομίας καθώς, φυσικά και με στρατιωτικούς, οι οποίοι θα γνωρίζουν τις επιχειρησιακές ανάγκες των Ενόπλων Δυνάμεων.

Όπως διευκρίνισε θα πρέπει να υπάρχει ένα όργανο που θα διαχειρίζεται τις βιομηχανικές συμπράξεις και θα διασφαλίζει την ενεργή συμμετοχή της ελληνικής βιομηχανίας. Ένας τέτοιος μηχανισμός, όπως σημείωσε, θα συμβάλει τόσο στην εθνική ασφάλεια όσο και στη δημιουργία θέσεων εργασίας.

Οι επόμενοι κρίσιμοι έξι μήνες

Ουσιαστικά, ο πρόεδρος του ΣΕΚΠΥ προειδοποίησε ότι αν δεν υπάρχει πλαίσιο όπως υπήρχε μέχρι το 2011 με την Εγχώρια Προστιθέμενη Αξία (ΕΠΑ) υπάρχει σοβαρός κίνδυνος η συμμετοχή των ελληνικών εταιρειών στο εξοπλιστικό πρόγραμμα το περίφημο 25% – που έχει ανακοινώσει τόσο ο ΥΕΘΑ Νίκος Δένδιας όσο και ο ίδιος ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης – να μείνει απλώς μια εξαγγελία χωρίς ουσία.

Μάλιστα, έδωσε και χρονική προθεσμία που μπορεί να γίνει αυτό για να μη χαθεί η ευκαιρία καθώς όπως σημείωσε μπορούν με μια επιτροπή από το υπουργείο Άμυνας, με υπηρεσιακούς παράγοντες και τους φορείς του κλάδου, μέσα σε έξι μήνες να ορίσουν τον τρόπο που μπορεί να επιτευχθεί.

Δεν είναι τυχαίο ότι επέλεξε ως παράδειγμα για να περιγράψει τη σημερινή κατάσταση στο πρόγραμμα των 20 συν 20 μαχητικών F-35, επισημαίνοντας πως η Ελλάδα ενώ προχωράει στην απόκτησή τους δεν έχει εξασφαλίσει μέχρι στιγμής κανενός είδους συμμετοχή σε παραγωγικό επίπεδο και προς το παρόν περιορίζεται απλώς στη συμμετοχή ως πελάτης. Την ίδια ώρα όπως είπε η Φινλανδία πήρε το σκέλος προσγείωσης, η Νορβηγία τους αντιπλοϊκούς πυραύλους, η Ολλανδία το logistics, η Ιταλία τη stealth βαφή. «Εμείς ακόμη δεν έχουμε ορίσει τι θέλουμε», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Όπως σημείωσε ο πρόεδρος του ΣΕΚΠΥ, όλα τα παραπάνω επισημάνθηκαν και στην πρόσφατη σύσκεψη με τον πρωθυπουργό στο Μαξίμου και το μόνο που μένει είναι η πολιτική απόφαση για να μη χαθεί η τελευταία ευκαιρία που δίνεται στην εγχώρια αμυντική βιομηχανία.

Διαβάστε ακόμη

Η Franklin Templeton βλέπει πιθανότητα αύξησης επιτοκίων από την ΕΚΤ έως το τέλος του 2025

Ράιχε (ΥΠΟΙΚ): Η Γερμανία χρειάζεται επενδύσεις και περισσότερα ρίσκα για να ξεφύγει από την ύφεση

Συντάξεις Ιουνίου 2025: Ο e-ΕΦΚΑ ανακοίνωσε τις ημερομηνίες που καταβάλλονται

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα